Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Mar-Cas
Vandaag om 12:10:15
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 12:08:31
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:06:38
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 11:54:10
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 11:37:53
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door henk
Vandaag om 11:24:57
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 10:55:02
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Ronald Halma
Vandaag om 10:34:24
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
  

Auteur Topic: nederlandse bovenleidingen  (gelezen 32526 keer)

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #75 Gepost op: 01 May 2008, 11:21:23 »
En hoe gaat het dan bij wissels??

Komt zo'n splitsing alleen vlak bij portalen, of ook in het midden tussen 2 portalen in?

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Online Online
  • Berichten: 2824
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #76 Gepost op: 01 May 2008, 11:30:44 »
Die kan overal zitten.

Cor

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #77 Gepost op: 01 May 2008, 13:18:40 »
Bij wissels staat er een portaal of een enkele mast naast het mathematisch punt. Want dat is het punt waar de daadwerkelijke splitsing plaatsvind.
Overigens splitst de draad zich niet in tweeën, maar er komt een tweede draad vanaf de zijkant. Boven het mathematisch punt lopen de draden vlak naast elkaar, daarna volgen ze ieder hun eigen tak van het spoor. En als je er meer van wilt weten, ga eens op een station kijken en probeer te doorgronden hoe dat hele breiwerk in elkaar zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #78 Gepost op: 01 July 2008, 18:06:05 »
ik ben van plan om zelf wat nederlands te gaan creëren. alleen heeft iemand een goed leesbaar tekeningetje van het NS voorbeeld. en waar kan je voor een leuk prijs je de profielen kopen.

M.v.g erik

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #79 Gepost op: 02 July 2008, 02:31:10 »
Gut, lees het topic 's door zou ik zeggen ;)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #80 Gepost op: 02 July 2008, 02:41:27 »
Het moeilijkst lijkt mij het nabootsen van de dubbele rijdraden. Zou echt niet weten hoe ik dat moet doen. Voor de rest koop ik alles kant en klaar, omdat mijn soldeer vaardigheden ongeveer vergelijkbaar zijn met een koe die viool speelt.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 26639
    • Pagina van klaas
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #81 Gepost op: 02 July 2008, 10:05:24 »
.....omdat mijn soldeer vaardigheden ongeveer vergelijkbaar zijn met een koe die viool speelt.

Toegegeven, een koe die viool speelt lijkt mij ook een onmogelijke opgave. Maar kun je zelf viool spelen? Dan kun je ook solderen.
Wat ik hiermee wil zeggen? Zowel vioolspelen als solderen leer je alleen maar door het te doen. Dus ga gewoon eens oefenen door stukjes draad op verschillende manieren aan elkaar te solderen. Hou daarbij de 3 hoofdwetten van het solderen in de gaten:
1. Het te solderen materiaal moet schoon zijn
2. Gebruik het juiste materiaal, juiste type soldeer en voldoende (niet te veel) vloeimiddel.
3. Niet alleen het soldeer moet heet zijn. ook de te solderen materialen. Minstens de smelttemperatuur van het soldeer, liefst iets heter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hoefhaan

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #82 Gepost op: 12 December 2008, 18:08:39 »
Even nog een vraagje over de maten van de sommerfeldt bovenleidingportalen voor dubbelspoor:

Is dat ongeveer zoals in deze afbeelding:

Bron:http://home.wanadoo.nl/wvdwerken/Bovenleiding.htm

Het gaat mij met name om de totale breedte (in deze tekening 12 cm)en de afstand tussen de twee bovenleidingdraden (in deze tekening 5 cm)


Aspelix

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #83 Gepost op: 13 December 2008, 03:20:58 »
Dat ligt aan de hart-op-hart-afstand van beide sporen en dat is weer afhankelijk van het merk rails dat je gebruikt:
Märklin K => 57 mm
Roco oud => 57 mm
Rocoline / Geoline => 62 mm
Piko-A => 61,8 mm
Peco 57 mm

hoefhaan

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #84 Gepost op: 13 December 2008, 06:32:27 »
Wat  mij nog onduidelijk is:
Zijn Sommerfeldt portalen altijd zelfbouw?
Of hebben ze ook kant en klare portalen?


Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #85 Gepost op: 13 December 2008, 10:43:01 »
De enkelvoudige zijn reeds gebouwd, maar dienen nog wel gespoten te worden.
De rest dien je te bouwen. Zeer simpel met seconden(super) lijm of solderen.

hoefhaan

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #86 Gepost op: 13 December 2008, 11:45:01 »
en iemand bekend met de afmetingen?
Zie afbeelding in bericht hierboven...

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #87 Gepost op: 13 December 2008, 11:55:49 »
Bericht van Ruurd? Of is dat niet wat je bedoelt?

hoefhaan

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #88 Gepost op: 13 December 2008, 11:58:18 »
Nee, het bericht daarboven, van mij, met de afbeelding erin.
Ik wil de totale breedte van de portalen weten en of de hart-hartafstand naar wens te maken is (omdat het zelfbouw is)


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #89 Gepost op: 13 December 2008, 14:09:11 »
Sommerfeldt geeft in  hun catalogus en de bouwbeschrijving de volgende maten aan:
34 / 57 /34
Mastafstand maximaal 200 mm. Naar keuze te verkorten.
Afstand van BS tot uithouder 70 mm. Deze ligt vast door gaatjes in de mast.
De rest kan je zelf bepalen (afstand vanaf de mast/ tussen de sporen).

Gr.
Eric
Gr.
Eric