Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Halling aandrijvingen
door
Sven
Vandaag
om 21:37:48
4 ledjes op één voorweerstand?
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 21:28:37
S3/6, de grote ontbrekende…
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 21:21:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Eelco Storm
Vandaag
om 21:08:45
Roco 290 digtaliseren
door
Syb030
Vandaag
om 21:02:11
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
Eelco Storm
Vandaag
om 21:01:54
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 20:41:19
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
Vandaag
om 20:39:06
Problemen met digitale koppeling Roco
door
De eerste Ivo
Vandaag
om 20:20:19
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe?
door
Ronald Halma
Vandaag
om 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk
door
Paulus
Vandaag
om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57)
door
Ferdinand Bogman
Vandaag
om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Keska
Vandaag
om 19:05:36
De Projecten van RetroJack
door
MOVisser
Vandaag
om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm
door
Paul1969
Vandaag
om 18:52:53
The Summer of 69
door
MOVisser
Vandaag
om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 18:21:54
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
GerardvV
Vandaag
om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 17:37:44
Mijnbouw Indonesië
door
Frits C
Vandaag
om 17:32:43
Veevervoer ss/ ns
door
klusser
Vandaag
om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0
door
MathynK
Vandaag
om 16:22:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Daan!
Vandaag
om 16:02:41
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven"
door
nederbelg
Vandaag
om 12:53:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Eric v C
Vandaag
om 12:06:37
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
nederlandse bovenleidingen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
Omlaag
Auteur
Topic: nederlandse bovenleidingen (gelezen 33112 keer)
theomeeuwsen
Offline
Berichten: 377
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #75 Gepost op:
01 May 2008, 11:21:23 »
En hoe gaat het dan bij wissels??
Komt zo'n splitsing alleen vlak bij portalen, of ook in het midden tussen 2 portalen in?
Gelogd
cor_b
at ,t moar exact 1:87 is
Offline
Berichten: 2849
Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #76 Gepost op:
01 May 2008, 11:30:44 »
Die kan overal zitten.
Cor
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26769
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #77 Gepost op:
01 May 2008, 13:18:40 »
Bij wissels staat er een portaal of een enkele mast naast het mathematisch punt. Want dat is het punt waar de daadwerkelijke splitsing plaatsvind.
Overigens splitst de draad zich niet in tweeën, maar er komt een tweede draad vanaf de zijkant. Boven het mathematisch punt lopen de draden vlak naast elkaar, daarna volgen ze ieder hun eigen tak van het spoor. En als je er meer van wilt weten, ga eens op een station kijken en probeer te doorgronden hoe dat hele breiwerk in elkaar zit.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
erik1
Offline
Berichten: 470
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #78 Gepost op:
01 July 2008, 18:06:05 »
ik ben van plan om zelf wat nederlands te gaan creëren. alleen heeft iemand een goed leesbaar tekeningetje van het NS voorbeeld. en waar kan je voor een leuk prijs je de profielen kopen.
M.v.g erik
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8703
May your coffee kick in before reality does.
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #79 Gepost op:
02 July 2008, 02:31:10 »
Gut, lees het topic 's door zou ik zeggen
Gelogd
Duin aanZee II
Esperopt
Offline
Berichten: 2226
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #80 Gepost op:
02 July 2008, 02:41:27 »
Het moeilijkst lijkt mij het nabootsen van de dubbele rijdraden. Zou echt niet weten hoe ik dat moet doen. Voor de rest koop ik alles kant en klaar, omdat mijn soldeer vaardigheden ongeveer vergelijkbaar zijn met een koe die viool speelt.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 26769
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #81 Gepost op:
02 July 2008, 10:05:24 »
Citaat van: Esperopt op 02 July 2008, 02:41:27
.....omdat mijn soldeer vaardigheden ongeveer vergelijkbaar zijn met een koe die viool speelt.
Toegegeven, een koe die viool speelt lijkt mij ook een onmogelijke opgave. Maar kun je zelf viool spelen? Dan kun je ook solderen.
Wat ik hiermee wil zeggen? Zowel vioolspelen als solderen leer je alleen maar door het te doen. Dus ga gewoon eens oefenen door stukjes draad op verschillende manieren aan elkaar te solderen. Hou daarbij de 3 hoofdwetten van het solderen in de gaten:
1. Het te solderen materiaal moet schoon zijn
2. Gebruik het juiste materiaal, juiste type soldeer en voldoende (niet te veel) vloeimiddel.
3. Niet alleen het soldeer moet heet zijn. ook de te solderen materialen. Minstens de smelttemperatuur van het soldeer, liefst iets heter.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
hoefhaan
Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #82 Gepost op:
12 December 2008, 18:08:39 »
Even nog een vraagje over de maten van de sommerfeldt bovenleidingportalen voor dubbelspoor:
Is dat ongeveer zoals in deze afbeelding:
Bron:http://home.wanadoo.nl/wvdwerken/Bovenleiding.htm
Het gaat mij met name om de totale breedte (in deze tekening 12 cm)en de afstand tussen de twee bovenleidingdraden (in deze tekening 5 cm)
Gelogd
Aspelix
Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #83 Gepost op:
13 December 2008, 03:20:58 »
Dat ligt aan de hart-op-hart-afstand van beide sporen en dat is weer afhankelijk van het merk rails dat je gebruikt:
Märklin K => 57 mm
Roco oud => 57 mm
Rocoline / Geoline => 62 mm
Piko-A => 61,8 mm
Peco 57 mm
Gelogd
hoefhaan
Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #84 Gepost op:
13 December 2008, 06:32:27 »
Wat mij nog onduidelijk is:
Zijn Sommerfeldt portalen altijd zelfbouw?
Of hebben ze ook kant en klare portalen?
Gelogd
Chris
Offline
Berichten: 18607
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #85 Gepost op:
13 December 2008, 10:43:01 »
De enkelvoudige zijn reeds gebouwd, maar dienen nog wel gespoten te worden.
De rest dien je te bouwen. Zeer simpel met seconden(super) lijm of solderen.
Gelogd
hoefhaan
Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #86 Gepost op:
13 December 2008, 11:45:01 »
en iemand bekend met de afmetingen?
Zie afbeelding in bericht hierboven...
Gelogd
Huup
Offline
Berichten: 8703
May your coffee kick in before reality does.
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #87 Gepost op:
13 December 2008, 11:55:49 »
Bericht van Ruurd? Of is dat niet wat je bedoelt?
Gelogd
Duin aanZee II
hoefhaan
Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #88 Gepost op:
13 December 2008, 11:58:18 »
Nee, het bericht daarboven, van mij, met de afbeelding erin.
Ik wil de totale breedte van de portalen weten en of de hart-hartafstand naar wens te maken is (omdat het zelfbouw is)
Gelogd
Remunj
Offline
Berichten: 8082
Re: nederlandse bovenleidingen
«
Reactie #89 Gepost op:
13 December 2008, 14:09:11 »
Sommerfeldt geeft in hun catalogus en de bouwbeschrijving de volgende maten aan:
34 / 57 /34
Mastafstand maximaal 200 mm. Naar keuze te verkorten.
Afstand van BS tot uithouder 70 mm. Deze ligt vast door gaatjes in de mast.
De rest kan je zelf bepalen (afstand vanaf de mast/ tussen de sporen).
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
Vorige
-
Volgende
-
1
...
4
5
[
6
]
7
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Algemeen
|
nederlandse bovenleidingen