Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:22:52
Goederenloods Zandvoort door Peter J K
Vandaag om 01:46:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 01:05:47
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: nederlandse bovenleidingen  (gelezen 32589 keer)

theomeeuwsen

  • Offline Offline
  • Berichten: 377
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #75 Gepost op: 01 May 2008, 11:21:23 »
En hoe gaat het dan bij wissels??

Komt zo'n splitsing alleen vlak bij portalen, of ook in het midden tussen 2 portalen in?

cor_b

  • at ,t moar exact 1:87 is
  • Offline Offline
  • Berichten: 2824
  • Doornvliet CS 1975 t/m 1995
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #76 Gepost op: 01 May 2008, 11:30:44 »
Die kan overal zitten.

Cor

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #77 Gepost op: 01 May 2008, 13:18:40 »
Bij wissels staat er een portaal of een enkele mast naast het mathematisch punt. Want dat is het punt waar de daadwerkelijke splitsing plaatsvind.
Overigens splitst de draad zich niet in tweeën, maar er komt een tweede draad vanaf de zijkant. Boven het mathematisch punt lopen de draden vlak naast elkaar, daarna volgen ze ieder hun eigen tak van het spoor. En als je er meer van wilt weten, ga eens op een station kijken en probeer te doorgronden hoe dat hele breiwerk in elkaar zit.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

erik1

  • Offline Offline
  • Berichten: 471
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #78 Gepost op: 01 July 2008, 18:06:05 »
ik ben van plan om zelf wat nederlands te gaan creëren. alleen heeft iemand een goed leesbaar tekeningetje van het NS voorbeeld. en waar kan je voor een leuk prijs je de profielen kopen.

M.v.g erik

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #79 Gepost op: 02 July 2008, 02:31:10 »
Gut, lees het topic 's door zou ik zeggen ;)

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2227
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #80 Gepost op: 02 July 2008, 02:41:27 »
Het moeilijkst lijkt mij het nabootsen van de dubbele rijdraden. Zou echt niet weten hoe ik dat moet doen. Voor de rest koop ik alles kant en klaar, omdat mijn soldeer vaardigheden ongeveer vergelijkbaar zijn met een koe die viool speelt.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26643
    • Pagina van klaas
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #81 Gepost op: 02 July 2008, 10:05:24 »
.....omdat mijn soldeer vaardigheden ongeveer vergelijkbaar zijn met een koe die viool speelt.

Toegegeven, een koe die viool speelt lijkt mij ook een onmogelijke opgave. Maar kun je zelf viool spelen? Dan kun je ook solderen.
Wat ik hiermee wil zeggen? Zowel vioolspelen als solderen leer je alleen maar door het te doen. Dus ga gewoon eens oefenen door stukjes draad op verschillende manieren aan elkaar te solderen. Hou daarbij de 3 hoofdwetten van het solderen in de gaten:
1. Het te solderen materiaal moet schoon zijn
2. Gebruik het juiste materiaal, juiste type soldeer en voldoende (niet te veel) vloeimiddel.
3. Niet alleen het soldeer moet heet zijn. ook de te solderen materialen. Minstens de smelttemperatuur van het soldeer, liefst iets heter.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hoefhaan

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #82 Gepost op: 12 December 2008, 18:08:39 »
Even nog een vraagje over de maten van de sommerfeldt bovenleidingportalen voor dubbelspoor:

Is dat ongeveer zoals in deze afbeelding:

Bron:http://home.wanadoo.nl/wvdwerken/Bovenleiding.htm

Het gaat mij met name om de totale breedte (in deze tekening 12 cm)en de afstand tussen de twee bovenleidingdraden (in deze tekening 5 cm)


Aspelix

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #83 Gepost op: 13 December 2008, 03:20:58 »
Dat ligt aan de hart-op-hart-afstand van beide sporen en dat is weer afhankelijk van het merk rails dat je gebruikt:
Märklin K => 57 mm
Roco oud => 57 mm
Rocoline / Geoline => 62 mm
Piko-A => 61,8 mm
Peco 57 mm

hoefhaan

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #84 Gepost op: 13 December 2008, 06:32:27 »
Wat  mij nog onduidelijk is:
Zijn Sommerfeldt portalen altijd zelfbouw?
Of hebben ze ook kant en klare portalen?


Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18619
    • Het Groterdam Project
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #85 Gepost op: 13 December 2008, 10:43:01 »
De enkelvoudige zijn reeds gebouwd, maar dienen nog wel gespoten te worden.
De rest dien je te bouwen. Zeer simpel met seconden(super) lijm of solderen.

hoefhaan

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #86 Gepost op: 13 December 2008, 11:45:01 »
en iemand bekend met de afmetingen?
Zie afbeelding in bericht hierboven...

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8509
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #87 Gepost op: 13 December 2008, 11:55:49 »
Bericht van Ruurd? Of is dat niet wat je bedoelt?

hoefhaan

  • Gast
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #88 Gepost op: 13 December 2008, 11:58:18 »
Nee, het bericht daarboven, van mij, met de afbeelding erin.
Ik wil de totale breedte van de portalen weten en of de hart-hartafstand naar wens te maken is (omdat het zelfbouw is)


Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re: nederlandse bovenleidingen
« Reactie #89 Gepost op: 13 December 2008, 14:09:11 »
Sommerfeldt geeft in  hun catalogus en de bouwbeschrijving de volgende maten aan:
34 / 57 /34
Mastafstand maximaal 200 mm. Naar keuze te verkorten.
Afstand van BS tot uithouder 70 mm. Deze ligt vast door gaatjes in de mast.
De rest kan je zelf bepalen (afstand vanaf de mast/ tussen de sporen).

Gr.
Eric
Gr.
Eric