Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
AP3737
Vandaag
om 15:22:27
kan de yamorc 6016es-cs een digikeijs dr4088 cs vervangen?
door
Karst Drenth
Vandaag
om 15:16:56
Uhlenbrock Intellibox 3
door
GertW
Vandaag
om 15:15:18
Open huis VAMES Modelspoorclub Apeldoorn
door
Joz
Vandaag
om 15:13:44
Modelspoorbaan van Einte
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 15:00:54
iTrain baanontwerp
door
Chris Westerduin
Vandaag
om 14:57:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Hollandserhbfan
Vandaag
om 14:44:40
Z21 App gebruiken om wissels via de 10836 decoder
door
n-driver
Vandaag
om 14:44:00
23 augustus modelspoorbeurs Houten
door
Joz
Vandaag
om 14:43:27
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden
door
Peter Soonius
Vandaag
om 14:30:18
Deining in Dönsdorf
door
Basilicum
Vandaag
om 14:23:27
Roco BR 93 stroomafname
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 14:14:32
2025-8-18: Spoor verzakt: veel minder treinen tussen Eindhoven en Utrecht
door
VAM65
Vandaag
om 14:11:57
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 13:42:33
Bahnstrecke 5867
door
puntenglijder
Vandaag
om 13:38:05
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 13:36:35
La Fabrique des petits réseaux (1:87)
door
RhB-Mikey
Vandaag
om 12:44:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Quinzeedied
Vandaag
om 12:39:50
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 12:38:20
Yet Another Servo Decoder
door
AP3737
Vandaag
om 12:09:36
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje
door
spoorijzer
Vandaag
om 11:50:34
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
R1954
Vandaag
om 11:30:30
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 11:27:26
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:18:48
US diorama in H0
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:18:11
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht
door
dh3201
Vandaag
om 11:07:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:47:10
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:46:49
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 09:36:15
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij)
door
MathynK
Vandaag
om 09:32:15
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Heerwijk in H0 (Trambaan)
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
Vorige
-
Volgende
-
1
...
16
17
[
18
]
19
20
...
43
Omlaag
Auteur
Topic: Heerwijk in H0 (Trambaan) (gelezen 169618 keer)
martijn v m
Offline
Berichten: 4533
Heerwijk in H0
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #255 Gepost op:
15 February 2015, 19:38:58 »
oke.
zie ik tegen die tijd wel hoe en wat ik dat moet invoeren.
ik weet dat het mogelijk is.
de stand van zaken nu
greetz
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Waelsteder
In the groove.....
Offline
Berichten: 523
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #256 Gepost op:
15 February 2015, 19:58:57 »
In Waelstede komen een aantal tongloze wissels voor.
In wisselstraten zijn ze inderdaad als een soort kruising meegenomen in de wisselstraat beveiliging.
Bij beide uitrijdwissels in de schaduwstations zijn het gewoon twee lijnen die bij elkaar komen; vindt Koploper prima.
De beveiliging wordt geregeld door het instellen van een FIFO regeling tussen de trams in de uitrijdblokken.
De tram die als eerste weg mag, claimt dan het volgende blok en de rijweg daar naartoe en blokkeert daarmee de andere tram.
Daar komt geen additioneel blok aan te pas; gaat nooit fout.
Groeten, Rob.
Gelogd
Rob Boeser is oktober 2019 overleden
martijn v m
Offline
Berichten: 4533
Heerwijk in H0
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #257 Gepost op:
15 February 2015, 20:15:59 »
das dus dood eenvoudig
Soldeerbout is aan het opwarmen.
Greetz
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Michel van den Hof
Offline
Berichten: 1490
Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #258 Gepost op:
15 February 2015, 20:30:09 »
Gaat er dus wel om dat er virtueel een wissel om gaat en er geen stand terugmelding nodig is?
Gelogd
Waelsteder
In the groove.....
Offline
Berichten: 523
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #259 Gepost op:
15 February 2015, 20:40:13 »
Citaat van: Michel van den Hof op 15 February 2015, 20:30:09
Gaat er dus wel om dat er virtueel een wissel om gaat en er geen stand terugmelding nodig is?
Nee en nee: zo eenvoudig is het....
Groeten, Rob.
Gelogd
Rob Boeser is oktober 2019 overleden
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #260 Gepost op:
15 February 2015, 21:08:11 »
Het zijn gewoon twee blokken met oeder een eigen inrijmelder en één gezamenlijke uitrijmelder.
Daarnaast geld als vrijgave dat niet alleen het volgende blok maar ook het naastliggende spoor geen bezetmelding claimt.
De twee schaduwsporen werken bij mij niet als FIFO principe maar elk laatste blok van de schaduwsporen is aangeduid als wachtblok met een wachttijd van 240 resp. 300 wachtseconden.
Kortom, mogelijkheden genoeg in koploper.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
martijn v m
Offline
Berichten: 4533
Heerwijk in H0
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #261 Gepost op:
15 February 2015, 21:57:11 »
de eindstand voor vandaag
eerst de oude "bielzen" op hun nieuwe plek gelijmd.
1 doorgaande railstaaf ligt op zijn plek.
het is ondertussen best vol zo op mijn kamertje
Ieder een prettige avond.
Greetz Martijn
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Waelsteder
In the groove.....
Offline
Berichten: 523
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #262 Gepost op:
15 February 2015, 23:26:21 »
Goed gewerkt, Martijn
Groeten, Rob.
Gelogd
Rob Boeser is oktober 2019 overleden
martijn v m
Offline
Berichten: 4533
Heerwijk in H0
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #263 Gepost op:
16 February 2015, 22:11:53 »
dank u
het resultaat van vanavond.
De binnenboog is rol vaardig
getest met een Dummy GVB Combino
Groeten Martijn
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
martijn v m
Offline
Berichten: 4533
Heerwijk in H0
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #264 Gepost op:
18 February 2015, 16:46:15 »
En toen was het (bijna) klaar.
Eigenlijk moet er nog bedrading aan dit eind van de module gesoldeerd worden en een schakelaar om het puntstuk te polariseren.
maar zolang er geen 2 assers rijden is dat niet belangenrijk
de Combino Zuurstok Avenio en BRENG
tram
hebben er geen probleem mee en rijden er soepel overheen
Groeten Martijn
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
MMTB
Offline
Berichten: 971
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #265 Gepost op:
18 February 2015, 20:14:51 »
Je wisseltong eindigt bijna op de bakovergang. Ben je niet bang dat het ontspoort? Zelf zou ik iets van een geleiderails naastleggen voor de zekerheid. Bakovergangen kunnen weleens wat speling vertonen tijdens beurzen.
Maar wel mooi gemaakt hoor! Ik waag mij er niet aan
Groeten, Mark
Gelogd
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e
martijn v m
Offline
Berichten: 4533
Heerwijk in H0
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #266 Gepost op:
18 February 2015, 20:36:14 »
zit geen tong in.
dus ben niet bang dat het gaat ontsporen.
Er komt nog wel een geleiderail bij en opvulling zodat 2 assers of trams met kleine wielen niet wegzakken.
merk nu met testen dat de MGT-K BRENG
tram
in het spoor zakt met de eerste as en daarna eruit wipt met die as.
alleen als die uit de binnen boog komt.
dus dat word nog nader geïnspecteerd.
en Mark
rails zelf bouwen stelt niet zo veel voor.
gewoon geduldig te werk gaan en dan wil het goed lukken.
Groeten Martijn
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Henk Boshuyzen
Offline
Berichten: 911
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #267 Gepost op:
19 February 2015, 07:46:12 »
Martijn, op je foto is al te zien waar het vermoedelijk fout zit.
Je boog van de binnenste railstaaf loopt door tot over de bakovergang terwijl de buitenste (linker) al recht de bakovergang overgaat.
Dat is dus een kritisch punt.
Is de speermaat van je MGT-K in orde?
Dat hij eruit wipt na het inzakken is logisch, hij blijft dan met één wiel in het spoor en waarschijnlijk de buitenste loopt nog op het spoor en klimt met de flens op het spoor en valt eroverheen.
Ik sluit me aan bij de opmerking van Mark dat het wissel eigenlijk te dicht bij de bakovergang ligt.
Maar pak eerst maar eens een los draaistel en rijdt daarmee over de binnenboog en buitenboog, dan heb je al snel in de gaten waar het fout zit.
maar het idee was goed om het zo te leggen met beide bogen.
Gelogd
Henk Boshuyzen
(
http://henk-mtsa.blogspot.com/
)
skiptram
Offline
Berichten: 477
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #268 Gepost op:
19 February 2015, 09:14:04 »
Martijn,
Alhoewel ik geen ervaring heb met wissels maken is de lering van de laatste weken dat een goed uitgevoerde wissel van cruciaal belang is voor je modelbaan.
Ik begrijp dat je niet wilt terugvallen op de zeer luxe makelijen van Johannes Keller Harmsen en Werner Jurkowski en dat de onderwerpen op het Duitse forum deels niet leesbaar zijn omdat de foto's inmiddels niet meer oproepbaar zijn, maar de opvang van de wielflens is essentieel zoals je bij je bezoek alhier gemerkt hebt.
De spoorstaven alhier zijn 3 mm hoog en de flens van een tramwiel < 1 mm en zou je dus een verhoging moeten in solderen van rond de 2 mm met een schuine opgang ( rood in de foto) en geleiders ( blauw in de foto) opdat de as niet op het puntstuk haakt.
Mocht je dan ook een TW 6000 hebben met 8,25 mm wielen dan moet je die vervangen want die hebben hogere flenzen ( met dank aan Mark).
Zonder deze extra's zijn het geen inloopwissels maar "inzakwissels" en lopen je twee-assers eruit of hebben niet voldoende stroomafname.
De module overgangen laat ik over aan jullie wijsheid.
Met groet van Paul
«
Laatst bewerkt op: 19 February 2015, 09:16:42 door skiptram
»
Gelogd
www.skiptram.nl
"Vraag niet hoe het kan, maar geniet ervan" ( De Lijn)
zie ook op facebook:
https://www.facebook.com/trammodelbouw/?rc=p
martijn v m
Offline
Berichten: 4533
Heerwijk in H0
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
«
Reactie #269 Gepost op:
19 February 2015, 11:51:23 »
Hello
Ik heb jullie opmerkingen mee genomen bij mijn aanpassingen.
er zitten nu stukjes railstaaf op hun zij op de samenloop in het "wissel'' gesoldeerd.
De MGT-K BRENG
tram
rijd er nu soepel doorheen.
De AVENIO Alleen vanuit de buitenboog, maar die is wordt toch uit de binnen boog geweerd omdat ie te lang is voor de geplande blokken.
De Zuurstok (BRENG Variobahn) Rijd onregelmatig uit de rails vanuit de binnenboog, denk aan een incorrecte speermaat van de 3de as.
De Combino geeft nog steeds geen problemen
Degelijk 020 materieel
Over de afstand op de module rand (of het gebrek daaraan
)
ik denk niet dat het problemen oplevert.
maar de tijd zal het leren
Groeten Martijn
Gelogd
Bouwt aan H0 modeltrambaan
Heerwijk
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
Vorige
-
Volgende
-
1
...
16
17
[
18
]
19
20
...
43
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Trams en smalspoor
|
Heerwijk in H0 (Trambaan)