Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:58:20
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:56:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Klaas Zondervan
Vandaag om 18:54:46
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 18:44:41
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:42:39
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:42:16
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 18:24:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 18:06:32
Uhlenbrock Iris door phdirk
Vandaag om 16:53:50
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 16:15:22
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 16:14:55
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 16:14:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door prutser
Vandaag om 15:56:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door RdJ
Vandaag om 15:49:38
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door ronaldvd2000
Vandaag om 15:24:54
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Rob Ellerman
Vandaag om 15:17:11
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
Vandaag om 15:12:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:10:51
Configureren GCA50/GCA50a door cbouwhuis
Vandaag om 15:09:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:04:57
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door dennie
Vandaag om 14:47:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dion
Vandaag om 14:42:55
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Pauldg
Vandaag om 13:10:53
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Duikeend
Vandaag om 13:07:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 12:58:51
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 11:26:43
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 11:06:00
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 10:34:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:19:19
modeltreinbeurs elsloo door dennie
Vandaag om 07:38:15
  

Auteur Topic: Heerwijk in H0 (Trambaan)  (gelezen 169425 keer)

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1677
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #240 Gepost op: 25 December 2014, 12:00:11 »

Dit is vragen om moeilijkheden op de lange termijn; daar zijn de gebruikte kunststof van de bodemplaat en van de kap niet op berekend, noch de dimensies van de worm- en tandwielen.
Halling geeft hiervoor op zijn site zelfs een waarschuwing af; zonde van zo' n prijzig model.


Op de site lees ik alleen dat te veel gewicht nadelig is voor de motor ( bij het afremmen )
Wat is te veel ? 30 tot 40 gram per bak valt best wel mee.
Bij digitaal bedrijf zou de decoder (mits goed ingesteld) dit toch kunnen regelen .
Lijkt mij eerder dat analoog rijden , en dan snelheid maximaal en ineens stoppen (zoals kinderen soms een trein bedienen) schade aan een motor kan veroorzaken (maar met die snelheden rijden "wij" niet)

Neemt niet weg dat goed advies altijd welkom is .
Zal nog eens verder kijken wat de gevolgen kunnen zijn .  :)

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #241 Gepost op: 25 December 2014, 13:33:09 »
Aha

was van plan om in eerste instantie de D bak te verzwaren (daar zit de motor)
de bakken kunnen soepel draaien en er zitten maar 2 draden extra tussen de D en C bak.

groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #242 Gepost op: 25 December 2014, 15:07:43 »
Hoi Martijn,

Ik heb bij mijn avenio's alle dakcontainers voorzien van gewicht en daaronder nog de normale Halling gewichten. Voor de bakken die scheef staan heb ik een tegengewicht gebruikt onder de bankjes. De kant van de motor is iets zwaarder en dan trekt hij soms scheef weg als hij rijd:



Wat Rob al zei is dat je inderdaad de bedrading ook goed moet controleren, want dat is belangrijk voor de speling.

Verder heb ik bij mijn Avenio's de buitenste draaistellen iets verhoogd door een plaatje tussen te schuiven en ook een stripje styreen aan de zijkant geplakt. Hierdoor zwaait hij niet meer zo extreem uit en hij blijft toch keurig op de rails.



Mijn R-Net Avenio heeft een 2e motor gekregen en sindsdien rijd hij vlekkeloos:

Gewicht München met 1 motor: 228 gram
Gewicht R-Net met 2 motoren: 241 gram

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #243 Gepost op: 25 December 2014, 23:05:18 »
zaterdag maar effe naar pipoos in arnhem.
loodband halen.

bedrading zit nergens klem.

fijne kerst nog

groeten martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #244 Gepost op: 26 December 2014, 00:23:04 »
 ;D Het model is dus volledig natuurgetrouw...

Het is al lang niet meer zoals in 020 met de Bolkoppers of in 070 met de GTL's: aflieren, panto op en gáán met het ding. (In model te vertalen naar uitpakken, decoder even instellen op een 'eigen adres' en probleemloos rijden)

Zowel aan Voorbeeld als Model moet dagen of weken geknutseld en gesleuteld worden...
Daarbij is het uiteraard óók totaal natuurgetrouw als dat extra gewicht in/op het dak tot problemen gaat leiden  :-\

Ik blijf wel lekker ouderwetsch bij hogevloer-spul, dan kan al die gewichtige zooi tenminste ONDER de wagen...

Succes en veel plezier!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

MMTB

  • Offline Offline
  • Berichten: 971
    • Rheinberger Strassenbahn Betriebe
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #245 Gepost op: 26 December 2014, 11:10:53 »
Ik moet altijd aan alle Halling modellen knutselen om ze naar wens te laten lopen en sommige hebben iets meer ingrepen nodig  ;)

Omdat ik zo eigenwijs ben dat alles op één motor moet lopen, moet je automatisch al met extra gewicht gaan werken. De bakken zijn vanuit de fabriek altijd vrij licht en dan gaan ze klimmen bij strakke bochten en wissels. Voor mij is het een deel van de hobby om lekker te knutselen aan trams. De Avenio had in verhouding met de andere trams wat meer aandacht nodig, maar nu loopt hij bij mij compleet naar wens. Als ze een beursweekend zonder problemen blijven rijden, dan is de ombouw geslaagd. Dat was ook het geval bij de Avenio's. Tuurlijk valt er nog wat cosmetisch aan te veranderen, maar je moet wat te wensen blijven hebben.

De GTL van Wes wordt begin januari afgeleverd op een traditioneel hoogvloeronderstel (M8D Bielefeld), dus die is inderdaad direct inzetbaar. Een bolkop staat nog op het verlanglijstje, maar tevens ook de tijd om hem de maken  :'(

@Martijn: Heeft Pipo loodband?? Ik gebruik daklood waar ik een metertje van gevonden had in de schuur. Daar kan je levenslang mee doen.

Groeten, Mark
Duitse tramstad in H0, een speelbaan in spoor 0 en een nieuwe beursbaan in 0e

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #246 Gepost op: 26 December 2014, 11:16:02 »
Volgens hun site wel.

En het knutselen aan de modellen is inderdaad een leuk onderdeel van de hobby  (y)


Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #247 Gepost op: 11 February 2015, 22:05:45 »
Kuch stoffig  :-X

De Avenio rijd als die een aantal rondjes heeft gemaakt om op te warmen uitstekend op mijn baantje.

SKIPtram Z.M.B.H. heeft uitstekende nazorg geleverd  (y)

Ondertussen klus ik bij in Wealstede.
De Directeur is er nog niet achter dat de inhuur van hulpkrachten niet kosteloos is  :P
het blijft crisis tenslotte  :-X

Aangezien er verhuisplannen zijn staat het Heerwijkse project op onhold.

Wellicht dat er in de komende maanden de onderdelen voor automatisering met koploper besteld en ingebouwd worden.
weet onder tussen al wat meer van Koploper.

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #248 Gepost op: 15 February 2015, 18:10:48 »
Hello
en toen lag het uit mekaar




Aangezien mijn schaduwstation ooit ontworpen was om vanuit daar rechtdoor te gaan zit er voor nu een rare kronkel in  :-\



Dus heb ik het wissel en de s boog eruit gesloopt



vanavond een begin aan een tongloos wissel.
er word niet verkeerd spoor gereden dus dat is voldoende.

nu eerst de pizza in de oven stoppen  :P

Groeten Martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Waelsteder

  • In the groove.....
  • Offline Offline
  • Berichten: 523
    • Gemeente Tram Waelstede
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #249 Gepost op: 15 February 2015, 18:27:12 »
Ondertussen klus ik bij in Wealstede.
De Directeur is er nog niet achter dat de inhuur van hulpkrachten niet kosteloos is  :P
het blijft crisis tenslotte  :-X

Jongeman, de lessen in Koploper en de kennis van de geheimen van Waelstede zijn óók niet kosteloos...  8)


vanavond een begin aan een tongloos wissel.
er word niet verkeerd spoor gereden dus dat is voldoende.

Dat bedoel ik; dat was toch Waelstede les 3A ??   ;D


Groeten, Rob.
Rob Boeser is oktober 2019 overleden

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #250 Gepost op: 15 February 2015, 18:40:54 »
En tonglooswissel. Kan Koploper daar mee omgaan?

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #251 Gepost op: 15 February 2015, 18:43:58 »
jup
zie waelstede  ;D

Denk dat de truc is dat koploper wel een comando voor het omzetten stuurt maar dat het systeem niet weet dat er verder niks gebeurt

Groeten Martijn.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4533
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #252 Gepost op: 15 February 2015, 18:57:47 »
Zo pizza is op.



Dit wordt de nieuwe situatie.
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #253 Gepost op: 15 February 2015, 19:03:28 »
Een tongloos wissel hoef je niet aan te sturen in koploper.
Bij mij zijn het alleen beveiligingsblokken.
Er liggen 4 tongloze uitrijwissels bij mij en ze zijn op dezelfde manier beveiligd als de kruisingen.
En dan heb ik nog over 2 rail bedrijf.
Dit in verband dat dadelijk ook nog een museumstoomtram moet kunnen rijden.

Michel van den Hof

  • Offline Offline
  • Berichten: 1490
  • Al DEMU lid sinds 2004 (www.demu.org.uk)
Re: Heerwijk in H0 (Trambaan)
« Reactie #254 Gepost op: 15 February 2015, 19:03:30 »
Geen terugmelding van wisselstanden in Koploper? Of is dat een keuze? Koploper zal zeker in termen van omzetten en blokken reserveren "denken".