Wat zijn de wisselhoeken van de wissels?Ik zie namelijk dat Peco een hoek heeft van 12 graden en de rest 15?Dat verklaart mede het soepele verloop door de wissel.Wanneer je de Piko wissel inkort heb je ook dat soepele verloop door de wissel (eigen ervaring) en ik denk dat dat voor de overige merken ook geldt.Het slechte gedrag van wagens en locs door Piko wissels is mij vreemd.Leuke test maar de resultaten gelden alleen als je de standaard railsegmenten gebruikt. Met wat zaag- en slijpwerk is er van alles wel wat goed lopends te maken.mvg, Sander
Duidelijke tegenvaller is dat alle europesche modellen omhoog komen op het kunststof gedeelte van het puntstuk. Behoorlijk zelfs. Niet dat ze ontsporen, maar het is duidelijk te zien en te horen, zelfs als je op enige afstand kijkt. Op de lange duur lijkt me dat niet best voor het materieel, hard eroverheen rijden ook niet. De amerikaanse lok (heeft rp25 neem ik aan) loopt er mooi overheen.
Als ik een startset van Piko zou kopen en verder nooit iets anders koop zou ik tevreden zijn als alles rijdt, ook omdat ik dan niet weet hoe het andere rijdt.
Hier heb je dus duidelijk het verschil tussen RP25 en Europese wielen. Dit verklaard ook waarom materiaal met RP25 wielen op Europese rail wegzakken. Dit wegzakken wordt meestal opgelost door een stripje styreen van de juiste dikte in het puntstuk te lijmen, hierop loopt dan de wielkrans van het RP25 wiel en zakt niet meer weg.
Mijn eerste baan was geheel met piko rails opgebouwd. Voordelen gunstige prijs/kwaliteit en vooral makelijke rail geometrie. Voor een eerste baan prima spul. Eigenlijk geen problemen gehad anders dan dat kleine locs blijven staan op het plastic puntstuk van de kruiswissel niet bij gewone wissels. Erg lastig bij automatisch rijden. Voor mijn huidige baan gebruik ik piko spul alleen voor het schaduwstation en de niet zichtbare rails daar maakt het wat mij betreft niet uit of een treintje wat bokkig over een wissel gaat. Voor zichtbare deel twijfel ik nog tussen Tillig elite en Rocoline. Hoewel je vrij objectief getest hebt, blijft het uiteindelijk en subjectieve keuze Succes met de keuze!Groet,Jeroen
Ik hou me niet aan regels....ik beschrijf alleen mijn bevindingen
Lijkt erop dat ik mezelf hier moet gaan verdedigen...dat is wel het laatste wat ik wil.