Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
Vandaag om 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55

Auteur Topic: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?  (gelezen 8810 keer)

picklewars

• Offline Offline
Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?
« Gepost op: 14 October 2013, 01:27:36 »
Na 5 jaar bloed, zweet en tranen is er toch een eind gekomen aan mijn N-spoor project. Tegenvallende resultaten hebben mij ertoe doen besluiten alles het raam uit te gooien. Nou ja.....verkopen bedoel ik eigenlijk.
Het hele bouwplan dat door veel hoogteverschillen nogal wat problemen gaf. Ondanks veelvuldig meten en uitproberen was het resultaat niet naar mijn zin : slecht rijdende loks, veel haperen en stilvallen op diverse punten, continu ontsporende amerikaanse loks (op minitrix rails). Al deze ergernis werd me te veel en had er al helemaal geen plezier meer in.
Nou denk ik dat N sowieso al veel gevoeliger  is dan bijvoorbeeld H0. Laatst nog mijn oude Marklin 3092 uit eind jaren ´70 (gehad toen ik een jaar of 7 was) uit de kast gehaald en op een paar M rails gezet.......en lopen zonder problemen.
Dat is 1 van de redenen dat ik terug wil naar H0, maar ook omdat ik nu  meer ruimte ter beschikking heb.
Alleen weet ik nog niet of het 2rail of 3rail gaat worden. Heb al een tijdje op internet zitten zoeken wat voor mij het beste zou zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar Amerikaans materieel.
Nou heb ik een aantal vragen : 
DC --RP25 wielen...op welke rails rijden ze het beste ? Wat ik begrijp is dus meestal  niet op code 100, maar wel de lagere ? Is het misschien beter om ook een amerikaans merk rails (bv Atlas) te kopen...en rijdt Europees materiaal daar dan weer goed op ?
AC--Een beetje Marklin fan ben ik wel, alleen jammer dat ze niet zo veel amerikaanse modellen maken. Nou zag ik onlangs de 2013 catalogus van MTH. De meeste loks zijn ook verkrijgbaar in 3E+. Deze hebben NEM 340 wielen. Is dat de norm/maat die Marklin ook gebruikt ? En heeft er iemand ervaring met deze loks op Marklin rails ? Zelf zou ik voor K-rail kiezen.

Hopelijk kom ik door meer info tot een keuze en krijg ik weer plezier in deze hobby  ;)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
Re: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?
« Reactie #1 Gepost op: 14 October 2013, 09:42:16 »
Eerst even hier in verdiepen als je lekker USA wilt.http://www.nmra.org/

Bedenk wel dat de algemene tendens van H0 in USA  een naar een zo goed mogelijke schaalvastheid is.
Dwz 1: 87 is ook echt 1:87 Dat zie je terug in de railmaterieel, loks, wagens en gebouwen.
t betekent ook dat er meer naar de werkelijkheid wordt gekeken en 3 rail is dan toch weer afwijkend.
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #2 Gepost op: 14 October 2013, 11:36:42 »
DC --RP25 wielen...op welke rails rijden ze het beste ? Wat ik begrijp is dus meestal  niet op code 100, maar wel de lagere ? Is het misschien beter om ook een amerikaans merk rails (bv Atlas) te kopen...en rijdt Europees materiaal daar dan weer goed op ?
RP25 wielen rijden op alle soorten rails, mits je de variant RP25-110 neemt.
Atlas is niet echt Amerikaans, het is een zusje van Roco rails, dus daar zou ook alles op moeten rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 14 October 2013, 11:52:14 »
Klopt Klaas, ze hebben een samenwerkingsverband gehad waar diverse aandrijvingen maar ook de rails uit voortgekomen zijn.

RP25 rijdt prima op code 100, alleen vallen de wielen in de meeste puntstukken iets naar beneden, maar echt storend hoeft dat niet te zijn. Peco bied een prima optie in Amerikaans code 83, ziet er prima en echt uit en is super betrouwbaar spul. Rocoline is ook zeer geschikt en is ook code 83. Peco code 75 is Engels georiënteerd maar is ook prima voor US rijders, de meeste Fremo US rijders hebben dit op hun modules liggen.

AC 3-rail zou ik niet doen als ik jou was... diverse mensen die ik ken die 3-rail US wilden rijden zijn inmiddels overgestapt naar 2-rail omdat er simpelweg veel meer in aangeboden wordt. Wil je dat niet zul je het meeste aan moeten passen voor 3-rail.

Als je helemaal opnieuw moet beginnen zou mijn keuze 2-rail Peco 83 zijn ;)

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #4 Gepost op: 14 October 2013, 14:43:33 »
Maar wil je echte USA wissels dan wordt t toch http://www.handlaidtrack.com/

Een van onze forummoderatoren gebruikt dit zelf om N wissels te bouwen!
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

picklewars

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 14 October 2013, 15:37:57 »
Zoals misschien al uit mijn verhaal op te maken was.....voor mij is bedrijfszekerheid eigenlijk het belangrijkste. Het is wel zo fijn dat alles werkt en blijft rijden. Ik weet niet in hoeverre dan AC meer betrouwbaar is dan DC ?
Wat betreft wissels : ik ben van plan ze waarschijnlijk (voorlopig althans) handmatig gebruiken. 
Peco is zeker een mooie rail, maar aan die electrofrogs ga ik me zeker nog niet  wagen.
Tillig elite vind ik nog mooier, maar wissels zijn niet zo geschikt voor handbediening.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Online Online
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #6 Gepost op: 14 October 2013, 17:14:13 »
Electrofrogs kun je gewoon gebruiken zonder ze te bedraden..... geen probleem dus ;)

Maar wil je echte USA wissels dan wordt t toch http://www.handlaidtrack.com/

Han, de Peco code 83 zijn echte USA wissels..... daar hoef je ze dus niet zelf voor te bouwen:

Wat betreft bedrijfszekerheid is 2-rail meer dan goed genoeg.

picklewars

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 18 October 2013, 15:37:54 »
Op zich wel mooi die FastTracks. Ze proberen dan wel heel realistische rails te maken, maar ik mis dan die-dingetjes-waarvan-ik-de-naam-niet-weet : hetgeen waarmee de rail aan de biels wordt bevestigd. Bovendien....je gaat ze toch verven/spuiten. Dan zie je ook niet meer dat het het echt hout is.
Nog eens wat verder gezocht naar mooie rails. Weinert is ook mooi, alleen jammer dat ze alleen lange slanke wissels maken van zo´n 37cm.  Leuk als je echt de ruimte hebt denk ik.  Bahnsinn vind ik nog mooier, maar niet echt betaalbaar. 
Verder viel me op dat je bij de "kleinere" merken meestal afhankelijk bent van flex rails. In tegenstelling tot de grotere merken (Marklin, Trix, Fleischmann, Roco) waarbij alle baanplannen te realiseren zijn door gebruik van losse railstukken.
Ik ben uit het recente verleden gewend om met Minitrix rails te werken. En op de 2 plaatsen waar ik flex rails had....pfff...grrr....hopeloos materiaal.
Is er verschil in flexrail van diverse merken wat betreft buigzaamheid en gebruiksgemak ?

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #8 Gepost op: 18 October 2013, 16:18:41 »
Amerikaanse rails/wissel lijken compleet anders dan duits of engelse wissels. Dwarsligger afstaand en lengte zijn zichtbaar anders, dit vind ik persoonlijk wel sfeer bepalend. PECO code 83 lijkt me een prima rail om mee te bouwen. Mijn ervaring met PECO flexrail is dat als je het buigt het redelijk in de stand blijft staan zoals je het bedacht hebt voordat je het vast legd, ROCO flexrails die ik had boog erg makelijk, een beetje te makkelijk. Flex is veel mooier/natuurlijker dan standaard lengtes en ook veel goedkoper meestal.

Ik werd getriggerd door je titel en en dacht dit is de kans om misschien ook iets anders te laten zien wat ook leuk is misschien..................

7/8ths is de schaal voor leuke treinen ook Amerikaans! 2 voet rails op 45mm rails in miniatuur.

http://youtu.be/qUqTSm9drl8

meer info op :www.7-8ths.info

Veel plezier met kiezen...

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

picklewars

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 21 October 2013, 10:02:55 »
Electrofrogs kun je gewoon gebruiken zonder ze te bedraden..... geen probleem dus ;)

Han, de Peco code 83 zijn echte USA wissels..... daar hoef je ze dus niet zelf voor te bouwen:

Wat betreft bedrijfszekerheid is 2-rail meer dan goed genoeg.

Als ik wisswls met de hand wil bedienen zou dat vooral zijn om de electrische verbindingen te beperken en ´t simpel te houden. En bij een electrofrog moet het punstuk toch ook weer van stroom worden voorzien ? 
Een insulfrog in combinatie met loks die veel assen hebben met pick up lopen dan toch ook goed over de wissel ?

Jeroen1975

• GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
« Reactie #10 Gepost op: 21 October 2013, 17:28:35 »
Zo moeilijk is het aansluiten van de electrofrog niet, de meeste goede aandrijvingen hebben al een ompoolschakelaar ingebouwd. En zo'n plastic punstuk is toch veel minder mooir dan een echte metalen variant, en voor 2assertjes is een electrofrog ook veel beter.

Groeten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

picklewars

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 24 October 2013, 16:08:16 »
Het nadeel vind ik (wat de meeste hier misschien juist als een voordeel zien) dat peco behalve wissels alleen flexrails maakt.
Bij mijn avonturen in N heb ik me teveel blind gestaard op 1 baanontwerp en dat heb ik ook uitgevoerd. Met alle wissels, kruisingen en veel hoogteverschillen bleek het iets te complex  om treinen ongestoord rond te laten rijden.
Daarom wil ik nu eerst wat ontwerpen neerleggen en kijken of ik ´t iets vind en of het ook werkt. Dan zal ik ook een aantal keren alles af moeten breken en zie ik dat met flex rails niet zo zitten...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: 24 October 2013, 18:33:35 »
Het nadeel vind ik (wat de meeste hier misschien juist als een voordeel zien) dat peco behalve wissels alleen flexrails maakt.
Ze hebben onder de naam Setrack ook rechte en gebogen railsecties. Zowel in N als in H0.
Ik zou je aanraden om een catalogus van Peco aan te schaffen. Daar staat meer informatie in dan op hun website.

Toevoeging: in het Setrack programma beginnen alle artikelnummers met ST-
« Laatst bewerkt op: 24 October 2013, 18:39:18 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

picklewars

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 27 October 2013, 15:51:35 »

Setrack heeft niet erg veel te bieden. Bovendien is het code 100 en heeft het een andere kleur (zwart) dan de peco 83
« Laatst bewerkt op: 27 October 2013, 20:52:05 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Gebruik de REAGEER knop i.p.v. CITAAT »

1200blauw

• Offline Offline
  • Twentelijn 1968-1980
« Reactie #14 Gepost op: 27 October 2013, 20:39:43 »
3-rail vraagt doorgaans minder onderhoud dan 2-rail. Het is bedrijfszekerder. Ik rijd Märklin, drierail dus, op M- en C-rails, NS. In het zicht wil ik K-rails gaan leggen, maar zover ben ik nog niet. Een jaar of vijf geleden kwam ik ook op een moment dat er een baan werd afgebroken en er (dus) weer een keuzemoment was.

Mijn overwegingen om door te gaan met Märklin waren als volgt:
1. bedrijfszekerheid;
2. veel Märklin-materieel en rails al aanwezig, dus ombouwen of verkopen, beiden kost geld;
3. Er is tegenwoordig voldoende NS-materieel voorhanden, ook van andere fabrikanten voor 3-rail;
4. nostalgische redenen - zelfs spullen waar ik als kind mee speelde rijden nog steeds rond.

Met name punt één en twee waren voor mij een goede reden om niet over te stappen. De puko's storen mij niet voldoende om er een flink bedrag tegenaan te gooien. Alleen vallen de puntcontacten natuurlijk wèl op. Als ik jou hoor praten over flenshoogten en railprofielen, dan denk ik dat je je daar zeker aan gaat storen. Over M/rails praat ik dan maar helemaal niet. Ik denk dan ook dat je overwegingen anders zullen zijn, zeker als het aanbod in US-materieel voor 2-rail groter is en je niet voldoende hebt aan hetgeen Märklin aanbiedt.  Hier op het forum hebben meer mensen de overstap gemaakt van 3- naar 2-rail. Andersom hoor je zelden. Succes met het maken van de voor jou juiste keuze!