Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hulp gezocht bij omwisselen cilinders Franse stoomloc 141R door ronald1956
Vandaag om 21:41:54
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Olaf
Vandaag om 21:41:06
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:36:53
Lodewickshaven door cor_b
Vandaag om 21:34:39
S88N bezetmelder door Albert de Heer
Vandaag om 21:33:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:32:17
Oost Europa-draadje door ns.1200
Vandaag om 21:23:51
Nieuw huis, nieuwe baan door Benelux795
Vandaag om 21:23:38
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door NS264
Vandaag om 21:18:35
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 21:09:27
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door RobbertJan
Vandaag om 21:08:27
Nieuwe ruimte, nieuw baanplan door Debvd
Vandaag om 21:04:11
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 21:04:00
Spoor Groep Zuid 22-23 november Helmond door dennie
Vandaag om 20:19:55
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:57:50
buffers voor Roco 45760/62 door Ronald69
Vandaag om 19:36:59
Station Roodeschool door Huup
Vandaag om 19:36:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:35:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 19:32:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:26:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:30:31
Stottering Piko 98551BD door Ronald Halma
Vandaag om 17:57:54
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
Vandaag om 17:45:45
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Arjan6511
Vandaag om 17:14:13
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 17:10:29
Nieuwe baan, nu nog zonder naam... door Paulus1201
Vandaag om 17:05:13
Hobbytrain Taurus en Vectron problemen N-scale door Keessap
Vandaag om 16:26:03
Smeren, vet, olie, enz door Ferdinand Bogman
Vandaag om 16:14:42
NS Mat 35 Maple Leaf door prutser
Vandaag om 16:02:33
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 15:20:19
  

Auteur Topic: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?  (gelezen 9136 keer)

picklewars

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?
« Reactie #30 Gepost op: 04 December 2013, 10:21:31 »
Wat zijn de wisselhoeken van de wissels?

Ik zie namelijk dat Peco een hoek heeft van 12 graden en de rest 15?
Dat verklaart mede het soepele verloop door de wissel.

Wanneer je de Piko wissel inkort heb je ook dat soepele verloop door de wissel (eigen ervaring) en ik denk dat dat voor de overige merken ook geldt.

Het slechte gedrag van wagens en locs door Piko wissels is mij vreemd.

Leuke test maar de resultaten gelden alleen als je de standaard railsegmenten gebruikt. Met wat zaag- en slijpwerk is er van alles wel wat goed lopends te maken.

mvg,
 Sander


Voor zover ik weet maakt Piko maar 1 soort rechte wissel....en dat is deze, dus dat is de best mogelijke vergelijking.  Ik geloof echt niet dat die 3° veel verschil zullen maken. Bovendien wordt de hoek die de wissel maakt  al ingezet aan het begin van de wissel. Het laatste stuk rail van de wissel is nagenoeg recht.  En als ik dan toch aan rails zou moeten gaan zagen...dan liever een ander merk.
Misschien rijdt bij jou wel alles goed omdat je andere loks hebt dan ik....of omdat je verschillende rails nooit naast elkaar hebt gelegd en uitgeprobeerd.
Als ik een startset van Piko zou kopen en verder nooit iets anders koop zou ik tevreden zijn als alles rijdt, ook omdat ik dan niet weet hoe het andere rijdt.  Dat heb ik voorheen in N-spoor (minitrix) ook gedaan,totdat ik erachter kwam dat niet alles werkt zoals ik het wil.
Mijn bevindingen zijn geheel objectief. Ik kan alles wel aannemen van wat andere schrijven en denken, maar dat heb ik niet gedaan. Ik heb alles getest zonder vooroordeel. Was dat wel het geval geweest dan had ik Piko niet eens getest.
Bovendien zeg je dat de test alleen met standaard segmenten is. Ook niet waar. Van alle merken (behalve Piko) heb ik een wissel, een aantal losse railstukken en een flexrail...

Ik zeg ook niet dat deze test een benchmark is ofzo....
Het is vooral op advies van een ander forumlid om verschillende dingen voor mezelf  uit te testen alvorens in het diepe te springen.
Het leek me een goed idee. En ondanks dat het wat geld kost denk ik dat ik er wel wat aan heb.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2013, 10:26:07 door picklewars »

JohnT

  • Offline Offline
  • Berichten: 277
Re: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?
« Reactie #31 Gepost op: 04 December 2013, 10:22:03 »
Citaat
Duidelijke tegenvaller is dat alle europesche modellen omhoog komen op het kunststof gedeelte van het puntstuk. Behoorlijk zelfs. Niet dat ze ontsporen, maar het is duidelijk te zien en te horen, zelfs als je op enige afstand kijkt. Op de lange duur lijkt me dat niet best voor het materieel, hard eroverheen rijden ook niet. De amerikaanse lok (heeft rp25 neem ik aan) loopt er mooi overheen.

Hier heb je dus duidelijk het verschil tussen RP25 en Europese wielen. Dit verklaard ook waarom materiaal met RP25 wielen op Europese rail wegzakken. Dit wegzakken wordt meestal opgelost door een stripje styreen van de juiste dikte in het puntstuk te lijmen, hierop loopt dan de wielkrans van het RP25 wiel en zakt niet meer weg.

Verder nog als je Amerikaans wilt gaan rijden dan raad ik je toch gelijkstroom aan omdat hierin het aanbod het grootst is.

JohnT

picklewars

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?
« Reactie #32 Gepost op: 04 December 2013, 10:28:54 »


Dat besluit had ik min of meer al genomen toen ik een eerste H0 lok kocht
« Laatst bewerkt op: 04 December 2013, 21:17:41 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op REAGEER als je een bericht wilt beantwoorden, niet op CITAAT! »

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?
« Reactie #33 Gepost op: 04 December 2013, 11:11:28 »
Als ik een startset van Piko zou kopen en verder nooit iets anders koop zou ik tevreden zijn als alles rijdt, ook omdat ik dan niet weet hoe het andere rijdt. 

Mijn eerste baan was geheel met piko rails opgebouwd. Voordelen gunstige prijs/kwaliteit en vooral makelijke rail geometrie. Voor een eerste baan prima spul. Eigenlijk geen problemen gehad anders dan dat kleine locs blijven staan op het plastic puntstuk van de kruiswissel niet bij gewone wissels. Erg lastig bij automatisch rijden. Voor mijn huidige baan gebruik ik piko spul alleen voor het schaduwstation en de niet zichtbare rails daar maakt het wat mij betreft niet uit of een treintje wat bokkig over een wissel gaat. Voor zichtbare deel twijfel ik nog tussen Tillig elite en Rocoline.

Hoewel je vrij objectief getest hebt, blijft het uiteindelijk en subjectieve keuze  ;D

Succes met de keuze!

Groet,

Jeroen

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26993
    • Pagina van klaas
Re: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?
« Reactie #34 Gepost op: 04 December 2013, 11:15:54 »
Hier heb je dus duidelijk het verschil tussen RP25 en Europese wielen. Dit verklaard ook waarom materiaal met RP25 wielen op Europese rail wegzakken. Dit wegzakken wordt meestal opgelost door een stripje styreen van de juiste dikte in het puntstuk te lijmen, hierop loopt dan de wielkrans van het RP25 wiel en zakt niet meer weg.
Het wegzakken wordt alleen verklaard doordat de groeven bij de strijkregels en de vleugelrails niet de juiste breedte hebben. Als die groeven voldoen aan de norm, en de wielen staan op de juiste speermaat, dan zakt een wiel niet weg.

Het verschil tussen RP25 en "Europese" wielen begint trouwens ook te vervagen. Volgens de nieuwste versie van NEM310 mogen de flenzen minimaal 0,6 mm hoog zijn. Dan zijn ze praktisch identiek aan RP25.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

picklewars

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?
« Reactie #35 Gepost op: 04 December 2013, 12:36:48 »


Ik hou me niet aan regels....ik beschrijf alleen mijn bevindingen  ;D
« Laatst bewerkt op: 04 December 2013, 21:18:36 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op REAGEER als je een bericht wilt beantwoorden, niet op CITAAT! »

picklewars

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?
« Reactie #36 Gepost op: 04 December 2013, 12:39:07 »
Mijn eerste baan was geheel met piko rails opgebouwd. Voordelen gunstige prijs/kwaliteit en vooral makelijke rail geometrie. Voor een eerste baan prima spul. Eigenlijk geen problemen gehad anders dan dat kleine locs blijven staan op het plastic puntstuk van de kruiswissel niet bij gewone wissels. Erg lastig bij automatisch rijden. Voor mijn huidige baan gebruik ik piko spul alleen voor het schaduwstation en de niet zichtbare rails daar maakt het wat mij betreft niet uit of een treintje wat bokkig over een wissel gaat. Voor zichtbare deel twijfel ik nog tussen Tillig elite en Rocoline.

Hoewel je vrij objectief getest hebt, blijft het uiteindelijk en subjectieve keuze  ;D

Succes met de keuze!

Groet,

Jeroen


Elk voordeel heeft zijn nadeel. Ook in dit geval denk ik. Welke rails je ook kiest.....je gaat de meeste voor- en nadelen waarschijnlijk pas bij intensief gebruik merken.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26993
    • Pagina van klaas
Re: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?
« Reactie #37 Gepost op: 04 December 2013, 12:44:58 »
Ik hou me niet aan regels....ik beschrijf alleen mijn bevindingen  ;D
Het zich niet aan regels houden is oorzaak van veel ellende.
Dus knoei maar lekker door.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

picklewars

  • Offline Offline
  • Berichten: 40
Re: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?
« Reactie #38 Gepost op: 04 December 2013, 13:04:12 »

Ik bedoel alleen te zeggen dat ik er niet van uit ga dat als er internationale regels zijn dat alles in praktijk ook werkt.
Als ik (zwart-wit gezien) van jouw mening dus moet uitgaan : de flenzen mogen nog maar zo-en-zo hoog zijn dus er mag niks meer mis gaan.
Nogmaals...ik post hier alleen maar mijn eigen bevindingen. Of dit voor iedereen zo is EN of dit altijd zo is laat ik in het midden.

Lijkt erop dat ik mezelf hier moet gaan verdedigen...dat is wel het laatste wat ik wil.
« Laatst bewerkt op: 04 December 2013, 21:19:13 door Bert van Gelder. Reden: Overbodig citaat verwijderd. Druk op REAGEER als je een bericht wilt beantwoorden, niet op CITAAT! »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26993
    • Pagina van klaas
Re: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?
« Reactie #39 Gepost op: 04 December 2013, 13:44:23 »
Lijkt erop dat ik mezelf hier moet gaan verdedigen...dat is wel het laatste wat ik wil.
Je hoeft je niet te verdedigen. Maar als er iets mis gaat in de relatie tussen wielstellen en wissels, dan is het wel handig om uit te zoeken waarom het mis gaat. En daarbij is het dan weer handig om te weten wat de basisprincipes zijn. Als je er eenmaal achter bent waarom het mis gaat, dan kan je naar de oplossing toewerken. Maar dan bij voorkeur wel een goede oplossing, die dus uitgaat van de basisprincipes. Het opvullen van de groeven is geen goede oplossing, wielen horen niet op de flenzen te rijden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.