Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Martin Welberg
Vandaag om 23:15:07
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:52:29
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door bekie
Vandaag om 22:49:13
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 22:48:52
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 22:27:02
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door Ronald69
Vandaag om 22:17:32
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 22:00:00
Nieuw Vlieringen door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:45:15
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door henk
Vandaag om 21:37:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 21:34:35
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door Felix de Groen
Vandaag om 21:29:05
trein of metro naar Hoek van Holland door R1954
Vandaag om 21:25:54
US diorama in H0 door gdh
Vandaag om 21:11:40
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 21:00:16
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 20:58:47
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 20:54:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Eric v C
Vandaag om 20:52:41
Vitrinekast gaat moeilijk open/dicht door Overet
Vandaag om 20:43:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:42:08
artikel nummers kloppen niet met spurweite n-spur door Rick
Vandaag om 20:35:07
Mooi weer om buiten te spelen door Vroeger
Vandaag om 20:15:18
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 19:23:30
Beneluxspoor Forum Modulebaan is te zien bij Carmeliet op stoom in 2025. door nighttrain1
Vandaag om 18:43:04
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 18:41:36
Ideeën op doen in Duitsland regio speyer door Eric v C
Vandaag om 18:36:39
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
Vandaag om 18:17:40
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
Vandaag om 17:33:48
spoorboekje zomerdienstregeling 1983 Luxemburg door MaraNCS
Vandaag om 17:18:57
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:07:50
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door Noordernet
Vandaag om 15:04:55

Auteur Topic: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?  (gelezen 8814 keer)

picklewars

• Offline Offline
Re: Weer opnieuw beginnen.....maar waarmee ?
« Reactie #15 Gepost op: 28 October 2013, 09:11:49 »
3-rail vraagt doorgaans minder onderhoud dan 2-rail. Het is bedrijfszekerder. Ik rijd Märklin, drierail dus, op M- en C-rails, NS. In het zicht wil ik K-rails gaan leggen, maar zover ben ik nog niet. Een jaar of vijf geleden kwam ik ook op een moment dat er een baan werd afgebroken en er (dus) weer een keuzemoment was.

Mijn overwegingen om door te gaan met Märklin waren als volgt:
1. bedrijfszekerheid;
2. veel Märklin-materieel en rails al aanwezig, dus ombouwen of verkopen, beiden kost geld;
3. Er is tegenwoordig voldoende NS-materieel voorhanden, ook van andere fabrikanten voor 3-rail;
4. nostalgische redenen - zelfs spullen waar ik als kind mee speelde rijden nog steeds rond.

Met name punt één en twee waren voor mij een goede reden om niet over te stappen. De puko's storen mij niet voldoende om er een flink bedrag tegenaan te gooien. Alleen vallen de puntcontacten natuurlijk wèl op. Als ik jou hoor praten over flenshoogten en railprofielen, dan denk ik dat je je daar zeker aan gaat storen. Over M/rails praat ik dan maar helemaal niet. Ik denk dan ook dat je overwegingen anders zullen zijn, zeker als het aanbod in US-materieel voor 2-rail groter is en je niet voldoende hebt aan hetgeen Märklin aanbiedt.  Hier op het forum hebben meer mensen de overstap gemaakt van 3- naar 2-rail. Andersom hoor je zelden. Succes met het maken van de voor jou juiste keuze!

Wat betreft jouw punten, dan zijn voor mij vooral 1 en in mindere mate ook 4 belangrijk.
Bedrijfszekerheid vind ik belangrijk. Niks zo vervelend als een trein op een wissel stil komt te staan. Of 3-rail het daarin beter doet dan 2-rail is de vraag. Ik heb de afgelopen tijd veel gelezen op ook buitenlandse forums en dan ben ik nog niets wijzer geworden. Beetje een welles-nietes verhaal als ik het samenvat.
Aangezien ik (voorlopig) de wissels met de hand wil bedienen en dus geen puntstukken van stroom zal voorzien, zal het rijden over 2-rail wissels nog problemen op kunnen blijven leveren. Misschien dat een Lenz Powerpack in elke lok dat oplost.
Wat betreft 3-railmateriaal : ik wil vooral Ammerikaans rijden. De firma MTH levert bijna al hun modellen in ProtoSound 3E+ modellen, met NEM wielen en sleepcontact. Al heb ik nog niet zoveel gelezen over de ervaringen/eigenshappen van deze loks.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #16 Gepost op: 28 October 2013, 10:11:40 »
Met alle respect; je ziet problemen die er misschien niet zijn..... op 2-rail rijdt het meeste materieel wat jij noemt probleemloos over niet-gepolariseerde wissels. Het wordt echter gedaan om uit te sluiten dat een loc met wat kleinere afstand in stroomopname stil zou vallen op een wissel. Een stukje extra zekerheid dus. Ik heb zelf mijn eerste tentoonstellingsbaan Metusa Junction destijds niet voorzien van gepolariseerde puntstukken, en mijn Atlas S1 switchers en de Kato NW2 (die allemaal kort gebouwd zijn) liepen er probleemloos overheen. Dat ik de puntstukken tegenwoordig wel polariseer is puur voor de bedrijfszekerheid op shows omdat je uitgerekend daar niet wilt dat met 20 man voor je baantje je loc uitgerekend stil gaat staan midden op een wissel ;)

Als je geen flex wilt zou ik het als ik jou was Rocoline overwegen. Hier kun je bogen en rechte stukken los kopen en het ziet er ook nog eens prima uit zonder flex te hoeven leggen. Ook Piko is daarin een goede keus waarbij alleen het iets hogere profiel misschien een nadeel is voor je.

Tenslotte; de Peco electrofrogs blijven super gemakkelijk omdat ze een vrij kort puntstuk hebben. Als je die niet polariseert  en zorgt dat je verder voldoende voedingspunten hebt op je baan (dus elk railstuk voorzien van spanning) zul je voor 99% zeker zijn van normale rijeigenschappen van bv het 2-rail US materieel.

My 2 cents ;)
« Laatst bewerkt op: 28 October 2013, 10:15:22 door Ronald Halma »

picklewars

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 28 October 2013, 10:25:57 »
Als ik 2-rail zou kiezen twijfel ik tussen Tillig en Roco, vooral omdat je bij deze 2 niet alleen afhankelijk bent van flexrail.  Wat ik wel vaak lees is dat de RP25 wielen in de Roco wissels weg zakken.
Hier staat een aardig vergelijk van rails en rollrnd materieel.

http://www.nexusboard.net/showthread.php?siteid=2408&threadid=306043

Maar...ik ga nooit af op de mening/ervaring van 1 persoon ;)
« Laatst bewerkt op: 28 October 2013, 10:32:36 door picklewars »

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 28 October 2013, 10:30:44 »
Als je nou echt twijfelt, koop dan van bv Peco, Roco en Tillig een paar stukjes rail en een wissel en ga testen. Alleen dan heb je een echt vergelijk. Wat voor een ander goed is hoeft niet perse voor jou goed te zijn. Alles wat jij leest en wat geschreven is door anderen is puur gebaseerd op hun ervaringen, en dat hoeft niet perse aan te sluiten bij wat jij er van verwacht.

De praktijk is ook hier de beste leermeester ;)

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #19 Gepost op: 28 October 2013, 11:51:27 »
Wat ik wel vaak lees is dat de RP25 wielen in de Roco wissels weg zakken.
Dan gebruiken ze misschien de verkeerde wielen. RP25 is niet éen vast profiel, het is een hele reeks van wielprofielen in verschillende afmetingen voor verschillende schalen. Voor H0 zijn RP25-110 en RP25-88 het meest gangbaar. Dat laatste getal slaat op de totale wielbreedte (maat N) in duizendsten van een inch. Code 110 is 2,8 mm breed, code 88 is 2,23 mm breed.

De groeven in een wissel bij het puntstuk mogen volgens NEM maximaal 1,3 mm breed zijn. (maat F). Vlak voor de punt komen de twee groeven bij elkaar en krijg je een totale gatbreedte van 2,6 mm. Om te voorkomen dat het wiel in het gat zakt moet het wiel dus breder zijn dan deze dubbele groefbreedte.  RP25-110 voldoet aan deze eis, RP88 is te smal. Een en ander komt ook overeen met NEM 310 die stelt dat de wielen minstens 2,7 mm breed moeten zijn.

Als je een en ander zelf wil nazoeken, kijk dan bij de NMRA eens naar de RP25, en bij de Morop naar NEM110 en NEM310.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

picklewars

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 28 October 2013, 13:18:00 »
Ik geloof het best. En ik baseer mijn beslissingen nooit op de meningen van 1 persoon. Maar het probleemverhaal van Roco i.c.m. Amerikaans materiaal kom ik heel vaak tegen (mits je ernaar gaat zoeken natuurlijk).
Er staat bij fabrikanten trouwens ook niet altijd bij een model welke wielen gebruikt worden. En als dat wel is, dan kom ik die toevoeging van 110 of 88 nooit tegen.

Misschien moet ik toch maar een-en-ander eerst kopen en kijken wat wel en niet werkt. Maar juist dat "wat niet werkt" probeer ik juist te voorkomen, zoals me eerder in N is overkomen....

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 28 October 2013, 13:29:09 »
Oke, maar met enkele railstukken (gebruikt of nieuw) kost niet veel.... als je 100 euro investeert in wat research kan je dat achteraf honderden euro's besparen omdat je de juiste keuze hebt gemaakt. Koop er wat losse trucks bij van 1 of 2 merken (bv Kadee) en je weet precies wat wel en niet kan.

Nogmaals, er wordt op het almachtige internet zoveel geschreven door zoveel mensen dat "de waarheid ligt in het midden" eigenlijk altijd op gaat :) Eigen bevindingen werken wat dat betreft nog altijd het beste, icm wat hints en tips her en der opgedaan ;)

picklewars

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 03 December 2013, 17:44:57 »
Inmiddels hier en daar wat railtjes verzameld en wat testen gedaan. Eigenlijk wilde ik alleen Peco Streamline 83, Tillig Elite en Roco Line uitproberen, maar daar is ook Piko A bij gekomen omdat ik heel goedkoop een setje kon kopen. 
Rollend materieel van Roco, Lilliput en BLI.

V.l.n.r. Peco, Roco,Piko en Tillig

De dingen die mij opvielen :
--Piko is bulletproof, railstukken passen perfekt en zitten goed vast en de bediening van de wissel gaat boterzacht. Voor de rest is het echt crap. Geen enkele lok of wagon loopt lekker. De hoge railstaven (code 100 ?) maken veel lawaai en alle soorten wielen lopen met horten en vooral stoten door de wissel.  Lopen niet fijn over de tongen en stoten altijd tegen het puntstuk aan. Bovendien vallen kleine wielen bij langzaam rijden in het puntstuk. De zwarte balken en de railstaven die meer weg hebben van chroom dan zilver zijn ook niet echt een lust voor het oog.
--Peco oogt heel mooi en qua schaal duidelijk anders en fijner dan de andere drie. Is ook wel heel erg fragiel. Bij de flexrail komen de spoorstaven snel los als je ze oppakt. Wissel is wel redelijk stevig en handmatig omzetten van de wissel voelt ook stevig aan (al schijnt het dat dit niet lang duurt lees ik hier wel eens).
Duidelijke tegenvaller is dat alle europesche modellen omhoog komen op het kunststof gedeelte van het puntstuk. Behoorlijk zelfs. Niet dat ze ontsporen, maar het is duidelijk te zien en te horen, zelfs als je op enige afstand kijkt. Op de lange duur lijkt me dat niet best voor het materieel, hard eroverheen rijden ook niet. De amerikaanse lok (heeft rp25 neem ik aan) loopt er mooi overheen.
--Roco voelt ongeveer net zo aan als Piko, maar ziet er mooier uit. De wissels zijn eigenlijk alleen geschikt voor electrische aandrijving omdat de tongen los hangen. Kan ze wel naar 1 kant schuiven, maar blijven dan niet altijd liggen. Alles loopt wel redelijk over deze wissel. Hier en daar wat gehobbel en getik. De kleine wielen van de amerikaan willen graag in het puntstuk vallen,maar worden alleen tegengehouden omdat deze lok 6-6 is en door de 3 assen aan elkaar blijven er altijd 2 op de rail hangen waardoor de 3e boven het gat blijft zweven. Kleinere loks/wagons zullen hier meer last van hebben denk ik.
--Tillig dan. Tja...als het puur over het rijden gaat dan is het duidelijk waarom er zoveel mensen enthousiast over zijn. Alles loopt boterzacht op Tillig. Vergeleken met de andere 3 lijken de loks wel over de wissel te glijden of zweven.
Nadeel voor mij is dat een wissel niet echt geschikt is voor handbediening. Het puntstuk moet eigenlijk gepolariseerd worden, maar dat heb ik opgelost door de railstaven net na de punt door te slijpen en de rail na de wissel weer van stroom te voorzien.
Verder viel het mij op dat er duidelijk verschil is tussen de lichte kleur van wissel en de veel meer donkere flexrail. Ook was de stroomdoorgave van de flexrail hierdoor duidelijk veel minder dan de wissel. Maar door de verf van de bovenkant van de flexrail af te schuren komen ze wel weer overeen en is de stroomdoorvoer ook beter. (is dat altijd bij Tillig rails ?)

Hieronder nog wat foto´s.

GE C30-7 op Tillig en BR 204 op Piko

BR 204 op Roco en GE C30-7 op Peco

Aangepaste Tillig Elite wissel

Details van de C30 Union Pacific van Broadway Limited Import

Yskonyn

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 03 December 2013, 19:43:50 »
Interessante bevindingen over de rails. Ik ga deze discussie zeker volgen !
Als beginner heb ik weinig toe te voegen echter.
Groeten,
Robin

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #24 Gepost op: 03 December 2013, 20:01:24 »
Tillig is er in varianten : bruniert en not bruniert ;D
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

Han Zijlstra

• Forumlid, hobbyist & leverancier:Trainspecials! Decodershop! Sceneryshop!
  • Offline Offline
  • The Right Track, Your track!
    • Trainspecials
« Reactie #25 Gepost op: 03 December 2013, 20:08:04 »
En ik zag dat je voaral USa wil rijden: ikzelf rij dat ook ( jaja en nog wat andere landen) maar de combi is voor mij Code 83 flex van Peco ( juiste bielsafstand) en Tillig zelfbouwwissels omdat ik geen zin heb de echte wissels van http://www.handlaidtrack.com/  te gaan bouwen. ( msschien bij een volgend traject.) Punt stukjes van de Tillig even polariseren, Rial spuiten met mat bruin en prima functionerende bochten wissels etc.

Vergeet de segment rails dat is lastig leggen( altijd scheef) en je hkomt nooit goed uit tenzij je alles van te voren uitmeet. Mooie bochten met Flex zijn er te maken met een klein beetje ( draadje ) verkanting erin
Han Zijlstra is op maandag 24 november 2014 overleden.

ESU Ecos, Littfinski, Kuehn, Zeller, Piko, Roco Multimaus, Massoth, Zimo, NMJ, Athearn, BLI, Kadee, Fleischmann, Roco, Proto, MDS, LGB, Bachmann,Hufing,  USA en .... de blikken trein van mijn Vader!

W. Thomas

• Offline Offline
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
« Reactie #26 Gepost op: 03 December 2013, 21:48:01 »
De tillig rails zijn wel de enige rails van de 4 zonder knikstukjes (of hoe noem je dat) in de wissels.

Zelf rijdt ik ook met tillig en ik ben nadat ik de rails had uitgelegd met een roco gum erover geweest en sinds dien rijd al mijn materieel hier zijdezacht overheen, vooral als je het vergelijkt met de fleischmann profi die ik nog had liggen en dus in het schaduw station heb gebruikt.

Ik zou de bogen ook met flexrails maken, kost wat meer tijd om hem mooi in de boog te krijgen zonder knikjes, maar het ziet wel erg goed uit als het eenmaal ligt.
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

picklewars

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 04 December 2013, 08:57:51 »
Tillig is er in varianten : bruniert en not bruniert ;D
Hebben die dan verschillende nummers ? Of is het maak gokken wat je thuisgestuurd krijgt ? Bij Conrad bijvoorbeeld staat er niets over vermeld...  :-\

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #28 Gepost op: 04 December 2013, 09:14:36 »
 (y) interessante vergelijkingstest!
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Sander

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 04 December 2013, 09:33:34 »
Wat zijn de wisselhoeken van de wissels?

Ik zie namelijk dat Peco een hoek heeft van 12 graden en de rest 15?
Dat verklaart mede het soepele verloop door de wissel.

Wanneer je de Piko wissel inkort heb je ook dat soepele verloop door de wissel (eigen ervaring) en ik denk dat dat voor de overige merken ook geldt.

Het slechte gedrag van wagens en locs door Piko wissels is mij vreemd.

Leuke test maar de resultaten gelden alleen als je de standaard railsegmenten gebruikt. Met wat zaag- en slijpwerk is er van alles wel wat goed lopends te maken.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander