Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door wob
Vandaag om 17:48:21
Chinese prut kabel door BrightonBelle
Vandaag om 17:48:10
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 17:47:51
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door BrightonBelle
Vandaag om 17:30:54
Ronald doet de Fork Challenge! door Klaas Zondervan
Vandaag om 17:11:20
LED / Lampjes (Viessmann) seinpalen aansturen. Vraagje aan electronica experts door bask185
Vandaag om 16:11:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 16:02:05
Piko 1136 van AC naar DC door saskia
Vandaag om 15:55:57
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Ferdinand Bogman
Vandaag om 15:43:38
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
Vandaag om 15:43:00
Raadplaatje door hervé
Vandaag om 15:36:58
Welke kleur is Roco oud bruin? door Bahn-AG
Vandaag om 15:17:45
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 14:58:05
Seuthe gaat stoppen door Rob Ellerman
Vandaag om 14:09:28
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:59:41
RhB 1:87, terug naar 25 jaar geleden door Jan Bennink
Vandaag om 13:42:30
Lokpilot 4 defect door bellejt
Vandaag om 13:27:01
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 13:02:57
Overstap naar HTM door Ronald Halma
Vandaag om 12:43:13
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Karben
Vandaag om 12:32:15
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
Vandaag om 12:23:25
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 12:17:17
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 12:13:11
"Spoor op Vleugels" in H0 door Pinkelpa
Vandaag om 11:40:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door Albert de Heer
Vandaag om 11:33:22
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 10:54:45
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door schipcas
Vandaag om 10:21:06
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Laenderbahn27
Vandaag om 09:55:11
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door MOVisser
Vandaag om 08:55:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
26 July 2025, 23:18:40
  

Auteur Topic: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie  (gelezen 201941 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #525 Gepost op: 06 February 2015, 08:21:19 »
Ik zou proberen om de twee sporen bij de schroothandel op het spoor naast de kraan aan te laten sluiten.
Is wat logischer.

Groet,

GErard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #526 Gepost op: 06 February 2015, 09:09:57 »
Hallo Gerard

Om het goed te begrijpen bedoel je een extra wissel links van wissel 4
en dan met een spoor naar de schroot handel toe.
De bedoeling was het volgende.
De kraan daarboven heeft niets te maken met de schroothandel die is bedoeld voor
kolen bevoorrading van de stoom locs.
De schroothandel is alleen via de weg bereikbaar dat is het bestrate deel tussen de blauwe lijnen.
Ik hoor je antwoord graag.
bedankt
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Bas van Heiningen

  • Offline Offline
  • Berichten: 352
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #527 Gepost op: 06 February 2015, 09:15:00 »
Hallo Herwim,

Al eens gedacht om indien mogelijk een soort van schaduw station te maken. Al is het maar een spoor wat los te koppelen is. Op deze manier kan je wel de illusie wekken dat er meer is dan dat je ziet.

Groet,

Bas

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #528 Gepost op: 06 February 2015, 09:36:55 »
Herwin,

Ik bedoel onderstaande:

Je baanstuk is een iets opzichzelf staands. Ik zoek naar een "verbinding" met de buitenwereld. Die is er niet. Door de verbinding andersom te maken wordt het spoor naast de kraan een spoor wat doorloopt.

Heb ik nog een vraagje, wat doet de kraan bij de schroot handel nu? Buitengebruik en staat te roesten?

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #529 Gepost op: 06 February 2015, 09:54:19 »
Hallo Bas

Ik heb alleen deze oppervlak ter beschikking en zou dus niet weten waar ik een schaduw station
zou moeten plaatsen.
Het ontgaat me ook een beetje wat je bedoelt met de illusie wekken dat er meer is dan dat je ziet.
Na mijn gevoel en idee hoef ik geen illusie te wekken dat er meer is dan je ziet want er is niet meer
in mijn optiek.
Wat mijn gevoel hierbij is probeer ik hier onder nog eens te laten zien door een kopie te plaatsen van
de inleiding van mijn boek die ik al een paar jaar aan het schrijven ben over mijn moduul baan.

         
                                                     OPZET TOT DIT RAILPLAN  01-11-2010
Jaren geleden heb ik door verschillende omstandigheden mijn hobby modelspoor voorlopig in de kast gezet met de bedoeling om later de hobby weer op te pakken maar dan op een kleinere schaal.
En dan bedoel ik niet schaal HO of N of Z maar meer in de zin van minder ruimte geen grote oppervlakten waar je niet bij kan, en bij deze nieuwe opzet uitgaande van één thema in één voorstelling.
In eerste instantie had ik een ontwerp gemaakt op 5 modulen met het thema, “het logistieke proces van kolen en staal” en deze deels al opgezet, maar gezien een verhuizing binnen korte tijd onverwachts een feit ging worden en mijn vrouw zeer ernstig ziek werd en na een gevecht van 1 jaar en 8 maanden overleed heb ik nu besloten een andere opzet te maken. Het is niet mijn doel om een bestaande situatie na te bouwen maar om een beeld te creëren waardoor het voor een ieder herkenbaar is en de sfeer op roept van herkenning.

Dit wordt een beschrijving van de bouw van de  FRANKLIN RAIL COMPAGNIE  een multinational eigenaar van een groot metaal bedrijf met een binnen haven ergens op de grens van Zuid West Nederland en Noord West België gelegen bij het denkbeeldig stadje ROSE GARDEN.
Ik kies voor deze omgeving omdat de sfeer hier voor ons een diepe indruk heeft gemaakt.
Denk hierbij aan de geur van kolen en staal, klinker bestratingen in de dorpjes, de troosteloze sfeer van de omgeving, afwisselend met  weidse  natuur gebieden en vooral tijdens de herfst al die kleuren pracht afstekend tegen deze duistere tomeloze grijze massa.

De naam FRANKLIN RAIL COMPAGNIE is een verzonnen multinational voortgekomen uit een eenvoudige achternaam en wel die van ons zelf, verder is de naam van het stadje ROSE GARDEN een eerbetoon aan mijn lieve vrouw Rose die mij altijd de vreugde van het leven heeft laten zien door mijn belangstelling in techniek en oog voor alles wat leeft in de natuur te stimuleren.

De moduul baan wordt opgezet in het tijdperk 1940-1960 het logistieke proces,  een klein deel van een enorme staal industrie waar de  meeste huisgezinnen hun werk in vonden.
De brandstof die toen overal gebruikt werd waren kolen, kolen om te stoken en te koken, en kolen waren vooral de energiebron in de industrie. In de nabije omgeving vond je altijd een lokale kolenboer met een kleine of grote kolen opslag.
Soms werden de kolen van de wagons rechtstreeks overgeladen op een vrachtwagen, maar meestal werden ze tijdelijk opgeslagen in een kolen loods, waar ze opgezakt werden en verder per vrachtauto huis aan huis gebracht.
Voor verre afgelegen afname punten werd veel gebruik gemaakt van de goederen trein die veelal vaste trajecten had naar deze ver gelegen oorden maar kon dit niet per trein dan ging het vervoer naar een overslag punt, denk daarbij bijv. aan de binnenvaart.
Het hoofd thema is dus een klein deel van de  metaal industrie in beeld te brengen met via het spoor aangevoerde grondstoffen (staalplaat, profielen en brandstof) en dat langs dezelfde weg zijn afgewerkte producten vervoert (gietijzeren stukken en kant en klare specialistische transsport wagons.)
Wat ik ook wil realiseren is een lok depot voor de onderhoud van de stoom Loks die in Franklin land werkzaam zijn.
Als inspiratie bron om tot een dergelijke opzet te komen en de nodige technieken te behappen heb ik gebruik gemaakt van de vele artikelen die ik de afgelopen 50 jaar heb gelezen in diverse hobbybladen waarbij de verschillende  bouwtechnieken beschreven stonden  plus ik heb veel geleerd uit het boek van Jacques Le Plat (groetjes uit Ferbach)
en vele fijne contacten via email en een website Beneluxspoor.net met ook vele modelspoor hobbyisten.

Deze inleiding laat ik zien om aan te geven wat voor mij het uitgangspunt is voor deze moduul baan.
Ik probeer een eenvoudig beeld te creëren van een stuk nostalgie en, een stukje nostalgie waar mijn vrouw en ik heel veel voldoening in vonden.
Het kan voorkomen dat er misschien een aantal zaken niet kloppen of anders zou kunnen maar dat vind ik niet zo erg het gaat om de herkenning van een stukje wereld, maar ben wel heel blij met jouw en jullie inbreng om uiteindelijk mijn moduul baan te realiseren.
   
gr,
Herwim

Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #530 Gepost op: 06 February 2015, 09:59:21 »
Hallo Gerard

Bedankt voor je tip maar, ik zie nu dat je de verbinding van W 5 naar W 6 weghaalt en eigenlijk
anders om uitvoert.
Wat is daar nu het voordeel van t.o.v. wat er eerst getekend was, ik zie het verschil niet zo
gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #531 Gepost op: 06 February 2015, 10:53:02 »
Herwin,

Wat ik bedoel (en dit slaat ook een beetje op de opmerking van Bas), is dat je een stuk van de werkelijkheid uitbeeld. Jouw modelbaan laat dus een klein stuk zien uit wat mogelijk de werkelijkheid zou kunnen zijn. Doordat het een stuk uit de werkelijkheid is, is er ook een verbinding met de onzichtbare rest. Deze verbinding moet logisch zijn.
Als ik nu naar jouw baanplan kijk, dan is de enige logische verbinding met de onzichtbare rest over het spoor naast de kraan (Het spoor dat rechtdoor aansluit op wissel 6). Het naastliggende spoor onder de kraan kan ook een verbinding met de onzichtbare rest zijn, maar wordt regelmatig geblokkeerd door zijn functie.
Uitgaande van de logische rol die het spoor naast de kraan heeft (nog steeds mijn optiek), zou je de bereikbaarheid en het nut van alle sporen moeten bekijken. Met name de bereikbaarheid van de hal/fabriek staat bij mij zwaar ter discussie. Het is gelukkig maar een keer steken, maar toch.

Ik hoop dat ik je niet te veel tegen de haren gestreken heb.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #532 Gepost op: 06 February 2015, 12:50:01 »
Hallo Gerard

Ik geloof dat ik het begin te begrijpen mijn celletjes beginnen al aardig grijs te worden  ;D
Zeker de volgende opmerkingen

Herwin,
Doordat het een stuk uit de werkelijkheid is, is er ook een verbinding met de onzichtbare rest. Deze verbinding moet logisch zijn.
Als ik nu naar jouw baanplan kijk, dan is de enige logische verbinding met de onzichtbare rest over het spoor naast de kraan (Het spoor dat rechtdoor aansluit op wissel 6).

Met name de bereikbaarheid van de hal/fabriek staat bij mij zwaar ter discussie. Het is gelukkig maar een keer steken, maar toch.
Ik hoop dat ik je niet te veel tegen de haren gestreken heb.
Groet,
Gerard van der Sel.

Nee hoor wees niet bang dat je mij te veel tegen de haren instrijk, ik ben juist reuze blij met het meedenken.
Alleen duurt het even voor het kwartje zakt.
Dus W 5 draait om en wordt een linkse wissel en W 6 vervalt, vervolgens zou het spoor vanuit W 6 zogenaamd door
moeten lopen de tafel af naar onbekende stemming.
Als ik dit nu goed zie ga ik eens kijken hoe ik deze onzichtbare rest kan creëren door het spoor ergens in of achter te
laten verdwijnen.
Nogmaals bedankt en alle commentaar is welkom hoor.
gr,
Herwim

En Bas ik hoop niet dat mijn verhaal jou tegen de haren in strijkt, het leek me juist om mijn gedachten gang van mijn
opzet met deze moduul baan weer te geven d.m.v. mijn inleidend woord uit mijn boekje.
« Laatst bewerkt op: 06 February 2015, 12:52:40 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12235
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #533 Gepost op: 06 February 2015, 13:06:59 »
Dan gooi ik er ook nog maar wat bovenop  ;D
Je wilde een plekje hebben voor een simpele dieseltank en pomp ?
Mik die neer tussen je ringloods en het 1ste spoor wat langs je loods loopt.
Het spoor onder wat naast je loods loopt dus wel te verstaan  ;)
Een plek voor je baanwachterswoning zie ik helaas niet.
Tuurlijk heb je er wel plek voor,maar een plek waar dat pandje logisch zou zijn en er hoort te staan zie ik zo gauw niet.
Verder is die laatste aangepaste tekening eigenlijk een geval van niks meer aan doen  (y) 
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

AndréDev

  • Een trein is nooit genoeg
  • Offline Offline
  • Berichten: 1437
  • Always on track!
    • reichsbahn.nl
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #534 Gepost op: 06 February 2015, 13:42:57 »
Ik zie zowieso al twee overgangen...prak je dat huisje daar toch in de buurt....
Kloppend of niet...soms is fantasie alles! 8) ::) :P


André
Groetjes,Dames en Heren
André
Some trains never roll.

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #535 Gepost op: 06 February 2015, 15:33:05 »
Hallo allen

Heb de tekening aangepast conform jullie laatste tips.

Floris
Tank werkplaats naast de loc loods één spoor weggehaald anders past het niet.

Gerard
Wissel 4 omgedraaid en er een rechtse wissel van gemaakt
Wissel 6 rails doorgetrokken naar de tafel rand voor de rand het Haven meester kantoor geplaatst
en daarnaast een bos gecreëerd van goed lijkende naaldbomen.

Andre
Bij de fabrieksgebouwen heb ik de weg wat verlegd en komen daar 2 spoor overgangen
Dit is een overgang nog vorig jaar aangeschaft bij Han Zijlstra alleen nu komen er twee en dat is niet meer mogelijk
zou trouwens een kostbare zaak worden dus moet ik voor de tweede wat anders uitvinden.
Maar kan daar geen Baanwachters woning kwijt denk ik, zou helemaal op de rand moeten komen tussen fabrieksgebouwen en hal in ?


gr,
Herwim
« Laatst bewerkt op: 07 February 2015, 11:09:33 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #536 Gepost op: 06 February 2015, 16:05:39 »
Nu je toch aan het tekenen bent, achter W2 ligt een heel raar knikje. Als je W2 nou eens een rechts wissel maat met het rechte spoor in het verlengde van het aftakkende spoor van W3 heb je al een deel van de bocht te pakken. W3 moet dan wel iets omhoog op de tekening, maar dat is verder geloof ik geen bezwaar. Verder zou ik W1 iets meer met de klok mee inbouwen, en het onderste spoor naar de draaischijf iets meer boog geven, volgens mij wordt dan de afstand tussen beide sporen voldoende om ook nog een wagon bij de kraan te parkeren zonder het andere spoor te blokkeren.

Creatief met leestekens, situatieschetsje W2-3
\  |
 \ |
 |\|
 | |
 | |

Groet, Sicco Jan

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #537 Gepost op: 06 February 2015, 16:17:25 »
Hallo Sicco Jan

Het probleem is mij bekend kreeg de aansluiting niet helemaal in een goede lijn.
In de praktijk lost dit zich zelf op, waar ik rekening mee moet houden zijn de 3 moduul
overgangen.
Een wissel mag niet op de overgang komen daar alle 3 modulen een opklapbare bovenkant hebben.




gr,
Herwim
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #538 Gepost op: 06 February 2015, 18:44:36 »
Sicco Jan

Het slingertje in het bochtje boven W 2 is weg.
Zie tekening hierboven
gr,
Herwim

« Laatst bewerkt op: 07 February 2015, 07:35:51 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html

Herwim Frank

  • Offline Offline
  • Berichten: 2404
  • De Franklin Rail Compagnie
Re: Herwim vertelt over een vernieuwde modulebaan: de Franklin Rail Compagnie
« Reactie #539 Gepost op: 07 February 2015, 15:47:04 »
Hallo

Kleine update
Zoals hierboven al aangegeven was het beter mijn fabriekscomplex te verplaatsen
van het linker moduul naar het rechter moduul.
Nou dat was 1½ uur werken en de nieuwe plaats is gelukt, de oude plaats gat gedicht komt nog een extra laag
blauw schuim over.



Op naar het vervolg de eerste rails uitleggen.
Maar moet even wachten op 2 nieuwe wissels.
gr,
Herwim

PS: Mijn tekeningen aanpassen in Any-Rail kost me veel meer tijd.
      Ben nu 2 dagen bezig om deze aan te passen en dan heb ik het nog niet over mijn elektra
      aansluitingen op papier.
« Laatst bewerkt op: 08 February 2015, 10:36:23 door Herwim Frank »
Herwim is op 20-11-2016 overleden.

Het is een zegen om elke dag mee te mogen delen met jullie
kennis over deze hobby.
Hartelijk dank daarvoor
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,54820.0.html