Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Aachenau West door wob
Vandaag om 17:43:56
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
  

Auteur Topic: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips  (gelezen 34766 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #60 Gepost op: 05 October 2013, 20:12:20 »
Als afsluiting voor voorlopig:

Waarom het jachtgeweer niet op de tender stond:

foto H.J. Koekoek "Machinist Jeu Salden bij het smeren van zijn 4700" uit "NS-locomotieven depot Heerlen, Martin Zijlstra, Uquilair"

- het ding was LANG
- de tuit is erg kwetsbaar
Kortom daar moet je voorzichtig mee omgaan.

Dat was het voorlopig even voor Kapitein Kniesoor. Die laat het leugenbankje even achter zich en gaat weer even werken aan de broodnodige praktijkervaring.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #61 Gepost op: 06 October 2013, 23:08:37 »
Ik vond nog een mooie prent van de linkerzijkant van de 8202 met een stookschop tussen de handrail opzij geplaatst, waaruit blijkt dat het blad van de schop even lang was als de steel (zonder handvat) . In 'Rails om de Lange Jan' van Russer, pag 68.
De schop lijkt erg op het derde gereedschap van links in het onderste plaatje, maar het blad is iets smaller

Een forum lid wees me op deze foto:


Collectie NSM, foto Ruben de Heer, "Spoorwegen in Nederland van 1834 tot nu" / Guus Veenendaal / uitg. Boom


« Laatst bewerkt op: 06 October 2013, 23:14:08 door Gert Arkema »
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #62 Gepost op: 06 October 2013, 23:31:43 »
De 2e van links, waar is die voor?
het lijkt me geheel hout.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4350
    • Modeltrein projecten
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #63 Gepost op: 06 October 2013, 23:39:55 »
Niet geheel, er lijkt een lap metaal om het uiteinde te zitten. (3 nagels?) Iets om mee te porren? Schrapen, duwen?
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #64 Gepost op: 06 October 2013, 23:59:12 »
Rest van het bericht;
Even tussendoor ook maar even een vervolg op het stookgereedschap:

Een forum lid wees me op deze foto:

*Zie dus boven*

Naar goed gebruik zitten er volgens mij wel wat foutjes in het rijtje. Van links naar rechts
- vuurschop, klopt, Is voor een priktol (dwz kleine loc)
- "stamper" is volgens mij geen loc gereedschap, maar voor Weg en Werken, om de ballast onder de dwarsliggers te krijgen
- schop, te breed om volgens mij als stookschop te dienen
- slijs, gebruik je o.a. om het as uit de asla te trekken. Wederom voor kleine loc
- stookschop, al vermoed ik dat, gegeven de lengte van het blad, dat het een redelijk versleten uitvoering is. Blad zou naar mijn gevoel langer moeten zijn
- tweetand, wederom eentje voor de kleinere loc's
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5554
  • Team Mitropa
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #65 Gepost op: 07 October 2013, 00:48:25 »
ok (y)

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #66 Gepost op: 07 October 2013, 10:11:59 »
Ik vond nog een mooie prent van de linkerzijkant van de 8202 met een stookschop tussen de handrail opzij geplaatst, waaruit blijkt dat het blad van de schop even lang was als de steel (zonder handvat) . In 'Rails om de Lange Jan' van Russer, pag 68.
De schop lijkt erg op het derde gereedschap van links in het onderste plaatje, maar het blad is iets smaller
Die schop links heeft een in verhouding te breed blad, die zal je veelal niet of nauwelijks door de deur krijgen. Ga er maar vanuit de je schop tenminste 10 cm smaller moet zijn als de vuurmond, maar wat meer ruimte is geen overbodige luxe. Je moet zowel links achterin kolen kunnen krijgen als wel 2 meter rechts voorin. Dan is op een schuddende loc een beetje speling tussen schop en vuurmond geen overbodige luxe. Incidenteel met een schep bedoelt voor voorin wel eens tegen de ketel ipv naar binnen gegaan. Zit in de categorie " niet fijn"  :-\

De blad lengte van de schop zal niet zoveel variëren, de steel lengte wel. Op een 3700 zal je een redelijk lange steel willen (en kunnen) hebben. Op een ezeltje zal je het met een kortere steel moeten doen. Een te korte steel wil je niet want dan klopt de balans van e.a. niet echt meer. Ik kan me voorstellen dat je op sommige loc's een steel hebt die net zo lang is als het blad, maar of dat fijn is ........

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #67 Gepost op: 07 October 2013, 10:23:05 »
De schop die ik bedoelde lijkt erg op de schop achterop de 6100 (vorige pagina). Ik ga ervanuit dat het handvat zo'n 14 cm breed is ( 1 handpalmbreedte plus 2 x hout aan beide zijden), dan is in verhouding het blad grofweg het dubbele; ca 30 cm. Klopt dat een beetje met de breedte van de vuurdeur?
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #68 Gepost op: 07 October 2013, 10:23:22 »
en nog een stookschop (in gebruik)

coll A. Voortman, 1957, uit Stoomlocomotieven serie SS 685-799 (NS 3700), Paul Henken, Uquilair
Op deze foto is de linker hand het scharnierpunt. De rechterhand balanceert dus het gewicht van blad en kolen. Is de steel te kort dan moet je extra veel kracht zetten om e.a. in balans te houden. Bij een te lange steel moet je je balanceerhand verder van het blad af gaan houden en dan wordt e.a.ook zwaarder.

Nederlandse en Duitse scheppen waren relatief dun plaatstaal. Engelse stookschoppen zijn van veel dikker smeedijzer. Daar moet je echt aan wennen. Ik heb de indruk dat Engelsen werken met een zwaardere schop om beter te kunnen werken met een kleinere vuurmond en de veel grotere trek daar door heen. Zeker om achterin de hoeken van "wide boxes"  zoals A1, A2, A3 en dergelijke moet je de schep echt bewust die hoek in gooien, want anders wordt de schop gewoon rechtuit getrokken door de trek door de vuurmond en eindig je met een ongewenste bult in het midden van je vuur. Ook helpt de zwaardere schop je snelheid / massa te krijgen om voorin de soms erg smalle Engelse kisten te komen

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #69 Gepost op: 07 October 2013, 10:25:41 »
30 cm breed klopt wel ongeveer. Zal zodra ik dat kan even mijn schop opmeten. Duitse schoppen zijn wat breder als de Nederlandse. Engelse (Lucas) schoppen zijn smaller

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #70 Gepost op: 07 October 2013, 10:36:22 »
Ik ben geen kenner, maar wil je wel attent maken op deze foto. Heeft iemand genomen bij de VSM



bron: http://fotogedachte.wordpress.com/2011/10/page/2/
Jeroen

guest7823

  • Gast
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #71 Gepost op: 07 October 2013, 14:26:33 »
Mooi plaatje en bedankt daarvoor. Wat je wel in de gaten moet houden is dat het gereedschap wat hier hangt nuttig is voor het " locje in z'n hokje" proces, maar dat dit wat anders is als het gereedschap dat je op de loc bij je hebt.

- De brede scheppen zijn handig om as weg te scheppen ed
- de dart (driehoekje) is handig om het rooster schoon te krijgen
- de slijs (uiterst links) is handig om de aslade goed leeg te krijgen, dan wel de bulk van de as er uit te trekken / drukken (de rest gaat gewoon met de waterslang)
- op de grond ligt nog een vuur/slakkenschop

Bij de VSM heb je ook te maken met verschillen in lengtes stelen. Voor een 80-er of 64-er heb je ander gereedschap nodig als voor de grote loc's

decauville_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Atelier Bongaards
    • Decauville Spoorweg Museum
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #72 Gepost op: 07 October 2013, 18:23:16 »
" "stamper" is volgens mij geen loc gereedschap, maar voor Weg en Werken, om de ballast onder de dwarsliggers te krijgen"

Is inderdaad geen stookgereedschap. Wij hebben ook zo'n ding in de collectie en noemen het een onderstopper.
Atelier Bongaards * Arnoud Bongaards - Amsterdam

Diorama voor Artitec: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=92010.0

Beached

  • Offline Offline
  • Berichten: 1108
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #73 Gepost op: 12 October 2013, 10:08:15 »
Deze kwam ik tegen op zoek naar een andere foto:
Het gebruik van een stoothaak. Let wel, de stoker op de foto is een van de weinige die handschoenen aan heeft met het stoken. Stel je voor dat je handen vies worden :o Achter het been van de poetser is ook een belangrijk stuk gereedschap te zien dat vaak vergeten wordt.


Boven de vuurplaat is de Kiwi variant van de kan "stoom" olie, die op dat plekje door de warmte een beetje vloeibaar blijft.

Groeten,

Rick


Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26634
    • Pagina van klaas
Re: Kapitein Kniesoor grootspoor stoomtips
« Reactie #74 Gepost op: 12 October 2013, 10:16:21 »
Let wel, de stoker op de foto is een van de weinige die handschoenen aan heeft met het stoken. Stel je voor dat je handen vies worden :o
Ik denk dat hij vooral bang is om zijn vingers te verbranden. Hetgeen op een stoomloc niet denkbeeldig is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.