Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:22:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falcon10
Vandaag om 19:27:33
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Sfeer op je modelbaan door Frank 123
Vandaag om 18:45:06
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46

Auteur Topic: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster  (gelezen 81299 keer)

gvandersel

• HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #195 Gepost op: 01 January 2014, 10:54:09 »
Ik denk dat voor jou meer dan een op je baan nodig is. In elkaar zetten wil ik wel voor je doen. Avondje dom solderen.

Groet,

Gerard van der Sel.

Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re: Simpele Multi-/LokMaus / Roco-/LocoNet / LokPilot compatible DCC module booster
« Reactie #196 Gepost op: 01 January 2014, 15:29:37 »
Nog even over het mogelijke "2 slave-muisen met pen 1-1 en 6-6 verbonden" probleem:
Ik heb dat net getest met 3 LokMaus2tjes op een Roco versterker. Eentje als "Master" en 2 met een 6-op-6 T-stukje en 6-polige kabeltjes op de Slave uitgang. Werkt perfect, geen problemen, in alle mogelijk situaties zoals tegelijk aan, een voor een aansluiten etc.
Dus ik ga ervan uit dat dit ook met de "booster-hub" geen problemen gaat opleveren!    ;D
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

br194

• Offline Offline
  • Zie geen problemen, alleen uitdagingen.
« Reactie #197 Gepost op: 01 January 2014, 20:00:10 »
Hans en andere lezers,

Als eerst natuurlijk het beste voor 2014.

We zullen er maar vanuit gaan dat het met 2 muizen goed gaat.
Voor het plaatsen van de booster in een module bak (of baan gedeelte) kun je natuurlijk ook een frontje maken.
Dit is simpel te doen met een styreen plaatje o.i.d.
Kun je gelijk de aansluitingen nummeren/benoemen m.b.v. wrijfletters/lettertang/labelprinter o.i.d.
Luxe is natuurlijk als je een aluminium frontplaatje kan maken met daarop de belettering.
Voor mooi zou je dan de hoekjes in het printontwerp kunnen laten zitten om daar de bevestiging van de frontplaat op te maken d.m.v. een klein stukje hoekprofiel.
Misschien iets om mee te nemen in het definitieve ontwerp.

Willem.

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #198 Gepost op: 01 January 2014, 22:17:50 »
lol... jij ook een geweldig 2014 Willem!
...en gelijk weer eisen stellen, welja! M'n printontwerp zit nu zo nokkievol dat extra gaten wat lastig gaan worden. Als iemand een mooi frontje maakt kan dat vast wel op de modulebak worden geschroefd?   :)
HansQ, RailClub Utrecht

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #199 Gepost op: 01 January 2014, 22:47:59 »
Hans, ik denk dat Willem het zo bedoeld  ;).

Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #200 Gepost op: 01 January 2014, 23:39:29 »
@RuudNS:
Dat snap ik, maar het lijkt mij veel eenvoudiger de print achter het hout te monteren en daarna eventueel een frontje voor op het hout.
En het is nog simpeler geen frontje te maken en de print gewoon zo door te laten steken. Het gaat me vooral om simpel en dus goedkoop...
HansQ, RailClub Utrecht

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #201 Gepost op: 02 January 2014, 00:58:48 »
 (y) klopt geheel Hans, ik sta geheel achter jouw gedachten van simpel en goedkoop. Maar de twee hoeken niet uit de print laten zagen is waarschijnlijk nog goedkoper ;). Dan kan iedereen met de vrije ruimte doen wat hij wilt, eraf zagen of er twee gaatjes in boren en er een frontje op zetten, of er het printje door aan de module vast schroeven. Het is géén afbreuk aan jouw ontwerp, eerder een "uitbreiding" die niets kost ;) (y).
Ik blijf het met argusogen volgen, misschien ook bruikbaar op mijn toekomstige baan. Ik wacht in spanning af op de resultaten van de eerste gebruikers (y) (y).
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

br194

• Offline Offline
« Reactie #202 Gepost op: 02 January 2014, 01:15:27 »
@ Hans,
Citaat
...en gelijk weer eisen stellen, welja!
Was alleen maar een voorstel hoor, wisniedajekweadwed   ;D
@ Ruud,
Citaat
Maar de twee hoeken niet uit de print laten zagen is waarschijnlijk nog goedkoper ;). Dan kan iedereen met de vrije ruimte doen wat hij wilt, eraf zagen of er twee gaatjes in boren en er een frontje op zetten, of er het printje door aan de module vast schroeven. Het is géén afbreuk aan jouw ontwerp, eerder een "uitbreiding" die niets kost ;) (y).
Juist Ruud, dat dacht ik ook.

Willem.

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #203 Gepost op: 02 January 2014, 01:27:30 »
@RuudNS en BR194:
Als je zo handig bent om stukken van een PCB te zagen kun je ook wel wat anders verzinnen! Ik wil dat dit ook voor mensen die niet zo ervaren zijn met electronica te gebruiken is, en die zetten vast liever niet een zaag in een PCB. Toen ik met electronica begon in ieder geval ik ook niet... En metalen hoekjes die potentieel kortsluiting veroorzaken lijken me ook geen goed idee, waarom geen lijm?  Bovendien is het stabieler de PCB vlak op een plaat te zetten dan achter een frontje te laten "bungelen", het totale gewicht met de gebruikte componenten en de koeling wordt best hoog.

Argusogen? Waarom argusogen?!    ::)
HansQ, RailClub Utrecht

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #204 Gepost op: 02 January 2014, 04:23:18 »
@Hans:  ??? argusogen ;), omdat ik het een fantastisch project vind dat je daar bedacht hebt (y). Ik denk dat het veel potentieel heeft, begrijp mijn woorden niet  verkeerd :(. Ik vind het geweldig om te zien dat je dit met een klein beetje hulp van enkele andere forum gebruikers in zo'n korte tijd uit de grond gestampt hebt. Hiervoor niets dan lof. Ik vond het idee van Willem niet slecht en meende uit jouw reactie op te maken dat je hem niet juist begreep. Je ziet deze voorfront constructie bij veel printen en ik denk dat er niets mis mee is. De print is licht, er zitten nagenoeg geen zware componenten op en de twee hoekjes die er uit gehaald waren met welke reden? zouden hier goed voor te gebruiken zijn. Ik heb jaren lang de Elektuur gehad en er ook best wel wat dingen uit gebouwd en ook zij maken regelmatig gebruik van een dergelijke constructie. Ook om hem met lijm vast te zetten of om hem vlak op de plaat te zetten heb je toch ook een montage plekje nodig niet? Zo zie je maar weer dat dit soort sociale media al weer snel onbegrip voor elkaar geeft, door het gebruik van wat stomme tekst ipv een fatsoenlijk gesprek van man tot man :-\.
Maar het is natuurlijk jouw ontwerp en je kunt het maken zoals je wilt en goed acht. Maar als je het daarbij ook gaat aanbieden, is het misschien ook van belang om er de wensen van je klanten bij te plakken indien die met jouw gedachte verenigbaar zijn met name de doelstelling dat het geheel onder de 10 euro blijft (y). Je ziet zelden iets dat zo veelzijdig is voor zo weinig geld (y) (y). Ik blijf het met veel belangstelling volgen, ook zonder "argusogen" dan maar ;).
« Laatst bewerkt op: 02 January 2014, 04:25:58 door ruudns. Reden: Ook om hem met lijm vast te zetten of om hem vlak op de plaat te zetten heb je toch ook een montage plekje nodig niet? »

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #205 Gepost op: 02 January 2014, 04:48:56 »
OK... ik heb er over nagedacht, en al langer dan jullie...
Als je het frontje aan de PCB vastzet betekent dat dat je de PCB van voren door de modulebak naar binnen moet duwen en dat het gat dus groot genoeg met zijn om de hele print door te laten en wordt het vervolgens netjes vastzetten van de PCB een gedoe (dus blijft-ie "bungelen" ben ik bang en er zitten wel degelijk zware spullen op en hangen kabels aan c.q. moeten er in worden gestoken). Dat is niet nodig, alleen de front-connectors en de LEDs hoeven er doorheen te steken, dus de PCB komt veel gemakkelijker binnenuit door de voorkant. Maar dan wordt het later vastzetten van een frontje direct aan de PCB ineens een heel gedoe en nergens voor nodig, je kunt het dan net zo goed op de modulebak vastzetten. Ik weet wel dat DigiTrax frontjes het PCBeetje eraan vast hebben zitten, maar dat is een veel kleiner en lichter dingetje. Als je dan toch een zelfgemaakte (kunststof, styreen ofzo) frontje op de PCB with vastzetten, kan dat net zo goed met lijm, de geometrie van de (zwarte kunststof) connectors is daar prima geschikt voor:

Ik vind zelf die witte DigiTrax frontjes lelijk en overbodig, als je een "net" gat in je modulebak maakt en eventueel de voorkant van de PCB zwart maakt met een markerstift ofzo valt het helemaal niet op in een matzwarte modulebak...      ... nu ga ik pitten...   :P
« Laatst bewerkt op: 02 January 2014, 04:58:50 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht

br194

• Offline Offline
« Reactie #206 Gepost op: 02 January 2014, 13:21:16 »
Hans,

Let wel op de maatvoering.
Is het front van een module bak dan maar 2 mm dik ??
Dit is namelijk de afstand waarbij stekkers die in de connector gaan nog fatsoenlijk in en uit plugbaar zijn en het ontwerp van de print toestaat indien je hem netjes wil inbouwen.
Bovendien laat de print ook niet meer ruimte toe, tenzij de print met connectors en LED's geheel door het front van de bak laat steken.
Front van de bak is toch snel 8 tot 13 mm.
Het is maar wat je mooi vindt.
Het bungelen van de print moet ten alle tijden voorkomen en kan ook simpel gerealiseerd worden door een afstand busje te gebruiken.
Afhankelijk van de afstand tussen boven plaat en inbouwplaats kun je eventueel een klosje hout monteren om het afstand probleem op te lossen.
Of je nu een frontje gebruikt of niet maakt hier geen verschil.
Maar goed, er zijn meer wegen die naar Rome leiden, het was ook maar een suggestie voor een verbetering.

Willem.
« Laatst bewerkt op: 02 January 2014, 13:23:17 door br194 »

HansQ

• Offline Offline
« Reactie #207 Gepost op: 02 January 2014, 13:49:56 »
@BR194:
Ik begrijp wel dat jij graag schroefgaten op uitstekende nokjes wilt hebben, maar dan mag het front van de modulebak inderdaad maar 2 mm dik zijn als je ze laat zitten. Als je goed naar de PCB kijkt, zie dat de front connectors 1 cm (+ een paar mm inderdaad) naar buiten steken. Omdat de meeste modelspoorders inderdaad 8, 9, 10 of 12 mm multiplex gebruiken gaat dat dan perfect. Ik heb er al langer over nagedacht en op de maatvoering gelet zoals ik al schreef, het basis idee is niet eens van mij (maar van Sander "santerdam")!  Misschien moet je gewoon even kijken hoe het eruit ziet als ik een van de proefprinten op een demo plankje heb gemonteerd...
« Laatst bewerkt op: 02 January 2014, 13:53:53 door HansQ »
HansQ, RailClub Utrecht

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #208 Gepost op: 02 January 2014, 14:14:18 »
@Hans: (y) ook dat zijn steekhoudende argumenten van jouw en ik ben de laatste die zegt dat er niet over is nagedacht (y). We wachten geduldig af naar de eindresultaten van dit schitterende project.

Bladerer

• Offline Offline
« Reactie #209 Gepost op: 02 January 2014, 14:19:35 »
Hoewel ik helemaal niet van plan ben de hub door de wand van de baan te laten steken zoals  Hans illustreert, denk ik dat dit prima kan werken. Zelf hang ik hem liever volledig uit het zicht met eventueel de optie om middels een volledig los front paneel onder de baan te koppelen met een verloopje, ik heb zelf nog niet gezocht maar eerder wel al vaker frontjes gezien soortgelijk aan de Digitax front, iedereen happy zonder nu nog een aanpassing aan de PCB te maken.

Ik zal binnenkort eens zoeken naar een dergelijk frontje.

Gr Arthur