Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 10:24:10
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Besselspoor
Vandaag om 10:19:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Roots van de Serie 2200 / 2300  (gelezen 13510 keer)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Roots van de Serie 2200 / 2300
« Gepost op: 21 juli 2007, 00:17:14 »
Door de NW2 Burlington diesel, verblijf ik de laatste tijd ook, met enige regelmaat op een amerikaanse site. Al neuzend op andere amerikaanse sites, kwam ik een Baldwin site tegen.

Dat wierp bij mij de vraag op: waar de roots van de 2200'n liggen, dus welke amerikaanse lok heeft als basis gediend voor het 2200 ontwerp

Er is door NS aan Baldwin Hamilton Lima gevraagd een lokontwerp te maken, op basis van een bestaande Amerikaanse lokomotief, welke lok wordt hier bedoeld?

Op de amerikaanse site zijn al een aantal gedachten gespuit, misschien dat iemand hier een idee heeft?

Groet,
Ries

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2007, 10:00:32 »
Ries,
Voor zover ik weet betreft het de Baldwin VO-1000:



[Klik op het plaatje om naar het origineel te gaan ...]


Groet,

Jeroen

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2007, 10:13:40 »
De VO 1000 lijkt er wat op, maar zelf vind ik de S12 toch meer in de buurt komen... ik heb nog een Athearn S12 hier liggen en heb weleens overwogen daar voor de gein een 2200 van te maken. (zelfs de plaats van de huifdeurtjes klopt)
Helaas is de neus van die athearn te breed en gaat het er dan niet echt beter uitzien dan een roco. De 2200 heeft trouwens wel hoofdlijndraaistellen en geen simpele switcherdingen.
Negeer even de cabine (de onderkant van de cabine lijkt er wel weer veel op met die luikjes)
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=161985&nseq=5
das toch een 2200-neus, of niet dan?
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=160048&nseq=7
al zit er bij de 2200 een "stroomlijnkap" op
En hier zijn de details van de huif nog wat beter te zien:
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=145490&nseq=14
en natuurlijk de heel hippe athearn die ik ombouwde naar SP-versie met washer-dryer-headlights en gave bejaardenhuiszonneschermpjes... zo lijkt ie beduidend minder op een 2200...
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/S12SP5.JPG

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2007, 10:37:35 »
Hmmm ... zo ben je even aan het surfen en dan kom je deze Baldwin tegen:



Net of ze twee 2200 locs aan elkaar geplakt hebben ...  ;D
Leuk bouw projectje ...

Meer val te lezen op: http://baldwindiesels.railfan.net/

Groet,

Jeroen

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2007, 12:58:16 »
Voor het complete plaatje, hier is de "amerikaanse discussie"  ;D

http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=usamodelbouw&t=765253

en dan zal ik ook hun even de "Nederlandse discussie" laten zien.

S12 lijkt de huif inderdaad verdacht veel op de 2200.
Het onderstel van onze 2200 lijkt qua indeling van brandstoftanks en luchtketels op een SL 800 van Lima (De grote fabriek, niet de kleine ;D)

Persoonlijk begin ik steeds meer te denken dat ze van een berg onderdelen van verschillende types, een lok in elkaar geflanst hebben, maar goed er blijft een verwijzing dat het ontwerp van een type lok afkomstig zou zijn.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2007, 13:32:12 »
De 2200/2300 is inderdaad een Amerikaans ontwerp, maar dat gaat vooral over de techniek die binnenin zit.
Wat de vormgeving van de buitenkant betreft, die is ook wel geïnspireerd op Amerikaanse ontwerpen, maar is toch specifiek voor Nederland gemaakt. Het is geen rechtstreekse kopie van een Amerikaans model.

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2007, 14:25:09 »
Het is inderdaad geen kopie van het amerikaanse model.
De techniek is nederlands, met een Stork Superior Lijnmotor en Heemaf Tractiemotoren.

Er is over de 2200 nog wel het één en ander te vinden met google.

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2007, 15:17:05 »
Komt er eigenlijk nog een boek over de serie 22/2300 (in de serie boeken die over ns-locs zijn verschenen)?

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2007, 16:02:04 »
Ja, maar daar zijn de schrijvers nog hard mee bezig...  ;)
Grtz!
Tedo

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25180
    • Pagina van klaas
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2007, 16:05:00 »
Voor zover ik weet is er geen boek dat speciaal over de 22/2300 gaat. Maar er is wel een boek "Dieslelocomotieven in Nederland" van Carel van Gestel en anderen, uitgegeven bij De Alk, ISBN 90 6013 089 8
Daarin staat een hoofdstuk over de 22/2300 waar ik het volgende uit haal:

-ontwerp van Baldwin, die al vele locomotieven bouwde met een Westinghouse tractie-installatie, aangepast aan NS-eisen.

-nummer 2201-2300 gebouwd door Allan, met elektrische installatie van Heemaf en dieselmotoren van Stork.

-nummer 2301-2340 gebouwd door Schneider (Frankrijk) ook met elektrische installatie van Heemaf, maar met dieselmotoren van Schenider zelf.

-nummer 2341-2350, gebouwd door Schneider, maar nu met dieselmotoren van Stork.

Dus samenvattend: het ontwerp is Amerikaans, maar de uitvoering is grotendeels Nederlands, en voor een kleiner deel Frans.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • Secondtrains.com
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2007, 18:28:40 »
Heren,

De 2200/2300 lijkt wel degelijk een 'custom built' ontwerp van Baldwin/Westinghouse (die laatste was van 1947-1954 eigenaar van Baldwin), maar maakt volop gebruik van onderdelen van bestaande locomotieven. De motor van de 2200/2300 is van het type 40C-LX-8. Dat type kom ik in de documentatie over Baldwin niet tegen. Baldwin bouwde negen verschillende motoren, alle gebaseerd op het zelfde ontwerp van La Vernge Engine Company uit de jaren '30. Baldwin duidde zijn motoren aan als VO of 606 (6 cilinders) of 608 (8 cilinders). De 608NA had 1000 pk zonder turbocharger, dus deze kan model hebben gestaan voor de 2200/2300 motor.

Qua ontwerp lijken de 2200/2300'en nog het meest op de DRS4-4-10/15 en RS12/AS12. Sommige onderdelen van deze locs, zoals de lange motorhuif, de batterijkasten, de draaistellen de luchtreservoirs en de cabine, lijken als twee druppels water op die van de 2200/2300.

Bijgaand twee foto's.

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=865208062&context=photostream&size=l

en

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=865208042&context=photostream&size=l

Overigens is het opmerkelijk dat NS voor de nieuwe diesellocs terecht kwam bij Baldwin, en niet bij EMD (dat destijds al uitstekende locs in productie had) of Alco (Zuid-Europa!). De bestelling is natuurlijk te verklaren uit de Marshall-hulp van na de Tweede Wereldoorlog (om dezelfde reden bestelde NS de 1200 bij Westinghouse), maar Baldwin was niet de meest vooraanstaande fabrikant van diesellocs (wel van stoomlocs...).

Wie meer wil weten over Baldwin-diesellocs moet zeker het boek "Diesels from Eddystone" van Gary en Stephen Dolzall kopen.



Groeten,


Cock Koelewijn.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2007, 18:58:30 door C. Koelewijn »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 581
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2007, 23:18:58 »
Kan wel kloppen dat je dat type motor niet bij Baldwin tegenkomt.
In het oorspronkelijke ontwerp was een v12 opgenomen, maar
dat ging om financiele redenen niet door.

De motor die is ingebouwd is een door Stork in licentie gebouwde v8
motor. Het ontwerp is van de Superior Engine Company, een divisie
van de National Supply Company.

De later gebouwde 2301-2350 zijn voorzien van motoren (de Superior)
die ook weer in licentie gebouwd zijn in Frankrijk.


Hier wat  info over die motoren.


groet,
marco-
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2007, 23:22:34 door Marco Reparon »
Oldskool Fleischmann H0 Tandradbaan & NS TP 3/4.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2007, 23:46:42 »
Mooi, dat er zo links en rechts wat info naar bovenkomt drijven.

Leuke info over de Superior motorblokken, Marco. Gave site ook waar het vandaan komt  :P

Vooral deze bladzijde, jammer genoeg zonder verdere aanknopingspunten.

http://www.geocities.com/wbd641/SuperiorDiesels3.html

Ondanks dat onze stoere 2200'n gebaseerd waren op "Switchertjes" hebben deze lokken aardig wat afgebeuld en heeft Baldwin, hoewel toendertijd niet meer toonaangevend, toch loks afgeleverd met een levensduur van zo'n 50 jaar and still running.

« Laatst bewerkt op: 21 juli 2007, 23:55:39 door Ries »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #13 Gepost op: 21 juli 2007, 23:52:58 »
Zoals gezegd, een hele gave site van Will Davis :P :P  :P
Zijn zoon en broer hebben ook een leuke site.

Will, als je dit leest, bedankt ;D

Check de bladzij met Westinghouse controls, heel bekende rijcontroller ;)

http://www.geocities.com/wbd641/BLWcontrols.html

Even naar onderen scrollen en daar lezen wij:

Citaat
Now that we are all through that, here is the last kind of controller which was optional in Baldwin and Baldwin-Lima-Hamilton locomotives.  It is difficult to find an actual Baldwin manual which shows this controller, so I've used my Lima-Hamilton manual 1200STD, for 1200 HP Diesel-Electric Switching Locomotives. 

This is the Westinghouse XM-781 controller.  It is an eight-notch electric throttle.There you have it; all of the variants of Westinghouse throttles used in Baldwin and Baldwin-Lima-Hamilton diesel-electric units postwar.  Hopefully, this page will clear up a lot of confusion about this kind of equipment in the railfan world!

We weten nu in iedergeval dat de 2200 een XM- controller had en door een foto, van een rijcontroller plaatje, op de site van de 2200 groephttp://www.smmr.nl/ weten we dat het om de XM-731-c gaat.

« Laatst bewerkt op: 22 juli 2007, 02:43:01 door Ries. Reden: toegevoegde informatie »

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 931
    • Secondtrains.com
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #14 Gepost op: 21 juli 2007, 23:54:40 »
Marco,

Leuke site! Weer wat geleerd...

Groeten, Cock Koelewijn
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2007, 00:10:44 door Peter Korsten. Reden: Citaat verwijderd. »