Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Roots van de Serie 2200 / 2300  (gelezen 13563 keer)

1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #15 Gepost op: 22 juli 2007, 00:20:45 »
Kan wel kloppen dat je dat type motor niet bij Baldwin tegenkomt.
In het oorspronkelijke ontwerp was een v12 opgenomen, maar
dat ging om financiele redenen niet door.

De motor die is ingebouwd is een door Stork in licentie gebouwde v8
motor. Het ontwerp is van de Superior Engine Company, een divisie
van de National Supply Company.

De later gebouwde 2301-2350 zijn voorzien van motoren (de Superior)
die ook weer in licentie gebouwd zijn in Frankrijk.

Het ligt een klein beetje anders; de dieselmotor van de 2200 is inderdaad afgeleid van een 12-cilindermotor. De vier cilinders zijn echter niet vanwege kosten weggelaten, maar vanwege ruimtegebrek. De loc zou anders simpelweg te groot en te zwaar worden, gezien de asdrukken had het dan wellicht een zesasser moeten worden. Het zijn overigens geen V-motoren, maar motoren met cilinders in lijn.
In het begin schijnt men wat problemen gehad te hebben met de motoren, de krukassen bleken wat zwak en braken nogal eens. De Franse motoren in de 2301-2340 waren naar verluidt in het geheel van wat slechtere kwaliteit.
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2007, 01:01:14 door Peter Korsten. Reden: Citaat ingekort. »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #16 Gepost op: 22 juli 2007, 01:53:48 »
Will Davis een mailtje gestuurd, met de vraag of hij misschien meer info in huis heeft over de roots van de 2200.

W'll wait and see!

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #17 Gepost op: 22 juli 2007, 04:54:49 »
In Frankrijk zijn door Schneider in Baldwin-licentie ook locs nagebouwd die erg op de 2200 lijken. Bij een museumlijn rijdt er nog steeds eentje in lichtblauwe kleur met vrijwel identieke huif als de NS-locs. Heb daar laatst een foto van gezien en de gelijkenis is frappant.

PRINCIPALES CARACTERISTIQUES
Fabriquant : Schneider
Année de fabrication : 1958
Poids en ordre de marche : 72 t
Moteur : Superior
Puissance : 900 ch.
Vitesse maximale : 100 km/h

en een plaatje is te vinden op: http://www.trainavapeur.com/images/diesel1.jpg en http://www.trainavapeur.com/images/fr/commun/libre20.jpg
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2007, 04:58:57 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #18 Gepost op: 22 juli 2007, 11:54:16 »
Aan de hand van Will Davis site, is nu uitgevonden dat naar alle waarschijnlijkheid de draaistellen betrokken zijn van de:

General Steel Castings Corporation.

We gaan weer verder googlen  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #19 Gepost op: 22 juli 2007, 13:16:25 »
Da's al langer bekend, zoek maar eens een foto van een GE U30B.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #20 Gepost op: 22 juli 2007, 13:25:40 »
You know, I'm a little Greeny about USA trains  ;D

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #21 Gepost op: 22 juli 2007, 13:51:58 »
In Frankrijk zijn door Schneider in Baldwin-licentie ook locs nagebouwd die erg op de 2200 lijken. Bij een museumlijn rijdt er nog steeds eentje in lichtblauwe kleur met vrijwel identieke huif als de NS-locs. Heb daar laatst een foto van gezien en de gelijkenis is frappant.

PRINCIPALES CARACTERISTIQUES
Fabriquant : Schneider
Année de fabrication : 1958
Poids en ordre de marche : 72 t
Moteur : Superior
Puissance : 900 ch.
Vitesse maximale : 100 km/h

en een plaatje is te vinden op: http://www.trainavapeur.com/images/diesel1.jpg en http://www.trainavapeur.com/images/fr/commun/libre20.jpg


De loks waren gebouwt voor een mijnbouw bedrijf, Société Métallurgique du Normandië (SMN). Ze waren daar in dienst van 1958 tot 1989 de loks 902 en 906 gingen datzelfde jaar nog naar de Citev (Museumlijn). In 1998 kreeg de 902 een rivisie en is weer rijvaardig, de 906 staat niet rijvaardig opgesteld op St. Jean du Gard.

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

(leuk topic)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Secondtrains.com
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #22 Gepost op: 22 juli 2007, 17:10:18 »
Aan de hand van Will Davis site, is nu uitgevonden dat naar alle waarschijnlijkheid de draaistellen betrokken zijn van de:

General Steel Castings Corporation.

We gaan weer verder googlen  ;D

Dat is op zich niet zo bijzonder. De draaistellen zijn een standaardtype van de American Association of Railroads, type B. Locomotieffabrieken maakten meestal niet alles zelf en betrokken hun onderdelen van allerlei toeleveranciers. Als je tijdschriften uit de jaren '50 leest, zie je advertenties van leveranciers van draaistellen, rollagers, assen, wielen, remsystemen, etc.
Maar zijn de draaistellen van de 2200/2300 ook niet gewoon in NL gebouwd volgens US tekeningen?

En nog iets: heeft GSC ook niet de draaistellen van de 1200'en gemaakt?

Er is na de oorlog zeer veel US spoorwegtechniek in NL geintroduceerd. Seinpalen, overwegbomen, 2200, 1200, NX-beveiliging, etc. Waarschijnlijk allemaal een gevolg van compensatie-orders voor de Marshall-hulp.


Groeten, Cock Koelewijn.
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2007, 17:52:59 door Peter Korsten. Reden: Citaat naar bovenkant bericht verplaatst. »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #23 Gepost op: 22 juli 2007, 19:14:36 »
Maar zijn de draaistellen van de 2200/2300 ook niet gewoon in NL gebouwd volgens US tekeningen?

Onwaarschijnlijk, omdat het een gegoten frame is. Beetje dom om dat hier te gaan namaken als ze daar alle mallen hebben. Bovendien zijn de draaistellen waarschijnlijk koopwaar van GSC. Ik denk niet dat ze ook de licentie hadden om de draaistellen zelf te maken.

En nog iets: heeft GSC ook niet de draaistellen van de 1200'en gemaakt?

Kan zijn, is ook een standaard type. Er was pas een 1200 draadje met daarin zulke info. Die draaistellen zijn dus wel in de US gegoten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 930
    • Secondtrains.com
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #24 Gepost op: 23 juli 2007, 11:17:11 »
Gisteren nog even gekeken in Op de Rails van 1955 en enkele andere boekjes. Niets gevonden over de oorsprong van de draaistellen. Veel boekjes (ook Van Gestel) schrijven informatie van elkaar over.
Wellicht kan een blad als Nieuw Spoor uit 1955 of een ander technisch blad uit die tijd helderheid verschaffen.
De draaistellen van de 1200 waren inderdaad van GSC, die als onderaannemer van Baldwin werkte.

Groeten, Cock Koelewijn.
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2007, 18:46:07 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #25 Gepost op: 23 juli 2007, 20:40:33 »
Onwaarschijnlijk, omdat het een gegoten frame is. Beetje dom om dat hier te gaan namaken als ze daar alle mallen hebben. Bovendien zijn de draaistellen waarschijnlijk koopwaar van GSC. Ik denk niet dat ze ook de licentie hadden om de draaistellen zelf te maken.

De frames van de draaistellen van de 2200 zijn niet gegoten, maar gewoon gelast uit plaat en profielen. Alleen de bovenwiegbalk met draaikom is gegoten.

Dick van Aggelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #26 Gepost op: 28 juli 2007, 20:00:02 »
Ries,
Voor zover ik weet betreft het de Baldwin VO-1000:



[Klik op het plaatje om naar het origineel te gaan ...]


Groet,

Jeroen

Heeft Fleischmann in een ver verleden niet zo'n loc gemaakt?
Althans ik heb ooit een groene SNCF-loc gekocht die door Fleischmann ook is ver-22-honderd.


Shot at 2007-07-28

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #27 Gepost op: 28 juli 2007, 22:32:10 »
Heeft Fleischmann in een ver verleden niet zo'n loc gemaakt?

Ja, maar die haalt het in de verste verte niet... Gelukkig is er al jaren een prima Stewart Hobbies (nu onder Bowser) model te krijgen.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #28 Gepost op: 10 augustus 2007, 02:16:25 »
Bericht uit de USA!

Het volgende mailtje kreeg ik van Matt:

Hello again. I spoke to my step-father about the 2200 series. He said those engines are very common out in the Netherlands. He told me he would look up some of his train information cds to see what he has on them. I also talked to him about a man named steve palmano. He is very fluent in information when it comes to locomotives outside of the U.S, so my step-father or I will try to contact him and see if he knows more than we do. My step-father should be sending out an email to you hopefully within a week. Cheers!

                                                                 -Matt

Wordt vervolgd  ;)

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #29 Gepost op: 10 augustus 2007, 12:05:16 »
...

Hier wat  info over die motoren.

...

Op de tweede pagina staat onderaan een zwart-wit foto van slechte kwaliteit die gaat over een export locomotief naar Argentinië. Qua contouren lijkt dit er ook wel aardig op.

Op deze site staat zo'n soort locomotief volgens mij op de tweede en/of derde foto.

Groeten, Marnix

PS. Interessant om dit te volgen.