Doel:€250.00
Donaties:€112.50

Per saldo:€-137.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 22-01-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artitec / REE 1300 de eerste foto' s door Chris
Vandaag om 17:06:09
Communicatie Decoder Pro en Intellibox Basic door EgbertB
Vandaag om 16:25:54
Artitec 2019 raad-draadje door Bert van Gelder
Vandaag om 16:22:02
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 16:21:28
BNLS-Werkspoor - Pimp my hondekop door tinus
Vandaag om 16:16:52
Hoe een ruit voor het toilet blinderen? door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:08:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Sean
Vandaag om 16:04:27
3D/RM-IG: Onshape - Materieel 1:76 door St00mboy
Vandaag om 15:55:19
Toon hier je nieuwe (model) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
Vandaag om 15:41:26
Mijn eerste H0 modeltreinbaan in aanbouw door Ronald Hofmeester
Vandaag om 15:30:06
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door nkob
Vandaag om 15:29:14
Jos en Sven bouwen een nieuw H0e diorama voor Rail 2019 door Sven
Vandaag om 15:25:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:56:17
Roßnitz door sdz1976
Vandaag om 14:36:57
Modulebaan.nl Kijk- Speel- en Doedag 26 Januari 2019 door Piggelmee
Vandaag om 14:07:24
Sehr-am-Üzant II door Pnarfk
Vandaag om 14:00:40
Geoline wissels elektrificeren door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:43:56
Twee centimeter sneeuw verwacht, dienstregeling gehalveerd......... door 72sonett
Vandaag om 13:42:21
Gezocht: foto van rangeerlok met kapotte Blauwe Engel op de miljoenenlijn. door ltmdepot
Vandaag om 12:44:41
Verven styreen door Hans Mol
Vandaag om 12:36:33
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RobbertJan
Vandaag om 12:02:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:36:09
Roco NS1600 (eerste generatie): digitaal maken door Combino
Vandaag om 11:34:33
Brawa loc digitaal maken, welke decoder past hier in? door Remunj
Vandaag om 10:28:27
BMB 00-modulebaan, Algemeen. door St00mboy
Vandaag om 10:25:30
2 verschillende voltages op 1 rail door Timo
Vandaag om 10:14:02
LS Models, STVA (NS) autotransportwagens door Daan!
Vandaag om 09:18:05
ESU 2019 door rail4marcel
Vandaag om 09:10:50
MB-module "Dolce far N-te" door nkob
Vandaag om 08:55:40
Roco BR 215 superen (Röwa?) door Reinout van Rees
Vandaag om 08:49:14
  

Auteur Topic: Roots van de Serie 2200 / 2300  (gelezen 10793 keer)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Roots van de Serie 2200 / 2300
« Gepost op: 21 juli 2007, 00:17:14 »
Door de NW2 Burlington diesel, verblijf ik de laatste tijd ook, met enige regelmaat op een amerikaanse site. Al neuzend op andere amerikaanse sites, kwam ik een Baldwin site tegen.

Dat wierp bij mij de vraag op: waar de roots van de 2200'n liggen, dus welke amerikaanse lok heeft als basis gediend voor het 2200 ontwerp

Er is door NS aan Baldwin Hamilton Lima gevraagd een lokontwerp te maken, op basis van een bestaande Amerikaanse lokomotief, welke lok wordt hier bedoeld?

Op de amerikaanse site zijn al een aantal gedachten gespuit, misschien dat iemand hier een idee heeft?

Groet,
Ries

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #1 Gepost op: 21 juli 2007, 10:00:32 »
Ries,
Voor zover ik weet betreft het de Baldwin VO-1000:



[Klik op het plaatje om naar het origineel te gaan ...]


Groet,

Jeroen

Floris Dilz

  • de giertijden voor februari worden op de spielwarenmesse bekendgemaakt
  • Offline Offline
  • Berichten: 8983
    • aersch der visch.
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #2 Gepost op: 21 juli 2007, 10:13:40 »
De VO 1000 lijkt er wat op, maar zelf vind ik de S12 toch meer in de buurt komen... ik heb nog een Athearn S12 hier liggen en heb weleens overwogen daar voor de gein een 2200 van te maken. (zelfs de plaats van de huifdeurtjes klopt)
Helaas is de neus van die athearn te breed en gaat het er dan niet echt beter uitzien dan een roco. De 2200 heeft trouwens wel hoofdlijndraaistellen en geen simpele switcherdingen.
Negeer even de cabine (de onderkant van de cabine lijkt er wel weer veel op met die luikjes)
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=161985&nseq=5
das toch een 2200-neus, of niet dan?
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=160048&nseq=7
al zit er bij de 2200 een "stroomlijnkap" op
En hier zijn de details van de huif nog wat beter te zien:
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=145490&nseq=14
en natuurlijk de heel hippe athearn die ik ombouwde naar SP-versie met washer-dryer-headlights en gave bejaardenhuiszonneschermpjes... zo lijkt ie beduidend minder op een 2200...
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/S12SP5.JPG

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1040
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #3 Gepost op: 21 juli 2007, 10:37:35 »
Hmmm ... zo ben je even aan het surfen en dan kom je deze Baldwin tegen:



Net of ze twee 2200 locs aan elkaar geplakt hebben ...  ;D
Leuk bouw projectje ...

Meer val te lezen op: http://baldwindiesels.railfan.net/

Groet,

Jeroen

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2007, 12:58:16 »
Voor het complete plaatje, hier is de "amerikaanse discussie"  ;D

http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=usamodelbouw&t=765253

en dan zal ik ook hun even de "Nederlandse discussie" laten zien.

S12 lijkt de huif inderdaad verdacht veel op de 2200.
Het onderstel van onze 2200 lijkt qua indeling van brandstoftanks en luchtketels op een SL 800 van Lima (De grote fabriek, niet de kleine ;D)

Persoonlijk begin ik steeds meer te denken dat ze van een berg onderdelen van verschillende types, een lok in elkaar geflanst hebben, maar goed er blijft een verwijzing dat het ontwerp van een type lok afkomstig zou zijn.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 16575
    • Pagina van klaas
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2007, 13:32:12 »
De 2200/2300 is inderdaad een Amerikaans ontwerp, maar dat gaat vooral over de techniek die binnenin zit.
Wat de vormgeving van de buitenkant betreft, die is ook wel geïnspireerd op Amerikaanse ontwerpen, maar is toch specifiek voor Nederland gemaakt. Het is geen rechtstreekse kopie van een Amerikaans model.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

NS1124

  • Offline Offline
  • Berichten: 205
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2007, 14:25:09 »
Het is inderdaad geen kopie van het amerikaanse model.
De techniek is nederlands, met een Stork Superior Lijnmotor en Heemaf Tractiemotoren.

Er is over de 2200 nog wel het één en ander te vinden met google.

NS8714

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 9067
    • Mijn fotoarchief
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2007, 15:17:05 »
Komt er eigenlijk nog een boek over de serie 22/2300 (in de serie boeken die over ns-locs zijn verschenen)?
www.denelander.blogspot.dk over mijn leven in den vreemde

www.twitter.com/stormcou een poging tot treintjestwitter

www.modulebaan.nl Dit jaar op Rail 2019 :)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2016
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2007, 16:02:04 »
Ja, maar daar zijn de schrijvers nog hard mee bezig...  ;)
Grtz!
Tedo

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 16575
    • Pagina van klaas
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2007, 16:05:00 »
Voor zover ik weet is er geen boek dat speciaal over de 22/2300 gaat. Maar er is wel een boek "Dieslelocomotieven in Nederland" van Carel van Gestel en anderen, uitgegeven bij De Alk, ISBN 90 6013 089 8
Daarin staat een hoofdstuk over de 22/2300 waar ik het volgende uit haal:

-ontwerp van Baldwin, die al vele locomotieven bouwde met een Westinghouse tractie-installatie, aangepast aan NS-eisen.

-nummer 2201-2300 gebouwd door Allan, met elektrische installatie van Heemaf en dieselmotoren van Stork.

-nummer 2301-2340 gebouwd door Schneider (Frankrijk) ook met elektrische installatie van Heemaf, maar met dieselmotoren van Schenider zelf.

-nummer 2341-2350, gebouwd door Schneider, maar nu met dieselmotoren van Stork.

Dus samenvattend: het ontwerp is Amerikaans, maar de uitvoering is grotendeels Nederlands, en voor een kleiner deel Frans.
Het volgende optreden van "Without" is op 23 en 24 februari 2019 in de Zeelandhallen te Goes.

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #10 Gepost op: 21 juli 2007, 18:28:40 »
Heren,

De 2200/2300 lijkt wel degelijk een 'custom built' ontwerp van Baldwin/Westinghouse (die laatste was van 1947-1954 eigenaar van Baldwin), maar maakt volop gebruik van onderdelen van bestaande locomotieven. De motor van de 2200/2300 is van het type 40C-LX-8. Dat type kom ik in de documentatie over Baldwin niet tegen. Baldwin bouwde negen verschillende motoren, alle gebaseerd op het zelfde ontwerp van La Vernge Engine Company uit de jaren '30. Baldwin duidde zijn motoren aan als VO of 606 (6 cilinders) of 608 (8 cilinders). De 608NA had 1000 pk zonder turbocharger, dus deze kan model hebben gestaan voor de 2200/2300 motor.

Qua ontwerp lijken de 2200/2300'en nog het meest op de DRS4-4-10/15 en RS12/AS12. Sommige onderdelen van deze locs, zoals de lange motorhuif, de batterijkasten, de draaistellen de luchtreservoirs en de cabine, lijken als twee druppels water op die van de 2200/2300.

Bijgaand twee foto's.

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=865208062&context=photostream&size=l

en

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=865208042&context=photostream&size=l

Overigens is het opmerkelijk dat NS voor de nieuwe diesellocs terecht kwam bij Baldwin, en niet bij EMD (dat destijds al uitstekende locs in productie had) of Alco (Zuid-Europa!). De bestelling is natuurlijk te verklaren uit de Marshall-hulp van na de Tweede Wereldoorlog (om dezelfde reden bestelde NS de 1200 bij Westinghouse), maar Baldwin was niet de meest vooraanstaande fabrikant van diesellocs (wel van stoomlocs...).

Wie meer wil weten over Baldwin-diesellocs moet zeker het boek "Diesels from Eddystone" van Gary en Stephen Dolzall kopen.



Groeten,


Cock Koelewijn.
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2007, 18:58:30 door C. Koelewijn »

marco

  • Offline Offline
  • Berichten: 452
  • Toet!
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #11 Gepost op: 21 juli 2007, 23:18:58 »
Kan wel kloppen dat je dat type motor niet bij Baldwin tegenkomt.
In het oorspronkelijke ontwerp was een v12 opgenomen, maar
dat ging om financiele redenen niet door.

De motor die is ingebouwd is een door Stork in licentie gebouwde v8
motor. Het ontwerp is van de Superior Engine Company, een divisie
van de National Supply Company.

De later gebouwde 2301-2350 zijn voorzien van motoren (de Superior)
die ook weer in licentie gebouwd zijn in Frankrijk.


Hier wat  info over die motoren.


groet,
marco-
« Laatst bewerkt op: 21 juli 2007, 23:22:34 door Marco Reparon »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #12 Gepost op: 21 juli 2007, 23:46:42 »
Mooi, dat er zo links en rechts wat info naar bovenkomt drijven.

Leuke info over de Superior motorblokken, Marco. Gave site ook waar het vandaan komt  :P

Vooral deze bladzijde, jammer genoeg zonder verdere aanknopingspunten.

http://www.geocities.com/wbd641/SuperiorDiesels3.html

Ondanks dat onze stoere 2200'n gebaseerd waren op "Switchertjes" hebben deze lokken aardig wat afgebeuld en heeft Baldwin, hoewel toendertijd niet meer toonaangevend, toch loks afgeleverd met een levensduur van zo'n 50 jaar and still running.

« Laatst bewerkt op: 21 juli 2007, 23:55:39 door Ries »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #13 Gepost op: 21 juli 2007, 23:52:58 »
Zoals gezegd, een hele gave site van Will Davis :P :P  :P
Zijn zoon en broer hebben ook een leuke site.

Will, als je dit leest, bedankt ;D

Check de bladzij met Westinghouse controls, heel bekende rijcontroller ;)

http://www.geocities.com/wbd641/BLWcontrols.html

Even naar onderen scrollen en daar lezen wij:

Citaat
Now that we are all through that, here is the last kind of controller which was optional in Baldwin and Baldwin-Lima-Hamilton locomotives.  It is difficult to find an actual Baldwin manual which shows this controller, so I've used my Lima-Hamilton manual 1200STD, for 1200 HP Diesel-Electric Switching Locomotives. 

This is the Westinghouse XM-781 controller.  It is an eight-notch electric throttle.There you have it; all of the variants of Westinghouse throttles used in Baldwin and Baldwin-Lima-Hamilton diesel-electric units postwar.  Hopefully, this page will clear up a lot of confusion about this kind of equipment in the railfan world!

We weten nu in iedergeval dat de 2200 een XM- controller had en door een foto, van een rijcontroller plaatje, op de site van de 2200 groephttp://www.smmr.nl/ weten we dat het om de XM-731-c gaat.

« Laatst bewerkt op: 22 juli 2007, 02:43:01 door Ries »

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 752
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #14 Gepost op: 21 juli 2007, 23:54:40 »
Marco,

Leuke site! Weer wat geleerd...

Groeten, Cock Koelewijn
« Laatst bewerkt op: 22 juli 2007, 00:10:44 door Peter Korsten »