BeneluxSpoor.net forum

Overige spoorzaken => Grootspoor => Topic gestart door: Ries op 21 juli 2007, 00:17:14

Titel: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Ries op 21 juli 2007, 00:17:14
Door de NW2 Burlington diesel, verblijf ik de laatste tijd ook, met enige regelmaat op een amerikaanse site. Al neuzend op andere amerikaanse sites, kwam ik een Baldwin site tegen.

Dat wierp bij mij de vraag op: waar de roots van de 2200'n liggen, dus welke amerikaanse lok heeft als basis gediend voor het 2200 ontwerp

Er is door NS aan Baldwin Hamilton Lima gevraagd een lokontwerp te maken, op basis van een bestaande Amerikaanse lokomotief, welke lok wordt hier bedoeld?

Op de amerikaanse site zijn al een aantal gedachten gespuit, misschien dat iemand hier een idee heeft?

Groet,
Ries
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Spoors op 21 juli 2007, 10:00:32
Ries,
Voor zover ik weet betreft het de Baldwin VO-1000:

(http://content.answers.com/main/content/wp/en/3/3b/Baldwin_Diesel-Electrics_print_advertisement_Railway_Age%2C_June_5%2C_1943.jpg) (http://content.answers.com/main/content/wp/en/3/3b/Baldwin_Diesel-Electrics_print_advertisement_Railway_Age%2C_June_5%2C_1943.jpg)

[Klik op het plaatje om naar het origineel te gaan ...]


Groet,

Jeroen
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Floris Dilz op 21 juli 2007, 10:13:40
De VO 1000 lijkt er wat op, maar zelf vind ik de S12 toch meer in de buurt komen... ik heb nog een Athearn S12 hier liggen en heb weleens overwogen daar voor de gein een 2200 van te maken. (zelfs de plaats van de huifdeurtjes klopt)
Helaas is de neus van die athearn te breed en gaat het er dan niet echt beter uitzien dan een roco. De 2200 heeft trouwens wel hoofdlijndraaistellen en geen simpele switcherdingen.
Negeer even de cabine (de onderkant van de cabine lijkt er wel weer veel op met die luikjes)
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=161985&nseq=5
das toch een 2200-neus, of niet dan?
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=160048&nseq=7
al zit er bij de 2200 een "stroomlijnkap" op
En hier zijn de details van de huif nog wat beter te zien:
http://www.railpictures.net/viewphoto.php?id=145490&nseq=14
en natuurlijk de heel hippe athearn die ik ombouwde naar SP-versie met washer-dryer-headlights en gave bejaardenhuiszonneschermpjes... zo lijkt ie beduidend minder op een 2200...
http://home.wanadoo.nl/roeland_dilz/blaat/S12SP5.JPG
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Spoors op 21 juli 2007, 10:37:35
Hmmm ... zo ben je even aan het surfen en dan kom je deze Baldwin tegen:

(http://baldwindiesels.railfan.net/magazine-1946-4/page9c.jpg) (http://baldwindiesels.railfan.net/magazine-1946-4/page9c.jpg)

Net of ze twee 2200 locs aan elkaar geplakt hebben ...  ;D
Leuk bouw projectje ...

Meer val te lezen op: http://baldwindiesels.railfan.net/ (http://baldwindiesels.railfan.net/)

Groet,

Jeroen
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Ries op 21 juli 2007, 12:58:16
Voor het complete plaatje, hier is de "amerikaanse discussie"  ;D

http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=usamodelbouw&t=765253 (http://xsbb.nl/phpbb/viewtopic.php?id=usamodelbouw&t=765253)

en dan zal ik ook hun even de "Nederlandse discussie" laten zien.

S12 lijkt de huif inderdaad verdacht veel op de 2200.
Het onderstel van onze 2200 lijkt qua indeling van brandstoftanks en luchtketels op een SL 800 van Lima (De grote fabriek, niet de kleine ;D)

Persoonlijk begin ik steeds meer te denken dat ze van een berg onderdelen van verschillende types, een lok in elkaar geflanst hebben, maar goed er blijft een verwijzing dat het ontwerp van een type lok afkomstig zou zijn.
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 juli 2007, 13:32:12
De 2200/2300 is inderdaad een Amerikaans ontwerp, maar dat gaat vooral over de techniek die binnenin zit.
Wat de vormgeving van de buitenkant betreft, die is ook wel geïnspireerd op Amerikaanse ontwerpen, maar is toch specifiek voor Nederland gemaakt. Het is geen rechtstreekse kopie van een Amerikaans model.
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: NS1124 op 21 juli 2007, 14:25:09
Het is inderdaad geen kopie van het amerikaanse model.
De techniek is nederlands, met een Stork Superior Lijnmotor en Heemaf Tractiemotoren.

Er is over de 2200 nog wel het één en ander te vinden met google.
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Eelco Storm op 21 juli 2007, 15:17:05
Komt er eigenlijk nog een boek over de serie 22/2300 (in de serie boeken die over ns-locs zijn verschenen)?
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Tedo op 21 juli 2007, 16:02:04
Ja, maar daar zijn de schrijvers nog hard mee bezig...  ;)
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Klaas Zondervan op 21 juli 2007, 16:05:00
Voor zover ik weet is er geen boek dat speciaal over de 22/2300 gaat. Maar er is wel een boek "Dieslelocomotieven in Nederland" van Carel van Gestel en anderen, uitgegeven bij De Alk, ISBN 90 6013 089 8
Daarin staat een hoofdstuk over de 22/2300 waar ik het volgende uit haal:

-ontwerp van Baldwin, die al vele locomotieven bouwde met een Westinghouse tractie-installatie, aangepast aan NS-eisen.

-nummer 2201-2300 gebouwd door Allan, met elektrische installatie van Heemaf en dieselmotoren van Stork.

-nummer 2301-2340 gebouwd door Schneider (Frankrijk) ook met elektrische installatie van Heemaf, maar met dieselmotoren van Schenider zelf.

-nummer 2341-2350, gebouwd door Schneider, maar nu met dieselmotoren van Stork.

Dus samenvattend: het ontwerp is Amerikaans, maar de uitvoering is grotendeels Nederlands, en voor een kleiner deel Frans.
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: CKLX op 21 juli 2007, 18:28:40
Heren,

De 2200/2300 lijkt wel degelijk een 'custom built' ontwerp van Baldwin/Westinghouse (die laatste was van 1947-1954 eigenaar van Baldwin), maar maakt volop gebruik van onderdelen van bestaande locomotieven. De motor van de 2200/2300 is van het type 40C-LX-8. Dat type kom ik in de documentatie over Baldwin niet tegen. Baldwin bouwde negen verschillende motoren, alle gebaseerd op het zelfde ontwerp van La Vernge Engine Company uit de jaren '30. Baldwin duidde zijn motoren aan als VO of 606 (6 cilinders) of 608 (8 cilinders). De 608NA had 1000 pk zonder turbocharger, dus deze kan model hebben gestaan voor de 2200/2300 motor.

Qua ontwerp lijken de 2200/2300'en nog het meest op de DRS4-4-10/15 en RS12/AS12. Sommige onderdelen van deze locs, zoals de lange motorhuif, de batterijkasten, de draaistellen de luchtreservoirs en de cabine, lijken als twee druppels water op die van de 2200/2300.

Bijgaand twee foto's.

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=865208062&context=photostream&size=l

en

http://www.flickr.com/photo_zoom.gne?id=865208042&context=photostream&size=l

Overigens is het opmerkelijk dat NS voor de nieuwe diesellocs terecht kwam bij Baldwin, en niet bij EMD (dat destijds al uitstekende locs in productie had) of Alco (Zuid-Europa!). De bestelling is natuurlijk te verklaren uit de Marshall-hulp van na de Tweede Wereldoorlog (om dezelfde reden bestelde NS de 1200 bij Westinghouse), maar Baldwin was niet de meest vooraanstaande fabrikant van diesellocs (wel van stoomlocs...).

Wie meer wil weten over Baldwin-diesellocs moet zeker het boek "Diesels from Eddystone" van Gary en Stephen Dolzall kopen.



Groeten,


Cock Koelewijn.
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: marco op 21 juli 2007, 23:18:58
Kan wel kloppen dat je dat type motor niet bij Baldwin tegenkomt.
In het oorspronkelijke ontwerp was een v12 opgenomen, maar
dat ging om financiele redenen niet door.

De motor die is ingebouwd is een door Stork in licentie gebouwde v8
motor. Het ontwerp is van de Superior Engine Company, een divisie
van de National Supply Company.

De later gebouwde 2301-2350 zijn voorzien van motoren (de Superior)
die ook weer in licentie gebouwd zijn in Frankrijk.


Hier wat  info over die motoren. (http://www.geocities.com/wbd641/SuperiorDiesels.html)

groet,
marco-
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Ries op 21 juli 2007, 23:46:42
Mooi, dat er zo links en rechts wat info naar bovenkomt drijven.

Leuke info over de Superior motorblokken, Marco. Gave site ook waar het vandaan komt  :P

Vooral deze bladzijde, jammer genoeg zonder verdere aanknopingspunten.

http://www.geocities.com/wbd641/SuperiorDiesels3.html (http://www.geocities.com/wbd641/SuperiorDiesels3.html)

Ondanks dat onze stoere 2200'n gebaseerd waren op "Switchertjes" hebben deze lokken aardig wat afgebeuld en heeft Baldwin, hoewel toendertijd niet meer toonaangevend, toch loks afgeleverd met een levensduur van zo'n 50 jaar and still running.

Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Ries op 21 juli 2007, 23:52:58
Zoals gezegd, een hele gave site van Will Davis :P :P  :P
Zijn zoon en broer hebben ook een leuke site.

Will, als je dit leest, bedankt ;D

Check de bladzij met Westinghouse controls, heel bekende rijcontroller ;)

http://www.geocities.com/wbd641/BLWcontrols.html (http://www.geocities.com/wbd641/BLWcontrols.html)

Even naar onderen scrollen en daar lezen wij:

Citaat
Now that we are all through that, here is the last kind of controller which was optional in Baldwin and Baldwin-Lima-Hamilton locomotives.  It is difficult to find an actual Baldwin manual which shows this controller, so I've used my Lima-Hamilton manual 1200STD, for 1200 HP Diesel-Electric Switching Locomotives. 

This is the Westinghouse XM-781 controller.  It is an eight-notch electric throttle.There you have it; all of the variants of Westinghouse throttles used in Baldwin and Baldwin-Lima-Hamilton diesel-electric units postwar.  Hopefully, this page will clear up a lot of confusion about this kind of equipment in the railfan world!

We weten nu in iedergeval dat de 2200 een XM- controller had en door een foto, van een rijcontroller plaatje, op de site van de 2200 groephttp://www.smmr.nl/ (http://www.smmr.nl/) weten we dat het om de XM-731-c gaat.

Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: CKLX op 21 juli 2007, 23:54:40
Marco,

Leuke site! Weer wat geleerd...

Groeten, Cock Koelewijn
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: 1855 op 22 juli 2007, 00:20:45
Kan wel kloppen dat je dat type motor niet bij Baldwin tegenkomt.
In het oorspronkelijke ontwerp was een v12 opgenomen, maar
dat ging om financiele redenen niet door.

De motor die is ingebouwd is een door Stork in licentie gebouwde v8
motor. Het ontwerp is van de Superior Engine Company, een divisie
van de National Supply Company.

De later gebouwde 2301-2350 zijn voorzien van motoren (de Superior)
die ook weer in licentie gebouwd zijn in Frankrijk.

Het ligt een klein beetje anders; de dieselmotor van de 2200 is inderdaad afgeleid van een 12-cilindermotor. De vier cilinders zijn echter niet vanwege kosten weggelaten, maar vanwege ruimtegebrek. De loc zou anders simpelweg te groot en te zwaar worden, gezien de asdrukken had het dan wellicht een zesasser moeten worden. Het zijn overigens geen V-motoren, maar motoren met cilinders in lijn.
In het begin schijnt men wat problemen gehad te hebben met de motoren, de krukassen bleken wat zwak en braken nogal eens. De Franse motoren in de 2301-2340 waren naar verluidt in het geheel van wat slechtere kwaliteit.
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Ries op 22 juli 2007, 01:53:48
Will Davis een mailtje gestuurd, met de vraag of hij misschien meer info in huis heeft over de roots van de 2200.

W'll wait and see!
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: sneek op 22 juli 2007, 04:54:49
In Frankrijk zijn door Schneider in Baldwin-licentie ook locs nagebouwd die erg op de 2200 lijken. Bij een museumlijn rijdt er nog steeds eentje in lichtblauwe kleur met vrijwel identieke huif als de NS-locs. Heb daar laatst een foto van gezien en de gelijkenis is frappant.

PRINCIPALES CARACTERISTIQUES
Fabriquant : Schneider
Année de fabrication : 1958
Poids en ordre de marche : 72 t
Moteur : Superior
Puissance : 900 ch.
Vitesse maximale : 100 km/h

en een plaatje is te vinden op: http://www.trainavapeur.com/images/diesel1.jpg en http://www.trainavapeur.com/images/fr/commun/libre20.jpg
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Ries op 22 juli 2007, 11:54:16
Aan de hand van Will Davis site, is nu uitgevonden dat naar alle waarschijnlijkheid de draaistellen betrokken zijn van de:

General Steel Castings Corporation.

We gaan weer verder googlen  ;D
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: stig op 22 juli 2007, 13:16:25
Da's al langer bekend, zoek maar eens een foto van een GE U30B.
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Ries op 22 juli 2007, 13:25:40
You know, I'm a little Greeny about USA trains  ;D
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Jon op 22 juli 2007, 13:51:58
In Frankrijk zijn door Schneider in Baldwin-licentie ook locs nagebouwd die erg op de 2200 lijken. Bij een museumlijn rijdt er nog steeds eentje in lichtblauwe kleur met vrijwel identieke huif als de NS-locs. Heb daar laatst een foto van gezien en de gelijkenis is frappant.

PRINCIPALES CARACTERISTIQUES
Fabriquant : Schneider
Année de fabrication : 1958
Poids en ordre de marche : 72 t
Moteur : Superior
Puissance : 900 ch.
Vitesse maximale : 100 km/h

en een plaatje is te vinden op: http://www.trainavapeur.com/images/diesel1.jpg en http://www.trainavapeur.com/images/fr/commun/libre20.jpg


De loks waren gebouwt voor een mijnbouw bedrijf, Société Métallurgique du Normandië (SMN). Ze waren daar in dienst van 1958 tot 1989 de loks 902 en 906 gingen datzelfde jaar nog naar de Citev (Museumlijn). In 1998 kreeg de 902 een rivisie en is weer rijvaardig, de 906 staat niet rijvaardig opgesteld op St. Jean du Gard.

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

(leuk topic)
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: CKLX op 22 juli 2007, 17:10:18
Aan de hand van Will Davis site, is nu uitgevonden dat naar alle waarschijnlijkheid de draaistellen betrokken zijn van de:

General Steel Castings Corporation.

We gaan weer verder googlen  ;D

Dat is op zich niet zo bijzonder. De draaistellen zijn een standaardtype van de American Association of Railroads, type B. Locomotieffabrieken maakten meestal niet alles zelf en betrokken hun onderdelen van allerlei toeleveranciers. Als je tijdschriften uit de jaren '50 leest, zie je advertenties van leveranciers van draaistellen, rollagers, assen, wielen, remsystemen, etc.
Maar zijn de draaistellen van de 2200/2300 ook niet gewoon in NL gebouwd volgens US tekeningen?

En nog iets: heeft GSC ook niet de draaistellen van de 1200'en gemaakt?

Er is na de oorlog zeer veel US spoorwegtechniek in NL geintroduceerd. Seinpalen, overwegbomen, 2200, 1200, NX-beveiliging, etc. Waarschijnlijk allemaal een gevolg van compensatie-orders voor de Marshall-hulp.


Groeten, Cock Koelewijn.
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: stig op 22 juli 2007, 19:14:36
Maar zijn de draaistellen van de 2200/2300 ook niet gewoon in NL gebouwd volgens US tekeningen?

Onwaarschijnlijk, omdat het een gegoten frame is. Beetje dom om dat hier te gaan namaken als ze daar alle mallen hebben. Bovendien zijn de draaistellen waarschijnlijk koopwaar van GSC. Ik denk niet dat ze ook de licentie hadden om de draaistellen zelf te maken.

En nog iets: heeft GSC ook niet de draaistellen van de 1200'en gemaakt?

Kan zijn, is ook een standaard type. Er was pas een 1200 draadje met daarin zulke info. Die draaistellen zijn dus wel in de US gegoten.
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: CKLX op 23 juli 2007, 11:17:11
Gisteren nog even gekeken in Op de Rails van 1955 en enkele andere boekjes. Niets gevonden over de oorsprong van de draaistellen. Veel boekjes (ook Van Gestel) schrijven informatie van elkaar over.
Wellicht kan een blad als Nieuw Spoor uit 1955 of een ander technisch blad uit die tijd helderheid verschaffen.
De draaistellen van de 1200 waren inderdaad van GSC, die als onderaannemer van Baldwin werkte.

Groeten, Cock Koelewijn.
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: 1855 op 23 juli 2007, 20:40:33
Onwaarschijnlijk, omdat het een gegoten frame is. Beetje dom om dat hier te gaan namaken als ze daar alle mallen hebben. Bovendien zijn de draaistellen waarschijnlijk koopwaar van GSC. Ik denk niet dat ze ook de licentie hadden om de draaistellen zelf te maken.

De frames van de draaistellen van de 2200 zijn niet gegoten, maar gewoon gelast uit plaat en profielen. Alleen de bovenwiegbalk met draaikom is gegoten.
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Dick van Aggelen op 28 juli 2007, 20:00:02
Ries,
Voor zover ik weet betreft het de Baldwin VO-1000:

(http://content.answers.com/main/content/wp/en/3/3b/Baldwin_Diesel-Electrics_print_advertisement_Railway_Age%2C_June_5%2C_1943.jpg) (http://content.answers.com/main/content/wp/en/3/3b/Baldwin_Diesel-Electrics_print_advertisement_Railway_Age%2C_June_5%2C_1943.jpg)

[Klik op het plaatje om naar het origineel te gaan ...]


Groet,

Jeroen

Heeft Fleischmann in een ver verleden niet zo'n loc gemaakt?
Althans ik heb ooit een groene SNCF-loc gekocht die door Fleischmann ook is ver-22-honderd.

(http://img175.imageshack.us/img175/2999/1340fgrzj5.jpg) (http://imageshack.us)
Shot at 2007-07-28
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: stig op 28 juli 2007, 22:32:10
Heeft Fleischmann in een ver verleden niet zo'n loc gemaakt?

Ja, maar die haalt het in de verste verte niet... Gelukkig is er al jaren een prima Stewart Hobbies (nu onder Bowser) model te krijgen.

(http://www.belderok.net/mitropa/baldwin01.jpg) (http://www.belderok.net/mitropa/baldwin01.jpg)
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Ries op 10 augustus 2007, 02:16:25
Bericht uit de USA!

Het volgende mailtje kreeg ik van Matt:

Hello again. I spoke to my step-father about the 2200 series. He said those engines are very common out in the Netherlands. He told me he would look up some of his train information cds to see what he has on them. I also talked to him about a man named steve palmano. He is very fluent in information when it comes to locomotives outside of the U.S, so my step-father or I will try to contact him and see if he knows more than we do. My step-father should be sending out an email to you hopefully within a week. Cheers!

                                                                 -Matt

Wordt vervolgd  ;)
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Marnix van Lit op 10 augustus 2007, 12:05:16
...

Hier wat  info over die motoren. (http://www.geocities.com/wbd641/SuperiorDiesels.html)
...

Op de tweede pagina (http://www.geocities.com/wbd641/SuperiorDiesels2.html) staat onderaan een zwart-wit foto van slechte kwaliteit die gaat over een export locomotief naar Argentinië. Qua contouren lijkt dit er ook wel aardig op.

Op deze (http://www.todotren.com.ar/trenes/w_locarg1.htm) site staat zo'n soort locomotief volgens mij op de tweede en/of derde foto.

Groeten, Marnix

PS. Interessant om dit te volgen.
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Spoors op 10 augustus 2007, 12:21:33
Volgens mij zijn dat de Werkspoor locomotieven voor Argentinie zijn gebouwd in Nederland (zie ook deze  (http://www.nicospilt.com/argentinie.htm) pagina van Nico Spilt):

(http://www.todotren.com.ar/trenes/w_deba.jpg)
Fabrieksfoto van Werkspoor gemaakt in Utrecht

Neem aan dat deze op de 2200 is gebaseerd?

Er is er ook een type geleverd dat wat weg heeft van de Beel ...  ;D

(http://www.todotren.com.ar/trenes/w_deer.jpg)

Groet,

Jeroen



Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Marnix van Lit op 10 augustus 2007, 12:28:52
De locomotieven voor Argentinië zijn volgens mij 3-assig per draaistel. Er stond inderdaad wel werkspoor, maar zo goed had ik de foto's op de site nog niet doorgekeken. Mijn argentijns is niet zo goed, dus van lezen komt vrij weinig ;)

Groeten, Marnix
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: Spoors op 10 augustus 2007, 12:38:52
De Amerikaanse Whitcombs voor Argentinië zijn inderdaad 3-assig per draaistel:

(http://www.geocities.com/martinc022/6034Tapiales81954.jpg)

(http://www.geocities.com/martinc022/whitpub-3.jpg)

Groet,

Jeroen
Titel: Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
Bericht door: stig op 10 augustus 2007, 14:52:12
Tsja, op een gegeven moment is de grondvorm van een loc wel uitgekauwd en lijken veel treinen uit dezelfde periode op elkaar.