Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 00:08:32
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Maartenw
13 December 2025, 23:49:56
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
13 December 2025, 23:19:12
Van 2D afbeelding naar 3D model door Eef7260
13 December 2025, 23:17:34
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Eef7260
13 December 2025, 23:03:29
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
13 December 2025, 22:41:08
Roco 2025 door Luc2000
13 December 2025, 22:16:19
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door the_gold
13 December 2025, 21:33:45
helix n spoor door Joz
13 December 2025, 21:02:26
Rondom Charlois door Eric B
13 December 2025, 20:52:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
13 December 2025, 20:31:02
Zee. Land. door Huup
13 December 2025, 20:09:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Ronald69
13 December 2025, 19:47:49
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
13 December 2025, 19:47:41
ratelende 1300 van Electrotren door VAM65
13 December 2025, 18:56:32
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
13 December 2025, 18:49:37
RhB H0m, Albulisch door Benelux795
13 December 2025, 18:17:37
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
13 December 2025, 18:04:22
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
13 December 2025, 18:01:23
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
13 December 2025, 18:00:56
Museumdepot Beekbergen in H0 door Joz
13 December 2025, 17:47:08
Cranicher Altbahn door Arjen52
13 December 2025, 17:25:25
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Eric B
13 December 2025, 17:17:45
Modelspoorbaan van Einte door einte
13 December 2025, 16:56:20
🎅 20 december 2025 | Roosendaal in het donker 🎄 door Rsd1000
13 December 2025, 16:46:41
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
13 December 2025, 15:46:06
Station Weert door LNS_047
13 December 2025, 15:38:08
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
13 December 2025, 15:36:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
13 December 2025, 14:50:16
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
13 December 2025, 13:08:13
  

Auteur Topic: Roots van de Serie 2200 / 2300  (gelezen 14828 keer)

1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #15 Gepost op: 22 July 2007, 00:20:45 »
Kan wel kloppen dat je dat type motor niet bij Baldwin tegenkomt.
In het oorspronkelijke ontwerp was een v12 opgenomen, maar
dat ging om financiele redenen niet door.

De motor die is ingebouwd is een door Stork in licentie gebouwde v8
motor. Het ontwerp is van de Superior Engine Company, een divisie
van de National Supply Company.

De later gebouwde 2301-2350 zijn voorzien van motoren (de Superior)
die ook weer in licentie gebouwd zijn in Frankrijk.

Het ligt een klein beetje anders; de dieselmotor van de 2200 is inderdaad afgeleid van een 12-cilindermotor. De vier cilinders zijn echter niet vanwege kosten weggelaten, maar vanwege ruimtegebrek. De loc zou anders simpelweg te groot en te zwaar worden, gezien de asdrukken had het dan wellicht een zesasser moeten worden. Het zijn overigens geen V-motoren, maar motoren met cilinders in lijn.
In het begin schijnt men wat problemen gehad te hebben met de motoren, de krukassen bleken wat zwak en braken nogal eens. De Franse motoren in de 2301-2340 waren naar verluidt in het geheel van wat slechtere kwaliteit.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2007, 01:01:14 door Peter Korsten. Reden: Citaat ingekort. »

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #16 Gepost op: 22 July 2007, 01:53:48 »
Will Davis een mailtje gestuurd, met de vraag of hij misschien meer info in huis heeft over de roots van de 2200.

W'll wait and see!

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #17 Gepost op: 22 July 2007, 04:54:49 »
In Frankrijk zijn door Schneider in Baldwin-licentie ook locs nagebouwd die erg op de 2200 lijken. Bij een museumlijn rijdt er nog steeds eentje in lichtblauwe kleur met vrijwel identieke huif als de NS-locs. Heb daar laatst een foto van gezien en de gelijkenis is frappant.

PRINCIPALES CARACTERISTIQUES
Fabriquant : Schneider
Année de fabrication : 1958
Poids en ordre de marche : 72 t
Moteur : Superior
Puissance : 900 ch.
Vitesse maximale : 100 km/h

en een plaatje is te vinden op: http://www.trainavapeur.com/images/diesel1.jpg en http://www.trainavapeur.com/images/fr/commun/libre20.jpg
« Laatst bewerkt op: 22 July 2007, 04:58:57 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #18 Gepost op: 22 July 2007, 11:54:16 »
Aan de hand van Will Davis site, is nu uitgevonden dat naar alle waarschijnlijkheid de draaistellen betrokken zijn van de:

General Steel Castings Corporation.

We gaan weer verder googlen  ;D

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #19 Gepost op: 22 July 2007, 13:16:25 »
Da's al langer bekend, zoek maar eens een foto van een GE U30B.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #20 Gepost op: 22 July 2007, 13:25:40 »
You know, I'm a little Greeny about USA trains  ;D

Jon

  • Offline Offline
  • Berichten: 303
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #21 Gepost op: 22 July 2007, 13:51:58 »
In Frankrijk zijn door Schneider in Baldwin-licentie ook locs nagebouwd die erg op de 2200 lijken. Bij een museumlijn rijdt er nog steeds eentje in lichtblauwe kleur met vrijwel identieke huif als de NS-locs. Heb daar laatst een foto van gezien en de gelijkenis is frappant.

PRINCIPALES CARACTERISTIQUES
Fabriquant : Schneider
Année de fabrication : 1958
Poids en ordre de marche : 72 t
Moteur : Superior
Puissance : 900 ch.
Vitesse maximale : 100 km/h

en een plaatje is te vinden op: http://www.trainavapeur.com/images/diesel1.jpg en http://www.trainavapeur.com/images/fr/commun/libre20.jpg


De loks waren gebouwt voor een mijnbouw bedrijf, Société Métallurgique du Normandië (SMN). Ze waren daar in dienst van 1958 tot 1989 de loks 902 en 906 gingen datzelfde jaar nog naar de Citev (Museumlijn). In 1998 kreeg de 902 een rivisie en is weer rijvaardig, de 906 staat niet rijvaardig opgesteld op St. Jean du Gard.

met vriendelijke groeten,

Jon van Dijk

(leuk topic)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #22 Gepost op: 22 July 2007, 17:10:18 »
Aan de hand van Will Davis site, is nu uitgevonden dat naar alle waarschijnlijkheid de draaistellen betrokken zijn van de:

General Steel Castings Corporation.

We gaan weer verder googlen  ;D

Dat is op zich niet zo bijzonder. De draaistellen zijn een standaardtype van de American Association of Railroads, type B. Locomotieffabrieken maakten meestal niet alles zelf en betrokken hun onderdelen van allerlei toeleveranciers. Als je tijdschriften uit de jaren '50 leest, zie je advertenties van leveranciers van draaistellen, rollagers, assen, wielen, remsystemen, etc.
Maar zijn de draaistellen van de 2200/2300 ook niet gewoon in NL gebouwd volgens US tekeningen?

En nog iets: heeft GSC ook niet de draaistellen van de 1200'en gemaakt?

Er is na de oorlog zeer veel US spoorwegtechniek in NL geintroduceerd. Seinpalen, overwegbomen, 2200, 1200, NX-beveiliging, etc. Waarschijnlijk allemaal een gevolg van compensatie-orders voor de Marshall-hulp.


Groeten, Cock Koelewijn.
« Laatst bewerkt op: 22 July 2007, 17:52:59 door Peter Korsten. Reden: Citaat naar bovenkant bericht verplaatst. »

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #23 Gepost op: 22 July 2007, 19:14:36 »
Maar zijn de draaistellen van de 2200/2300 ook niet gewoon in NL gebouwd volgens US tekeningen?

Onwaarschijnlijk, omdat het een gegoten frame is. Beetje dom om dat hier te gaan namaken als ze daar alle mallen hebben. Bovendien zijn de draaistellen waarschijnlijk koopwaar van GSC. Ik denk niet dat ze ook de licentie hadden om de draaistellen zelf te maken.

En nog iets: heeft GSC ook niet de draaistellen van de 1200'en gemaakt?

Kan zijn, is ook een standaard type. Er was pas een 1200 draadje met daarin zulke info. Die draaistellen zijn dus wel in de US gegoten.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

CKLX

  • Offline Offline
  • Berichten: 923
    • Secondtrains.com
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #24 Gepost op: 23 July 2007, 11:17:11 »
Gisteren nog even gekeken in Op de Rails van 1955 en enkele andere boekjes. Niets gevonden over de oorsprong van de draaistellen. Veel boekjes (ook Van Gestel) schrijven informatie van elkaar over.
Wellicht kan een blad als Nieuw Spoor uit 1955 of een ander technisch blad uit die tijd helderheid verschaffen.
De draaistellen van de 1200 waren inderdaad van GSC, die als onderaannemer van Baldwin werkte.

Groeten, Cock Koelewijn.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2007, 18:46:07 door Peter Korsten. Reden: Citaat van vorig bericht verwijderd. »

1855

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #25 Gepost op: 23 July 2007, 20:40:33 »
Onwaarschijnlijk, omdat het een gegoten frame is. Beetje dom om dat hier te gaan namaken als ze daar alle mallen hebben. Bovendien zijn de draaistellen waarschijnlijk koopwaar van GSC. Ik denk niet dat ze ook de licentie hadden om de draaistellen zelf te maken.

De frames van de draaistellen van de 2200 zijn niet gegoten, maar gewoon gelast uit plaat en profielen. Alleen de bovenwiegbalk met draaikom is gegoten.

Dick van Aggelen

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #26 Gepost op: 28 July 2007, 20:00:02 »
Ries,
Voor zover ik weet betreft het de Baldwin VO-1000:



[Klik op het plaatje om naar het origineel te gaan ...]


Groet,

Jeroen

Heeft Fleischmann in een ver verleden niet zo'n loc gemaakt?
Althans ik heb ooit een groene SNCF-loc gekocht die door Fleischmann ook is ver-22-honderd.


Shot at 2007-07-28

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #27 Gepost op: 28 July 2007, 22:32:10 »
Heeft Fleischmann in een ver verleden niet zo'n loc gemaakt?

Ja, maar die haalt het in de verste verte niet... Gelukkig is er al jaren een prima Stewart Hobbies (nu onder Bowser) model te krijgen.

Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Ries

  • Offline Offline
  • Berichten: 933
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #28 Gepost op: 10 August 2007, 02:16:25 »
Bericht uit de USA!

Het volgende mailtje kreeg ik van Matt:

Hello again. I spoke to my step-father about the 2200 series. He said those engines are very common out in the Netherlands. He told me he would look up some of his train information cds to see what he has on them. I also talked to him about a man named steve palmano. He is very fluent in information when it comes to locomotives outside of the U.S, so my step-father or I will try to contact him and see if he knows more than we do. My step-father should be sending out an email to you hopefully within a week. Cheers!

                                                                 -Matt

Wordt vervolgd  ;)

Marnix van Lit

  • Offline Offline
  • Berichten: 252
Re: Roots van de Serie 2200 / 2300
« Reactie #29 Gepost op: 10 August 2007, 12:05:16 »
...

Hier wat  info over die motoren.

...

Op de tweede pagina staat onderaan een zwart-wit foto van slechte kwaliteit die gaat over een export locomotief naar Argentinië. Qua contouren lijkt dit er ook wel aardig op.

Op deze site staat zo'n soort locomotief volgens mij op de tweede en/of derde foto.

Groeten, Marnix

PS. Interessant om dit te volgen.