Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 21-04-2020
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Breedte nieuw op te zetten Fleischmann HO tafel afmeting door Remunj
Vandaag om 14:25:03
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 14:16:07
Welke rijtuigen achter NS 1100 door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:10:16
Welke Duitse rangeerseinen bij eindstation door Silver Fox 2512
Vandaag om 14:08:54
"Union Pacific's Power Shop", een nieuwe baan in H0 door Ronald Halma
Vandaag om 14:04:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
Vandaag om 13:56:51
Aankomst grootste containerschip ter wereld door Jan-Peter
Vandaag om 13:56:44
N-tram ervaring? door Sven
Vandaag om 13:54:19
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wies
Vandaag om 13:53:06
BMB 00-modulebaan, Beveiliging door Servé
Vandaag om 13:42:16
Waar koop je tegenwoordig 'betaalbare' sounddecoders? door bask185
Vandaag om 13:22:09
Märklin/Trix TGV Thalys openen door System-M
Vandaag om 13:18:15
Vrije vertaling van station Arnhem jaren 80 door NS264
Vandaag om 12:58:31
Heen, En en Weer door DE-II
Vandaag om 12:47:51
Doornvliet door MOVisser
Vandaag om 12:30:59
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:48:02
Maïsveld n spoor maken, tips? door RemcoStarter
Vandaag om 11:37:41
Hoe groen was de groene E-loc 1000-? door FritsT
Vandaag om 11:14:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door bollen neus
Vandaag om 11:01:07
Bruggen-IG: De brug van Oosterbeek door Hans Mol
Vandaag om 10:32:28
Raadplaatje door spoorzeven
Vandaag om 10:14:24
Initiatief TS voor behoud SUN-tramstel scoort eerste succes door NS264
Vandaag om 09:36:49
ESU Class 66 Lineas pimpen. door erwin janssens
Vandaag om 09:20:41
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sjoerd van de Wal
Vandaag om 09:03:21
Update: baan in de tropen door Arjen52
Vandaag om 08:45:54
Baanbouw Bosje77 door modelattic
Vandaag om 06:14:11
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
03 juni 2020, 23:54:02
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
03 juni 2020, 23:21:46
Rijtuigen op De Meer door Freek Jonkers
03 juni 2020, 23:19:13
Piko NS1100, materieelbespreking door Rob E.
03 juni 2020, 23:13:46
  

Auteur Topic: Meer vermogen op N-baan  (gelezen 2634 keer)

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
  • Scan de QR code. (2D barcode)
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Meer vermogen op N-baan
« Gepost op: 19 juli 2007, 09:54:54 »
Zijn er toevallig ook mennsen die tips hebben om tegen niet al te hogen kosten meer vermogen te krijgen voor een digitale baan. Ik heb er nog niet heel veel over opgezocht... maar ik heb wel behoorlijke prijsverschillen gezien waardoor ik twijfel. Ik heb afgelopen weekend mijn onderbouw eindelijk af gekregen. Binnenkort wil ik de eerste rails gaan leggen. Dus ik ben niet met spoed naar een oplossing aan het zoeken. Maar ik ga zeker te weinig vermogen halen uit mijn TwinCenter. (ik rij overigens Schaal N). Die tip over draad dat minder verlies heeft dan rails is in elk geval al een goede tip. (is het hier overigens nog van belang wat voor draad en draaddikte ik ga gebruiken ?)

mvg,

Michel
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2007, 14:42:16 door Peter van der Leek. Reden: Titel gewijzigd »
Zie ook mijn site: www.1op160.nl

Merijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • Modelbaan Ypendorf
Re: hoeveel spoor aan trafo
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2007, 12:34:06 »
Deel je baan alvast op in secties waar je aparte voedingsdraden/ringleidingen op aansluit. Zolang je nog geen booster hebt voor een bepaald stuk, verbind je de voedingsdraden gewoon met een ander stuk waar je wel een booster op aangesloten hebt.

Ik zou sowieso pas boosters aanschaffen zodra je merkt dat je het nodig hebt. Kies de secties dus ook slim zodat je zo weinig mogelijk boosters nodig hebt (niet dat er eentje continu vol vermogen moet leveren en een andere nauwelijks vermogen hoeft te leveren).

Succes ermee!

Groeten,

Merijn

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
  • Scan de QR code. (2D barcode)
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: hoeveel spoor aan trafo
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2007, 13:56:14 »
Bedankt voor de tip...
Heb je ook ervaring met wat voor soort secties het meeste vermogen gebruiken ?
Ik neem aan dat ik dan moet denken aan bijv. stations ?
En een schaduwstation ?
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar iemand gaf een tip om wissels bijvoorbeeld op een eigen booster te zetten.
Is dit echt wel slim ?
Opzicht kost dat alleen maar heel kort veel vermogen met het omzetten toch ?
Zie ook mijn site: www.1op160.nl

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2007, 15:01:42 »
Fleischmann rails+wissels? Werken die op gelijk- of wisselspanning? Bij wisselspanning zou je aan een eigen voedingstrafo kunnen denken, die zijn voor niet teveel geld wel te krijgen. Dat scheelt ondanks het feit dat het maar korte pulsen zijn toch. Het is nl. kort maar hevig.
Ringleiding kun je het beste van installatiedraad maken, je weet wel, wat ook aan je stopcontacten enz. zit.
Verder lijkt het me dat je met een TC op N-schaal wel heel wat treinen moet draaien voordat ie in z'n overload gaat...
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Merijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
    • Modelbaan Ypendorf
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2007, 15:13:46 »
Ik rij zelf H0, dus wellicht dat het voor jou anders geldt (gezien de eerdere reacties, intussen een ander draadje, gebruikt N veel minder vermogen). Ik heb zelf de volgende secties:
 1 schaduwstation 1
 2 schaduwstation 2
 3 station
 4 paradetraject
 5 groot industrieterrein
 6 drie kleine industrieterreinen
( 7 bergspoor met station: nog in opbouw)

Momenteel heb ik maar drie voedingen: mijn central unit en 2 extra boosters: 1 & 2 op een booster, 3 & 4 op de andere booster en 5 & 6 op de central unit. Dit werkt voorlopig nog goed, maar ik heb nog niet alle rijtuigen verlicht en niet alle locomotieven tegelijkertijd op de baan (23 stuks) maar wel bijna allemaal. Van wat er op de baan staat rijden doorgaans 7 a 8 treinen tegelijkertijd.

Waar je aan moet denken is of er veel treinen tegelijkertijd rijden. In een schaduwstation is dat meestal niet zo. Wel staan daar veel treinen tegelijkertijd. Als deze allemaal verlichte rijtuigen hebben waarvan de verlichting niet uitgeschakeld kan worden, dan verbruikt het toch aardig wat van je vermogen, ook al staat de trein stil. En dan heb nog verschil in verlichting dmv LEDjes of gloeilampjes (tip: als je gloeilampjes hebt, schakel deze lampjes dan in serie ipv parallel. Ziet er mooier uit en kost maar de helft van het vermogen).

Ik heb zestien wissels via vier wisseldecoders aangesloten op mijn central unit. Alle overige wissels schakel ik via de Parallel63/Decoder63 hardware (van Kees Moerman) die in combinatie met Koploper (van Pahasoft/Paul Haagsma) aan te sturen is. Hier sluit je een gewone trafo op aan en geen dure digitale booster. Ik wil mijn grote industrieterrein straks op een eigen booster aansluiten, zodat de central unit het minder zwaar heeft. Ik weet zo even niet meer wat er gebeurt als je op zo'n moment te weinig vermogen hebt (kortsluiting booster of het niet schakelen van de wissel).

Zoals je ziet een hoop verschillende dingen om rekening mee te houden. Ga het gewoon lekker uitproberen en ga de grenzen opzoeken (heb ik ook gedaan). Op mijn marklin boosters brandt een rood ledje. Als deze minder fel brandt, betekent het dat deze zwaar(der) belast wordt. Misschien heb jij ook zo'n indicatie?

Groeten,

Merijn

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2007, 15:27:07 »
Zijn er toevallig ook mennsen die tips hebben om tegen niet al te hogen kosten meer vermogen te krijgen voor een digitale baan. Ik heb er nog niet heel veel over opgezocht... maar ik heb wel behoorlijke prijsverschillen gezien waardoor ik twijfel. Ik heb afgelopen weekend mijn onderbouw eindelijk af gekregen. Binnenkort wil ik de eerste rails gaan leggen. Dus ik ben niet met spoed naar een oplossing aan het zoeken. Maar ik ga zeker te weinig vermogen halen uit mijn TwinCenter. (ik rij overigens Schaal N). Die tip over draad dat minder verlies heeft dan rails is in elk geval al een goede tip. (is het hier overigens nog van belang wat voor draad en draaddikte ik ga gebruiken ?)

mvg,

Michel

Goh zeg, alweer een vraag over hetzelfde onderwerp, er lopen denk ik nu al zeker 4 draadjes vrij recent over dit ondewerp, lees dit eerst eens door en gebruik nu eens de zoek functie. Over draaddikte zijn pagina's volgeschreven, ook over het nut en belang van boosters. Het zal wel aan de buitentemperatuur liggen.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1989
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: hoeveel spoor aan trafo
« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2007, 16:08:07 »
.....Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar iemand gaf een tip om wissels bijvoorbeeld op een eigen booster te zetten.
Is dit echt wel slim ?
Opzicht kost dat alleen maar heel kort veel vermogen met het omzetten toch ?

Stel je schakelt een wisselstraat en hebt 3 a 4 locs rijden met een verlichte trein. Er bestaat dan een reele kans dat het maximaal vermogen van de booster wordt overschreden. Om hiervoor een extra booster aan te schaffen is verhoudings gewijs duur, een uitspraak daar is digitale stroom is duurder dan analoge stroom . Je kunt in voorkomende situatie beter een eigen voeding aanschaffen. De wisseldecoders moeten hiervoor wel geschikt zijn.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
  • Scan de QR code. (2D barcode)
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2007, 16:33:49 »
Ik heb voor de wissels decoders van viessmann.


Zijn deze daar geschikt voor ?
links boven in de afbeelding staan 2 aansluitpunten met een golfje...
ik zat te denken op wisselspanning van mijn oude analoge trafo aan te sluiten op die aansluitingen en 2 draden voor het signaal aan te sluiten vanaf de twincenter op de aansluitingen links onder in de afbeelding...
Volgens mij... maar dat weet ik niet zeker... zijn de aansluitingen links boven namelijk voor de stroom en links onder voor het signaal...

Kan dit ?  ???
Zie ook mijn site: www.1op160.nl

ReesCees

  • Gast
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2007, 16:43:15 »
Michel,

Als je naar de site van Viessmann gaat kun je zo de handleiding downloaden.

Kees-Jan

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
  • Scan de QR code. (2D barcode)
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2007, 18:59:36 »
Inderdaad... het klopt... ik kan de wissels aansluiten op en aparte trafo.
Mocht iemand anders nog opzoek zijn naar de handleiding:

http://www.viessmann-modell.com/pdf/5212.pdf  ;)
Zie ook mijn site: www.1op160.nl

ReesCees

  • Gast
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2007, 19:21:36 »
Michel,

Niet om een prijzen oorlog te ontketenen maar die Viessmann kost zo'n 40 euro voor 4 wissels. Van Roco koop je er één voor 8 wissels voor ongeveer 54 euro. Zelf bouwen kan ook (en dat kan nog goedkoper zijn).

Succes met de zoektocht.

Kees-Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 18942
    • Pagina van klaas
Re: hoeveel spoor aan trafo
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2007, 19:31:25 »
Stel je schakelt een wisselstraat en hebt 3 a 4 locs rijden met een verlichte trein.
Of het nou een wisselstraat is of 1 enkel wissel, dat maakt niet uit. In een digitaal systeem worden de wissels altijd één voor één geschakeld.
"Without" wordt omgebouwd tot "Heuvelland"
Het werk aan "Uit en Thuis" ligt daardoor stil.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 243
  • Scan de QR code. (2D barcode)
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2007, 21:36:59 »
Van Roco koop je er één voor 8 wissels voor ongeveer 54 euro.

Hoi Kees-Jan,

Heb je misschien een product-nummer/code ?
Dat kan me nogal wat geld schelen ;)
Bedankt  ;D
Zie ook mijn site: www.1op160.nl

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2007, 21:44:05 »
Klik hier
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2007, 22:30:49 door Peter Korsten »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #14 Gepost op: 23 juli 2007, 22:20:27 »
Best een mooi produkt volgens mij die Roco decoders, de meeste decoders zijn per wissel-aandrijving gezien toch enigzins duurder...

Jammer dat ze dan 'bezuinigen' op een stel schroefconnectoren.
Die zijn toch wel mijn favoriet, solderen onder de baan op dit soort componenten doe ik het liefst zo min mogelijk. Maakt het allemaal iets makkelijker bij aanleg / aanpassingen e.d.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.