BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Digitaal => Topic gestart door: 1op160 op 19 juli 2007, 09:54:54
-
Zijn er toevallig ook mennsen die tips hebben om tegen niet al te hogen kosten meer vermogen te krijgen voor een digitale baan. Ik heb er nog niet heel veel over opgezocht... maar ik heb wel behoorlijke prijsverschillen gezien waardoor ik twijfel. Ik heb afgelopen weekend mijn onderbouw eindelijk af gekregen. Binnenkort wil ik de eerste rails gaan leggen. Dus ik ben niet met spoed naar een oplossing aan het zoeken. Maar ik ga zeker te weinig vermogen halen uit mijn TwinCenter. (ik rij overigens Schaal N). Die tip over draad dat minder verlies heeft dan rails is in elk geval al een goede tip. (is het hier overigens nog van belang wat voor draad en draaddikte ik ga gebruiken ?)
mvg,
Michel
-
Deel je baan alvast op in secties waar je aparte voedingsdraden/ringleidingen op aansluit. Zolang je nog geen booster hebt voor een bepaald stuk, verbind je de voedingsdraden gewoon met een ander stuk waar je wel een booster op aangesloten hebt.
Ik zou sowieso pas boosters aanschaffen zodra je merkt dat je het nodig hebt. Kies de secties dus ook slim zodat je zo weinig mogelijk boosters nodig hebt (niet dat er eentje continu vol vermogen moet leveren en een andere nauwelijks vermogen hoeft te leveren).
Succes ermee!
Groeten,
Merijn
-
Bedankt voor de tip...
Heb je ook ervaring met wat voor soort secties het meeste vermogen gebruiken ?
Ik neem aan dat ik dan moet denken aan bijv. stations ?
En een schaduwstation ?
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar iemand gaf een tip om wissels bijvoorbeeld op een eigen booster te zetten.
Is dit echt wel slim ?
Opzicht kost dat alleen maar heel kort veel vermogen met het omzetten toch ?
-
Fleischmann rails+wissels? Werken die op gelijk- of wisselspanning? Bij wisselspanning zou je aan een eigen voedingstrafo kunnen denken, die zijn voor niet teveel geld wel te krijgen. Dat scheelt ondanks het feit dat het maar korte pulsen zijn toch. Het is nl. kort maar hevig.
Ringleiding kun je het beste van installatiedraad maken, je weet wel, wat ook aan je stopcontacten enz. zit.
Verder lijkt het me dat je met een TC op N-schaal wel heel wat treinen moet draaien voordat ie in z'n overload gaat...
-
Ik rij zelf H0, dus wellicht dat het voor jou anders geldt (gezien de eerdere reacties, intussen een ander draadje, gebruikt N veel minder vermogen). Ik heb zelf de volgende secties:
1 schaduwstation 1
2 schaduwstation 2
3 station
4 paradetraject
5 groot industrieterrein
6 drie kleine industrieterreinen
( 7 bergspoor met station: nog in opbouw)
Momenteel heb ik maar drie voedingen: mijn central unit en 2 extra boosters: 1 & 2 op een booster, 3 & 4 op de andere booster en 5 & 6 op de central unit. Dit werkt voorlopig nog goed, maar ik heb nog niet alle rijtuigen verlicht en niet alle locomotieven tegelijkertijd op de baan (23 stuks) maar wel bijna allemaal. Van wat er op de baan staat rijden doorgaans 7 a 8 treinen tegelijkertijd.
Waar je aan moet denken is of er veel treinen tegelijkertijd rijden. In een schaduwstation is dat meestal niet zo. Wel staan daar veel treinen tegelijkertijd. Als deze allemaal verlichte rijtuigen hebben waarvan de verlichting niet uitgeschakeld kan worden, dan verbruikt het toch aardig wat van je vermogen, ook al staat de trein stil. En dan heb nog verschil in verlichting dmv LEDjes of gloeilampjes (tip: als je gloeilampjes hebt, schakel deze lampjes dan in serie ipv parallel. Ziet er mooier uit en kost maar de helft van het vermogen).
Ik heb zestien wissels via vier wisseldecoders aangesloten op mijn central unit. Alle overige wissels schakel ik via de Parallel63/Decoder63 hardware (van Kees Moerman) die in combinatie met Koploper (van Pahasoft/Paul Haagsma) aan te sturen is. Hier sluit je een gewone trafo op aan en geen dure digitale booster. Ik wil mijn grote industrieterrein straks op een eigen booster aansluiten, zodat de central unit het minder zwaar heeft. Ik weet zo even niet meer wat er gebeurt als je op zo'n moment te weinig vermogen hebt (kortsluiting booster of het niet schakelen van de wissel).
Zoals je ziet een hoop verschillende dingen om rekening mee te houden. Ga het gewoon lekker uitproberen en ga de grenzen opzoeken (heb ik ook gedaan). Op mijn marklin boosters brandt een rood ledje. Als deze minder fel brandt, betekent het dat deze zwaar(der) belast wordt. Misschien heb jij ook zo'n indicatie?
Groeten,
Merijn
-
Zijn er toevallig ook mennsen die tips hebben om tegen niet al te hogen kosten meer vermogen te krijgen voor een digitale baan. Ik heb er nog niet heel veel over opgezocht... maar ik heb wel behoorlijke prijsverschillen gezien waardoor ik twijfel. Ik heb afgelopen weekend mijn onderbouw eindelijk af gekregen. Binnenkort wil ik de eerste rails gaan leggen. Dus ik ben niet met spoed naar een oplossing aan het zoeken. Maar ik ga zeker te weinig vermogen halen uit mijn TwinCenter. (ik rij overigens Schaal N). Die tip over draad dat minder verlies heeft dan rails is in elk geval al een goede tip. (is het hier overigens nog van belang wat voor draad en draaddikte ik ga gebruiken ?)
mvg,
Michel
Goh zeg, alweer een vraag over hetzelfde onderwerp, er lopen denk ik nu al zeker 4 draadjes vrij recent over dit ondewerp, lees dit eerst eens door en gebruik nu eens de zoek functie. Over draaddikte zijn pagina's volgeschreven, ook over het nut en belang van boosters. Het zal wel aan de buitentemperatuur liggen.
Mvg
Wim.
-
.....Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar iemand gaf een tip om wissels bijvoorbeeld op een eigen booster te zetten.
Is dit echt wel slim ?
Opzicht kost dat alleen maar heel kort veel vermogen met het omzetten toch ?
Stel je schakelt een wisselstraat en hebt 3 a 4 locs rijden met een verlichte trein. Er bestaat dan een reele kans dat het maximaal vermogen van de booster wordt overschreden. Om hiervoor een extra booster aan te schaffen is verhoudings gewijs duur, een uitspraak daar is digitale stroom is duurder dan analoge stroom . Je kunt in voorkomende situatie beter een eigen voeding aanschaffen. De wisseldecoders moeten hiervoor wel geschikt zijn.
-
Ik heb voor de wissels decoders van viessmann.
(http://www.modeltrain.cz/foto/vsm/velke/vsm5212.jpg)
Zijn deze daar geschikt voor ?
links boven in de afbeelding staan 2 aansluitpunten met een golfje...
ik zat te denken op wisselspanning van mijn oude analoge trafo aan te sluiten op die aansluitingen en 2 draden voor het signaal aan te sluiten vanaf de twincenter op de aansluitingen links onder in de afbeelding...
Volgens mij... maar dat weet ik niet zeker... zijn de aansluitingen links boven namelijk voor de stroom en links onder voor het signaal...
Kan dit ? ???
-
Michel,
Als je naar de site van Viessmann gaat kun je zo de handleiding downloaden.
Kees-Jan
-
Inderdaad... het klopt... ik kan de wissels aansluiten op en aparte trafo.
Mocht iemand anders nog opzoek zijn naar de handleiding:
http://www.viessmann-modell.com/pdf/5212.pdf (http://www.viessmann-modell.com/pdf/5212.pdf) ;)
-
Michel,
Niet om een prijzen oorlog te ontketenen maar die Viessmann kost zo'n 40 euro voor 4 wissels. Van Roco koop je er één voor 8 wissels voor ongeveer 54 euro. Zelf bouwen kan ook (en dat kan nog goedkoper zijn).
Succes met de zoektocht.
Kees-Jan
-
Stel je schakelt een wisselstraat en hebt 3 a 4 locs rijden met een verlichte trein.
Of het nou een wisselstraat is of 1 enkel wissel, dat maakt niet uit. In een digitaal systeem worden de wissels altijd één voor één geschakeld.
-
Van Roco koop je er één voor 8 wissels voor ongeveer 54 euro.
Hoi Kees-Jan,
Heb je misschien een product-nummer/code ?
Dat kan me nogal wat geld schelen ;)
Bedankt ;D
-
Klik hier (http://roco.co.at/content.php?id=1474&pd=1394&kat_id=&typ_1=7&land=&epoche=&spur=0&artikelnummer=&search=1&p_search=1&page_cp=12&acdc=&archiv=&PHPSESSID=7cd32c6bc3902927df1b5fc7c811a2e6)
-
Best een mooi produkt volgens mij die Roco decoders, de meeste decoders zijn per wissel-aandrijving gezien toch enigzins duurder...
Jammer dat ze dan 'bezuinigen' op een stel schroefconnectoren.
Die zijn toch wel mijn favoriet, solderen onder de baan op dit soort componenten doe ik het liefst zo min mogelijk. Maakt het allemaal iets makkelijker bij aanleg / aanpassingen e.d.
Groetjes,
Dave
-
Schroefconnectoren??? er zitten 9 speciale aansluitklemmetjes bij één decoder (8 voor de wissels en één voor de voeding).
Kees-Jan
-
Bedankt Kees-Jan en Wim ;D
Ik ben naar aanleiding van jullie tips nog even verder gaan zoeken...
Heeft iemand ervaring met een: "Tams S-88 terugmeld module"
http://totaltrain.nl/product_detail.php?id=6333&cat=463&mcat=1&pagenum=14 (http://totaltrain.nl/product_detail.php?id=6333&cat=463&mcat=1&pagenum=14)
-
Ah ok, ik zag die afbeelding op de website en ik dacht: Nee toch, kan toch niet waar zijn dat ze 'bezuinigen' op fatsoenlijke connectoren. ;D
Groetjes,
Dave
-
Michel,
Ga eens zoeken op het forum over alle voors en tegens van de S88. Wim heeft er al veel over geschreven. Zijn voorkeur gaat uit naar iets anders omdat de storingen bij de S88 vaker voor kunnen komen. Ik ben dwars (haha) en ga het met S88's proberen (gebruik de Viessmann 5233 omdat ik 2 rail gebruiker ben).
Kees-Jan
-
Het kan zijn dat de foto van de Roco wisseldecoder niet duidelijk genoeg is, maar ik zie geen aansluiting voor aparte voeding van de wissels.
De Lenz LS150 heeft dat wel en kan 6 wissels aansturen, de prij ligt rond 40 Uero.
Groet Gerrit
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/1158583860.jpg)
Aan de zijkant zit de aansluiting voor de voeding van de decoder (J en K).
Dat is net zo'n soort aansluiting als de aansluitingen van de wissels.
Ja en dan is de Roco ongeveer 8,3 cent per wissel duurder dan de Lenz ;)
Even uitrekenen hoeveel wissels, seinen en andere magneetartikelen je in totaal hebt en dan precies de juiste hoeveelheid aansluitingen kopen. :P
Kees-Jan
-
Ja dat is de aansluiting J-K voor je digitale voeding vanuit je booster en geen aparte aansluiting om de spoelen van de wissels apart te voeden. En ik begreep dat je dat juist wil gaan doen om je booster minder te belasten.
Groet Gerrit
-
GerritM,
Lees even terug in dit draadje wat Klaas schreef over wissels en decoders.
staat de M voor (M)obach?
Kees-Jan
-
Ik begrijp daaruit dat je van het plan voor aparte voeding bent afgestapt, dan is het ook niet meer van belang.
Nee de (M) staat voor Meijerman.
Groet Gerrit