Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Einde Koemo ballast ??? door Willem1951
Vandaag om 20:00:23
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
  

Auteur Topic: Meer vermogen op N-baan  (gelezen 3327 keer)

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Meer vermogen op N-baan
« Gepost op: 19 juli 2007, 09:54:54 »
Zijn er toevallig ook mennsen die tips hebben om tegen niet al te hogen kosten meer vermogen te krijgen voor een digitale baan. Ik heb er nog niet heel veel over opgezocht... maar ik heb wel behoorlijke prijsverschillen gezien waardoor ik twijfel. Ik heb afgelopen weekend mijn onderbouw eindelijk af gekregen. Binnenkort wil ik de eerste rails gaan leggen. Dus ik ben niet met spoed naar een oplossing aan het zoeken. Maar ik ga zeker te weinig vermogen halen uit mijn TwinCenter. (ik rij overigens Schaal N). Die tip over draad dat minder verlies heeft dan rails is in elk geval al een goede tip. (is het hier overigens nog van belang wat voor draad en draaddikte ik ga gebruiken ?)

mvg,

Michel
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2007, 14:42:16 door Peter van der Leek. Reden: Titel gewijzigd »
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Merijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: hoeveel spoor aan trafo
« Reactie #1 Gepost op: 19 juli 2007, 12:34:06 »
Deel je baan alvast op in secties waar je aparte voedingsdraden/ringleidingen op aansluit. Zolang je nog geen booster hebt voor een bepaald stuk, verbind je de voedingsdraden gewoon met een ander stuk waar je wel een booster op aangesloten hebt.

Ik zou sowieso pas boosters aanschaffen zodra je merkt dat je het nodig hebt. Kies de secties dus ook slim zodat je zo weinig mogelijk boosters nodig hebt (niet dat er eentje continu vol vermogen moet leveren en een andere nauwelijks vermogen hoeft te leveren).

Succes ermee!

Groeten,

Merijn

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: hoeveel spoor aan trafo
« Reactie #2 Gepost op: 19 juli 2007, 13:56:14 »
Bedankt voor de tip...
Heb je ook ervaring met wat voor soort secties het meeste vermogen gebruiken ?
Ik neem aan dat ik dan moet denken aan bijv. stations ?
En een schaduwstation ?
Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar iemand gaf een tip om wissels bijvoorbeeld op een eigen booster te zetten.
Is dit echt wel slim ?
Opzicht kost dat alleen maar heel kort veel vermogen met het omzetten toch ?
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2007, 15:01:42 »
Fleischmann rails+wissels? Werken die op gelijk- of wisselspanning? Bij wisselspanning zou je aan een eigen voedingstrafo kunnen denken, die zijn voor niet teveel geld wel te krijgen. Dat scheelt ondanks het feit dat het maar korte pulsen zijn toch. Het is nl. kort maar hevig.
Ringleiding kun je het beste van installatiedraad maken, je weet wel, wat ook aan je stopcontacten enz. zit.
Verder lijkt het me dat je met een TC op N-schaal wel heel wat treinen moet draaien voordat ie in z'n overload gaat...
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Merijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2007, 15:13:46 »
Ik rij zelf H0, dus wellicht dat het voor jou anders geldt (gezien de eerdere reacties, intussen een ander draadje, gebruikt N veel minder vermogen). Ik heb zelf de volgende secties:
 1 schaduwstation 1
 2 schaduwstation 2
 3 station
 4 paradetraject
 5 groot industrieterrein
 6 drie kleine industrieterreinen
( 7 bergspoor met station: nog in opbouw)

Momenteel heb ik maar drie voedingen: mijn central unit en 2 extra boosters: 1 & 2 op een booster, 3 & 4 op de andere booster en 5 & 6 op de central unit. Dit werkt voorlopig nog goed, maar ik heb nog niet alle rijtuigen verlicht en niet alle locomotieven tegelijkertijd op de baan (23 stuks) maar wel bijna allemaal. Van wat er op de baan staat rijden doorgaans 7 a 8 treinen tegelijkertijd.

Waar je aan moet denken is of er veel treinen tegelijkertijd rijden. In een schaduwstation is dat meestal niet zo. Wel staan daar veel treinen tegelijkertijd. Als deze allemaal verlichte rijtuigen hebben waarvan de verlichting niet uitgeschakeld kan worden, dan verbruikt het toch aardig wat van je vermogen, ook al staat de trein stil. En dan heb nog verschil in verlichting dmv LEDjes of gloeilampjes (tip: als je gloeilampjes hebt, schakel deze lampjes dan in serie ipv parallel. Ziet er mooier uit en kost maar de helft van het vermogen).

Ik heb zestien wissels via vier wisseldecoders aangesloten op mijn central unit. Alle overige wissels schakel ik via de Parallel63/Decoder63 hardware (van Kees Moerman) die in combinatie met Koploper (van Pahasoft/Paul Haagsma) aan te sturen is. Hier sluit je een gewone trafo op aan en geen dure digitale booster. Ik wil mijn grote industrieterrein straks op een eigen booster aansluiten, zodat de central unit het minder zwaar heeft. Ik weet zo even niet meer wat er gebeurt als je op zo'n moment te weinig vermogen hebt (kortsluiting booster of het niet schakelen van de wissel).

Zoals je ziet een hoop verschillende dingen om rekening mee te houden. Ga het gewoon lekker uitproberen en ga de grenzen opzoeken (heb ik ook gedaan). Op mijn marklin boosters brandt een rood ledje. Als deze minder fel brandt, betekent het dat deze zwaar(der) belast wordt. Misschien heb jij ook zo'n indicatie?

Groeten,

Merijn

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #5 Gepost op: 19 juli 2007, 15:27:07 »
Zijn er toevallig ook mennsen die tips hebben om tegen niet al te hogen kosten meer vermogen te krijgen voor een digitale baan. Ik heb er nog niet heel veel over opgezocht... maar ik heb wel behoorlijke prijsverschillen gezien waardoor ik twijfel. Ik heb afgelopen weekend mijn onderbouw eindelijk af gekregen. Binnenkort wil ik de eerste rails gaan leggen. Dus ik ben niet met spoed naar een oplossing aan het zoeken. Maar ik ga zeker te weinig vermogen halen uit mijn TwinCenter. (ik rij overigens Schaal N). Die tip over draad dat minder verlies heeft dan rails is in elk geval al een goede tip. (is het hier overigens nog van belang wat voor draad en draaddikte ik ga gebruiken ?)

mvg,

Michel

Goh zeg, alweer een vraag over hetzelfde onderwerp, er lopen denk ik nu al zeker 4 draadjes vrij recent over dit ondewerp, lees dit eerst eens door en gebruik nu eens de zoek functie. Over draaddikte zijn pagina's volgeschreven, ook over het nut en belang van boosters. Het zal wel aan de buitentemperatuur liggen.

Mvg
Wim.
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: hoeveel spoor aan trafo
« Reactie #6 Gepost op: 23 juli 2007, 16:08:07 »
.....Ik weet niet meer waar ik het gelezen heb maar iemand gaf een tip om wissels bijvoorbeeld op een eigen booster te zetten.
Is dit echt wel slim ?
Opzicht kost dat alleen maar heel kort veel vermogen met het omzetten toch ?

Stel je schakelt een wisselstraat en hebt 3 a 4 locs rijden met een verlichte trein. Er bestaat dan een reele kans dat het maximaal vermogen van de booster wordt overschreden. Om hiervoor een extra booster aan te schaffen is verhoudings gewijs duur, een uitspraak daar is digitale stroom is duurder dan analoge stroom . Je kunt in voorkomende situatie beter een eigen voeding aanschaffen. De wisseldecoders moeten hiervoor wel geschikt zijn.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #7 Gepost op: 23 juli 2007, 16:33:49 »
Ik heb voor de wissels decoders van viessmann.


Zijn deze daar geschikt voor ?
links boven in de afbeelding staan 2 aansluitpunten met een golfje...
ik zat te denken op wisselspanning van mijn oude analoge trafo aan te sluiten op die aansluitingen en 2 draden voor het signaal aan te sluiten vanaf de twincenter op de aansluitingen links onder in de afbeelding...
Volgens mij... maar dat weet ik niet zeker... zijn de aansluitingen links boven namelijk voor de stroom en links onder voor het signaal...

Kan dit ?  ???
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

ReesCees

  • Gast
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #8 Gepost op: 23 juli 2007, 16:43:15 »
Michel,

Als je naar de site van Viessmann gaat kun je zo de handleiding downloaden.

Kees-Jan

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #9 Gepost op: 23 juli 2007, 18:59:36 »
Inderdaad... het klopt... ik kan de wissels aansluiten op en aparte trafo.
Mocht iemand anders nog opzoek zijn naar de handleiding:

http://www.viessmann-modell.com/pdf/5212.pdf  ;)
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

ReesCees

  • Gast
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #10 Gepost op: 23 juli 2007, 19:21:36 »
Michel,

Niet om een prijzen oorlog te ontketenen maar die Viessmann kost zo'n 40 euro voor 4 wissels. Van Roco koop je er één voor 8 wissels voor ongeveer 54 euro. Zelf bouwen kan ook (en dat kan nog goedkoper zijn).

Succes met de zoektocht.

Kees-Jan

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: hoeveel spoor aan trafo
« Reactie #11 Gepost op: 23 juli 2007, 19:31:25 »
Stel je schakelt een wisselstraat en hebt 3 a 4 locs rijden met een verlichte trein.
Of het nou een wisselstraat is of 1 enkel wissel, dat maakt niet uit. In een digitaal systeem worden de wissels altijd één voor één geschakeld.

1op160

  • Offline Offline
  • Berichten: 353
    • 1op160.nl Modelbaan in schaal N
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #12 Gepost op: 23 juli 2007, 21:36:59 »
Van Roco koop je er één voor 8 wissels voor ongeveer 54 euro.

Hoi Kees-Jan,

Heb je misschien een product-nummer/code ?
Dat kan me nogal wat geld schelen ;)
Bedankt  ;D
https://www.1op160.nl Modelbaan in schaal N

RoSoft

  • Offline Offline
  • Berichten: 1446
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #13 Gepost op: 23 juli 2007, 21:44:05 »
Klik hier
« Laatst bewerkt op: 23 juli 2007, 22:30:49 door Peter Korsten »
Marklin Digital 6020/21/27, 6051, Märklin 6021+UHL 63820, Lenz Digital Plus, Intellibox LocoBuffer II, MRDirect, DDW 6604 Booster, VB6.0 Delphi 6.0 Eigen Software: Perrongeluk, RoSoft, PT.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Meer vermogen op N-baan
« Reactie #14 Gepost op: 23 juli 2007, 22:20:27 »
Best een mooi produkt volgens mij die Roco decoders, de meeste decoders zijn per wissel-aandrijving gezien toch enigzins duurder...

Jammer dat ze dan 'bezuinigen' op een stel schroefconnectoren.
Die zijn toch wel mijn favoriet, solderen onder de baan op dit soort componenten doe ik het liefst zo min mogelijk. Maakt het allemaal iets makkelijker bij aanleg / aanpassingen e.d.

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.