Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:54:26
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:47:08
keerlusproblemen door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:28
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Rico [momfer]
Vandaag om 15:10:13
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door hervé
Vandaag om 14:54:12
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 14:53:16
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 14:51:34
Sfeer op je modelbaan door RobVille
Vandaag om 14:32:37
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 14:29:52
NS stoomlocomotief serie boeken door Rob Ellerman
Vandaag om 14:27:14
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 13:46:53
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:20:49
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 13:13:16
NZH A 1001 - 1004 door Gerco van Beelen
Vandaag om 13:05:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door RikM
Vandaag om 12:33:48
Bahnstrecke 5867 door tijgernootje
Vandaag om 12:22:12
Roco 290 digtaliseren door Herb73
Vandaag om 12:12:54
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Bahn-AG
Vandaag om 12:00:30
Yet Another Servo Decoder door Eric v C
Vandaag om 11:59:15
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:45:48
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Marc tramt
Vandaag om 11:01:04
meer wissels invoeren in Z21 door astrantia
Vandaag om 10:57:40
wisselaandrijving MTB door Ronald Halma
Vandaag om 10:45:19
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 09:33:23
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 09:33:03
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 09:30:01
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 09:01:26
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 08:49:35
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 06:58:44
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 477838 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1395 Gepost op: 04 November 2014, 20:30:23 »
Citaat
Ik gebruik hier speciale boren voor kunststof voor.

Kan je daar een plaatje van laten zien Hans?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1396 Gepost op: 04 November 2014, 21:00:59 »
Tuurlijk  :)

kunststofboor by hans_ombc, on Flickr


Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1397 Gepost op: 06 November 2014, 21:38:29 »
Alle schakelaars, ledjes en voorschakelweerstanden zijn geplaatst en daar waar nodig met elkaar verbonden:

draadjes 8 by hans_ombc, on Flickr

Nu is het nog een kwestie van draadjes solderen en de juiste ledjes met de juiste schakelaars verbinden...

Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1398 Gepost op: 06 November 2014, 22:22:16 »
Ik ga nou juist de andere weg. Schildpadjes er onderuit, Outbus erin:



dirkjan

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1399 Gepost op: 06 November 2014, 23:05:10 »
Dat is handbediening zo te zien. Na Delfzijl ben ik daar helemaal van terug gekomen. Vooral voor de Engelse wissels lijkt me een terugmelding op een paneeltje makkelijker. Anders moet je vaak drie keer kijken wat de rijweg is en op Hengelo liggen er drie achter elkaar....

Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1400 Gepost op: 06 November 2014, 23:50:26 »
Voor wisselstraten zeker handig. Maar losse aansluitingen in de haven zijn makkelijker met de hand te bedienen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7550
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1401 Gepost op: 07 November 2014, 05:42:28 »
Citaat
Tuurlijk  :)
Dank, boor met een kleine tophoek dus :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1402 Gepost op: 07 November 2014, 09:06:40 »
Ik maak drie paneeltjes voor de plaatsen waar veel wissels bij elkaar liggen. Door de indicatie met ledjes blijft het goed overzichtelijk van waar naar waar je de rijweg ingesteld hebt. Dan blijven er nog een paar wissels over die ik vanaf de zijkant van de module wil bedienen, zij het wel met een schakelaar die een Tortoise bediend. Voor de bediening van alle wissels leg ik een aparte voedingsleiding onder de modules.

Hans

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1403 Gepost op: 07 November 2014, 09:17:02 »
Zelf ben ik een beetje aan het terugkomen van de direct mechanisch bediende wissels die DJ laat zien. De stelweg van de wissel wordt beperkt door de beweging van de schakelaar die het puntstuk verpoold. Ik heb een aantal wissels waar dat net niet voldoende ver is en de tongen dus niet altijd goed aan liggen. Mijn voorkeursoplossing is daarom inmiddels de trek-duwschakelaar die DJ laat zien met een Tortoise onder het wissel.

Maar de lampjes van Hans zijn ook wel chique  (y)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8452
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1404 Gepost op: 07 November 2014, 09:25:20 »
Op Kampen werden alle wissels gewoon terplekke aan de bak bediend met schakelaar en tortoise. Ik zie het voordeel van mechanische bediening niet. Mag je toch s uitleggen, Dirkjan!

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1405 Gepost op: 07 November 2014, 09:43:16 »
Ik heb in de beginfase op Delfzijl ook de mechanische bediening gebruikt, alleen met een ander type schakelaar dan Dirkjan nu gebruikt. De door mij gebruikte was een schuifschakelaar, deze heeft een langere stelweg. Door gebruik te maken van iets dikker verenstaal dan normaal met de Tortoises meegeleverd voor de bediening van de wissels had ik geen problemen met het omleggen daarvan (Peco code 75). Het enige probleem was het vele heen en weer moeten lopen  ;D

Hans

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1406 Gepost op: 07 November 2014, 10:05:18 »
Ik zie het voordeel van mechanische bediening niet.
Het grote voordeel van geheel mechanisch is dat het simpel is. Snel geïnstalleerd en je hebt geen voeding nodig.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1407 Gepost op: 07 November 2014, 11:06:10 »
Yep, vooral bij losse industriemodules en aansluitingen in de haven scheelt dat heel veel opbouwtijd. Misschien bouw ik bij de wissels later nog sleutels in, net als in t eggie, dan duurt het rangeren lekker lang.  Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen die we gaan opdoen met het proefbedrijf bij de knz over n paar weken. Ik zal m'n bakkie alvast van n decoder voorzien.

Dirkjan

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1408 Gepost op: 07 November 2014, 12:05:31 »
Ik deel de bevindingen van Edgar.
Stelweg net te kort om mooi strak aanliggen te verkrijgen.
Heb dat wel eens proberen op te lossen door het schakelaartje te verlengen maar dat blijft gepruts.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4052
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1409 Gepost op: 07 November 2014, 13:10:14 »
tja, YMMV, ik heb zolang ik ze gebruik goede ervaringen ermee. Misschien als ik wissellantaarns inbouw dat ik er een speciale aandrijving onder hang, maar voor handbediening is dit mn favoriete constructie.

dirkjan