Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door R1954
Vandaag om 18:32:39
Piko EUROCITY 2969 traxx door the_gold
Vandaag om 18:24:08
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
Vandaag om 18:23:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 18:07:14
VERPLAATST: Probleem met inloggen door Duikeend
Vandaag om 18:02:20
Wie weet hoe je 2 fleischmann sprinters kan koppelen door linquenda2
Vandaag om 17:58:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 17:54:25
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 17:39:57
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:38:27
Resin kits best met of zonder grondlaag door Duikeend
Vandaag om 17:37:14
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 17:36:02
Station Steenwijk poging 2 door Duikeend
Vandaag om 17:25:22
Station Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 17:14:30
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 17:00:58
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:30:51
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 16:01:20
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:52:23
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 15:28:59
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 13:47:48
Wat hebben treintjes met Kerst te maken? door Besselspoor
Vandaag om 13:33:42
Site Uhlenbrock door Michaël dB
Vandaag om 12:53:27
Contact gegevens Roco NL door Herb73
Vandaag om 12:10:22
Tijdschrift DIGIFOTOpro: schitterende reportage over museumlijnen door BrightonBelle
Vandaag om 12:07:36
Revier Rheinbrenner (H0) door spoorijzer
Vandaag om 11:30:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 11:14:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:13:14
Ervaringen met Van Perlo ( DinaSys ) draaischijfbesturing door Ronald Halma
Vandaag om 10:22:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:20:24
Probleem met Trix wagon door klusser
Vandaag om 09:17:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 08:40:48
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 504529 keer)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8035
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1395 Gepost op: 04 November 2014, 20:30:23 »
Citaat
Ik gebruik hier speciale boren voor kunststof voor.

Kan je daar een plaatje van laten zien Hans?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1396 Gepost op: 04 November 2014, 21:00:59 »
Tuurlijk  :)

kunststofboor by hans_ombc, on Flickr


Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1397 Gepost op: 06 November 2014, 21:38:29 »
Alle schakelaars, ledjes en voorschakelweerstanden zijn geplaatst en daar waar nodig met elkaar verbonden:

draadjes 8 by hans_ombc, on Flickr

Nu is het nog een kwestie van draadjes solderen en de juiste ledjes met de juiste schakelaars verbinden...

Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1398 Gepost op: 06 November 2014, 22:22:16 »
Ik ga nou juist de andere weg. Schildpadjes er onderuit, Outbus erin:



dirkjan

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1399 Gepost op: 06 November 2014, 23:05:10 »
Dat is handbediening zo te zien. Na Delfzijl ben ik daar helemaal van terug gekomen. Vooral voor de Engelse wissels lijkt me een terugmelding op een paneeltje makkelijker. Anders moet je vaak drie keer kijken wat de rijweg is en op Hengelo liggen er drie achter elkaar....

Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1400 Gepost op: 06 November 2014, 23:50:26 »
Voor wisselstraten zeker handig. Maar losse aansluitingen in de haven zijn makkelijker met de hand te bedienen.

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8035
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1401 Gepost op: 07 November 2014, 05:42:28 »
Citaat
Tuurlijk  :)
Dank, boor met een kleine tophoek dus :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1402 Gepost op: 07 November 2014, 09:06:40 »
Ik maak drie paneeltjes voor de plaatsen waar veel wissels bij elkaar liggen. Door de indicatie met ledjes blijft het goed overzichtelijk van waar naar waar je de rijweg ingesteld hebt. Dan blijven er nog een paar wissels over die ik vanaf de zijkant van de module wil bedienen, zij het wel met een schakelaar die een Tortoise bediend. Voor de bediening van alle wissels leg ik een aparte voedingsleiding onder de modules.

Hans

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1403 Gepost op: 07 November 2014, 09:17:02 »
Zelf ben ik een beetje aan het terugkomen van de direct mechanisch bediende wissels die DJ laat zien. De stelweg van de wissel wordt beperkt door de beweging van de schakelaar die het puntstuk verpoold. Ik heb een aantal wissels waar dat net niet voldoende ver is en de tongen dus niet altijd goed aan liggen. Mijn voorkeursoplossing is daarom inmiddels de trek-duwschakelaar die DJ laat zien met een Tortoise onder het wissel.

Maar de lampjes van Hans zijn ook wel chique  (y)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9173
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1404 Gepost op: 07 November 2014, 09:25:20 »
Op Kampen werden alle wissels gewoon terplekke aan de bak bediend met schakelaar en tortoise. Ik zie het voordeel van mechanische bediening niet. Mag je toch s uitleggen, Dirkjan!

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1405 Gepost op: 07 November 2014, 09:43:16 »
Ik heb in de beginfase op Delfzijl ook de mechanische bediening gebruikt, alleen met een ander type schakelaar dan Dirkjan nu gebruikt. De door mij gebruikte was een schuifschakelaar, deze heeft een langere stelweg. Door gebruik te maken van iets dikker verenstaal dan normaal met de Tortoises meegeleverd voor de bediening van de wissels had ik geen problemen met het omleggen daarvan (Peco code 75). Het enige probleem was het vele heen en weer moeten lopen  ;D

Hans

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1406 Gepost op: 07 November 2014, 10:05:18 »
Ik zie het voordeel van mechanische bediening niet.
Het grote voordeel van geheel mechanisch is dat het simpel is. Snel geïnstalleerd en je hebt geen voeding nodig.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1407 Gepost op: 07 November 2014, 11:06:10 »
Yep, vooral bij losse industriemodules en aansluitingen in de haven scheelt dat heel veel opbouwtijd. Misschien bouw ik bij de wissels later nog sleutels in, net als in t eggie, dan duurt het rangeren lekker lang.  Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen die we gaan opdoen met het proefbedrijf bij de knz over n paar weken. Ik zal m'n bakkie alvast van n decoder voorzien.

Dirkjan

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1408 Gepost op: 07 November 2014, 12:05:31 »
Ik deel de bevindingen van Edgar.
Stelweg net te kort om mooi strak aanliggen te verkrijgen.
Heb dat wel eens proberen op te lossen door het schakelaartje te verlengen maar dat blijft gepruts.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4084
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1409 Gepost op: 07 November 2014, 13:10:14 »
tja, YMMV, ik heb zolang ik ze gebruik goede ervaringen ermee. Misschien als ik wissellantaarns inbouw dat ik er een speciale aandrijving onder hang, maar voor handbediening is dit mn favoriete constructie.

dirkjan