Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hoe voorkom je strooilicht van smd led? door Edwin2121992
Vandaag om 23:30:18
Pappe und Nass-Halten, een TT modulebaantje door Kees-Jan
Vandaag om 23:29:46
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:22:20
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 23:04:19
EifelBurgenBahn door Frank 123
Vandaag om 23:03:41
Beginnersvraag Märklin Delta "Circus Mondolino" door Jan-Peter
Vandaag om 22:52:24
ESU V5 Decoder setting door NS2408
Vandaag om 22:46:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
Vandaag om 22:41:11
Goede wensen voor 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:26:36
Modellbau Lingen 2026 door Frank 123
Vandaag om 22:13:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 21:44:16
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 21:42:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 21:39:02
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:26:59
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:53:14
"Jede Stunde, jede Klasse": DB Intercity '79 door Rick
Vandaag om 20:51:14
Show je realistische treinsamenstelling door Rick
Vandaag om 20:45:16
Modelspoordagen 10 & 11 januari 2026 door Ad Cleijsen
Vandaag om 20:44:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:38:46
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 19:59:34
Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 19:48:06
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 18:55:06
Problemen met digikeijs drc1100 lichtset inbouw door bellejt
Vandaag om 18:01:59
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 17:57:27
20 jaar BNLS jubileum door KNed
Vandaag om 17:03:17
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 16:42:07
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:07:09
Starter met spoor G door MOVisser
Vandaag om 14:42:13
Next 18 ESU adapterplaatje door 008200
Vandaag om 14:32:56
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:09
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 504031 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8019
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1395 Gepost op: 04 November 2014, 20:30:23 »
Citaat
Ik gebruik hier speciale boren voor kunststof voor.

Kan je daar een plaatje van laten zien Hans?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1396 Gepost op: 04 November 2014, 21:00:59 »
Tuurlijk  :)

kunststofboor by hans_ombc, on Flickr


Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1397 Gepost op: 06 November 2014, 21:38:29 »
Alle schakelaars, ledjes en voorschakelweerstanden zijn geplaatst en daar waar nodig met elkaar verbonden:

draadjes 8 by hans_ombc, on Flickr

Nu is het nog een kwestie van draadjes solderen en de juiste ledjes met de juiste schakelaars verbinden...

Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1398 Gepost op: 06 November 2014, 22:22:16 »
Ik ga nou juist de andere weg. Schildpadjes er onderuit, Outbus erin:



dirkjan

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1399 Gepost op: 06 November 2014, 23:05:10 »
Dat is handbediening zo te zien. Na Delfzijl ben ik daar helemaal van terug gekomen. Vooral voor de Engelse wissels lijkt me een terugmelding op een paneeltje makkelijker. Anders moet je vaak drie keer kijken wat de rijweg is en op Hengelo liggen er drie achter elkaar....

Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1400 Gepost op: 06 November 2014, 23:50:26 »
Voor wisselstraten zeker handig. Maar losse aansluitingen in de haven zijn makkelijker met de hand te bedienen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 8019
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1401 Gepost op: 07 November 2014, 05:42:28 »
Citaat
Tuurlijk  :)
Dank, boor met een kleine tophoek dus :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1402 Gepost op: 07 November 2014, 09:06:40 »
Ik maak drie paneeltjes voor de plaatsen waar veel wissels bij elkaar liggen. Door de indicatie met ledjes blijft het goed overzichtelijk van waar naar waar je de rijweg ingesteld hebt. Dan blijven er nog een paar wissels over die ik vanaf de zijkant van de module wil bedienen, zij het wel met een schakelaar die een Tortoise bediend. Voor de bediening van alle wissels leg ik een aparte voedingsleiding onder de modules.

Hans

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1403 Gepost op: 07 November 2014, 09:17:02 »
Zelf ben ik een beetje aan het terugkomen van de direct mechanisch bediende wissels die DJ laat zien. De stelweg van de wissel wordt beperkt door de beweging van de schakelaar die het puntstuk verpoold. Ik heb een aantal wissels waar dat net niet voldoende ver is en de tongen dus niet altijd goed aan liggen. Mijn voorkeursoplossing is daarom inmiddels de trek-duwschakelaar die DJ laat zien met een Tortoise onder het wissel.

Maar de lampjes van Hans zijn ook wel chique  (y)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 9172
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1404 Gepost op: 07 November 2014, 09:25:20 »
Op Kampen werden alle wissels gewoon terplekke aan de bak bediend met schakelaar en tortoise. Ik zie het voordeel van mechanische bediening niet. Mag je toch s uitleggen, Dirkjan!

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1405 Gepost op: 07 November 2014, 09:43:16 »
Ik heb in de beginfase op Delfzijl ook de mechanische bediening gebruikt, alleen met een ander type schakelaar dan Dirkjan nu gebruikt. De door mij gebruikte was een schuifschakelaar, deze heeft een langere stelweg. Door gebruik te maken van iets dikker verenstaal dan normaal met de Tortoises meegeleverd voor de bediening van de wissels had ik geen problemen met het omleggen daarvan (Peco code 75). Het enige probleem was het vele heen en weer moeten lopen  ;D

Hans

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1406 Gepost op: 07 November 2014, 10:05:18 »
Ik zie het voordeel van mechanische bediening niet.
Het grote voordeel van geheel mechanisch is dat het simpel is. Snel geïnstalleerd en je hebt geen voeding nodig.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1407 Gepost op: 07 November 2014, 11:06:10 »
Yep, vooral bij losse industriemodules en aansluitingen in de haven scheelt dat heel veel opbouwtijd. Misschien bouw ik bij de wissels later nog sleutels in, net als in t eggie, dan duurt het rangeren lekker lang.  Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen die we gaan opdoen met het proefbedrijf bij de knz over n paar weken. Ik zal m'n bakkie alvast van n decoder voorzien.

Dirkjan

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1408 Gepost op: 07 November 2014, 12:05:31 »
Ik deel de bevindingen van Edgar.
Stelweg net te kort om mooi strak aanliggen te verkrijgen.
Heb dat wel eens proberen op te lossen door het schakelaartje te verlengen maar dat blijft gepruts.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1409 Gepost op: 07 November 2014, 13:10:14 »
tja, YMMV, ik heb zolang ik ze gebruik goede ervaringen ermee. Misschien als ik wissellantaarns inbouw dat ik er een speciale aandrijving onder hang, maar voor handbediening is dit mn favoriete constructie.

dirkjan