Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:48:28
BNLS-actie: Artitec DAF SRV door Ronald Halma
Vandaag om 11:39:44
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
Vandaag om 11:38:42
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:32:10
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 11:25:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jan-Peter
Vandaag om 11:14:03
VAM containerwagens spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:11:52
Stalen D 4 deurs spoor 0 door j.ossebaar
Vandaag om 11:04:50
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 10:59:55
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 10:53:54
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Modelbouwerke
Vandaag om 10:30:32
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Ad Cleijsen
Vandaag om 10:12:05
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:56:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 09:56:09
Overstap naar HTM door gdh
Vandaag om 09:46:50
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 09:21:14
W.V. Kalender 2026 door MOVisser
Vandaag om 08:36:16
Mijn geweatherde modellen door DJV
Vandaag om 01:30:22
Van 2D afbeelding naar 3D model door Hans van de Burgt
24 October 2025, 23:41:26
Rocky Rail 6400 door ceuleer
24 October 2025, 23:22:35
Raadplaatje door Dpc Fo
24 October 2025, 23:14:01
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Taigagaai
24 October 2025, 22:57:51
Bf Kibronn door Benelux795
24 October 2025, 22:56:05
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
24 October 2025, 22:49:49
Aanstaande zaterdag en zondag Modelbeurs in De Goorn NH door wmrail
24 October 2025, 22:19:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VulcanRaven
24 October 2025, 21:08:50
Artitec 6300 door ModelWessel
24 October 2025, 20:57:33
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
24 October 2025, 20:55:12
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Rick
24 October 2025, 20:35:22
sein decoder Z21 10837 programeren door n-driver
24 October 2025, 20:18:02
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 493357 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1395 Gepost op: 04 November 2014, 20:30:23 »
Citaat
Ik gebruik hier speciale boren voor kunststof voor.

Kan je daar een plaatje van laten zien Hans?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1396 Gepost op: 04 November 2014, 21:00:59 »
Tuurlijk  :)

kunststofboor by hans_ombc, on Flickr


Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1397 Gepost op: 06 November 2014, 21:38:29 »
Alle schakelaars, ledjes en voorschakelweerstanden zijn geplaatst en daar waar nodig met elkaar verbonden:

draadjes 8 by hans_ombc, on Flickr

Nu is het nog een kwestie van draadjes solderen en de juiste ledjes met de juiste schakelaars verbinden...

Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1398 Gepost op: 06 November 2014, 22:22:16 »
Ik ga nou juist de andere weg. Schildpadjes er onderuit, Outbus erin:



dirkjan

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1399 Gepost op: 06 November 2014, 23:05:10 »
Dat is handbediening zo te zien. Na Delfzijl ben ik daar helemaal van terug gekomen. Vooral voor de Engelse wissels lijkt me een terugmelding op een paneeltje makkelijker. Anders moet je vaak drie keer kijken wat de rijweg is en op Hengelo liggen er drie achter elkaar....

Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1400 Gepost op: 06 November 2014, 23:50:26 »
Voor wisselstraten zeker handig. Maar losse aansluitingen in de haven zijn makkelijker met de hand te bedienen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7736
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1401 Gepost op: 07 November 2014, 05:42:28 »
Citaat
Tuurlijk  :)
Dank, boor met een kleine tophoek dus :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1402 Gepost op: 07 November 2014, 09:06:40 »
Ik maak drie paneeltjes voor de plaatsen waar veel wissels bij elkaar liggen. Door de indicatie met ledjes blijft het goed overzichtelijk van waar naar waar je de rijweg ingesteld hebt. Dan blijven er nog een paar wissels over die ik vanaf de zijkant van de module wil bedienen, zij het wel met een schakelaar die een Tortoise bediend. Voor de bediening van alle wissels leg ik een aparte voedingsleiding onder de modules.

Hans

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1403 Gepost op: 07 November 2014, 09:17:02 »
Zelf ben ik een beetje aan het terugkomen van de direct mechanisch bediende wissels die DJ laat zien. De stelweg van de wissel wordt beperkt door de beweging van de schakelaar die het puntstuk verpoold. Ik heb een aantal wissels waar dat net niet voldoende ver is en de tongen dus niet altijd goed aan liggen. Mijn voorkeursoplossing is daarom inmiddels de trek-duwschakelaar die DJ laat zien met een Tortoise onder het wissel.

Maar de lampjes van Hans zijn ook wel chique  (y)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8874
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1404 Gepost op: 07 November 2014, 09:25:20 »
Op Kampen werden alle wissels gewoon terplekke aan de bak bediend met schakelaar en tortoise. Ik zie het voordeel van mechanische bediening niet. Mag je toch s uitleggen, Dirkjan!

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1849
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1405 Gepost op: 07 November 2014, 09:43:16 »
Ik heb in de beginfase op Delfzijl ook de mechanische bediening gebruikt, alleen met een ander type schakelaar dan Dirkjan nu gebruikt. De door mij gebruikte was een schuifschakelaar, deze heeft een langere stelweg. Door gebruik te maken van iets dikker verenstaal dan normaal met de Tortoises meegeleverd voor de bediening van de wissels had ik geen problemen met het omleggen daarvan (Peco code 75). Het enige probleem was het vele heen en weer moeten lopen  ;D

Hans

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1406 Gepost op: 07 November 2014, 10:05:18 »
Ik zie het voordeel van mechanische bediening niet.
Het grote voordeel van geheel mechanisch is dat het simpel is. Snel geïnstalleerd en je hebt geen voeding nodig.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1407 Gepost op: 07 November 2014, 11:06:10 »
Yep, vooral bij losse industriemodules en aansluitingen in de haven scheelt dat heel veel opbouwtijd. Misschien bouw ik bij de wissels later nog sleutels in, net als in t eggie, dan duurt het rangeren lekker lang.  Ik ben wel benieuwd naar de ervaringen die we gaan opdoen met het proefbedrijf bij de knz over n paar weken. Ik zal m'n bakkie alvast van n decoder voorzien.

Dirkjan

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1408 Gepost op: 07 November 2014, 12:05:31 »
Ik deel de bevindingen van Edgar.
Stelweg net te kort om mooi strak aanliggen te verkrijgen.
Heb dat wel eens proberen op te lossen door het schakelaartje te verlengen maar dat blijft gepruts.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4062
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1409 Gepost op: 07 November 2014, 13:10:14 »
tja, YMMV, ik heb zolang ik ze gebruik goede ervaringen ermee. Misschien als ik wissellantaarns inbouw dat ik er een speciale aandrijving onder hang, maar voor handbediening is dit mn favoriete constructie.

dirkjan