Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

13 december modelspoorbeurs Houten door Peter J K
Vandaag om 15:18:10
Bauarbeiten im gange door Jelmer
Vandaag om 15:09:30
Rivarossi br 56 HR2891S door Nico Hoogerwerf
Vandaag om 14:54:25
Piko Hobby lok welke condensator er uit? door rhberk
Vandaag om 14:41:07
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:38:21
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 14:29:18
De (3d) knutsels van Ronald. door Jelmer
Vandaag om 14:27:07
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:46:30
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:35:37
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 13:35:20
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Daan!
Vandaag om 13:19:53
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Albert de Heer
Vandaag om 13:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:44:51
Uit de hand gelopen hobby: Trambaan op zolder. door odaoda
Vandaag om 12:35:51
Roco 2025 door 1200blauw
Vandaag om 12:27:53
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 11:59:18
Test van een Rapido Trains GE 44 tonner Claremont and Concord door Floris Dilz
Vandaag om 11:48:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 11:35:54
ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Eric B
Vandaag om 11:05:55
De Projecten van RetroJack door Jelmer
Vandaag om 11:05:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:04:47
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door rhberk
Vandaag om 10:44:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 10:43:31
draaistel A.C.M.E. slaaprijtuig loshalen: hoe? door Jelmer
Vandaag om 10:14:10
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 08:55:20
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Sven
Vandaag om 08:13:56
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 00:32:31
Trix 22128 EETC 1200 - 175 Jaar spoorwegen DCC Sound - Decoder plots dood. door Ronald A.
10 December 2025, 22:05:51
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
10 December 2025, 21:33:56
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
10 December 2025, 21:29:18
  

Auteur Topic: Fremo haven: KNZ Hengelo  (gelezen 503157 keer)

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1425 Gepost op: 13 November 2014, 21:36:02 »
mannetje vrouwtje bekabeling, check. Maar waarom zie ik dan een blauwe en een rode bus? Komt het mannetje er later vast in?

dirkjan

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1426 Gepost op: 13 November 2014, 22:16:07 »
Door wel telkens bussen te gebruiken kun je ook overal makkelijk een booster inprikken. En het is makkelijker om de bedrading onder de bak te kunnen bevestigen  :)

Hans
« Laatst bewerkt op: 13 November 2014, 22:17:39 door hans_omBC »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1427 Gepost op: 13 November 2014, 22:46:43 »
Dan gebruik je toch de kortsluitmethode, stekker in bus, als er nog ergens kortsluiting is, heb je de kabels nog niet verbonden  ;D Maar zo is sjieker.
Maar die losse kabel die ik op de foto's zie, ga je die nog van een trekontlasting voorzien? Wij Neandertalers slopen dat anders  8)

dirkjan

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1428 Gepost op: 14 November 2014, 14:00:54 »
Ik denk dat een trekontlasting niet nodig is, de kabels zitten vrij goed vast. Overigens blijft het mogen aansluiten voorbehouden aan intimi, dan kan er weinig mis gaan  ;)

Hans

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4083
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1429 Gepost op: 14 November 2014, 21:08:14 »
Ah, ik ben dus geen intimus  8) :'( ;)

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1430 Gepost op: 14 November 2014, 22:17:38 »
Oh, ik wist niet dat jij jezelf tot de Neanderthalers rekende... ;D Overigens zijn de eerste twee bakjes vandaag verder bedraad, op de eerste 80 cm van Hengelo zou gereden kunnen worden..... (y)

draadjes 13 by hans_ombc, on Flickr

draadjes 14 by hans_ombc, on Flickr

Ik maak eerst de volgende drie verder klaar, daar liggen ook diverse wisselverbindingen op. Dat maakt het testen wat interessanter.

Hans

HJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 697
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1431 Gepost op: 14 November 2014, 22:57:32 »
Dat ziet er netjes en strak uit Hans.
Voordeel van deze methode is dat je maar 1 stekker-bus overgang hebt per kabel per module.
Ik vind 2,5mm2 voor de ringleiding wel erg veel. Maar beter te veel dan te weinig.

Vraagje: zie ik daar vleugelbouten op de foto?
Weet jij waar die te krijgen zijn?

groet

Hendrik
modelbouw: lekker prutsen word je blij van!

haes

  • Offline Offline
  • Berichten: 835
  • Hellendoorn en NAM Schoonebeek in FiNe
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1432 Gepost op: 15 November 2014, 08:48:28 »

Vraagje: zie ik daar vleugelbouten op de foto?
Weet jij waar die te krijgen zijn?

Ehh bij de Gammel, Praxis en de betere DHZ zaak?
Hellendoorn station en Schoonebeek Olieverlading in FiNescale/Fremo N normen

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1433 Gepost op: 15 November 2014, 09:06:06 »
Mijn ervaring is dat je bij de bouwmarkt wel vleugelmoeren, maar geen vleugelbouten vindt. De meer professionele ijzerboer kan het meestal wel leveren. Fabory of zo.

Ik vind die perspex plaatjes wel heel chique. Wat is dikte? Is er over de productie nog meer te zeggen dan een boorstand en zo'n plastic-boortje? En hoe heten die lipjes waar de kabel in geklemd zit?
« Laatst bewerkt op: 15 November 2014, 09:12:47 door Edgar »
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7994
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1434 Gepost op: 15 November 2014, 10:02:56 »
Als er een winkel van Enorm in je buurt zit, maak je ook een goede kans :)

Die lipjes zijn AMP kabelschoenen, verkrijgbaar in 3 kleuren die de draaddiameter waar ze voor geschikt zijn aangeven:
- rood 0,5 -1,5mm²
- blauw 1,5-2,5mm²
- geel 4-6mm²

Elk in een scala van uitvoeringen, oog in diverse diameters, vorken, vlakstekkers in diverse breedten, rondstekkers etc.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

DV modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 841
    • DV modelspoor
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1435 Gepost op: 15 November 2014, 10:12:31 »
Dit ziet er wel heel erg netjes afgewerkt en overzichtelijk uit (y)
Deze voedingskabel is dus enkel alleen bedoeld voor de spanning op de rails?
Voor eventuele verlichting e.d. komt een andere voeding?

Grts
Voorheen NaoorlogsNS, naam aangepast nu gelijk aan Instagram account!

https://www.instagram.com/dvmodelspoor/

Hans_omBC

  • Fremo Brio
  • Offline Offline
  • Berichten: 1851
  • Team Mitropa
    • Ommelander Maquette Bouw Collectief
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1436 Gepost op: 15 November 2014, 11:08:37 »
Ik deel Edgar z'n ervaring voor wat betreft de vleugelmoeren en -bouten. Ook bij een professionele ijzerboer kan het dan nog voorkomen dat er verschil zit tussen de vleugels van de bouten en de moeren. Mijn ervaring is dat de vleugels aan de bouten vaak groter zijn dan die van de moeren en dat je de moeren dus niet prettig vast kunt draaien omdat de vleugels te klein zijn en niet lekker tussen de vingers liggen.

Die doorzichtige plaatjes heb ik gezaagd uit een stuk 3mm slagvast polycarbonaat. Dat heeft Karwei in diverse afmetingen in het assortiment. Ik heb een vierkant plaatje van 50 x 50 cm gekocht, daar heb ik meer dan voldoende aan. Ik heb voor de plaatjes met twee bussen een afmeting van 55 x 60 mm gekozen, de plaatjes waar vier bussen in komen zijn 55 x 100 mm. De bussen zitten dan telkens 20 mm uit elkaar en 20 mm van de randen. Belangrijk bij het zagen met een cirkelzaag(tafel) is het juist instellen van de zaagdiepte. Je zaag moet niet meer dan ca. 3 mm door het materiaal steken anders gaat hij happen en krijg je geen strakke zaagsnede.

Eric heeft het al genoemd, ik heb kabelschoenen gebruikt. Overigens vind ik de Duitse benaming mooier, deze geeft ook direct aan hoe ze gemonteerd dienen te worden, quetschkabelschuhe. Voor het goed kunnen bevestigen heb je wel een speciale tang nodig en deze is niet bepaald goedkoop.

draadjes 15 by hans_ombc, on Flickr

Voor de einden van de normale kabels, dus die bijvoorbeeld in de kroonsteenstrips steken, gebruik ik altijd adereind hulsjes. Ook dit geeft een betere bevestiging dan gewoon een gestript kabeleind vastdraaien. Ook hier is een speciale tang voor nodig, een zogeheten adereindhulsperstang.

draadjes 16 by hans_ombc, on Flickr

De 2,5 mm2 ringleiding is inderdaad alleen voor de (digitale) voedingsspanning. Voor alle andere (toekomstige) gebruikers komen er aparte voedingsleidingen onder de modules.

Hans

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7994
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1437 Gepost op: 15 November 2014, 12:13:05 »
Nog even een aanvulling op Hans v.w.b. de kabelschoenperstang (3 x woordwaarde), als je besluit dit type kabelschoenen te gaan gebruiken, ga dan voor kwaliteit, zowel voor de tang, als voor de schoenen en laat de goedkope setjes die je vrijwel overal ziet, links liggen.
Dit voorkomt een hoop ergernis a.g.v. slechte verbindingen en de daaruit voorkomende vaak lastig te lokaliseren storingen.

Bij het gebruik van kroonsteentjes, neem dan de uitvoering met een inwendig lipje tussen het schroefje en de te klemmen draad, met deze versie heb je veel minder risico dat de aders beschadigt raken door het schroefje en daardoor afbreken.
Adereindhulsjes bij samengestelde aders zijn een absolute aanrader, ga de uiteinden van draden niet vertinnen, daarmee bouw je een kwetsbaar punt in, waar de draad graag afbreekt.
« Laatst bewerkt op: 15 November 2014, 13:31:05 door Eric B. Reden: Naamsverwisseling aangepast »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4025
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1438 Gepost op: 15 November 2014, 13:19:32 »
 (y) Hartelijk dank voor de uitgebreide toelichting.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1236
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Fremo haven: KNZ Hengelo
« Reactie #1439 Gepost op: 15 November 2014, 13:40:12 »
 (y)
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.