Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€206.00
Per saldo:
€-44.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet.
door
MikeMike
Vandaag
om 17:27:04
7 en 8 september terug naar toen
door
Edwin2121992
Vandaag
om 17:19:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 17:15:20
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
Vandaag
om 17:04:50
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
door
FritsT
Vandaag
om 17:00:07
NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
door
Ivo tB
Vandaag
om 16:58:11
AMC Amsterdamse Modelbouw Club
door
schipcas
Vandaag
om 16:54:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:43:53
Pfarrerwinkel bahn
door
HuubvG
Vandaag
om 16:38:34
Minol, een micro baantje in TT
door
Frank Bunnik
Vandaag
om 16:36:30
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
wob
Vandaag
om 16:34:58
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 16:32:16
Maasmuiden Haven
door
Dennis.
Vandaag
om 16:29:16
Ervaringen van een beginner
door
_Sjors_
Vandaag
om 16:09:51
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:59:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Robkop
Vandaag
om 15:47:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 15:45:04
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 15:40:47
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:37:04
opendag Delftse modelbouw vereniging 19 0ktober 2024
door
Pauldg
Vandaag
om 13:44:31
Kleur ex USATC wagens bij NS
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:01:22
Mijn verzameling
door
Martijn HITV
Vandaag
om 11:20:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
Vandaag
om 10:52:52
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:50:11
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 09:45:02
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train
door
Remunj
Vandaag
om 09:39:25
Frans loodsje et cetera
door
tothebeach
Vandaag
om 08:48:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:15:57
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 08:10:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 07:17:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Station Eibergen - Digitalisering
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: Station Eibergen - Digitalisering (gelezen 26115 keer)
De Stoker
Offline
Berichten: 783
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #45 Gepost op:
03 October 2013, 10:41:49 »
Onderstaand schema aan de ontkoppelrail toegevoegd
Bron:
Nproject.org
Resultaat: Gaan brommende ontkoppel rail meer.
Het bij komende gehoopte, maar niet beloofde, resultaat van meer spanning met meer druk in de ontkoppel rail bleef helaas uit. Het is wel een aanrader trouwens, ik heb hem nu voor 1 ontkoppelrail gemaakt maar ga ze zeker voor alle ontkoppelrails gebruiken.
Voor de electronici onder ons "meer spanning" had ik gedacht omdat negative halve periode omgezet wordt naar een positieve periode en daarmee de totale spanning hoger wordt?
Ik ga de rail ook nog even hand bedient testen als dat wel werkt dan ligt het mogelijk toch aan de kracht die de spoel kan uit oefenen op de ontkoppelrail. Ik heb van Dirk Meyer (Koploper forum) een beschrijving gekregen om in de aandrijving een veer te verwijderen en daarmee de werking te verbeteren gekregen deze maar eens gaan toepassen.
Wordt vervolgt...
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
De Stoker
Offline
Berichten: 783
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #46 Gepost op:
05 November 2013, 12:03:59 »
Wie kan me even helpen, ik heb laatst een ontkoppeling gezien die is in te bouwen als de rail al ligt. simpel weg gaatje boren door de bielzen, aandrijving aan de onderkant en op het staafje komt een kapje om de koppelingen te raken.
Ik weet het merk niet meer en kan ze dus ook niet terug vinden
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
tothebeach
Michel
Offline
Berichten: 8611
low-budget modelbouwer
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #47 Gepost op:
05 November 2013, 12:07:19 »
Bedoel je de
Repa ontkoppelaar
?
Groet,
Michel
Gelogd
La Fabrique etc.
Dioramaatje 009
Schrijfblokkarton, etc... (h0)
Website Rangeerbanen[/url
De Stoker
Offline
Berichten: 783
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #48 Gepost op:
05 November 2013, 12:34:02 »
Ja, die bedoelde ik
Nu nog op zoek naar ervaring van anderen
Update:
Eigenlijk is er niet zo heel veel te melden, maar gisteravond voor het eerst weer gereden nadat de railbed van een extra laagje isolatie is voorzien. Door de grote hoeveelheid draad over het plateau en dus ook onder de rail door verschuift de rail steeds en dat geeft allerlei storingen die ik niet wil hebben. Door de rail iets verhoogd te leggen ligt de rail beter vlak en heb ik onderdoor gangetjes gemaakt waar draad onderdoor kan.
Langzaam begint wel het beseft te komen om van het begin af dingen degelijker aan te pakken, het is nog steeds een test baan maar het is een grote puinhoop eigenlijk, er ligt een vracht aan draad over tafel en kan verder niets dan rijden. Nu was dat ook de eerste opzet dus het blijft nog wel even zo maar goed.
Ik heb zoals eerder beschreven een printje gemaakt om het brommen te voor komen maar gister wilde de ontkoppelrail amper van zijn plek af komen, de ontkoppelrail zonder de print deed het beter maar ook niet toereikend.
Door de extra isolatie rijdt de loc nu wel fluisterstil over het tracee, je hoort alleen de loc zelf nog.
De volgende stap is nu verder te gaan met het ontkoppelen vandaar bovenstaande vraag, koppelingen van de loc wisselen misschien zelfs wel weer terug naar de standaard koppeling van Fleischmann. Voor het rangeren wil ik eigenlijk naar electrische koppelingen maar dan moet de huidige loc eerst open om te kijken welke decoder er nu precies inzit en te bepalen of de decoder deze aan kan. Daar zie ik erg tegen op omdat ik de loc erg mooi vindt en ik slechte ervaringen heb met het ophalen van locs, maar alles is uiteindelijk te leren dus ik zal er toch aan moeten geloven ben ik bang voor.
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
phdirk
Offline
Berichten: 1892
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #49 Gepost op:
06 November 2013, 15:23:02 »
Hallo Gerwin,
Ik kan me voorstellen dat je wilt overstappen naar digitale koppelingen op de locs. Ik werk zelf met Krois koppelingen en daar ben ik goed tevreden over, al zijn er ook mensen die de Roco koppelingen beter vinden. Die zijn wat zwaarder en daardoor ook wat groter. De Kroiskoppelingen zijn polariteitsgevoelig en hebben dus een + (lange) en - (korte) draad.
Ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt om meteen een hele mooie loc om te bouwen. Ik zou eerst eens een eenvoudig locje nemen om daar de digitale koppelingen op te zetten. Zo krijg je er ervaring in en zal het ook met de mooie loc goed gaan aflopen.
Succes met de verdere opbouw.
Gelogd
Met beste groeten,
Dirk Meijer
De Stoker
Offline
Berichten: 783
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #50 Gepost op:
14 November 2013, 21:14:25 »
Ik zit wel in overweging om voor de locs over te stappen naar digitale koppelingen. Echter heb ik gelezen dat niet iedere decoder geschikt is voor deze koppeling gezien het hoge stroom verbruik. Ik weet niet precies welke decoder ik heb dus moet de loc uit elkaar.
Maar ik overweeg om een tweede loc te kopen maar kan nog geen geschikte vinden en die misschien als rangeer loc te gebruiken en die te voorzien van deze koppelingen. (NS2400 of Sik)
Kleine update,
Ik ben inmiddels over de blokken 1,2,6,7,8 en 9 proef rondjes aan het rijden met koploper.
Heb al een aantal keren de rem gegevens weg gegooid want ik vond hem niet mooi afremmen, maar ik las in de gebruiksaanwijzing dat KL aan de hand van de eerste drie rem pogingen KL de remweg per blok berekend. Daarvoor een aantal vaste trajecten gemaakt zodat ik zeker weet dat de loc binnen afzienbare tijd in die blokken afremt.
Ik had voor blok 1 ingesteld dat hij 1,5 cm eerder zou stoppen zodat de trein netjes op blok 1 en twee naast het perron stopt. Maar toen begon hij 1 blok 1 niet te stoppen bij het perron maar stopte hij al voor de inrij melder. Deze instelling weg gehaald toen was het weer goed.
Gisteravond echter reed de trein op zijn minimum snelheid door de bezetmelder (BM02.1) door naar blok 9, het leek er op dat deze bezetmelder dienst weigerde. Hoe kun je de baan nu echt betrouwbaar krijgen? ik heb de bezetmelders al gesoldeerd aan de rail maar des ondanks heb ik niet altijd het idee dat het signaal door komt.
Maar goed we gaan er nog even mee door prutsen..
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #51 Gepost op:
14 November 2013, 22:01:44 »
digitale koppelingen ben ik nu op aan het wachten
wil mijn v36 voorzien van die dingen(krois mk2)
als je de sik wilt hou je wel weinig cabine ruimte over denk ik..
als je een decoder hebt die te weinig mA levert dan zou je er altijd nog een transistor ofzo tussen kunnen hangen.. echter is het wel gewenst dat de decoder ook een tijd afschakeling heeft zodat deze automatisch de stroom weer van de koppeling afhaalt(mag bij krois maximaal 10 seconden actief zijn anders fikt ie door)
ikzelf heb de Uhlenbrock 76425 ervoor uitgezocht.. deze is denk ik wel te groot voor de sik
deze is namelijk 22 bij 12.5 bij 5mm en dan is er nog ruimte nodig om de kabels goed weg te laten lopen..
een ns2400 geeft je denk ik wel wat minder frustratie hierbij omdat deze meer ruimte heeft voor een grotere decoder..
maar.. de Krois koppelingen vragen maar 90 mA van je decoder.. de meeste decoders kunnen volgens mij zo`n 250 mA per functieuitgang leveren
nu kijk ik net even naar decoder`s van uhlenbrock(mijn voorkeur want ze bevallen me zeer goed en zijn redelijk goedkoop) en zie de 73100, deze is 14,5 bij 8,3 bij 2,4mm.. dit is denk ik klein zat voor in de sik.. ennnnn.. deze kan per functieuitgang(heeft er 2) volgens de tabel 1500mA leveren.. die 90 mA trekt deze dus makkelijk
het is dus erg afhankelijk van welke je het liefst wilt(de sik lijkt mij het leukst maar die koppelingen lijken mij dan wel enorm groot worden bij die kleine loc)
even lekker maken:
de sik met een krois koppeling
Gelogd
groeten,
Auke
De Stoker
Offline
Berichten: 783
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #52 Gepost op:
14 November 2013, 22:28:18 »
Dat die krois koppeling maar 90 mA wist ik niet, had meende ik iets gelezen over 900 mA, en dan kom je uit op zo'n Uhlenbrock die je beschrijft want die geeft iets van 1500 mA, terwijl ander decoders iets van 150 tot 350 mA geven.
Maar die SIK in de filmpje is wel een uiteindelijk doel zo'n beetje, erg handig voor het rangeren.
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #53 Gepost op:
14 November 2013, 22:51:26 »
zeker.. en ook leuk om mee te rangeren op jou baan.. een ns2400 is dan veel te groot...
Gelogd
groeten,
Auke
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #54 Gepost op:
14 November 2013, 23:00:35 »
oh jah.. die 90mA had ik ook niet verwacht
had ook wel wat meer verwacht van een magneetspoel...
Gelogd
groeten,
Auke
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8609
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #55 Gepost op:
14 November 2013, 23:05:30 »
Middenmoot, de Hippel. Kort onderstel en toch ietsje groter en krachtiger.
'+- 89, euro by Roco. leuk prijsje.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #56 Gepost op:
14 November 2013, 23:08:44 »
die zijn 2e hands volgens mij ook nog wel aardig veel aangeboden
89 euro is niet gek
digitaal ook al? de vraag is dan namelijk of ie wel extra functie uitgangen heeft..
Gelogd
groeten,
Auke
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8609
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #57 Gepost op:
14 November 2013, 23:22:22 »
Zou 2e hands doen en op gemakje die koppelingen installeren. Heeft iemand ergens al eens gedaan hier.
Zou niet meer weten wie.
Volgens mij weten Huub Maaskant of Karst Drenth er ook meer van.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
dimo1_dimo1
Offline
Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #58 Gepost op:
14 November 2013, 23:24:04 »
volgens mij heeft karst inderdaad op zijn hippel ook digitale koppelingen
Gelogd
groeten,
Auke
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
Offline
Berichten: 8609
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #59 Gepost op:
14 November 2013, 23:26:00 »
OMG, die wens had ik zelf ook....
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,29553.msg457313.html#msg457313
.
Gr Koen.
Gelogd
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
2
3
[
4
]
5
6
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Station Eibergen - Digitalisering