Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door MikeMike
Vandaag om 17:27:04
7 en 8 september terug naar toen door Edwin2121992
Vandaag om 17:19:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 17:15:20
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 17:04:50
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 17:00:07
NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 16:58:11
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 16:54:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:43:53
Pfarrerwinkel bahn door HuubvG
Vandaag om 16:38:34
Minol, een micro baantje in TT door Frank Bunnik
Vandaag om 16:36:30
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 16:34:58
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:32:16
Maasmuiden Haven door Dennis.
Vandaag om 16:29:16
Ervaringen van een beginner door _Sjors_
Vandaag om 16:09:51
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
Vandaag om 15:59:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
Vandaag om 15:47:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:45:04
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Hendrik Jan
Vandaag om 15:40:47
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief door Bahn-AG
Vandaag om 15:37:04
opendag Delftse modelbouw vereniging 19 0ktober 2024 door Pauldg
Vandaag om 13:44:31
Kleur ex USATC wagens bij NS door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:01:22
Mijn verzameling door Martijn HITV
Vandaag om 11:20:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 10:52:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 09:50:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:45:02
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Remunj
Vandaag om 09:39:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 08:48:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:15:57
Raadplaatje door henk
Vandaag om 08:10:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 07:17:38
  

Auteur Topic: Station Eibergen - Digitalisering  (gelezen 26115 keer)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #45 Gepost op: 03 October 2013, 10:41:49 »
Onderstaand schema aan de ontkoppelrail toegevoegd



Bron: Nproject.org

Resultaat: Gaan brommende ontkoppel rail meer.

Het bij komende gehoopte, maar niet beloofde, resultaat van meer spanning met meer druk in de ontkoppel rail bleef helaas uit. Het is wel een aanrader trouwens, ik heb hem nu voor 1 ontkoppelrail gemaakt maar ga ze zeker voor alle ontkoppelrails gebruiken.

Voor de electronici onder ons "meer spanning" had ik gedacht omdat negative halve periode omgezet wordt naar een positieve periode en daarmee de totale spanning hoger wordt?

Ik ga de rail ook nog even hand bedient testen als dat wel werkt dan ligt het mogelijk toch aan de kracht die de spoel kan uit oefenen op de ontkoppelrail. Ik heb van Dirk Meyer (Koploper forum) een beschrijving gekregen om in de aandrijving een veer te verwijderen en daarmee de werking te verbeteren gekregen deze maar eens gaan toepassen.

Wordt vervolgt...

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #46 Gepost op: 05 November 2013, 12:03:59 »
Wie kan me even helpen, ik heb laatst een ontkoppeling gezien die is in te bouwen als de rail al ligt. simpel weg gaatje boren door de bielzen, aandrijving aan de onderkant en op het staafje komt een kapje om de koppelingen te raken.
Ik weet het merk niet meer en kan ze dus ook niet terug vinden

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8611
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #47 Gepost op: 05 November 2013, 12:07:19 »
Bedoel je de Repa ontkoppelaar?

Groet,
Michel

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #48 Gepost op: 05 November 2013, 12:34:02 »
Ja, die bedoelde ik  (y)

Nu nog op zoek naar ervaring van anderen

Update:

Eigenlijk is er niet zo heel veel te melden, maar gisteravond voor het eerst weer gereden nadat de railbed van een extra laagje isolatie is voorzien. Door de grote hoeveelheid draad over het plateau en dus ook onder de rail door verschuift de rail steeds en dat geeft allerlei storingen die ik niet wil hebben. Door de rail iets verhoogd te leggen ligt de rail beter vlak en heb ik onderdoor gangetjes gemaakt waar draad onderdoor kan.

Langzaam begint wel het beseft te komen om van het begin af dingen degelijker aan te pakken, het is nog steeds een test baan maar het is een grote puinhoop eigenlijk, er ligt een vracht aan draad over tafel en kan verder niets dan rijden. Nu was dat ook de eerste opzet dus het blijft nog wel even zo maar goed.

Ik heb zoals eerder beschreven een printje gemaakt om het brommen te voor komen maar gister wilde de ontkoppelrail amper van zijn plek af komen, de ontkoppelrail zonder de print deed het beter maar ook niet toereikend.

Door de extra isolatie rijdt de loc nu wel fluisterstil over het tracee, je hoort alleen de loc zelf nog.

De volgende stap is nu verder te gaan met het ontkoppelen vandaar bovenstaande vraag, koppelingen van de loc wisselen misschien zelfs wel weer terug naar de standaard koppeling van Fleischmann. Voor het rangeren wil ik eigenlijk naar electrische koppelingen maar dan moet de huidige loc eerst open om te kijken welke decoder er nu precies inzit en te bepalen of de decoder deze aan kan. Daar zie ik erg tegen op omdat ik de loc erg mooi vindt en ik slechte ervaringen heb met het ophalen van locs, maar alles is uiteindelijk te leren dus ik zal er toch aan moeten geloven ben ik bang voor.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1892
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #49 Gepost op: 06 November 2013, 15:23:02 »
Hallo Gerwin,

Ik kan me voorstellen dat je wilt overstappen naar digitale koppelingen op de locs. Ik werk zelf met Krois koppelingen en daar ben ik goed tevreden over, al zijn er ook mensen die de Roco koppelingen beter vinden. Die zijn wat zwaarder en daardoor ook wat groter. De Kroiskoppelingen zijn polariteitsgevoelig en hebben dus een + (lange) en - (korte) draad.
Ik kan me voorstellen dat je het spannend vindt om meteen een hele mooie loc om te bouwen. Ik zou eerst eens een eenvoudig locje nemen om daar de digitale koppelingen op te zetten. Zo krijg je er ervaring in en zal het ook met de mooie loc goed gaan aflopen.

Succes met de verdere opbouw.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #50 Gepost op: 14 November 2013, 21:14:25 »
Ik zit wel in overweging om voor de locs over te stappen naar digitale koppelingen. Echter heb ik gelezen dat niet iedere decoder geschikt is voor deze koppeling gezien het hoge stroom verbruik. Ik weet niet precies welke decoder ik heb dus moet de loc uit elkaar.

Maar ik overweeg om een tweede loc te kopen maar kan nog geen geschikte vinden en die misschien als rangeer loc te gebruiken en die te voorzien van deze koppelingen. (NS2400 of Sik)

Kleine update,

Ik ben inmiddels over de blokken 1,2,6,7,8 en 9 proef rondjes aan het rijden met koploper.

Heb al een aantal keren de rem gegevens weg gegooid want ik vond hem niet mooi afremmen, maar ik las in de gebruiksaanwijzing dat KL aan de hand van de eerste drie rem pogingen KL de remweg per blok berekend. Daarvoor een aantal vaste trajecten gemaakt zodat ik zeker weet dat de loc binnen afzienbare tijd in die blokken afremt.

Ik had voor blok 1 ingesteld dat hij 1,5 cm eerder zou stoppen zodat de trein netjes op blok 1 en twee naast het perron stopt. Maar toen begon hij 1 blok 1 niet te stoppen bij het perron maar stopte hij al voor de inrij melder. Deze instelling weg gehaald toen was het weer goed.
Gisteravond echter reed de trein op zijn minimum snelheid door de bezetmelder (BM02.1) door naar blok 9, het leek er op dat deze bezetmelder dienst weigerde. Hoe kun je de baan nu echt betrouwbaar krijgen? ik heb de bezetmelders al gesoldeerd aan de rail maar des ondanks heb ik niet altijd het idee dat het signaal door komt.

Maar goed we gaan er nog even mee door prutsen..

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #51 Gepost op: 14 November 2013, 22:01:44 »
digitale koppelingen ben ik nu op aan het wachten :) wil mijn v36 voorzien van die dingen(krois mk2)
als je de sik wilt hou je wel weinig cabine ruimte over denk ik..
als je een decoder hebt die te weinig mA levert dan zou je er altijd nog een transistor ofzo tussen kunnen hangen.. echter is het wel gewenst dat de decoder ook een tijd afschakeling heeft zodat deze automatisch de stroom weer van de koppeling afhaalt(mag bij krois maximaal 10 seconden actief zijn anders fikt ie door)
ikzelf heb de Uhlenbrock 76425 ervoor uitgezocht.. deze is denk ik wel te groot voor de sik :(
deze is namelijk 22 bij 12.5 bij 5mm en dan is er nog ruimte nodig om de kabels goed weg te laten lopen..
een ns2400 geeft je denk ik wel wat minder frustratie hierbij omdat deze meer ruimte heeft voor een grotere decoder..

maar.. de Krois koppelingen vragen maar 90 mA van je decoder.. de meeste decoders kunnen volgens mij zo`n 250 mA per functieuitgang leveren
nu kijk ik net even naar decoder`s van uhlenbrock(mijn voorkeur want ze bevallen me zeer goed en zijn redelijk goedkoop) en zie de 73100, deze is 14,5 bij 8,3 bij 2,4mm.. dit is denk ik klein zat voor in de sik.. ennnnn.. deze kan per functieuitgang(heeft er 2) volgens de tabel 1500mA leveren.. die 90 mA trekt deze dus makkelijk ;D

het is dus erg afhankelijk van welke je het liefst wilt(de sik lijkt mij het leukst maar die koppelingen lijken mij dan wel enorm groot worden bij die kleine loc)

even lekker maken: de sik met een krois koppeling
groeten,
Auke

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #52 Gepost op: 14 November 2013, 22:28:18 »
Dat die krois koppeling maar 90 mA wist ik niet, had meende ik iets gelezen over 900 mA, en dan kom je uit op zo'n Uhlenbrock die je beschrijft want die geeft iets van 1500 mA, terwijl ander decoders iets van 150 tot 350 mA geven.

Maar die SIK in de filmpje is wel een uiteindelijk doel zo'n beetje, erg handig voor het rangeren.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #53 Gepost op: 14 November 2013, 22:51:26 »
zeker.. en ook leuk om mee te rangeren op jou baan.. een ns2400 is dan veel te groot...
groeten,
Auke

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #54 Gepost op: 14 November 2013, 23:00:35 »
oh jah.. die 90mA had ik ook niet verwacht :o had ook wel wat meer verwacht van een magneetspoel...
groeten,
Auke

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
    • Midland
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #55 Gepost op: 14 November 2013, 23:05:30 »
Middenmoot, de Hippel. Kort onderstel en toch ietsje groter en krachtiger. :P '+- 89, euro by Roco. leuk prijsje.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #56 Gepost op: 14 November 2013, 23:08:44 »
die zijn 2e hands volgens mij ook nog wel aardig veel aangeboden ;D
89 euro is niet gek ;D digitaal ook al? de vraag is dan namelijk of ie wel extra functie uitgangen heeft..
groeten,
Auke

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
    • Midland
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #57 Gepost op: 14 November 2013, 23:22:22 »
Zou 2e hands doen en op gemakje die koppelingen installeren. Heeft iemand ergens al eens gedaan hier.
Zou niet meer weten wie.
Volgens mij weten Huub Maaskant of Karst Drenth er ook meer van.
Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #58 Gepost op: 14 November 2013, 23:24:04 »
volgens mij heeft karst inderdaad op zijn hippel ook digitale koppelingen :)
groeten,
Auke

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8609
    • Midland
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #59 Gepost op: 14 November 2013, 23:26:00 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#