Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Resinprinter; welke zou je nu kopen? door Biessendorf
Vandaag om 14:05:55
Rangeerder met Sik door Biessendorf
Vandaag om 14:03:10
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Arjan6511
Vandaag om 13:48:21
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door MacArthur
Vandaag om 13:34:07
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 13:32:36
Ns 1200 turquoise en turquoise rijtuigen. door Montanbahn
Vandaag om 13:06:04
USA h0 shelf layout ‘The Paintshop’ (mijn droombaan) door Mudhen
Vandaag om 12:26:56
Onshape cursus door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:24:55
NL-baan in Canada door ArjanB
Vandaag om 12:08:55
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 12:02:16
Baureihe 52 001 in de Reichsbahn tijd (en 50 377) door Bert Jolink
Vandaag om 11:27:50
modelspoor in slovenie door jerrytrein
Vandaag om 11:22:42
Omloop getrokken reizigersmaterieel 1973 Twentelijn door 1200blauw
Vandaag om 11:08:59
(V)IRM, hoe waarschijnlijk? door 008200
Vandaag om 10:54:14
Lucien gaat vreemd Southern Style: normaalspoor, engels en ook nog schaal 0..... door Benelux795
Vandaag om 10:41:13
Silberthal in H0e voor Dick Schuurman door MacArthur
Vandaag om 10:30:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 10:28:47
Inbouw verlichting exact train rijtuigen D. door zuylen
Vandaag om 10:15:01
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door R1954
Vandaag om 09:11:28
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 08:09:17
Zelfbouw decoders: vraag aan de loconet experts door bask185
Vandaag om 08:04:04
Probleem Marklin Mobile Station 2 60653 door Ronald Halma
15 July 2024, 23:42:31
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door raymond erdtsieck
15 July 2024, 22:59:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
15 July 2024, 22:21:57
HSM trams kop van noordholland door jjg koopmans
15 July 2024, 21:02:24
Overstap naar HTM? door Marc tramt
15 July 2024, 20:53:11
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Benelux795
15 July 2024, 20:00:01
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door 4020 281-4
15 July 2024, 19:21:41
NEM-schacht koppeling van maat veranderd? door jerdenberg
15 July 2024, 19:00:21
  

Auteur Topic: Station Eibergen - Digitalisering  (gelezen 25787 keer)

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #15 Gepost op: 04 September 2013, 23:15:35 »
Hallo Gerwin,

Ik heb lange tijd gereden met een deel van de baan analoog. Bij de verbindingswissels was het dubbelpolig onderbroken en ik probeerde zo min mogelijk over die verbindingen te rijden. Was alleen bedoeld om mijn analoge modellen nog te kunnen inzetten. Inmiddels is de hele baan digitaal, daar er steeds meer modellen digitaal zijn. In  de praktijk kon een digitale loc met enige snelheid zonder problemen over de overgangen rijden. De analoge uiteraard niet.
Ja hij gaat door het balkje, de ruimte wordt optimaal gebruikt  ;D. Uiteraard is hiervoor eerst bouwkundig advies gevraagd en gezien de gebruikte constructie was het hier mogelijk zonder gevaar.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #16 Gepost op: 07 September 2013, 15:16:15 »
Gisteren bezig geweest om dewissel decoder dr4018 van digirail aan te sluiten op mijnTC. Eigenlijk ging het vrij simpel maar ik snap niet hoe het zit met het toewijzen van het adres. Hij staat nu op adres 1 maar weet niet of dit het zelfde adres is als die van de loc die ook op adres 1 staat. Of doet de TC zelf een verschillend adres toewijzen. Maar dat moet ik wel weten wat het adres is later voor Koploper. De beide gebruiksaanwijzingen gaven me hier geen goed beeld over

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1883
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #17 Gepost op: 07 September 2013, 16:25:46 »
Hallo Gerwin,

Het TC maakt onderscheid tussen lokadressen en sein/wisseldecoderadressen. Voor beide toepassingen mag je dus dezelfde adressen gebruiken. Als je eerste wisseldecoder begint bij adres 1 is dat ook het adres dat Koploper gebruikt. Overigens heeft het Twincenter een heel vrije, maar daardoor ook wat complexe programmeermogelijkheid voor wissels en seinen. Het TC gaat ervanuit dat elke decoder vier uitgangen heeft. Vervolgens kun je elk gewenst wisseladres aan elke gewenste uitgang hangen. Als voorbeeld geef je je wisseldecoder adres 101. Aan uitgang 1 kun je dan wissel 535 hangen, aan uitgang 2 wissel 3, enzovoort. Dat moet je dus ook hier doen: De 4018 op een startadresprogrammeren door hem in de programmeermodus te zetten (weerstand van 150 Ohm over de uitgangen 1 en C) en dan op het knopje drukken, zodat het LEDje gaat knipperen. Dan op het TC het juiste adres een keer bedienen en de zaak is geprogrameerd, als het goed gaat. In jouw geval zal nu het TC de adressen 1 t/m 4 aan de DR4018 hebben toegekend. Als je nu de volgende decoder met de adressen 5 - 8 wil programmeren definieer je eerst een wissel op uitgang 1 van decoder 5 in het TC, bijv wissel 5 op uitgang 1 van decoder 5 in DCC. De  DR4018 in programmeermode zetten en op het TC wissel 5 bedienen (die er niet in het echt hoeft te zijn). Dan heeft de tweede  DR4018 de adressen 5 - 8 gekregen.
Zelf maak ik wel onderscheid tussen loc-, wissel en seinadressen. Lokadressen zitten bij mij in de reeks 1 - 100, waarbij de virtuele adressen worden ingesteld op het loknummer, bijvoorbeeld NS loc 1652 heeft adres 52 en virtueel adres 1652.
wisseldecoders hebben de range van 100 tot 199, de wissels zelf beginnen weer te tellen bij 1.
Seinen en seindecoders zitten in de range vanaf 200.
Als je nog vragen hebt, hoor ik dat weer graag.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #18 Gepost op: 09 September 2013, 09:40:39 »
Hallo Dirk,

Ik had je bericht al gelezen maar was er nog niet aan toe gekomen, ik ga het even rustig bestuderen, dank voor je uitleg.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #19 Gepost op: 17 September 2013, 22:54:32 »
Moest even oefenen met solderen, maar dat lijkt te lukken. Het solderen aan de rails vond ik een beetje lastig om niet de bielzen te laten smelten. De forum Nproject gaf hier een heldere uitleg over en het gaat inderdaad goed.

De eerste bezetmelders zijn gesoldeerd, moet nog een diode schakeling maken voor de niet gedetecteerde gedeelten.


phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1883
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #20 Gepost op: 19 September 2013, 16:55:46 »
Hallo Gerwin,

Succes met het verdere soldeerwerk en het inprogrammeren van de wisseldecoders. Als er weer vragen zijn, hoor ik het wel.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #21 Gepost op: 20 September 2013, 12:21:42 »
Nu nog even een dilemma voor de test baan.

Dit moment is blok 6 als volgt op gebouwd:


Van onder naar boven de rode gedeelten zijn de bezetmelders van Blok 1, 2, 7 (tijdelijk niet in gebruik)  en 8. het blauwe stukje is blok 6.  Blok 6 wordt van twee kanten bereden.
1) Zoals het er nu ligt krijgt blok 6 de beide bezetmelders achter elkaar te zitten maar de wissels moeten ook nog van "stroom" worden voorzien, kan ik de wissels bij aan de bezetmelders van blok 6 trekken of moet ik ze toch los aansturen, via de niet gedetecteerde secties?

2) Of is het handig om blok 6 zonder bezetmelders te maken en inclusief de wissels te laten voor wat het is.

Het is nu bedoelt om met koploper aan de gang te kunnen.
Blok 7 is de eerste uitbreiding als de basis draait dus als dat gevolgen heeft voor bovenstaande neem ik dat gelijk mee.

Heeft iemand hier een advies of gedachte over?

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10291
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #22 Gepost op: 20 September 2013, 12:28:13 »
Hoi,

Wissels NIET in bezetmelding van Blok 6 meenemen...  Beide railstukken van blok 6 een eigen bezetmelder geven. Eventueel de wissels voedden via bezetmelders, zodat je op termijn die wissels als 'inrij' melders voor blok 6 kunt gebruiken.

Omdat blok 6 kort is, kunnen daar dan alleen losse loc's of korte treinstellen ( DE-1 ) volledig in. Voor de rest in Aanvulling blokgegevens aangeven 'Actie bij te lange trein' --> Langerbezetten vorig blok en wisselstraat.

Grtzz & suc6,

Karst

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #23 Gepost op: 20 September 2013, 12:40:46 »
 (y)

Dank voor de snelle reactie, ik vat hem zal proberen dit weekend de basis baan aangesloten te krijgen zodat ik kan gaan rijden

Maar dat betekend dan wel dat ik alleen op dit stuk al 8 draden aan de rail moet verbinden  :-\ 6x bezetmelder, 2x wissel
« Laatst bewerkt op: 20 September 2013, 12:50:30 door De Stoker »

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1883
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #24 Gepost op: 20 September 2013, 16:14:12 »
Hallo Gerwin,

Ik ben het helemaal eens met Karst. Wissels hebben altijd een directe voeding, dus via de diodeschakeling, of via een eigen bezetmelder. Dat laatste kan handig zijn als je wisselstraten straks wat flexibeler wil vrijgeven dan standaard met Koploper mogelijk is. Dat geldt in het bijzonder voor wissels die uitkomen op een blok. Daar zet ik altijd een bezetmelder op. Wissels die volledig in een wisselstraat liggen (dus omgeven door andere wissels) geef ik de standaardvoeding via de diodeschakeling.
Je kunt overigens van de beide wissels en blok 6 ook één wisselstraat maken, zeker omdat blok 6 erg kort is. Als je dan bezetmelders op de wissels in deze wisselstraat wil aanbrengen kan dat heel makkelijk door de bovenste wissel bij de bovenste bezetmelder in "blok"6 te trekken en de onderste wissel bij de onderste bezetmelder. Ik schrijf "blok" 6, omdat het dan geen blok meer is, maar een onderdeel van een wisselstraat. Zelf zou ik voor deze optie kiezen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10291
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #25 Gepost op: 20 September 2013, 17:23:25 »
Citaat
Ik ben het helemaal eens met Karst.

:D :D (y)

Citaat
Je kunt overigens van de beide wissels en blok 6 ook één wisselstraat maken, ... Zelf zou ik voor deze optie kiezen.

Zou ik niet doen. Blok 6 een twee-richtingsblok maken en Koploper mooi zelf laten uitzoeken wat er wel en niet kan rijden. Geeft denk ik een vloeiender treinenloop


Grtzz,

Karst

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #26 Gepost op: 20 September 2013, 21:24:58 »
Ik ga in ieder geval de wissels apart voeden en de beide tussenliggend bezetmelders aansluiten als zijnde blok 6. Het aansluiten, lees solderen van de draad aan de rail is het lastigste op dit monent. De draden aan een bezetmelders of diode schakeling hangen is een kleingeheid omdat alles los blijft liggen en koploper uit wil proberen. Kan de optie van wisselstraat nog uit proberen.
Ander punt misschien is dat blok 7 en 8 samen ook een wisselstraat gaan vormen in het schaduwstadion

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #27 Gepost op: 23 September 2013, 13:09:19 »
Update,

Afgelopen weekend toch wel weer het één en ander kunnen doen. Alle rail aansluitingen zijn gesoldeerd inclusief de wissels zoals hierboven aan gegeven. De diode schakeling heb ik gemaakt met een 4A gelijkrichter voor de niet gedetecteerde delen. Zie hiervoor de encyclopedie
Alleen de S88 stekker van Digirail paste niet in mijn Twin Center  :-\. Maar met enige studie blijkt dat of het gat iets te smal is of de stekker iets te groot maar de verbinding moet wel passen. Dus met een mesje het goedkoopste onderdeel maar even aangepast (stekker digirail) deze iets smaller gemaakt en gemonteerd.

Vervolgens met een stroomafnemende wagon de bezetmelders gecontroleerd op werking en op de de TWinCenter gingen mooi alle indicaties branden dus dat lijkt goed. Alleen met het rond rijen van de wagon liep hij om de haveklap uit de rail. Het één en nader nog eens gecontroleerd want de rail lag er wel wat "gespannen" bij en in SCARM een deel van de baan getekend en 1 op 1 uitgeprint. Het blijkt toch dat de passtukjes te klein zijn. Eerst nog even de rail recht leggen en de correct passtukjes maken.
Als dat gereed is hoop ik hem van de week aan Koploper te hangen en de eerste proef rondjes te gaan rijden.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #28 Gepost op: 23 September 2013, 15:37:53 »
Ander punt, ik heb een twin centre van Fleischmann en 1 digitale loc 2rail. Beide afkomstig uit dezelfde start set. Nu wil ik er graag een loc bij hebben maar hoe weet ik nu waar de loc aan moet voldoen om op mijn baan te kunnen rijden.
ik gebruik het DCC protocol betekend dit bijvoorbeeld dat alle DCC locs H0 op mijn baan zouden kunnen rijden ? en als ik een analoge wil kopen en die ombouwen naar digitaal waar moet ik dan op letten.

Ik ben de draad een beetje kwijt omdat ik dacht dat het TC gelijkstroom gaf maar dat blijkt na meting niet zo te zijn het is wisselstroom maar nu weet ik niet meer welke locs ik daarvoor kan gebruiken.
Kan iemand mij daar kort en helder uitleg overgeven?

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9201
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #29 Gepost op: 23 September 2013, 15:39:42 »
Yep alle DCC loks rijden op je baan dan, enneh een dcc decoder in een analoge lok mieren....