Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:44
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Station Eibergen - Digitalisering  (gelezen 25383 keer)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Station Eibergen - Digitalisering
« Gepost op: 27 augustus 2013, 09:49:42 »
Dit is het voorlopige ontwerp van mijn nog te bouwen baan (versie 0.9 zeg maar)



Technische gegevens:
Fleiscmann profi rails
Twincenter
Digirail DR4088 bezetmelder stroom detectie
Digirail DR4018 wisseldecoder
tijdperk (1930 - 1955)
Software: Koploper 8.1
Loc Fleischmann BR065 digitaal

De wissels W11 en W12 worden niet gebruikt en zullen niet in KL worden opgenomen. W11 is in het sporenplan opgenomen omdat die daar in het echt ook gelegen heeft als afslag naar de Bleekerij en wordt door mij gebruikt als toegang tot het schaduwstation maar de rechtdoor spoor past niet in de kamer. W12 is er neer gelegd om het schaduw station van twee kanten te kunnen bereiken zodat het station van beide kanten bereden kan worden.
Het baanplan is afgeleid van het station Eibergen zoals het er rond 1950 heeft uitgezien zie voor de inspiratie topic Station Eibergen en zo natuurgetrouw mogelijk na gemaakt, De molen van prins wil ik in de loop der tijd ook aan het plan toevoegen maar die bestaat al sinds 1926 niet meer dus daar loopt het iets scheef maar goed.
Het kan zijn dat het schaduw station nog wordt gereduceerd naar twee sporen omdat ik de hoeveelheid wissels niet heb. Maar heb nog wel een aantal boog wissels liggen dat ik het schaduw station met boog wissels benader ipv van de rechte wissels, dat blijkt later met het neerleggen van het plan.


Ik heb gelijk al een aantal vragen deze had ik ook al gesteld in mijn startdraadje maar nog niet tot een sluitend antwoord kunnen komen.
Vraag 1 hoe bepaal je de lengte van de bezet melder?
Vraag 2 voor rangeer doeleinden kun je wagons ook detecteren, is daar een decoder voor nodig of kan stroom detectie voldoende zijn om KL te laten zien en onthouden wat ergens staat. (ik weet dat de wagons ook "stroomafname" moeten hebben om via de bezetmelders gedetecteerd te kunnen worden).
Vraag 3 Moeten de midden delen in een sectie ook van detectie worden voorzien of alleen bij de rangeersporen als de wagen toevallig tussen de bezet melders in blijven staan.
Vraag 4 Hoe ga ik er mee om met het feit dat in blok 2 een wissel ligt zoals ik het nu heb ingedeeld, dit mag volgens mij eigenlijk niet maar als ik de bezetmelder opschuif wordt blok twee wel weer erg kort, wat is hiet de correcte oplossing voor?

[edit]
Er is een diode schakeling voor de niet gedetecteerde delen maar waar is die voor en waar sluit je zo iets op aan.
Deze heb ik inmiddels gevonden in de encyclopedie encyclopedie, erg duidelijk
[/edit]
« Laatst bewerkt op: 27 augustus 2013, 10:09:56 door De Stoker »

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #1 Gepost op: 28 augustus 2013, 21:44:06 »
allo Stoker,

Vraag 1. Ik hou altijd minimaal één standaard raillengte aan voor de binnenkomst- en stopmelders. Dit om zeker te zijn van goed contact. Het tussenliggende deel als je daar detectie wil hebben kan naar wens op één of meerdere bezetmelders worden aangesloten (denk aan verschillende stopplaatsen voor lange en korte treinen aan een perron).
Vraag 2. Wagens kunnen worden gedetecteerd door één weerstand aan te sluiten over de beide polen (wielen). Afhankelijk van de gevoeligheid van de bezetmelder is 10K Ohm tot 20K Ohm hier al goed. Uiteraard is een andere stroomafnemer (denk aan sluitlicht) ook al genoeg.
Vraag 3. Het hoeft niet. Ik heb er bij mij wel voor gekozen om volledige detectie te hebben, zodat een ten onrechte losgekoppelde wagen ook wordt gezien.
Vraag 4. In een blok horen geen wissels. Je kan in koploper instellen van het korte blok, dat ook treinen die te lang zijn mogen stoppen. Daar ik volledige detectie heb, dus ook de wisselstraten, houdt koploper die wisselstraten dan toch bezet en zal er geen aanrijding plaatsvinden.

groet Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #2 Gepost op: 28 augustus 2013, 22:20:26 »
Marc,

Dat laatste kan ook anders zijn. In mijn schaduwstation heb ik sporen die in twee gedeeld zijn. Als twee "kleine" voor kleine treinen en als één grote voor een lange trein. En precies het midden ontsluit een aantal korte sporen via een wisselstraat.

Dus hangt van de lengte van treinen af in combinatie met lengte sporen (is natuurlijk persoonlijk).
Groeten

Olav

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #3 Gepost op: 28 augustus 2013, 22:36:07 »
@Olav,

wissels leg ik nooit in een blok, ik hou het graag puur  ;D. Een spoor in meerdere blokken verdelen heb ik in mijn grote station ook gedaan, zo kan er één lange trein, of twee korte staan.

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #4 Gepost op: 29 augustus 2013, 07:31:50 »
Even een snelle vraag tussendoor, liefst dat vandaag iemand daar even op kan antwoorden

Ik heb voor de bezetmelding een DR4088GND van digirails, maar volgens mij is dat niet de juiste. Volgens mij moet ik de DR4088CS hebben voor mijn Twincenter met 2 rail en stroom detectie.
Als ik niet de goede heb kan ik hem nog omruilen namelijk

Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?

Ronald Brandt

  • Offline Offline
  • Berichten: 218
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #5 Gepost op: 29 augustus 2013, 07:35:50 »
Beste ??

ja conclusie klopt.
de digirails      DR4088GND    die jij hebt is voor 3 rail.
Jij kan de DR4088CS gebruiken.

Ronald
Ronald Brandt

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #6 Gepost op: 29 augustus 2013, 07:40:23 »
Hallo Ronald,

Dank voor het snelle bericht, dan ga ik hem vandaag nog even omruilen

m vr gr.
Gerwin

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #7 Gepost op: 29 augustus 2013, 12:47:49 »
Marc,

Nu zie je op grote stations zoals Utrecht vaak een kruiswissel vanuit een "middenspoor" een spoor in "tweeën" hakken maar ook dat hetzelfde spoor in één gebruikt wordt. Hoe kijk je daar dan tegenaan? ;)
Groeten

Olav

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #8 Gepost op: 29 augustus 2013, 13:22:33 »
@Olav en Marc,
Ik had in eerste instantie met een kruisstuk en vier wissel in het midden van het schaduwstation een kruissing gemaakt zodat er vier opstelplaatsen ontstaan waarvan ik er dan drie kan gebruiken het overblijvende spoor blijft open voor om alle treinen in ieder geval in 1 richting ten allertijde het schaduwstation te kunnen verlaten.

Mede forummer tijgernootje kwam met het idee om de sporen op deze manier neer te leggen en daar zag ik wel wat in omdat ik nu alsnog drie treinen kan opstellen maar met een langere lengte zonder dat de andere sporen in het gedrang komen. Lange treinen kunnen trouwens niet stoppen op het station dus zal alleen voor doorgaande treinen gelden.

Maar misschien moet ik nog wel terug naar twee sporen ivm met het beschikbare materiaal. Ik heb nog wel boogwissels maar niet zo heel veel rechte wissels. de linkse en rechter wissel in het schaduw station kan ik nog vervangen door een boogwissel en eventueel het derde spoor laten vervallen (hoop van niet) maar daar ga ik binnen kort mee aan het stoeien

Marc Riswick

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
    • Stuyteweg
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #9 Gepost op: 29 augustus 2013, 17:07:12 »
Mijn grote station (Stuyteweg) heeft 8 sporen, waarvan 1 middenspoor. In spoor 3 t/m 5 ligt halverwege een wisselcombinatie als door jou (Olav) bedoeld. De overige 5 sporen zijn gewoon in 2 blokken verdeeld ieder.



Dit werkt prima, een korte trein kan voor of achter de wisselcombinatie staan en een lange trein kan gewoon langs het perron staan en neemt dan 2 blokken en de wisselcombinatie in beslag. De wisselcombinatie moet uiteraard van meerdere bezetmelders worden voorzien om te voorkomen dat als een lange trein op spoor 3 bijvoorbeeld staat, spoor 4 en 5 niet bereikbaar zouden zijn. Ik werk veel met treinstellen en trek/duw combinaties en dan werkt dit systeem erg goed. (PS de foto is al wat ouder).

Marc
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #10 Gepost op: 29 augustus 2013, 18:51:22 »
In mijn huidige eerste opzet baan ligt een enkele in dus tussen twee sporen. werk idd goed. Moor op dit moment heb ik maar 16 bezetmelders tot mijn beschikking. Dus dan kom ik melders te kort. en volgens mij werd bij mij kort wel erg kort

Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #11 Gepost op: 29 augustus 2013, 22:26:28 »
Marc,

Is inderdaad wat ik bedoel. Bij mij kan ik het software matig oplossen. Dan "kruist" het lange blok gewoon de twee korte blokken en wordt er geen trein ingestuurd. Dan heb ik geen melder op de wisselstraat nodig.  :)
Groeten

Olav

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #12 Gepost op: 02 september 2013, 17:17:42 »
Het baanplan aangepast ivm met materiaal tekort  :-[

Maar goed het blijft er toch aardig op lijken vindt ik. Ik zag dat op de overzicht foto het spoor toch nog weer iets anders ligt dan ik dacht en dat kwam qua materiaal (wissels ed) beter uit


De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #13 Gepost op: 04 september 2013, 08:36:38 »
Gister de baan 1:1 uitgelegd en was er niet ontevreden over. volgende stap is het aanleggen van de bezetmelders in de rails. Door de aanpassing in de rangeersporen heb ik wel een te kort aan bezetmelder aansluitingen, en moet nog een DR4088 bij komen, gauw geteld heb ik 18 bezetmelders en maar 16 aansluitingen. Misschien is het dan handig om de 14 overgebleven contacten te gebruiken voor de wissels en of sommige niet gedetecteerde delen toch te detecteren.

De wissels ga ik aanleggen door de geïsoleerde rail aan te sluiten op de Niet gedetecteerde baan delen.

De wissel aandrijvingen kunnen dan worden geplaatst.

Als het styrophor oid nog eens in de aanbieding is moet dat er ook nog onder maar dat kan ook nog als alles technisch klaar is om dan de baan daar op te schiijven

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #14 Gepost op: 04 september 2013, 08:51:20 »
@ marc, ik zag in jouw topic dat je nog een deel op analoog rijdt, hoe heb je dat geregeld? Ligt er een tweede spoor tussendoor of heb je het enigelij wijs op elkaar aangesloten?

Zie ik het op de foto goed dat het spoor door het dakspant heen ligt  ???