Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€35.00
Per saldo:
€-215.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
door
Jeroen Water
Vandaag
om 15:51:30
NS 1700 gaat uit dienst: fotodraadje
door
Rsd1000
Vandaag
om 15:44:42
Ton bouwt goederenwagens
door
MathynK
Vandaag
om 15:37:26
Vervangende motor voor oude Roco Sik.
door
TonM
Vandaag
om 15:35:42
Rondom Charlois
door
Hans Reints
Vandaag
om 15:31:06
Details station Hengelo en de dichtbij gelegen ijsselcentrale op TMC baan.
door
Ronald69
Vandaag
om 15:22:00
Frans loodsje et cetera
door
Met een sik
Vandaag
om 14:49:46
Port MacArthur 009 (een freelance Schotse smalspoor modulebaan)
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 14:46:53
Daz
door
Huup
Vandaag
om 14:15:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:48:18
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
MarkSpoor
Vandaag
om 13:17:36
Echt micro, micro layouts
door
Noud
Vandaag
om 13:12:15
Kettingen voor vastzetten tank op platte wagen
door
everh003
Vandaag
om 13:11:18
Kleinkinderdijk
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:51:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
Rick
Vandaag
om 12:50:30
Module MOx
door
MOVisser
Vandaag
om 12:47:47
Lux stofzuiger veroorzaakt kortsluiting op Intellibox
door
ceuleer
Vandaag
om 12:32:34
Modelspoor enquete
door
Peter J K
Vandaag
om 12:19:50
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Nullem
Vandaag
om 12:19:37
Update: baan in de tropen
door
Wim Vink
Vandaag
om 12:14:23
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Dave.......
Vandaag
om 11:57:13
Ronald bouwt aan een echte Micro Layout! (H0 0,3m2)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:35:46
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 11:30:07
Roco wisselspoel wil niet digitaal
door
bask185
Vandaag
om 11:27:02
3de Modelspoorbeurs MSC De Locloods VZW (26/11/2023 De Loods - Mechelen)
door
MOVisser
Vandaag
om 08:48:01
Bahnstrecke 5867
door
Jelmer
Vandaag
om 08:13:51
Smalspoorbaan "Hinterhof" Heinenoord
door
Jelmer
Vandaag
om 08:09:03
The Micro Model Railway Dispatch
door
Scratchbuilt
Vandaag
om 07:56:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:23:08
Traxx software problemen?
door
Thom
Vandaag
om 01:15:58
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Station Eibergen - Digitalisering
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Volgende
- [
1
]
2
3
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: Station Eibergen - Digitalisering (gelezen 25026 keer)
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Station Eibergen - Digitalisering
«
Gepost op:
27 augustus 2013, 09:49:42 »
Dit is het voorlopige ontwerp van mijn nog te bouwen baan (versie 0.9 zeg maar)
Technische gegevens:
Fleiscmann profi rails
Twincenter
Digirail DR4088 bezetmelder stroom detectie
Digirail DR4018 wisseldecoder
tijdperk (1930 - 1955)
Software: Koploper 8.1
Loc Fleischmann BR065 digitaal
De wissels W11 en W12 worden niet gebruikt en zullen niet in KL worden opgenomen. W11 is in het sporenplan opgenomen omdat die daar in het echt ook gelegen heeft als afslag naar de Bleekerij en wordt door mij gebruikt als toegang tot het schaduwstation maar de rechtdoor spoor past niet in de kamer. W12 is er neer gelegd om het schaduw station van twee kanten te kunnen bereiken zodat het station van beide kanten bereden kan worden.
Het baanplan is afgeleid van het station Eibergen zoals het er rond 1950 heeft uitgezien zie voor de inspiratie topic
Station Eibergen
en zo natuurgetrouw mogelijk na gemaakt, De molen van prins wil ik in de loop der tijd ook aan het plan toevoegen maar die bestaat al sinds 1926 niet meer dus daar loopt het iets scheef maar goed.
Het kan zijn dat het schaduw station nog wordt gereduceerd naar twee sporen omdat ik de hoeveelheid wissels niet heb. Maar heb nog wel een aantal boog wissels liggen dat ik het schaduw station met boog wissels benader ipv van de rechte wissels, dat blijkt later met het neerleggen van het plan.
Ik heb gelijk al een aantal vragen deze had ik ook al gesteld in mijn startdraadje maar nog niet tot een sluitend antwoord kunnen komen.
Vraag 1
hoe bepaal je de lengte van de bezet melder?
Vraag 2
voor rangeer doeleinden kun je wagons ook detecteren, is daar een decoder voor nodig of kan stroom detectie voldoende zijn om KL te laten zien en onthouden wat ergens staat. (ik weet dat de wagons ook "stroomafname" moeten hebben om via de bezetmelders gedetecteerd te kunnen worden).
Vraag 3
Moeten de midden delen in een sectie ook van detectie worden voorzien of alleen bij de rangeersporen als de wagen toevallig tussen de bezet melders in blijven staan.
Vraag 4
Hoe ga ik er mee om met het feit dat in blok 2 een wissel ligt zoals ik het nu heb ingedeeld, dit mag volgens mij eigenlijk niet maar als ik de bezetmelder opschuif wordt blok twee wel weer erg kort, wat is hiet de correcte oplossing voor?
[edit]
Er is een diode schakeling voor de niet gedetecteerde delen maar waar is die voor en waar sluit je zo iets op aan.
Deze heb ik inmiddels gevonden in de
encyclopedie
encyclopedie, erg duidelijk
[/edit]
«
Laatst bewerkt op: 27 augustus 2013, 10:09:56 door De Stoker
»
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #1 Gepost op:
28 augustus 2013, 21:44:06 »
allo Stoker,
Vraag 1. Ik hou altijd minimaal één standaard raillengte aan voor de binnenkomst- en stopmelders. Dit om zeker te zijn van goed contact. Het tussenliggende deel als je daar detectie wil hebben kan naar wens op één of meerdere bezetmelders worden aangesloten (denk aan verschillende stopplaatsen voor lange en korte treinen aan een perron).
Vraag 2. Wagens kunnen worden gedetecteerd door één weerstand aan te sluiten over de beide polen (wielen). Afhankelijk van de gevoeligheid van de bezetmelder is 10K Ohm tot 20K Ohm hier al goed. Uiteraard is een andere stroomafnemer (denk aan sluitlicht) ook al genoeg.
Vraag 3. Het hoeft niet. Ik heb er bij mij wel voor gekozen om volledige detectie te hebben, zodat een ten onrechte losgekoppelde wagen ook wordt gezien.
Vraag 4. In een blok horen geen wissels. Je kan in koploper instellen van het korte blok, dat ook treinen die te lang zijn mogen stoppen. Daar ik volledige detectie heb, dus ook de wisselstraten, houdt koploper die wisselstraten dan toch bezet en zal er geen aanrijding plaatsvinden.
groet Marc
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
Olav
Offline
Berichten: 791
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #2 Gepost op:
28 augustus 2013, 22:20:26 »
Marc,
Dat laatste kan ook anders zijn. In mijn schaduwstation heb ik sporen die in twee gedeeld zijn. Als twee "kleine" voor kleine treinen en als één grote voor een lange trein. En precies het midden ontsluit een aantal korte sporen via een wisselstraat.
Dus hangt van de lengte van treinen af in combinatie met lengte sporen (is natuurlijk persoonlijk).
Gelogd
Groeten
Olav
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #3 Gepost op:
28 augustus 2013, 22:36:07 »
@Olav,
wissels leg ik nooit in een blok, ik hou het graag puur
. Een spoor in meerdere blokken verdelen heb ik in mijn grote station ook gedaan, zo kan er één lange trein, of twee korte staan.
Marc
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #4 Gepost op:
29 augustus 2013, 07:31:50 »
Even een snelle vraag tussendoor, liefst dat vandaag iemand daar even op kan antwoorden
Ik heb voor de bezetmelding een DR4088GND van digirails, maar volgens mij is dat niet de juiste. Volgens mij moet ik de DR4088CS hebben voor mijn Twincenter met 2 rail en stroom detectie.
Als ik niet de goede heb kan ik hem nog omruilen namelijk
Kan iemand dit bevestigen of ontkennen?
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
Ronald Brandt
Offline
Berichten: 215
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #5 Gepost op:
29 augustus 2013, 07:35:50 »
Beste ??
ja conclusie klopt.
de digirails DR4088GND die jij hebt is voor 3 rail.
Jij kan de DR4088CS gebruiken.
Ronald
Gelogd
Ronald Brandt
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #6 Gepost op:
29 augustus 2013, 07:40:23 »
Hallo Ronald,
Dank voor het snelle bericht, dan ga ik hem vandaag nog even omruilen
m vr gr.
Gerwin
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
Olav
Offline
Berichten: 791
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #7 Gepost op:
29 augustus 2013, 12:47:49 »
Marc,
Nu zie je op grote stations zoals Utrecht vaak een kruiswissel vanuit een "middenspoor" een spoor in "tweeën" hakken maar ook dat hetzelfde spoor in één gebruikt wordt. Hoe kijk je daar dan tegenaan?
Gelogd
Groeten
Olav
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #8 Gepost op:
29 augustus 2013, 13:22:33 »
@Olav en Marc,
Ik had in eerste instantie met een kruisstuk en vier wissel in het midden van het schaduwstation een kruissing gemaakt zodat er vier opstelplaatsen ontstaan waarvan ik er dan drie kan gebruiken het overblijvende spoor blijft open voor om alle treinen in ieder geval in 1 richting ten allertijde het schaduwstation te kunnen verlaten.
Mede forummer tijgernootje kwam met het idee om de sporen op deze manier neer te leggen en daar zag ik wel wat in omdat ik nu alsnog drie treinen kan opstellen maar met een langere lengte zonder dat de andere sporen in het gedrang komen. Lange treinen kunnen trouwens niet stoppen op het station dus zal alleen voor doorgaande treinen gelden.
Maar misschien moet ik nog wel terug naar twee sporen ivm met het beschikbare materiaal. Ik heb nog wel boogwissels maar niet zo heel veel rechte wissels. de linkse en rechter wissel in het schaduw station kan ik nog vervangen door een boogwissel en eventueel het derde spoor laten vervallen (hoop van niet) maar daar ga ik binnen kort mee aan het stoeien
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
Marc Riswick
Offline
Berichten: 1029
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #9 Gepost op:
29 augustus 2013, 17:07:12 »
Mijn grote station (Stuyteweg) heeft 8 sporen, waarvan 1 middenspoor. In spoor 3 t/m 5 ligt halverwege een wisselcombinatie als door jou (Olav) bedoeld. De overige 5 sporen zijn gewoon in 2 blokken verdeeld ieder.
Dit werkt prima, een korte trein kan voor of achter de wisselcombinatie staan en een lange trein kan gewoon langs het perron staan en neemt dan 2 blokken en de wisselcombinatie in beslag. De wisselcombinatie moet uiteraard van meerdere bezetmelders worden voorzien om te voorkomen dat als een lange trein op spoor 3 bijvoorbeeld staat, spoor 4 en 5 niet bereikbaar zouden zijn. Ik werk veel met treinstellen en trek/duw combinaties en dan werkt dit systeem erg goed. (PS de foto is al wat ouder).
Marc
Gelogd
H0, 2-rail DCC, NL en grensverkeer, IB en Koploper
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #10 Gepost op:
29 augustus 2013, 18:51:22 »
In mijn huidige eerste opzet baan ligt een enkele in dus tussen twee sporen. werk idd goed. Moor op dit moment heb ik maar 16 bezetmelders tot mijn beschikking. Dus dan kom ik melders te kort. en volgens mij werd bij mij kort wel erg kort
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
Olav
Offline
Berichten: 791
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #11 Gepost op:
29 augustus 2013, 22:26:28 »
Marc,
Is inderdaad wat ik bedoel. Bij mij kan ik het software matig oplossen. Dan "kruist" het lange blok gewoon de twee korte blokken en wordt er geen trein ingestuurd. Dan heb ik geen melder op de wisselstraat nodig.
Gelogd
Groeten
Olav
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #12 Gepost op:
02 september 2013, 17:17:42 »
Het baanplan aangepast ivm met materiaal tekort
Maar goed het blijft er toch aardig op lijken vindt ik. Ik zag dat op de overzicht foto het spoor toch nog weer iets anders ligt dan ik dacht en dat kwam qua materiaal (wissels ed) beter uit
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #13 Gepost op:
04 september 2013, 08:36:38 »
Gister de baan 1:1 uitgelegd en was er niet ontevreden over. volgende stap is het aanleggen van de bezetmelders in de rails. Door de aanpassing in de rangeersporen heb ik wel een te kort aan bezetmelder aansluitingen, en moet nog een DR4088 bij komen, gauw geteld heb ik 18 bezetmelders en maar 16 aansluitingen. Misschien is het dan handig om de 14 overgebleven contacten te gebruiken voor de wissels en of sommige niet gedetecteerde delen toch te detecteren.
De wissels ga ik aanleggen door de geïsoleerde rail aan te sluiten op de Niet gedetecteerde baan delen.
De wissel aandrijvingen kunnen dan worden geplaatst.
Als het styrophor oid nog eens in de aanbieding is moet dat er ook nog onder maar dat kan ook nog als alles technisch klaar is om dan de baan daar op te schiijven
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
De Stoker
Offline
Berichten: 781
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #14 Gepost op:
04 september 2013, 08:51:20 »
@ marc, ik zag in jouw topic dat je nog een deel op analoog rijdt, hoe heb je dat geregeld? Ligt er een tweede spoor tussendoor of heb je het enigelij wijs op elkaar aangesloten?
Zie ik het op de foto goed dat het spoor door het dakspant heen ligt
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Volgende
- [
1
]
2
3
...
9
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Station Eibergen - Digitalisering