Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€206.00
Per saldo:
€-44.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet.
door
MikeMike
Vandaag
om 17:27:04
7 en 8 september terug naar toen
door
Edwin2121992
Vandaag
om 17:19:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
Vislijn
Vandaag
om 17:15:20
ÖBB smalspoor in het Waldviertel.
door
NS264
Vandaag
om 17:04:50
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
door
FritsT
Vandaag
om 17:00:07
NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw
door
Ivo tB
Vandaag
om 16:58:11
AMC Amsterdamse Modelbouw Club
door
schipcas
Vandaag
om 16:54:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:43:53
Pfarrerwinkel bahn
door
HuubvG
Vandaag
om 16:38:34
Minol, een micro baantje in TT
door
Frank Bunnik
Vandaag
om 16:36:30
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
wob
Vandaag
om 16:34:58
Aachenau West
door
wob
Vandaag
om 16:32:16
Maasmuiden Haven
door
Dennis.
Vandaag
om 16:29:16
Ervaringen van een beginner
door
_Sjors_
Vandaag
om 16:09:51
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :)
door
Ronald Halma
Vandaag
om 15:59:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Robkop
Vandaag
om 15:47:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 15:45:04
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 15:40:47
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief
door
Bahn-AG
Vandaag
om 15:37:04
opendag Delftse modelbouw vereniging 19 0ktober 2024
door
Pauldg
Vandaag
om 13:44:31
Kleur ex USATC wagens bij NS
door
Klaas Zondervan
Vandaag
om 13:01:22
Mijn verzameling
door
Martijn HITV
Vandaag
om 11:20:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Ronald69
Vandaag
om 10:52:52
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 09:50:11
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Pauldg
Vandaag
om 09:45:02
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train
door
Remunj
Vandaag
om 09:39:25
Frans loodsje et cetera
door
tothebeach
Vandaag
om 08:48:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
puntenglijder
Vandaag
om 08:15:57
Raadplaatje
door
henk
Vandaag
om 08:10:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 07:17:38
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Digitaal
|
Station Eibergen - Digitalisering
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Vorige
-
Volgende
-
1
...
3
4
[
5
]
6
7
...
9
Omlaag
Auteur
Topic: Station Eibergen - Digitalisering (gelezen 26114 keer)
Karst Drenth
NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
Re: Station Eibergen - Digitalisering
«
Reactie #60 Gepost op:
14 November 2013, 23:36:52 »
Citaat van: dimo1_dimo1 op 14 November 2013, 23:24:04
volgens mij heeft karst inderdaad op zijn hippel ook digitale koppelingen
Nope,
Wel op m'n Philo 1700
De hippel kan het wel op hoor. Maar dan moet er iets andere electronica in de loc om alle toeters en bellen ook nog te laten werken
Grtzz,
Karst
De Stoker
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
«
Reactie #61 Gepost op:
15 November 2013, 12:21:58 »
@koenF, volgens mij is jou topic mijn inspiratie geweest
De sik van roco is ook nieuw te koop 84 euri in de goede groene kleur maar dan moet er nog wel een decoder in en de koppelingen. Weet niet of deze digitaal is voor bereid
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
dimo1_dimo1
«
Reactie #62 Gepost op:
15 November 2013, 12:28:37 »
zo niet is er van het groterdam project een goede omschrijving hoe je hem digitaal moet maken:
http://hetgroterdamproject.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=312:de-sik-van-roco-digitaal&catid=74:modeltreinen&Itemid=314
groeten,
Auke
De Stoker
«
Reactie #63 Gepost op:
15 November 2013, 12:51:17 »
mooi verslag, jullie maken me het wel moeilijk om nee te zeggen moet eens kijken wat de portemonnee zegt
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
phdirk
«
Reactie #64 Gepost op:
15 November 2013, 16:28:39 »
Hallo Gerwin,
Ik werk zelf ook met Krois en met een ESU 3.0 of 4.0 werkt dat zonder problemen. Zie mijn filmpje op yuotube:
http://www.youtube.com/watch?v=6P0iiY5fpE4
Ik ben nu bezig om het geheel ook in een Sikje te zetten en een Hippel ligt ook klaar, maar daarvan moet eerst de stromafname goed worden gemaakt. Met de oorspronkelijke stroomafname rijdt hij geen meter. Ook zijn er nog plannen voor een 2200 en een 2400.
Het betrouwbaar laten werken van een bezetmelder moet kunnen. Ik mis er nooit één. De draden zijn wel aangesoldeerd en dan via een steker naar de Viessmann 5233. Ik rij met stroomdetectie en heb voor mijn niet gedetecteerde stukken een diodeschakeling ingebouwd om bij die niet gedetecteerde stukken dezelfde spanningsval te krijgen als bij de bezetmelders. Dat verhoogt de betrouwbaarheid van de detectie. Het schemaatje van zo'n diodeschakeling staat in de manual van de 5233, maar is ook vast op dit forum te vinden.
Overigens moet je eigenlijk nooit je remrecords in Koploper weggooien, tenzij er echt een fout in zit. Het remmen bij Koploper is namelijk een proces dat zich voortdurend ontwikkelt. Daardoor wordt het remmen steeds netter, maar als je elke keer de records weggooit, begint het geheel weer van voren af aan. Daarbij moet je je ook realiseren dat voor elke loc in elk blok bij elke ingestelde snelheidskaraketristieken het remmen weer moet worden geleerd. Als je dus iets in de eigenschappen van de loc of de snelheden (minimum, gemiddelde en maximum) verandert begint het leerproces weer opnieuw.
Succes met de verdere opbouw.
Met beste groeten,
Dirk Meijer
NS264
En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
«
Reactie #65 Gepost op:
15 November 2013, 21:12:14 »
Bij mij moet dat ook ooit nog gebeuren maar het is zeker wel interessant om het te gebruiken. Kun je op elke plek ontkoppelen.
Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#
De Stoker
«
Reactie #66 Gepost op:
15 November 2013, 21:31:10 »
De grootste reden die ik heb om naar dig. koppelingen te gaan is dat ik op dit moment het ontkoppelen niet voor elkaar krijg. Alles is fleischmann dus je zou verwachten dat het werkt, nee dus.
Tweede reden is dat mijn rangeerterrein erg klein is ik dus kom te zitten met twee melders en een ontkoppel rai op 25 cm das erg veel. Met digitale koppelingen kan in in ieder geval een een setje bakken neerzetten, voor het echte rangeren moet dan op de lange sporen gebeuren.
Ontkoppelen probleem:
reeds gedaan
- rails beter vlak gelegd
- ontkoppel rail hand matig bediend (wilde ook niet)
moet nog doen
- koppelingen wisselen
- eindschakelaars verwijderen
- anti vibratie schakeling uitbreiden (heeft niets met ontkoppelen te maken, hij maakt alleen geen lawaai meer)
Volgende koploper stap is het ijken van de snelheid.
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
De Stoker
«
Reactie #67 Gepost op:
15 November 2013, 22:29:18 »
Kleine update
De loc heeft de avond volgens een vaste route, voor en achteruit gereden. Voor die tijd de bezetmelders gecontroleerd, deze waren allen goed.
De loc rijdt nu feilloos, er zit 1fout in de route, op een gegeven moment stopt de loc bij de inrijmelder ipv de tweede melder
edit:
er zat nog een verplaatste stopplaats in spoor 1, deze verwijderd, probleem opgelost
«
Laatst bewerkt op: 15 November 2013, 23:18:41 door De Stoker
»
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
phdirk
«
Reactie #68 Gepost op:
16 November 2013, 17:10:33 »
Hallo Gerwin,
Door de lengte van je verhaal ben ik even kwijt of je het aan- en afrijden van de lok bij het ontkoppelen al hebt ingesteld. Dat is absoluut nodig om de spanning van de koppeling te halen, zodat het geheel zonder moeite ontkoppelt. Bij het gebruik van digitale koppelingen is dat, voor zover ik heb gemerkt, nog belangrijker.
Met beste groeten,
Dirk Meijer
De Stoker
«
Reactie #69 Gepost op:
16 November 2013, 19:23:17 »
Hallo Dirk,
Het 1 staat eigenlijk op dit moment los van elkaar.
Het ene punt is het op spoor 1 en twee de trein te laten stoppen op gelijke hoogte (ter hoogte van het perron links iets voor de bocht). Daarvoor ligt de bezetmelder van spoor twee links op de goede plek en wordt er dus op tijd gestopt. Echter links in spoor 1 (trein staat dan in de zelfde richting als spoor 2) ligt de bezet melder ongeveer twee centimeter verder en gaat de trein dus twee centimeter voorbij aan het perron. Dus er moet twee centimeter voor BM01.1 (spoor 1 links) gestopt worden. Mogelijk probeleem is dan dat KL de trein niet meer detecteerd.
Het tweede probleem is het ontkoppelen. Vanuit blok 6 naar blok twee ligt er net voor BM02.1 een ontkoppelaar en vanuit 9 naar 1 helemaal rechts net voor BM01.2 ligt ook een bezetmelder. Wat je in dit verband bedoelt met aan en af rijden ontgaat me nu nog even.
Ik heb wel het vermoeden dat je net voor of tijdens het ontkoppelen de lok iets terug laat rijden om de spanning van de koppeling te halen.
Hier heb ik in KL geen rekening mee gehouden. Hoe stel je dat in?
De bedoeling van het onkoppelen is om op deze test baan een omloop te maken. Dus vanuit 6 naar 2 omlopen en terug rijden naar 6 om linksom te rijden en van 9 naar 1 en daar weer om te lopen en dan rechtsom te vertrekken. Dit om wat actie op het station te krijgen en ik vind het een uitdaging om het te "programeren" De route is gelukt maar het ontkoppelen wil dus nog niet.
Sorry voor het lange verhaal maar korter kon ik het niet uitleggen
«
Laatst bewerkt op: 16 November 2013, 19:25:55 door De Stoker
»
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
phdirk
«
Reactie #70 Gepost op:
17 November 2013, 20:40:41 »
Hallo Gerwin,
Stoppen in het station.
Het is in Koploper niet mogelijk een trein voor een bezetmelder te laten stoppen. Je zou nog kunnen gaan werken met alternatieve stopplaatsen en de trein op spoor 2 dan een flink stuk door te laten rijden of met een virtuele bezetmelder, die iets voor de echte bezetmelder ligt. Daar kun je dan de trein op spoor 2 op laten stoppen.
Zelf zou ik de fysieke bezetmelders 5 cm langer maken en dan werken met doorrijden in cm, zodat de treinen op dezelfde plek stoppen.
Ontkoppelen.
Met aan- en afrijden bedoel ik inderdaad dat de loc iets tegen de trein aanrijdt, dan ontkoppelt en dan weer wegrijdt. Dat stel je in met de ontkoppelfunctie van de locdecoder. Bij een LokPilot 4.0 wordt dat ingesteld met de CVs 246 (rijsnelheid tijdens het ontkoppelen), 247 (tijdsduur voor het van de trein afrijden) en 248 (tijdsduur voor het tegen de trein aanrijden). Je moet dan ook een digitale koppeling op één van de functie-uitgangen definiëren, zodat de ontkoppelactie wordt geactiveerd. Er hoeft dan niet fysiek een koppeling aanwezig te zijn. Voor de LokPilot 4.0 zijn voor AUX1 de CVs 275 (Ontkoppelfunctie=28) en CV277 (Pulsduur) de van toepassing zijnde CVs.
In Koploper stel je het af- en aankoppelen in in een vaste route. In het blok waarin moet worden afgekoppeld wordt het Rij- en stopgedrag ingesteld op "Stoppen, vertrek op basis van tijd". Je kunt onderin het window de parameters voor af- en aankoppelen opgeven en ook een eventuele wissel van het treintype en het opslaan of ophalen van de lengte en het type van de trein. Je kunt dan de koppeling van de loc of via een speciale actie de ontkoppelrails bedienen.
Met beste groeten,
Dirk Meijer
De Stoker
«
Reactie #71 Gepost op:
17 November 2013, 21:17:11 »
Hallo Dirk,
Het stoppen is duidelijk, de bezetmelder kan ik vrij simpel verlengen, dit ga ik komende week eens proberen
Het ontkoppelen moet ik bekijken wat ik in de decoder kan wijzigen.
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
De Stoker
«
Reactie #72 Gepost op:
19 November 2013, 15:16:05 »
Gisteren de BM01.1 verlengt met een railstuk van 20 cm. Doordat ik de rail uit elkaar heb gehad zaten er overal "gaten" in de stroom voorziening. De rail aansluiting lijken niet goed stroom door te geven.
Ook stopte de trein op allerlei overwachte plekken, in blok 2 10 cm na de bezetmelder en in blok 1 op de bezetmelder. Rempositie aangepast, daarna reed hij nog steeds niet goed.
Het rijden gestaakt.
Vandaag nog even in KL gekeken en alle remposities verwijderd en een nieuwe route aangemaakt die alleen rechtsom rijdt over blok 1, 9, 8 en 6. In blok 1 verplicht stopt. De route gemaakt omdat ik dan zeker weet dat regelmatig in Blok 1 gestopt wordt vanuit blok 6.
De rempositie nu op
Blok niveau
ingevoerd, (buiten de route om) in blok 1 geldend voor mijn enige loc BR065.
Deze uitzondering gemaakt omdat een kortere loc (toekomst) ook weer apart moet worden ingesteld.
Gisteren kwam ik er ook achter dat je KL uit zijn vaste route moet halen ook al heb je in het rijscherm aangegeven dat de loc/trein een andere vaste route moet rijden aangevinkt in het tabje "rijgedrag"
sorry, plaatje is een beetje groot
Ik ben niet van de beschrijvingen, welke overigens prima in elkaar zitten van KL, maar ik wil vaak wat en dat staat dan weer net niet in het boek en ga dan van de ene error naar de ander. Begin langzaam KL door te krijgen
Het is dan misschien niet zo "shinny" als andere programma's maar het functioneert prima.
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
phdirk
«
Reactie #73 Gepost op:
19 November 2013, 21:00:22 »
Hallo Gerwin,
Het verhaal over het stoppen snap ik nog niet helemaal. Normaal gesproken regelt Koploper dat in voor elke combinatie van loc, treintype en blok. Daarbij begint de trein bij het binnenrijden van de eerste bezetmelder af te remmen naar de minimumsnelheid, zodat die bij het bereiken van de tweede bezetmelder (de stopmelder) is bereikt. Dan wordt netjes de snelheid volgend de in Koploper bij het treintype opgegeven vertraging afgebouwd. Als de minimumsnelheid hoog is ingesteld kan de voor het remmen benodigde afstand te lang zijn en komt de trein in het volgende blok tot stilstand. Dit is is aan te passen door of de minimumsnelheid te verlagen, de lengte van het bezetmeldstuk te vergroten of de remvertraging bij treintype te verhogen.
Als de trein met een snelheid bij de stopmelder aankomt, die hoger is dan de ingestelde minimumsnelheid, dan volgt een noodstop. Als dat in de loop van het leerproces niet verdwijnt, moet ook weer naar de instellingen zoals boven is aangegeven worden gekeken.
Het is bij Koploper inderdaad zo dat een vaste route pas stopt als daar opdracht voor wordt gegeven. Je kunt bijvoorbeeld aangeven dat na het afwerken van de vaste route weer automatisch moet worden gereden. Dan kun je weer nieuwe vaste routes (laten) starten.
Met beste groeten,
Dirk Meijer
De Stoker
«
Reactie #74 Gepost op:
20 November 2013, 07:36:39 »
Hallo Dirk,
Route
->
Instelling
->
test
Afremmen blok 1 -> Herhaal route-> Plaats bepaling blok 1 tov perron (doorrijden in cm/s)
Omloop spoor 1 -> Automatisch verder rijden-> deel 1 van complete omloop, testen of ontkoppeling wil werken
Ronde 1 -> Automatisch verder rijden->leren remmen in blok 1,2,7 en 8 rechtsom
Ronde vooruit achteruit -> Herhaal route-> leren remmen in blok 1,2,7 en 8 links- en rechtsom
De herhaal route heb ik ingesteld om de trein te dwingen die route te rijden, logisch dat je hem dan ook moet dwingen die route te verlaten.
Een probleem zat ook bij mij ik had blok 1 spoor 2 genoemd en blok 2 spoor 1, je ziet de verwarring, dit ga ik nog aanpassen naar Blok 1 spoor 1 en Blok 2 Spoor 2.
Gisteren met route "afremmen spoor 1" gereden, blok 1 ingesteld op 7 cm doorrijden maar dat was nog een 4 cm te kort, dit vandaag aanpassen en opnieuw rijden. Ik heb ook het idee dat de remgegevens verwijderd moeten worden doordat ik BM01.1 verlengt heb klopt de lengte van blok 1 niet meer en gaat het remmen ook niet zo mooi meer.
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6