Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Station Eibergen - Digitalisering  (gelezen 25481 keer)

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #30 Gepost op: 23 september 2013, 16:54:16 »
Gerwin,

het lijkt alsof je wisselstroom meet, in werkelijkheid is het een blokspanning. Alleen met een oscilloscoop kan je dit echt goed zien.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #31 Gepost op: 24 september 2013, 09:29:03 »
Het voordeel van die blokspanning is wel dat het voor leds niet uitmaakt op welke manier je de wagon op de rail zet dus de polariteit omwisseld

Update

Heb het nu voor elkaar dat de loc met Koploper rijdt  (y), gister mijn eerste "automatische" rondjes gereden. Nu kan het afstellen beginnen van decoder en het goed instellen van de blokken.

Waar ik nu tegen aan loop is:

Als ik koploper naar automatisch zet dan wil de loc niet achter uit rijden. Het moet een volledig twee richting verkeer zijn. Dan komt bv de loc binnen op spoor 2, hij wacht daar even en KL vindt dan dat de loc rechtstreeks naar blok 6 moet. De loc kiest :-\ kiest er dan voor om via blo 9 en 8 te rijden. En dan is KL de kluts kwijt, Hij ziet de spookmeldingen, met blauw aangegeven. Maar ik krijg hem niet meer in het gareel. Anders dan een noodstop te maken en de trein weer in het blok te zetten waar hij staat.

Tweede punt is dat de korte blokken 6 en 9 gaat de loc acceleren om vervolgens in de aansluitende blokken weer af te remmen. Dit zal ergen in de blok info zitten maar de maximum snelheid is voor alle blokken 50 km per uur.

Ten derde ben ik bezig geweest met de snelheidsmeting Dit ging op zich goed, alle stappen gemeten, er was  een mooie curve ontstaan maar toen ik het wilde opslaan gaf KL aan dat er waardes gelijkwaren en dat hij de tussenliggende stappen niet kon maken en dus de meting niet kon opslaan.  :-[ Maar moet zeggen dat ik deze meting met de zogenaamde trail en error methode heb gedaan en niet de handleiding er op na geslagen. Dus dat moet nog

Het afremmen gaat ook nog niet goed of hij komt te hard aan rijden en stopt dan abrubt of hij stopt al halverwege het blok, wacht dan even en overbrugt het laatst stuk als nog.

Al met al ben ik zeer tevreden over het eerste resultaat mede omdat je veel moet instellen in KL was ik al erg blij met het resultaat en bovenstaande zaken zijn een kwestie van instellen.

En mijn eerste video op joetjoeb: Testrun

Edit:
Volgende aanpassingen gedaan in Koploper, moet nog getest worden.

- Blokken 6, 8 en 9 het zelfde bloktype gegeven "normaal blok", dit waren drie verschillende
- vaste treinroute verwijderd
- Blokken 1 en 2 keer loc aangezet

In de testoptie gaat het goed, nu nog kijken wat de loc doet,
« Laatst bewerkt op: 24 september 2013, 12:22:51 door De Stoker »

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #32 Gepost op: 26 september 2013, 09:27:51 »
Via het koploperforum antwoord gekregen op bovenstaand probleem.

Echt helder uit gelegd, vanavond nog maar eens weer een proef rondje rijden.

Andere vraag van een treinenleek. Hoe en wanneer wordt de verlichring gebruikt op de loc. Standaard staat een loc ingesteld vooruit rijden is licht voor en achteruit rijden is licht achter.

Maar hoe zit het eigenlijk op het station? Als een trein op een perron staat te wachten om passasiers uit en in te laden ( ;D) blijft dan de verlichting branden? Wanneer wordt geschakeld van verlichting van voor naar achter? Als de trein gaat rijden in de gewenste richting of als een trein aankomt en van plan is om in dezelde richt terug te keren?
 

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #33 Gepost op: 26 september 2013, 13:42:47 »
Treinverlichting:
Bij het klaarmaken van de trein gaat de frontverlichting aan. Deze blijft aan tot de trein weer afgebroken (weggezet) wordt of rijrichting gekeerd wordt. Dan gaat frontlicht om naar sluitlicht, hierna loopt machinist naar andere cabine en gaat daar sluitlicht naar frontlicht. Bij locomotieven wordt alleen sluitlicht gevoerd als deze achter rijdt.

Groet,

Gerard van der Sel..
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #34 Gepost op: 26 september 2013, 14:56:46 »
Dan gaan we ik Koploper eens even stoeien of we dat voor elkaar klijgen

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #35 Gepost op: 26 september 2013, 15:33:45 »
Valt weinig te stoeien. Gewoon vinkje van verlichting aan zetten. Bij een loc alleen rijrichting er bij betrekken.

Groet,

Gerard van der  Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Timo

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 4656
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #36 Gepost op: 27 september 2013, 10:25:06 »
In koploper valt er idd niet zo veel aan te doen. In de loc en decoder wel. Immers brand (bij de meeste loc 's) vanaf de fabriek de verlichting altijd aan beide zijden. (Voor wit, achter rood.) Alleen de gekoppelde kant zal zoals Gerard al aan gaf niet branden. Bij een loc hang in de front en sluitverlichting aan 4 uitgangen. (front cabine 1, sluit cabine 1, front cabine 2 en sluit cabine 2). Vervolgens stel in de decoder zo in dat F0/FL de verlichting aan de cabine 1 zijde met de rijrichting laat wisselen en F1 hetzelfde doet voor cabine 2. Zo selecteer je na het koppelen van de trein welke zijde aan moet en gaan!


Timo
Verzonden vanaf mijn desktop met Firefox

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #37 Gepost op: 27 september 2013, 13:28:21 »
Ok, dat klinkt bekend, het toekennen van functies moet ik nog onder de knie krijgen. Helaas heb ik niet de 100% passende handleiding voor de decoder in de loc, daar moet ik nog naar op zoek. Het is een standaard decoder van de BR065 uit de digitale startset van Fleischmann. Ik heb de CV 7 en 8 daar voor uitgelezen maar kom dan nog op een drie of viertal mogelijkheden uit.
Zal de waardes hier nog even posten.

Update:
Gisteren de blokken aangepast zoals in het koploperforum werd omschreven en dat lijkt te werken. Gister kortstondig automatische gereden maar daarbij geen rijricht verandering geweest, maar KL gaf ook niet aan dat hij de andere kant op moest. zover zo goed dus geen spookmelding meer gehad!
Gisteren ook mer succes blok 7 toegevoegd aan koploper en een tijdje proef gereden, in eerste instantie natuurlijk weer vergeten alle bezetmelders en wissel in alle blokken aan te geven. Het toevoegen van blok 7 met de bijbehorende wissels had gevolg ook voor de blokken 6, 8 en 9. Maar dat is nu vrij logisch dus alles nog eens doorlopen en daarna draaide alles.

Volgende stap is het aansluiten van een ontkoppelrail in Blok 2 en daarmee een omloop creeren. Al een voorbeeld gevonden in KL maar deze was gemaakt in een oudere versie en de conversie liep nog niet naar het zin. Waar ik nu nog tegen aanloop is het aansturen van de ontkoppelrail in blok twee. Het voorbeeld gaat uit van een vaste route met in blok 2 een paar functie voor het ontkoppelen. De blokvolgorde is niet het probleem maar het toekennen van de functie in blok 2 kreeg ik niet voor elkaar.

De handleiding over de vaste routes nog eens door gelezen -> duidelijk een kwestie van drag en drop  (y) Ik heb nu een dubbele omloop gemaakt voor voor spoor 1 en voor spoor twee. In de test loopt hij goed, nu in het eggie nog

mrinsane

  • Modelspoor-digi-beet
  • Offline Offline
  • Berichten: 274
  • NS 1300 - NS 1100
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #38 Gepost op: 28 september 2013, 21:10:14 »
Ben benieuwd naar je ontkoppel-ervaringen als je het eenmaal in t eggie gaat proberen.  :)
Mvg,
MrInsane, [Paul]

* N-spoor - ..
* Tijdperk III/IV

Bad Breijtenberg
Bad Breijtenberg goes Digital

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #39 Gepost op: 30 september 2013, 09:16:40 »
Ik heb nog heel even tijd om alles in de war te schoppen. Ik heb twee ontkoppel rails aangebracht in blok 1 rechts in het blok net naast de bezetmelder en in blok twee rechts in het blok net naast de bezetmelder en kwam er acht dat 1 wissel dubbel in de TC zal dus twee adressen voor 1 wissel.

Daardoor kwam ik in KL aan het schuiven met de wissel adressen en klopte er uit eindelijk niks meer van. Wat bleek ik had in koploper de virtuele adressen en de werkelijke uitgangen verwisseld.
Resumee: de wisseladressen in KL zijn de virt. adr. in TC

Met het schijven van de wissel adressen gingen ook wat instel gegevns weg en had spontaan weer last van een spookrijder. Dus een heel gekl$%&^% om niks eigenlijk en als je een beetje secuur te werk gaat hoeft dit allemaal niet maar goed.

In KL wil ik alle tot nu toe aangebrachte instellingen nog eens langs lopen.
Ik heb twee vaste routes gemaakt voor een omloop, 1 voor spoor 1 (rechts om rijden) en 1 voor spoor twee (links op rijden). Deze nog heel even met wagon proef gereden maar de totale lengte van de trein was te lang en liep vast in blok 9 omdat de wagon niet was blijven staan bij de ontkoppelaar.

Dus nog genoeg om weer recht te zetten, oorzaak ben ik zelf, dit ligt niet aan KL of iets dergelijks. Ik vindt het ook niet erg, het is de wel bekende trail en error methode. Ik lees wat probeer het toe te passen en wil het dan aanpassen. Dat aanpassen doe ik dat al kijkende en zoekende in zo'n programma. Stel dan vervolgens weer dingen anders in en dan reageert het wel eens niet zo als ik het in gedachten had. Maar door dit gekl^&* krijg ik wel inzicht in hoe zo'n programma in elkaar steekt, als je dan vervolgens heel gericht de vragen stelt of de handleiding er bij pakt herken ik de dingen in de handleiding ook veel beter. Het komt dan misschien onhandig over maar het is voor mij een zeer beproefde leer methode om dingen aan te leren. Ik leer van fouten niet van reproducties.

Deze week de ontkoppelaars in het systeem opnemen zodat ik een wat interessantere treinloop krijg.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #40 Gepost op: 02 oktober 2013, 07:28:10 »
In koploper heb ik het zo goed als klaar voor de omloop van de loc. Ik had in eerste instantie twee vaste routes gemaakt 1 voor een omloop op spoor 1 en voor spoor 2. Maar omdat dit zo snel achter elkaar ging had ik de snelheid van de loc omlaag gebracht maar dan nog ging het allemaal te snel. Een enig sinds realistich beeld is toch gewenst.
Dus heb ik blok 7 en 8 er bij ingevoegd in de route en de loc daar verplicht een halve of een hele minuut stil laten staan. Uit eindelijk heb ik de hele route in 1 route gestopt dus nu loopt hij constant over dezelfde route.
De timing lijkt ook goed te zijn met de ontkoppelaars. Dus dan zou hij het in theorie moeten doen.
Praktijk wijst echter uit dat het ontkoppelen nog steeds niet wil. De aansturing lijkt op zich wel goed, de hoogte van de rail eigenlijk ook wel. Als ik de loc of de wagon over de ontkoppelaar laat gaan gaat het pinneke netjes omhoog om de koppeling te lossen. Echter gekoppeld krijgt de rail het niet voor elkaar. Nu heb ik handmatig geprobreerd met een plaatje de koppeling uit elkaar te drukken en vond dat ik daar nog wel behoorlijk kracht op moet zetten om de koppeling te lossen, ik kan mij goed voorstellen dat een rail dit niet voor elkaar krijgt.

Is er aan de koppeling wat aan te passen of zo het toch in de ontkoppel rail zitten?

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #41 Gepost op: 02 oktober 2013, 09:17:49 »
Dat probleem komt bij mij ook voor..  ik zet er dan een andere koppeling op, dan is het meestal opgelost :)
Misschien alles de trein een stukje achteruit gaat dat de koppeling dan wel wil?
groeten,
Auke

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1878
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #42 Gepost op: 02 oktober 2013, 14:39:31 »
Hallo Gerwin,

Wat Auke zegt is heel aannemelijk. Als de loc de trein trekt staat er best wat spanning op de koppeling. Die spanning verdwijnt als je de loc even laat drukken. Bij de ESU decoders kun je dat in de ontkopplefunctie inprogrammeren. Je kunt het natuurlijk ook eerst met de hand proberen en kijken of het helpt. Zo niet, dan zou ik andere koppelingen overwegen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #43 Gepost op: 02 oktober 2013, 14:59:40 »
Bedoelen jullie dan een kompleet ander type of alleen een andere van hetzelfde model?

Het achteruit rijden had ik al geprobeerd maar dat werkt ook niet naar tevredenheid. Wat ik ook geprobeerd heb is de ontkoppel rail iets hoger te leggen met een stukje karton maar daar werd het alleen maar gekker van omdat dan de koppeling scheef komt te staan t.o.v. elkaar. Ik zal ook de vlakheid van de ontkoppel rail nog eens controleren omdat de baan nog volledig los ligt.

Ik ga er ook nog een gelijkrichter tussen zetten tegen het lawaai, Nprojects , misschien dat dat ook nog iets aan de kracht toevoegd omdat je van wissel naar gelijkstroon gaat
« Laatst bewerkt op: 02 oktober 2013, 15:04:49 door De Stoker »

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #44 Gepost op: 02 oktober 2013, 16:24:58 »
Ik heb zelf beugel koppelingen, soms iets in de hoeveelheid dat de beugel uit steekt.. een andere beugel koppeling erop helpt dan met het weghalen van de spanning doe ontstaat als de beugel te krap is
groeten,
Auke