Doel:€250.00
Donaties:€206.00

Per saldo:€-44.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 04-07-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door NS264
Vandaag om 17:04:50
NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1. door FritsT
Vandaag om 17:00:07
NS 501 / SS 1-4 van Werps modelbouw door Ivo tB
Vandaag om 16:58:11
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 16:54:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:43:53
Pfarrerwinkel bahn door HuubvG
Vandaag om 16:38:34
Minol, een micro baantje in TT door Frank Bunnik
Vandaag om 16:36:30
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 16:34:58
7 en 8 september terug naar toen door thevandijks
Vandaag om 16:34:42
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:32:16
Maasmuiden Haven door Dennis.
Vandaag om 16:29:16
Ervaringen van een beginner door _Sjors_
Vandaag om 16:09:51
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
Vandaag om 15:59:09
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
Vandaag om 15:47:16
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 15:45:04
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Hendrik Jan
Vandaag om 15:40:47
De vergeten AFB/NOHAB Bullnose diesellocomotief door Bahn-AG
Vandaag om 15:37:04
Digitaliseren nieuwe Plan V 63138 . Decoder stuurstand reageert niet. door VAM65
Vandaag om 14:32:07
opendag Delftse modelbouw vereniging 19 0ktober 2024 door Pauldg
Vandaag om 13:44:31
Kleur ex USATC wagens bij NS door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:01:22
Mijn verzameling door Martijn HITV
Vandaag om 11:20:15
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Ronald69
Vandaag om 10:52:52
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 09:50:11
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:45:02
Het gaat niet op rolletjes bij de Dinner Train door Remunj
Vandaag om 09:39:25
Frans loodsje et cetera door tothebeach
Vandaag om 08:48:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 08:15:57
Raadplaatje door henk
Vandaag om 08:10:46
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 07:17:38
Langstraatspoorlijn modulebaan door Kees-Jan
Vandaag om 06:43:59
  

Auteur Topic: Station Eibergen - Digitalisering  (gelezen 26113 keer)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1892
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #75 Gepost op: 20 November 2013, 14:55:41 »
Hallo Gerwin,

Het leren remmen in Koploper is een redelijk ingewikkeld proces, waarin een flink aantal herhalingen zitten. Het beste is dan ook de treinen eerst een tijdje zonder het instellen van routes te laten rondrijden, zodat ze geleerd hebben in elk blok netjes te remmen.
Daarna kun je gaan tunen met doorrijden in cm. Als je dat doet als het leerproces voor het netjes remmen nog in gang is, zul je het moeilijk netjes krijgen.
Ik merk dat ook als ik een nieuwe loc op de baan zet, of de loc van iemand anders. Je ziet dan dat het remmen eerst niet mooi gebeurt, maar dat, hoe meer er gereden wordt, het steeds netter wordt.
Dat je constateert dat de opgegeven afstand niet altijd klopt, merk ik ook. Dat heeft op de een of andere manier met de ijking van de snelheden te maken, die dan niet helemaal klopt.
Zeker met het leren remmen en het instellen van het doorrijden  in cm moet je veel geduld hebben, maar uiteindelijk zal het allemaal netjes werken.

Succes met het verder inregelen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 2003
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #76 Gepost op: 20 November 2013, 15:28:45 »

Zeker met het leren remmen en het instellen van het doorrijden  in cm moet je veel geduld hebben, maar uiteindelijk zal het allemaal netjes werken.


Mits de computer het ook inderdaad aan kan. Mocht die wat klein gepositioneerd zijn dan kunnen er altijd kleine afwijkingen blijven optreden. Mocht die echt te klein zijn zal hij het nooit echt netjes krijgen.


Roelco

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #77 Gepost op: 20 November 2013, 16:25:05 »
Van middag de trein gewoon rondjes laten rijden wel volgens vast patroon (afremmen blok 1). Na een tijdje 1,5 uur of zo, in blok 1 het doorrijden ingesteld dat ging met wat aanpassing goed.
Vervolgens om de beurt in blok 1 en 2 aflaten remmen en dat is uit eindelijk gelukt. maar het vreemde was toch dat als ik in blok 1 een verandering aanbracht het in blok 2 ook niet meer helemaal klopte. Wat met centimeters vooruit en achteruit gespeeld later met 0,1 centimeters en nu ziet het er heel behoorlijk uit dus mag zeggen dat deze poging is geslaagd.

Uiteraard denk ik ook aan de volgende stap: voor de positionering op de ontkoppel rail.
Deze zitten nu nog aan het eind van de ongedetecteerde delen (BM02.1 en BM01.2). Wat is het beste om van het ongedetecteerde deel een gedetecteerd deel te maken? Deze ruimte heb ik nog. Om dan op de ontkoppelrail uit te komen is dan in het tweede deel een hele lange remweg.
Of moet ik de ontkoppel rail bij aan de bezetmelders trekken zodat het begin van de ontkoppelrail de stopmelder wordt en dan vervolgens de trein een x aantal centimeters door te laten rijden.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1892
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #78 Gepost op: 21 November 2013, 19:31:38 »
Hallo Gerwin,

Ik werk zelf niet met ontkoppelrails, maar ik zou hem vlak voor de stopmelder zetten, zodat je met doorrijden in cm de trein netjes op de ontkoppelrails kan laten stoppen.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #79 Gepost op: 22 November 2013, 10:46:09 »
Daar zaten ze ook en was nu even van plan ze daar te laten zitten, om de reden die je aan geeft

Ik heb gisteren een vaste route gemaakt in KL waar rechtsom op spoor 2  wordt omgelopen en aansluitend op linksom wordt gereden en vervolgens op spoor 1 wordt omgelopen.
Tevens heb ik de handigheid gevonden via koploperforum om labels met blokinfo te maken, labels gelijk toegevoegd.
Overzicht:







Kon in de decoder de mogelijkheid van terugrijden voor het ontkoppelen niet vinden, maar volgens mij kan dat ook met de Kadee, zoals in de handleiding ook wordt aangegeven:

Pag 34 bovenaan



Nog niet proef gereden daar misschien zaterdag nog even de mogelijkheid voor. Maar als het werkt zoals ik in gedachten heb zal in ieder geval het doorrijden afgesteld moeten worden om precies boven de ontkoppelrail uit te komen.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #80 Gepost op: 25 November 2013, 09:44:04 »
Gisteren toch helaas terleurstellend bezig geweest maar eerst toch even het positieve nieuws.

Het omlopen opzich wil, het kadee werkt zo als ik het verwacht had, de loc rijdt iets terug alvorens hij vertrekt, Daar door krijgt de ontkoppeling de kans om de koppeling spanningsvrij te ontkoppelen, beetje vogelen met "doorijden in cm" en "tijd kadee" om op het juiste punt boven de ontkoppelrail uit te komen maar dit gaat goed komen.

Het probleem zat hem er in dat de ontkoppelrail maar 2 seconden bekrachtigd blijft ondanks dat in KL aangegeven is dat de OR (ontkoppelrail) aangaat bij vertrek uit het blok en uit gaat bij het binnen rijden van het volgende blok.

In de TC heb ik een schakel tijd van 100 - 1000 (msec) ingesteld maar dit hielp ook niet. Dus was mijn gedachte dat het misschien in de instelling van de DR4018 kon liggen, na wat gezocht te hebben hier op het forum een goede stap voor stap handleiding te hebben gevonden van Karst   (y) Alle details stonden er in.
Het ging goed tot aan de fout melding, ook bij mij trad deze op maar naar een aantal keren programeren (10-15x) bleef de fout melding terug komen, ook het invoeren van de verschillende waardes wilde niet.
Beetje gedesillusioneerd alles weer terug gebouwd zoals het was maar het programmeer lampje bleef branden, en de bediening werkte niet meer dus weer omgebouwd naar programeren maar alleen tijden het programeerproces was het ledje uit maar ging elke keer ook weer aan.
Nog even gezocht op forum/internet en daar vond ik vervolgens 1 topic waarin werd gezegd dat met een blijvend brandend ledje de DR4018 helaas was overleden  :'(

Ik heb nu contact gezocht met Digirails misschien dat zij een antwoord hebben daar moet ik nog even op wachten
Misschien dat iemand van jullie een antwoord heeft?

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #81 Gepost op: 26 November 2013, 19:49:22 »
Balen! hopelijk weten ze snel een oplossing voor je bij digirails, zodat je weer verder kan :)
groeten,
Auke

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #82 Gepost op: 26 November 2013, 21:50:50 »
Nog geen reactie ontvangen, kan uiteraard niet wachten, vandaag even een nieuwe gehaald, deze installeren ipv de andere. De "oude" kan ik ook via de winkel opsturen, maar even wachten nog op antwoord anders via de winkel even regelen.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #83 Gepost op: 27 November 2013, 13:31:45 »
Andere vraag,

Ben toch sterk in overweging om een SIK te kopen (niet de mekerende variant). Echter is deze alleen analoog, nu is daar vrij snel een decoder in te bouwen maar welke decoder zou ik moeten kiezen als ik het volgende eisen pakken op tafel leg:
- mogelijkheid tot digitale koppelingen
- verlichting liefst vroege uitvoering van voor 1956
- cruise controle
- makkelijk te plaatsen zijn
- zo goedkoop mogelijk maar geen rommel

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1892
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #84 Gepost op: 27 November 2013, 17:01:32 »
Hallo Gerwin,

Ik ben ook met een Sikje bezig, weliswaar uit de geelgrijze periode, jaren 80. Ik heb in het dakje gemakkelijk een LokPilot 4.0 kunnen plaatsen en achter de motor onder het vliegwiel heb ik een klein printplaatje gemaakt voor de verbindingen. Ik ben nu bezig om met steker verbindingen het dakje te plaatsen, zodat alles ook weer makkelijk los kan.
De Sik heeft de volgende functionaliteiten:
Zwaailicht op het dak paarse draad AUX2,
Kroiskoppelingen voor en achter groene draad (AUX1)
Eén lantaarn voor witte draad
Een lantaarn achter gele draad

De zaak zit bijna in elkaar en draait netjes.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #85 Gepost op: 27 November 2013, 17:05:40 »
Zat vandaag wat filmpjes te zoeken over de SIK, daar zag ik dat ook de groene waar het mij om gaat wel twee lantaarns voor had maar daarentegen maar 1 lamp voer.

Die zwaailamp is die ook gebruikt op de oude uitvoering?

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #86 Gepost op: 27 November 2013, 19:51:58 »
Er hebben groene sikken met zwaailamp rondgereden. Dit waren de exemplaren die laat in het grijs/geel zijn gespoten. Zwaailichten zijn ingevoerd tijdens de geel/grijs periode. In de groen periode waren zwaailampen op de trein nog niet toegestaan. Sikken voerden net als normale locomotieven 1 lamp tijdens het rangeren en drie tijdens het rijden over langere trajecten. Welke lamp tijdens rangeren brand is een beslissing van de rangeerder/machinist.

Groet,

Gerard van der Sel,
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #87 Gepost op: 27 November 2013, 20:25:05 »
Dank voor de info,

Volgens mij heb ik dan een uitgang extra nodig voor het rangeer licht, deze topic wordt dat uitgebreid besproken volgens mij, moet het nog even doorlezen.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #88 Gepost op: 14 December 2013, 21:23:38 »
Update:

Het laaste nieuws was dat mijn dr4018 er mee stopte. Ik heb inmiddels bericht terug gehad van Digirails en die gaven als mogelijkheid om CV 8 met waarde 8 in te stellen. Dit betekend dat de DR4018 weer terug naar de fabrieksinstelling gaat. Dit lukte uiteindelijk maat het rode lampje bleef nog steeds branden en schakelde niet.
Inmiddels een DR4018 erbij gekocht, ik kwam toch schakelingen te kort. Deze even in bedrijf gesteld en voila deze werkte gelijk. Daarmee constatering dat de eerste DR4018 toch terug gaat naar Digiraiuls... wordt vervolgt.

Verder een extra blok toegevoegd namelijk blok 10, als derde spoor in het schaduwstation.
In het spoor langs de "pickerfabriek" ligt een extra wissel dat dus eindigt als dubbelspoor en voorlopig uitkomt in een gefreubelt locloodsje
Om alles een beetje geordend vast te leggen de bezetmelder en de wissel decoder vast gezet op een onderplaat, deze kan in een later stadium mogelijk onder de tafel geplaatst worden. Over de tafel met schroefjes een kabelboom gemaakt zodat de draden vast komen te liggen. De schroefjes net onder de kop met een vijl de draad verwijderd om te voorkomen dat de electra draden worden beschadigd.

Wat nu nog moet gebeuren is de laatste draden vast leggen en alle draden aansluiten op het decoder bord.

Hopende deze week weer een trein te kunnen laten rijden zodat we weer kunnen gaan werken aan het ontkoppelen.
Dit is tot op heden nog niet gelukt.
De punten zijn:
De kracht op de koppeling (tijd kadee in KL geeft hier de oplossing voor)
De kracht van de ontkoppelrail, (uit twee aandrijvingen wil ik de eindschakelaar halen)
Mogelijk nog de koppelingen van de loc verwisselen.

Nog genoeg te doen.. wordt ook vervolgt

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #89 Gepost op: 20 December 2013, 12:13:35 »
De baan is nu weer aangesloten op het rangeer stuk na. Daar inmiddels een hand vol rondjes over gereden met de BR65018, gisteren mijn wagen park met 100% uit gebreid  ;D en het "wagenpark"aangevuld met een heuse diesel lok namelijk de NS 2427 van Roco



Bron: Arie, MP foto van inmiddels mijn loc.

Ik had KL er al op voorbereid dat de loc zou komen dus was een kwestie van CV1 aanpassen en rijden maar. Had hem de trein type "goederentrein" mee gegeven en de BR65018 het treintype "personenvervoer" Dit zou met alle instellingen betekenen dat de BR65 stopt op het station en dat de NS2427 via het tweede spoor het station voorbij rijdt.

Echter na een tweetal rondjes kon een frontale botsing ter nauwer nood,  door hard handig ingrijpen mijnerzijds, worden voorkomen. De BR65 stond op het station te wachten terwijl de NS2427 via spoor 1 het station zou passeren maar door waarschijnlijk een wissel storing ging de NS2427 over spoor 2.

KL greep niet in in deze situatie en heb zelf 1 van de twee locs van de rail gehaald.
De oorzaak is waarschijnlijk een haperende wissel (W02) en dat KL niet ingreep lag volgens mij aan het feit dat net voor het oprijden van de NS2427 in spoor 2 de BR65 was vertrokken richting blok 6 dus de NS2427 tegemoet, het blok is vrij lang dus koploper is tussen de bezetmelders de lok even "kwijt" met het binnen rijden van NS2427 is eigenlijk de uitrij melding van de BR65 gegeven en bleven de loks rijden.
Het voorval wordt nog nader onderzocht...
Maar ik ben erg blij met deze uitbreiding in het "wagenpark" of hoe dat in treintermen ook mag heten, Het verlevendigd de baan enorm.

Een aanvulling op de probleem met het ontkoppelen gaat worden door de NS2427 ook de omloop/ontkoppel trajecten te laten lopen en te kijken of deze wel wil ontkoppelen.

De DR4018 (wisseldecoder) is op weg naar Digirail, Na het opnieuw aanleggen en uitbreiden van de baan een tweede DR4018 gekocht en deze was simpel aan te sluiten,
Een mogelijke oplossing was om CV8 =8 te programmeren van de oude DR4018 om hem zo te resetten, ondanks de melding op de TC dat alles ok was bleef het lampje branden op de DR4018 terwijl dit normaal gesproken uit had moeten zijn. Ook het schakelen van een wissel wilde niet. Van daaruit de conclusie getrokken dat ik er niets meer mee kon en daarom opgestuurd naar Digirail zoals ze hadden aangegeven. Ben benieuwd en we wachten rustig af.

Wordt vervolgt...