Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
Vandaag om 10:32:52
7 april De Karel on tour door Rick
Vandaag om 10:32:36
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
  

Auteur Topic: Station Eibergen - Digitalisering  (gelezen 25382 keer)

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #90 Gepost op: 20 december 2013, 17:09:16 »
Hallo Gerwin,

De door jou beschreven situatie is heel herkenbaar. Het is ook een van de weinige situaties, waarin de spookmelding van Koploper niet goed werkt. Door een foute wisselstand rijdt de 2427 een blok in waar hij niet hoort te zijn. Normaal gesproken zou dat tot een spookmelding moeten leiden van de eerste bezetmelder in dat blok. Omdat echter de 65018 die bezetmelder bezet heeft gemaakt bij zijn vertrek, is de bezetmelding wel verwacht en wordt dus niet herkend als spookmelding. Koploper kan namelijk niet zien welke trein de bezetmelding genereert.
Daarom is het goed functioneren van wissels ook heel belangrijk voor een goede treinenloop.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #91 Gepost op: 20 december 2013, 22:14:11 »
De oorzaak van de foute wissel zat in de voedingsdraad van de wissel decoder. deze was los geschoten gisteravond. Daardoor deed de dr4018 niks, de niet spookmelding was dus echt een samenloop van omstandigheden.

In ieder geval weer een probleem opgelost

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1044
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #92 Gepost op: 20 december 2013, 23:20:12 »
Hallo Gerwin,

De door jou beschreven situatie is heel herkenbaar. Het is ook een van de weinige situaties, waarin de spookmelding van Koploper niet goed werkt. Door een foute wisselstand rijdt de 2427 een blok in waar hij niet hoort te zijn. Normaal gesproken zou dat tot een spookmelding moeten leiden van de eerste bezetmelder in dat blok. Omdat echter de 65018 die bezetmelder bezet heeft gemaakt bij zijn vertrek, is de bezetmelding wel verwacht en wordt dus niet herkend als spookmelding. Koploper kan namelijk niet zien welke trein de bezetmelding genereert.
Daarom is het goed functioneren van wissels ook heel belangrijk voor een goede treinenloop.

Daar ben ik het deze keer niet mee eens, Koploper mist gewoon de nodige bezetmelders 😉. Hoewel ik enigszins gek wordt aangekeken om de methode is het wel zo in te richten dat een trein gedectecteerd wordt vóór een botsing, zie mijn draadje maar over het ontwerp (post 13): http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46085.msg742039.html#msg742039

Hierin heb ik naast de twee "normale" bezetmelders ook steeds een inrij en een uitrij sectie gedefinieerd, die dus bij stilstaande treinen vrij horen te zijn. De inrij sectie zorgt er dus voor de de achterkant van de trein uit het wissel staat (de wisselstraat is ook gedetecteerd, maar ik heb er dus mog een sectie achter liggen). Vóór de stopsectie ligt echter ook nog een sectie, om te controleren dat een trein niet te ver doorschiet en als beveiliging dient voor als een andere trein dat spoor op wil rijden. Dat resulteert dan immers in een spookmelding waarbij alles nog optijd en zonder schade tot stilstand komt. Nadeel is wel dat ik dus minimaal 4 secties in een blok heb liggen en nu al aan de 8ste bezetmelderkaart bezig ben... 😉. Het is misschien overkill, maar ik heb echt praktisch geen aanrijdingen  (y).

Groet,

Richard

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #93 Gepost op: 21 december 2013, 18:58:36 »
Nu heb ik het volgende probleem en ik weet niet waar het zit.

Nu twee locs rijden maar de nieuw toegevoegd NS2427 remt veel te laat. ik heb nergens een doorrijstuk inzitten en zeker niet voor de NS2427.
maar de ns2427 remt pas als de tweede bezetmelder is geweest en schiet daarmee wel 7-8 cm door en dat geeft juist in het schaduwstation problemen
moet ik dit toch in de decoder zoeken? kan dat?

CV8=151
CV7=104

Ik heb nog geen tijd gehad om uit te zoeken welke decoder er inzit

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #94 Gepost op: 21 december 2013, 20:37:33 »
Hallo Richard,

Als ik het verhaal goed begrijp, nee ik heb je draadje nog niet door gelezen maar dat ga ik zeker doen, dan heb je niet 1 maar 2 melders aan iedere kant van een blok?
Welke uiteraard in de goede volgorde moeten worden bereden anders klopt er iets niet en dan wordt het geheel in noodstop gezet.

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #95 Gepost op: 21 december 2013, 20:52:47 »
Hallo Richard en Gerwin,

@Richard,
Door jouw systeem creëer je eigenlijk een extra bezetmelder, die niet is bezet door een trein en dan bij het onverwacht bezet worden door een trein, die de verkeerde kant opgaat, wel een spookmelding geeft. Het is zeker een oplossing voor de bijzondere situatie die zich soms in Koploper voordoet.

@Gerwin,
Het eerste dat belangrijk is, is om de optrekversnelling (CV3) en de afremvertraging (CV4) van de locs op een lage waarde te zetten, bijvoorbeeld 2. Als die waarden te hoog staan remmen de locs veel langzamer dan Koploper verwacht en zal het programma de trein niet netjes aansturen. Een waarde 0 is ook niet handig, omdat dan bij een noodstop de trein meteen stilstaat. Bij een lage waarde rolt hij nog iets uit en dat is fijner voor de Preisermannetjes.
Vervolgens moet je de loc voldoende tijd geven om te leren remmen. Dat zal per blok een aantal stops vragen. Als de loc na het leren remmen nog doorschiet, is de minimumsnelheid van het treintype te hoog en/of de afremtijd van dat treintype te lang. Dan heeft de trein een lange remweg en zal door de stopsectie heenschieten. Ikzelf gebruik altijd vrij lange bezetmeldsecties (50 - 60 cm (HO)), zodat de trein voldoende ruimte heeft om te stoppen. Het omlaag brengen van de minimumsnelheid of de afremtijd zal helpen om de trein op tijd te laten stoppen.  De minimumsnelheid kan aan de andere kant ook niet te laag worden gezet. De trein moet namelijk met een snelheid lager dan de minimumsnelheid in de stopsectie arriveren, anders volgt een noodstop. De trein moet tussen binnenkomstmelder en stopmelder dus kunnen afremmen naar de minimumsnelheid.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #96 Gepost op: 22 december 2013, 08:59:57 »
hallo Dirk,

CV3=6
CV4=8
Dus dat lijkt mij goed

Voor het treintype goederenvervoer staat de minimum snelheid op 20 (NS2427) terwijl de treintype personen vervoer (BR65018) op een minimum van 6 staat.
Deze aangepast.
Voor spoor 7 leek dat te werken maar voor spoor 10 niet.
Na een beetje zoeken bleek de max snelheid in blok 10 op 120 km te staan en blok 7 en 8 op 20 km/u, van blok 10 de max snelheid naar 20 km terug gebracht

nu lijkt het goed te zijn

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1044
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #97 Gepost op: 22 december 2013, 18:10:23 »

@Richard,
Door jouw systeem creëer je eigenlijk een extra bezetmelder, die niet is bezet door een trein en dan bij het onverwacht bezet worden door een trein, die de verkeerde kant opgaat, wel een spookmelding geeft. Het is zeker een oplossing voor de bijzondere situatie die zich soms in Koploper voordoet.

Klopt! Zeker omdat hij bij mij af en toe wat DCC commando's lijkt te missen, waardoor van een bepaalde groep de wissels wel vanuit koploper geschakeld worden, maar uiteindelijk de wissels zelf niet... Ik ben dat nog aan het onderzoeken, maar vooralsnog is dit wel echt een goed werkende redding.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee, scheelt een hoop schade... Zeker met die lichte Artitec wagonnetjes die anders binnen no-time aan gruzels gereden zouden worden....

Groet,

Richard

phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #98 Gepost op: 22 december 2013, 20:38:15 »
Hallo Gerwin en Richard,

@Gerwin,
Het is inderdaad wat experimenteren met de snelheidswaarden voor de verschillende treintypes en blokken totdat je tevreden bent over de rijkarakteristieken.
Ik vind waardes van 6 en 8 voor CV3 en CV4 nog wel aan de hoge kant. Zelf zou ik die op 2 zetten.

@Richard,
Je systeem voorkomt inderdaad aanrijdingen door wissels die niet doen wat ze eigenlijk zouden moeten doen. Eigenlijk zouden de wissels het gewoon goed moeten doen. Dat is vaak toch een kwestie van voldoende vermogen beschikbaar hebben voor het schakelen van de wissels.
Als ik de 180 W Booster aan heb staan schakelen ze altijd goed, rechtstreeks op de 50 W centrale is het vaak mis.



Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #99 Gepost op: 22 december 2013, 21:10:29 »
Naar die waardes zal ik ook nog even kijken, de loc is nu al dicht bij hoe ik denk dat het zou moeten.

Het haperen van wissels wil ook nog wel eens als aandrijvingen ouder worden, daar schijnen de flm aandrijvingen die ik heb ook last van te krijgen.
Dit ligt dan weer vaak aan de eindschakelaar welke je simpel kunt uit schakelen.
Voor mijn ontkoppel rail wil ik er nog twee ombouwen zodat ik een betrouwbaardere ontkoppeling krijg.
Maar ik heb ook al gemerkt als aandrijvingen lang stil hebben gelegen de kans op haperen groter wordt. Het geheel draait inmiddels bij mij maar tot nu toe eigenlijk zonder wissel storingen. Mijn baan is ook niet zo groot en ik heb voor de wisselbediening een aparte trafo dan de rijtrafo voor de TC.

De NS2427 heeft minder kracht nodig om te ontkoppelen dan de flm koppelingen, met de flm koppelingen wil ik nog wisselen, zelfde type maar andere koppeling.
« Laatst bewerkt op: 22 december 2013, 21:12:14 door De Stoker »

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #100 Gepost op: 22 december 2013, 22:54:02 »
Bij deze nog even het plaatje wat ik bij een eerder geplaatst bericht wilde plaatsen



Als je goed kijkt kun je net zien dat de br65018 rechtdoor wil maar de NS2427 te ver stilstaat met een frontale botsing tot gevolg.
Kwaliteit vna het plaatje is niet je vanhet, telefon als camera en weinig licht.

De oplossing is zoals hierboven beschreven inmiddels bekend

Richey

  • Offline Offline
  • Berichten: 1044
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #101 Gepost op: 22 december 2013, 23:54:25 »
Fleischmann aandrijvingen gebruik ik dan ook niet meer op onze baan, op één na. Alles wordt hier geschakeld met glöckners, doen het nog prima bij iets van 7 volt.
Ik zoek het in ieder geval meer in het signaal, of zelfs de wisseldecoder.

Wisselmotoren van Flm gebruiken ook gewoon veel te veel stroom naar mijn zin, merkte dat een Kuehn decoder helemaal over de zeik ging toen ik een kruiswissel aangesloten had. In dat specifieke geval heb ik er twee ouderwetse relais tussen gehangen.

Rechtstreeks op een centrale aansluiten wil ik zoiezo miet, ik blaas liever een boostertje van 20 euro op dan mijn Intellibox 😊. Maar we dwalen af... 😉

Groet,

Richard

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #102 Gepost op: 23 december 2013, 07:30:09 »
Die glockners zien er goed uit zeker om te onthouden voor de toekomst, dank voor de tip.
Blijf voorlopig wel bij mijn flm aandrijvingen maar voor uitbreiding is het zeker een optie.


phdirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 1868
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #103 Gepost op: 23 december 2013, 14:52:51 »
Hallo Gerwin en Richard,

Het verwijderen van het afschakelveertje in de wisselaandrijvingen van Fleischmann maakt ze wel betrouwbaarder en sinds ik er ook voldoende power opzet schakelen ze eigenlijk altijd. De Engelse wissel wil intern wel eens niet helemaal lekker omgaan, waardoor een stuk stroomloos komt te staan. Dat is nog een aandachtspunt.
Met beste groeten,

Dirk Meijer

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - Digitalisering
« Reactie #104 Gepost op: 23 december 2013, 15:06:54 »
Dat is wat ik in de toekomst ook ga doen, zeker voor de ontkoppelrails, maar op dit moment heb ik een aparte trafo voor de wissels en ze schakelen eigenlijk ook altijd.
Heel in het begin niet maar dat had volgens mij er mee te maken dat ze lang niet waren gebruikt.