Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
14 August 2025, 21:50:18
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Wat vinden jullie van dit baanplan?  (gelezen 18433 keer)

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
Re: Wat vinden jullie van dit baanplan?
« Reactie #75 Gepost op: 28 August 2013, 17:02:19 »
Die opmerking over treinlengtes is belangrijk.
 Wil je een 10-delige Thalys laten rijden? Dan moet je baan veel groter. Kort hem in tot 6 bakken, en je kunt hem kwijt. Zelf rijd ik met een 6-delige ICE (moet eigenlijk 8 bakken hebben). Zou ik met de originele lengte rijden, dan is de staart nog niet uit de boog, of de kop gaat er alweer in. En dat vind ik geen gezicht, vooral niet langs het perron.
Selectief comprimeren dus. Niet alleen je baan, maar ook je treinen. Als je treinen maximaal 2 meter lang zijn, kun je toch nog 6 à 7 rijtuigen per trein laten rijden.

Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #76 Gepost op: 28 August 2013, 18:26:42 »

Duidelijk en helemaal mee eens.
Had even de indruk dat het op mijn opmerkingen sloeg maar het was als voorbeeld aangehaald. 8)
Gelukkig voor de TS hebben wij er geen verstand van en komen onze adviezen volledig uit de lucht gegrepen.  ;D 8)
Fijn dat tie duidelijk en goedgekeurd is   (y)
1duidige gedachtes allom hier op div vlakken  :D

Ik ben al een keer of 4 bij miniworld geweest en daar is het heel veel groter maar alles is wel dicht op elkaat gebouwd.

Ik wil best afwijken maar 2 hoofddingen wil ik er zoizo in hebben dubbelspoor en t carsystem.
Ik als redelijk groentje in baanplannen en de rest,wil even wat verduidelijken(als t lukt).
Miniworld is een redelijk lang gerekte baan,geen rondje,t werkt met veel landschap weinig spoor(uitzondering daargelaten),t werkt met hoogte verschillen en verborgen spoor stukken dmv huizen of groen of weet ik t wat.
Omdat het lang gerekt is ,hier en daar soms visueel opgedeelt (je ziet staande aan de ene kant van de baan niet wat er aan de andere kant gebeurt) maakt het interessant en spannend en leuk om te rijden en te bezoeken.
en het is ook geen racebaan achtig ovaaltje(recht,bocht,recht,bocht langs een bak rand) waarin een sneltrein van loc+8 bakken moet parkeren op een station ter grote van een dubbeltje :-  ;)
Dat is het verschil.
Je wil teveel op een relatief plat oppervlak zonder hoogte verschillen door b.v een berg en t is recht toe ....... , afijn iemand snapt m wel denk ik  ::)
Stap af van je baan vorm en probeer is iets in een u vorm met 2 kopstations,of een u vorm en 1 kopstation en een schaduwstation aan de ander poot van u vorm.
Weet ik veel,ik zeg toch weer zomaar iets,hopelijk komt t over door er is rustig over nadenken.
anders voel ik me net de ezel in dat gezegde met die steen :-X ,da zal dan ook gelijk de laatste keer zijn  ;D

Een ovale baan heb ik zelden gezien op een beurs.
Ken er genoeg in wat voor variant dan ook, maar door er een berg thema van te maken b.v. zie niet wat er allemaal gebeurt aan de andere kant.
T enige wezenlijke verschil is dan dat daar geen zichtbaar mangat in t midden zit maar de baan zo compact is opgebouwd met module's dat men de meeste dingen van buitenaf kan doen(zolang t geen electronica draden betreft  ;D )
En er is veel verborgen uit zicht,dat je naar een soort ovaaltje staat te kijken valt de meeste niet eens op omdat er zoveel "tegelijk" te bekijken valt.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #77 Gepost op: 28 August 2013, 19:31:57 »
@remunj  t ging volgens min niet over het tandrad. T ging over de stijging en daling zonder tandrad
Zeg maar gewoon Eric hoor  8)

Je moet oude catalogussen wat dat betreft ook met een flinke korrel zout nemen. De daarin vak getoonde baanplannen zijn bij lange na niet realistisch met o.a. de door jou aangehaalde skihellingen.  8) Dat zijn verkoopplaatjes waarin de fabrikant zoveel mogelijk van zijn assortiment wil laten zien en jouw wil laten geloven dat dat allemaal kan.
Wil je al indruk maken op een beurs dan moet je toch met wat realistischer plannen komen.

De 8 cm speling is alleen op de plek waar de trein binnenkomt. Daarna zal deze nog wat verder gaan afdalen.
Wat verder mag best veel verder worden. Stel je hebt een schaduwstation van 5 sporen. Meneer Murphy is in een goede bui en laat op het slechts bereikbare spoor iets gebeuren. Probeer jij je hand maar eens door een ruimte te proppen van pak hem beet 8 - 10 cm over de teinen op de overige 4 sporen heen om bv de tein weer op het spoor te zetten. Succes  (y)

Een ovale baan heb ik zelden gezien op een beurs. Meestal waten het module banen met niet al te ruime bochten en de rest liep recht in het midden. De namen daarvan weet ik niet meer.
Die ovale banen zijn er zeker, en vaker dan jij denkt. Alleen zijn die vaak zodanig gebouwd dat het niet opvalt dat het ovalen zijn. Eigenlijk zijn die opgebouwd volgens het hondenbot principe. Een groot rijgedeelte in het midden met links en rechts lussen al of niet gecamoufleerd door scenery of weggewerkt achter achtergrond platen. Of echt rondlopend waarbij er achter de achtergrond platen een schaduwstation is weggewerkt.

Zonder de organisatoren van beurzen zoals Eurospoor en Rail voor het hoofd te stoten maar daar kom je geregeld banen voor die ooit acceptabel waren maar naar hedendaagse begrippen/wensen/eisen echt niet meer kunnen.
En wat jij voor ogen hebt om te bouwen gaat in die categorie vallen. Leuk om even een blijk op te werpen maar niet geneog om de aandacht lang vast te houden.
En voor de hele goegemeente gaat roepen "bouw dan zelf iets als je het zo goed weet". Daar heb ik om meerdere redenen geen behoefte aan. Maar ik weet wel wat ik van een tentoonstellingsbaan wil verwachten. B.v. een verrasend sporenplan, scenery met aardigheidjes/verrassingen. Zaken die de aandacht vasthouden.

Wil je nu echt eens kijken hoe een goede tentoonstellingsbaan eruit ziet ga dan volgend jaar Maart naar de beurs Ontraxs in het spoorwegmuseum. Dan zie je dat daar dus niet die "ramvolle" banen staan maar banen volgens het less is more principe waar een evenwichtige verdeling is tussen rails en scenery. Je zult er wel "vollere"baantjes tegenkomen maar dat zijn meer diorama's met een beperkt treinverkeer waarin een hele scene wordt afgebeeld.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Miniature Holland

• NL in miniatuur
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Het Haagse openbaar vervoer in model
    • Instagram
« Reactie #78 Gepost op: 28 August 2013, 21:05:56 »
@tijgernootje en remunj. Ik begrijp jullie commentaar en daarom daag ik jullie uit. Ik snap dat mensen het beter weten en daarom wil ik wel is hun baanplannen zien. Ik zou graag van jullie dan een baanplan op dit formaat willen zien van 2 bij 3 meter en met de open oppervlakte in het midden van waaruit alles bestuurd gaan worden. De treinen moeten kunnen rond rijden en naar het schaduwstation kunnen rijden. T station om de bovenopbouw moet minimaal 2 meter zijn. Er moet met dubbspoor gereden worden en er moet een 4 sporig station in liggen. Diagonale linnen mag uiteraard maar niet veelste grote bochten. Zoveel mogelijk recht. Er moet faller car system in 2 richtingen kunnen rijden.

Succes. Ik zie het vanzelf in dit draadje verschijnen

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #79 Gepost op: 28 August 2013, 21:24:09 »
Onmogelijk.
Op dit oppervlak  M O E T  je concessies doen. Een beetje realisme op de baan zorgt automatisch voor kortere stationssporen, bijvoorbeeld.
Kortom: Je wilt veel te veel op een klein oppervlak.

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #80 Gepost op: 28 August 2013, 21:37:31 »
Hm, als je dan vraagt om een baanplan van twee bij drie meter met een bediengat in het midden: die van mij voldoet aan die parameters. En mijn "station" is er wel, maar dat zie je niet. Alleen maar een paar wissels van één van de koppen van het station. De rest is schaduwstation met een lokomotievendepot d'r bovenop.
Dat wil zeggen, het is de bedoeling dat dat het wordt. Op drie meter bouw je geen geloofwaardig station waar lange ICE's en InterCity's en zo stoppen. Misschien in N, met wat fantasie.

En ja, ik wil ook wel lange perrons. En een mooi stukje vrije baan als 'Paradestrecke'. Maar ik kan niet alles hebben, dus moet ik kiezen, niet met alle geweld toch willen en met een speelbaantje thuiskomen.
Maar je moet doen wat JIJ wilt, je hoeft je niks van al die raadgevingen aan te trekken, het is JOUW baan.

Succes!
Jan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #81 Gepost op: 28 August 2013, 22:05:28 »
Jason, ik ga er nog één keer wat over zeggen. Als de leeftijd in je profiel klopt voorspel ik je dat je nog wel een paar keer je neus zal stoten voordat je tot de ontdekking komt dat al die ouwe l*llen hier gelijk hebben.
Je wil gewoon te veel op een te kleine oppervlakte. Een station van twee meter terwijl de grootste lengte van de baan 3 meter is, dat kan wel, maar het is geen gezicht.
En een ondergronds schaduwstation op een tentoonstellingsbaan, vergeet het maar. Je komt voor grote constructieve problemen te staan. Als je het toch wil, wacht dan nog 20 jaar waarin je wat ervaring bij elkaar kunt sprokkelen.

Dus mijn advies: uitkleden dat plan. Hoofdspoor enkelsporig. Station met perrons van 1,50 meter. Schaduwstation op gelijk niveau achter de coulissen.
Materiëel treinstellen met max. 5 rijtuigen en trek/duwtreinen met hoogstens 4 rijtuigen. Goederentreinen kunnen wat langer zijn, die hoeven niet langs het perron te passen, maar ze moeten wel in je schaduwstation passen.

Dat was wat ik er over te zeggen heb, verder mag je het lekker zelf uitzoeken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #82 Gepost op: 28 August 2013, 22:30:16 »
Grappig topic dit. Soort wedstrijd van 'wie overtuigt hem het eerst' haha. Ik geef het op. Ik ben nu alleen nog benieuwd wat het wordt en hoelang dit stand houdt.

Go for it!
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Chris80

• Offline Offline
    • Zeedoorn
« Reactie #83 Gepost op: 28 August 2013, 22:58:12 »
Ik sluit me volledig bij Klaas aan (aangezien dit overeenkomt met wat ik al eerder hebt getypt :)).

Verder zou ik op de beurs voor de baan gaan staan ipv ertussen, dat geeft meer interactie met het publiek en scheelt je heel wat onder de baan door gekruip.

Ok, nog 1x dan. Less is more.

Groet,
Chris

Ps: bovenstaande geldt dus voor als je op tentoonstellingen wil staan. Voor thuis moet je het natuurlijk helemaal zelf weten :).
« Laatst bewerkt op: 28 August 2013, 23:17:59 door Chris80. Reden: Ps: toegevoegd »

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #84 Gepost op: 29 August 2013, 08:51:47 »
Jason,

Waarom zou ik een baanplan voor je maken.
Je hebt al zoveel advies gekregen dat je dat nu goed zelf zou moeten kunnen.
Chris heeft je al het baanplan gegeven wat op jouw oppervlak past.

Verder sluit ik me aan bij voorgaande sprekers.

Ik denk dat we alvast 1 conclusie kunnen trekken.
Iedereen is overtuigd, behalve jij  ;D

Als, zoals Klaas ook schrijft, je leeftijd klopt lijdt jij aan iets waar we allemaal aan geleden hebben op jouw leeftijd.
Het begint met een E en eindigt op heid  ;D 8) ;D

Maar vertel wanneer kunnen we je baan bewonderen op een beurs zodat jij ons ongelijk kunt aantonen?

Succes.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #85 Gepost op: 29 August 2013, 08:53:12 »
@tijgernootje en remunj. Ik begrijp jullie commentaar en daarom daag ik jullie uit.
Ja als je t echt had begrepen dan kwam je niet met dit zoveelste "foutje" aan,je denkt toch niet dat ik m'n tijd daar aan ga verspenderen omdat een 18 jarige te lui is om het zelf te proberen of zelf te zoeken naar voorbeelden.

Ik zou graag van jullie dan een baanplan op dit formaat willen zien van 2 bij 3 meter en met de open oppervlakte in het midden van waaruit alles bestuurd gaan worden. De treinen moeten kunnen rond rijden en naar het schaduwstation kunnen rijden. T station om de bovenopbouw moet minimaal 2 meter zijn. Er moet met dubbspoor gereden worden en er moet een 4 sporig station in liggen. Diagonale linnen mag uiteraard maar niet veelste grote bochten. Zoveel mogelijk recht. Er moet faller car system in 2 richtingen kunnen rijden.
Ja zodra ik geen werk meer heb.
Of een eigen zaak ben begonnen (een andere versie van een Mac Donalds)hier kun je dan baanplannen bestellen aan de drive through ipv hamburgers. 
Of me 70 jaar lang helemaal de pest verveel/niks zinnigers meer weet te doen en t betaald goed .
Dan zal ik daar is over gaan nadenken,niet eerder.
Niet met diagonale linnen,niet met diagonale katoen of weet ik veel ;D
(over concessies moeten doen en het vertellen :-X daar begin ik niet meer aan want hij wil nog steeds een 747 op t grasveld achter in de tuin zien landen bij m thuis)

Op drie meter bouw je geen geloofwaardig station waar lange ICE's en InterCity's en zo stoppen. Misschien in N, met wat fantasie.

Maar je moet doen wat JIJ wilt, je hoeft je niks van al die raadgevingen aan te trekken, het is JOUW baan.
Jan stop r maar mee,net een zinkend schip  ;D
Voorlopig is t niet meer dan een papiertje en idd lkkr doen wat je wil,veul plezier ermee (y)
@ Eric dit is een geval van een betonplaat voor t h**fd van enkele meters dik en niet anders  ;D
 @ iedereen die verder gaat met reageren,veel suc6.
Ik ga vanaf nu denk enkel nog verder lezen in dit draadje,heb r verder geen zin meer in  :P
*tenzij iemand hier iets leuks zegt of iets niet snapt van m'n laatste berichtje*
« Laatst bewerkt op: 29 August 2013, 16:13:05 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Mudhen

• Offline Offline
  • AKA Genx Diorama
« Reactie #86 Gepost op: 29 August 2013, 09:13:46 »
Tijd is essentieel blijkt weer eens  leeftijd, prioriteit, mentaliteit, enz ;D
-1- Sebas

Beneluxspoor USA shelf layout
Youtube: Genx Diorama

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #87 Gepost op: 29 August 2013, 09:17:58 »
@ Eric dit is een geval van een betonplaat voor t h**fd van enkele meters dik en niet anders  ;D
Superdik extra gewapend beton  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #88 Gepost op: 29 August 2013, 11:03:49 »
Dus de eindconclusie op de titel van dit draadje :

We vinden je baanplan eigenlijk niet zo goed.

Daar kan je wat mee doen, maar dat lijkt er niet op.
(dus ik snap de reactie op jou 'uitdaging')

Of je kan hem gewoon gaan bouwen, wat je goed recht is.
Verder wens ik je er veel plezier mee en succes.
« Laatst bewerkt op: 29 August 2013, 11:05:26 door Chris »

tijgernootje

• Offline Offline
« Reactie #89 Gepost op: 29 August 2013, 16:13:52 »
We vinden je baanplan eigenlijk niet zo goed.
Chris, hoe kom je toch op dat idee ?  ::)  ;D :-X
Met vr gr

Floris