Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Hans van de Burgt
Vandaag om 07:05:34
Roco Fccpps, overzicht van Roco-modellen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 01:23:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 00:00:04
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
14 August 2025, 23:16:59
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Rob Bennis
14 August 2025, 23:10:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
14 August 2025, 22:55:04
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
14 August 2025, 22:46:37
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Reeks77
14 August 2025, 22:39:46
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Overet
14 August 2025, 22:04:43
Raadplaatje door Lars Smelter
14 August 2025, 21:50:23
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
14 August 2025, 21:30:54
Aanpassen baanplan bestaande baan door Ronald69
14 August 2025, 20:52:02
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
14 August 2025, 20:22:24
Fleischmann Anna ombouw. door defender
14 August 2025, 20:19:47
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 August 2025, 20:15:03
Sfeer op je modelbaan door BartvD
14 August 2025, 19:29:41
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
14 August 2025, 18:37:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
14 August 2025, 17:25:32
Aachenau West door tijgernootje
14 August 2025, 16:43:07
US diorama in H0 door tijgernootje
14 August 2025, 16:33:38
Rijnstraat door tijgernootje
14 August 2025, 16:32:24
Da's Daz 2 door Huup
14 August 2025, 15:59:06
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
14 August 2025, 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
14 August 2025, 15:21:31
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
14 August 2025, 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
14 August 2025, 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
14 August 2025, 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
14 August 2025, 13:18:06
Yamorc booster door Ben
14 August 2025, 12:50:26
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
14 August 2025, 12:26:46

Auteur Topic: Wat vinden jullie van dit baanplan?  (gelezen 18464 keer)

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: Wat vinden jullie van dit baanplan?
« Reactie #90 Gepost op: 29 August 2013, 17:08:05 »
Ik kan me er wel iets bij voorstellen, bij het denkwerk van Jason. Hij wil graag met indrukwekkende treinen rijden, lange treinen vooral, op lange trajecten. De ruimte die tot de beschikking staat is echter beperkt, en staat dergelijke dingen eigenlijk niet toe. Een heel bekend probleem, dat bij menigeen in meer of mindere mate zal spelen.Lange treinen in krappe bochten vindt niemand mooi, en als je maar 2 x 3 meter beschikbaar hebt... tja, dan heb je een probleem.
Daarvanuit bekeken vond ik het eerste baanplan nog niet eens echt slecht, misschien wat statisch en met wel héél krappe bochten. Daar valt op zichzelf wel wat aan te doen, al zal het bochtenwerk nooit helemaal ideaal worden.
Daar is door de verschillende respondenten ook al op gewezen. Als je daar vrede mee hebt, is met een dergelijke baan heel goed te leven. Als je echter ook ambities koestert om met diezelfde baan ook op beurzen te gaan staan, dan zul je er al gauw achter komen dat 'het publiek' erg verwend is en dit soort baantjes al gauw voorbij zal lopen.

Laten we met z'n allen ophouden met Jason af te kammen, daar is dit forum te goed voor vind ik, en in plaats daarvan proberen Jason op goede ideeën te brengen. Daar is dit forum onder meer voor bedoeld.
Van Jason's kant mag verwacht worden dat hij de aangedragen suggesties en ideeën overweegt en meeneemt in zijn besluiten en ze niet zonder al te veel commentaar of valide tegenargumenten van de hand wijst. Want dan is het inderdaad paerlen voor de zwijnen werpen.

Groet,
Jan

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #91 Gepost op: 29 August 2013, 17:11:57 »
Laten we met z'n allen ophouden met Jason af te kammen, daar is dit forum te goed voor vind ik, en in plaats daarvan proberen Jason op goede ideeën te brengen.
In mijn beleving is er van afkammen nauwelijks sprake, en goede ideeën zijn er voldoende aangedragen.
Maar ja, Jason vindt zijn eigen ideeën beter dan de onze.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #92 Gepost op: 29 August 2013, 17:13:56 »
Mijn beleving ook.
Hij vraagt advies. Hij is 18, dus kan dat prima in zich opnemen.
Als je er dan helemaal niets mee doet en blijft vasthouden aan een aantal eisen die niet goed uit te voeren zijn, ontstaat er enige irritatie.
Maar om nou te zeggen dat we hem afkammen, nee.

Hij vroeg.
Wij gaven.

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #93 Gepost op: 29 August 2013, 17:18:15 »
Oké, maar je kunt ook gewoon niks meer zeggen...

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #94 Gepost op: 29 August 2013, 17:18:49 »
Ga ik nu gelijk mee beginnen.

Gert1

• Gast
« Reactie #95 Gepost op: 29 August 2013, 17:25:29 »
Heel soms kun je dingen mooier in een andere taal zeggen:

In der Beschränkung zeigt sich der Meister. Und das Gesetz nur kann uns Freiheit geben.
(Johann Wolfgang von Goethe)

mvg,
Gert

Hendrik Jan

• Offline Offline
  • 46%, unchillfiltered, natural colour
« Reactie #96 Gepost op: 29 August 2013, 18:58:55 »
Ik ga gewoon eens even een railplan voor die knul in mekaar zetten. kinderachtig dat die azijnpissers dat niet doen.
Willen ze niet?
Wilniet ligt op het kerkhof en Kanniet ligt ernaast.
Zoals de grote filosoof Captain James Tiberius Kirk destijds al zei:"I don't believe in a no-win scenario."

de groeten van...
Hendrik Jan
Never trust a man who, when left alone with a tea cozy, doesn't try it on
-Billy Connolly

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #97 Gepost op: 29 August 2013, 19:07:48 »
Ik ga gewoon eens even een railplan voor die knul in mekaar zetten. kinderachtig dat die azijnpissers dat niet doen.
Willen ze niet?
Azijnpisser of niet,met termen als ik daag je uit,terwijl men zelf weinig/niks heeft laten zien hier als t gaat om zoek/speur/denk werk/suggesties meenemen in een nieuw plan,laat al snel vele deuren dichtvallen :-X
(zeg niet dat men niets heeft geprobeerd,maar t laten merken is niet gebeurt)
Als je maar genoeg probeert en t komt niet over,dan stop je dr vanzelf mee om het duidelijk te maken  :-X
Ben benieuwd HJ of jij iemand het "licht" kan laten zien die zo veel eisend is.
Suc6  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #98 Gepost op: 29 August 2013, 19:26:28 »
Kirk speelde dan ook vals toen ie dat zei.  8)

Ik ben benieuwd of je Jason blij kan maken.
Succes  (y)

Hendrik Jan

• Offline Offline
« Reactie #99 Gepost op: 29 August 2013, 19:34:58 »
Kijk, jij kent je klassiekers ;)

Hendrik Jan
-Billy Connolly

Chris

• Offline Offline
    • Het Groterdam Project
« Reactie #100 Gepost op: 29 August 2013, 19:48:47 »
Trekkie  ;D

Hendrik Jan

• Offline Offline
« Reactie #101 Gepost op: 29 August 2013, 19:56:58 »
Eerste opzetje voor Jason.

In winrail, daarna in Paint.
Direct onder het grote station ligt het schaduwstation, op -8,5cm.
Het grote station ligt op 1 of meer losse platen, die in hun geheel met scharnieren kantelen, zodat het schaduwstation bereikbaar is. Of het station ligt op een aantal platen, die geborgd zijn met kastsluiters of scharnier=pen ofzo. (Doe ik op plankendam ook, werkt prima)
Maximale helling: 2,5%
minimale boogstraal: R3 (Fleischmann)
Perronlengte:220cm.
De wisselstraten zijn zo niet verkrijgbaar, je zult zelf de zaag in de wissels moeten zetten. En dat kan. Anderen gingen u reeds voor. Zie ook mijn eigen Plankendamse bouwdraadje http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,43441.msg741492.html#msg741492

Het Faller Car System vindt ook nog een plek, is zelfs essentieel, zoals je ziet. Het viaduct dient als camouflage voor de sporen naar het schaduwstation. Boven de gestippelde spoorlijn is in mijn opzet ruimte voor scenery. Dat kan van alles zijn. Flats, industrie, bos, weide, wat je maar wilt.

Blijft er een dijk van een probleem over: exploitatie. Hoe lang is het leuk om steeds dezelfde treinen te zien rijden?Hoe handig moet je zijn om dit te bouwen?
Behoorlijk.
En als het mee moet naar beurzen moet je echt 3 rechterhanden hebben.

En tot slot: wat mag het allemaal kosten? Ik heb een baan, weinig woonlasten. Ik kan nog eens wat uitgeven. Hoe zit dat bij Jason?

de groeten van...
Hendrik Jan
-Billy Connolly

Hendrik Jan

• Offline Offline
« Reactie #102 Gepost op: 29 August 2013, 20:30:09 »
Mijn laatste voorstel voor Jason.
Zelfde plan, nu wat verder aangekleed. Rechtsboven rijdt de trein door een insnijding zoals we die kennen uit Assel. Prachtig gebied met heide, bomen, en treinen ;)
linksboven een jaren 30 wijk. Hier kun je de bekende huisjes van Kibri plaatsen, vaak voor een apendaalder op de beurs te koop. Midden boven is een wijkje met portiekflats.

Voor het gemak heb ik de baan kleiner uitgevoerd dan in Jason's plan. 50cm breed , waar Jason 60 aanhoudt.
Als je 60 cm aanhoudt, heb je meer ruimte voor de aankleding, maar minder ruimte om zelf in het midden plaats te nemen. Je mangat is erg krap!

In het onderste deel is ruimte om de grote stad uit te beelden met halfmodellen langs de rand, en geschikte achtergrondplaten. Ook het stationsplein biedt mooie mogelijkheden om de grote stadsfeer te scheppen.

Plezier ermee. Ik ga kuifje kijken.

de groeten van...
Hendrik Jan
-Billy Connolly

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #103 Gepost op: 29 August 2013, 20:31:49 »
Ok. Dan even een reactie van een van die azijnpissers  ;D

Op zich aardig dat plan maar het blijft toch min of meer hetzelfde als wat Jason al had. Maar wil je binnen zijn eisen blijven dan blijft er weinig keus. Het is in ieder geval wat minder vol gepropt. Wat misschien nog zou kunnen is het station iets diagonaal leggen door de rechter wisselstraat iets hoger te leggen.
Niet optimaal want dan begint na de wisselstraat direct de bocht. Alvast een recept voor mogelijke problemen.

Direct onder het grote station ligt het schaduwstation, op -8,5cm.
Het grote station ligt op 1 of meer losse platen, die in hun geheel met scharnieren kantelen, zodat het schaduwstation bereikbaar is. Of het station ligt op een aantal platen, die geborgd zijn met kastsluiters of scharnier=pen ofzo. (Doe ik op plankendam ook, werkt prima)
Dat met die opklapbare platen is zo'n gek idee nog niet. Anders blijft die 8.5 cm een bottleneck voor de bereikbaarheid.
Maar houdt in gedachten dan Jason er ook mee naar beurzen wil gaan. Dan moet het geheel langere tijd betrouwbaar functioneren, dus altijd weer goed aansluiten. Jij gebruikt het in een stationaire opstelling.

De wisselstraten zijn zo niet verkrijgbaar, je zult zelf de zaag in de wissels moeten zetten. En dat kan. Anderen gingen u reeds voor. Zie ook mijn eigen Plankendamse bouwdraadje
Het is niet onmogelijk. Ik heb zoiets ook zelf in elkaar geflanst. Is ff wat gefroebel maar dan heb je ook wat. Vergt wel wat oefening en ervaring.

Het Faller Car System vindt ook nog een plek, is zelfs essentieel, zoals je ziet. Het viaduct dient als camouflage voor de sporen naar het schaduwstation. Boven de gestippelde spoorlijn is in mijn opzet ruimte voor scenery. Dat kan van alles zijn. Flats, industrie, bos, weide, wat je maar wilt.
Dat het Faller car system essentieel is ben ik niet met je eens. Dat je het viaduct gebruikt als camouflage is helemaal goed. maar dat kan ook met een statische opstelling van viaduct met wat auto's
Voor het dynamische effect is het FCS uiteraard mooier.

Blijft er een dijk van een probleem over: exploitatie. Hoe lang is het leuk om steeds dezelfde treinen te zien rijden?Hoe handig moet je zijn om dit te bouwen?
Behoorlijk.
En als het mee moet naar beurzen moet je echt 3 rechterhanden hebben.
Absoluut waar. En dat onderschat Jason waarschijnlijk heel erg.

Mijn idee zou zijn. Bouw voor thuis iets in de trant zoals het nu is. Kan je het helemaal naar je eigen zin maken.
Maar wil je daarnaast perse met een baan op beurzen gaan staan, maak daar dan een aparte modulebaan voor met een minder statisch (lees recht) baanplan en rustige evenwichtige scenery.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Hendrik Jan

• Offline Offline
« Reactie #104 Gepost op: 29 August 2013, 21:30:12 »
Hé Eric,
je serveert hele goeie balsamico. ;D

Vergeet niet, het is maar een schets. In een echt ontwerp zou ik het station niet parallel leggen met de baanrand, maar onder een kleine hoek, precies zoals je voorstelt. ook zou ik aan de bovenkant nog wat spelen met grote boogstralen. Maar daarvoor had ik vanavond geen tijd.
Het Faller Car System is niet essentieel voor het ontwerp, maar wel voor Jason, vandaar dat ik het een plaatsje gun.
Als je de jaren '30 wijk linksboven handig ontwerpt is er ook nog wel plaats voor zo'n fietsertje, misschien.

Blijft over de vraag of de exploitatie interessant genoeg is. Want je hebt in dit ontwerp niet zoveel mogelijkheden.

Hendrik Jan
-Billy Connolly