Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2025 door henk
Vandaag om 15:39:22
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 15:34:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Arjan6511
Vandaag om 15:03:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
Raadplaatje door Bob11
Vandaag om 14:29:45
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Railpassie
Vandaag om 14:25:29
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 14:21:07
Toon hier je (model)TRAM foto's. door spoorzeven
Vandaag om 13:59:34
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Sikje 225 door Eric B
Vandaag om 13:49:47
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 12:42:29
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
digitaal veranderd in 15 jaar door HeRo
Vandaag om 09:05:42
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 08:58:50
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 08:33:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
Vandaag om 07:43:21

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 62407 keer)

sneek

• Offline Offline
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #30 Gepost op: 14 August 2013, 13:29:35 »
vind in dit draadje wel leuk dat mensen die zo'n ding nog nooit hebben aangeraakt of gezien hebben vertellen hoe het werkt, met mij zie ik nog 1 persoon die die dingen live hebben meegemaakt, ik weet wel dat nieuwe nokken schijven betekende zagen vijlen schuren etc etc en als dat kl*** ding dan weer inbouwde kon je ook nog eens de kans oplopen op tapeinden in de bak die soms spontaan braken......en oh ja hier ook vermeld mat 54 en mat 64 schakelde gewoon af er liep niks terug...........

en JH betekend Jeumont Henry

:-\ Nou.... hou het maar op Jeumont-Heidmann
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #31 Gepost op: 14 August 2013, 22:12:46 »
Hallo allemaal,

Heel veel gedoe gelezen over de JH wals, wat ik allemaal lekker boeiend vind ( NOT )...nu zou ik graag weer iets willen lezen over de geplande terugkomst van de benelux hondekop als het kan.Niet vervelend bedoeld hoor...maar ging dit draadje niet over het terughalen en opknappen van het stel ???  ;D

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

NS/NMBS fan uit Oostenrijk

• Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 14 August 2013, 23:01:01 »
Hallo allemaal,

Heel veel gedoe gelezen over de JH wals, wat ik allemaal lekker boeiend vind ( NOT )...nu zou ik graag weer iets willen lezen over de geplande terugkomst van de benelux hondekop als het kan.Niet vervelend bedoeld hoor...maar ging dit draadje niet over het terughalen en opknappen van het stel ???  ;D

Groeten Ruud B.

Eehh ja, daar dacht ik ook al aan^^ ;)

Thom

• Offline Offline
« Reactie #33 Gepost op: 14 August 2013, 23:15:03 »
Hallo allemaal,

Groeten Ruud B.
Euhm, die JH wals heb je met het opknappen toch echt wel mee te maken, dus dat moet wel ontopic zijn eigenlijk ;)

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #34 Gepost op: 15 August 2013, 08:27:09 »
Ach Thom, misschien wil Ruud het stel alleen maar fraai opgeknapt zien en niet rijdend.

Jeroen Mooij

• Offline Offline
  • check www.roestrijden.nl
« Reactie #35 Gepost op: 15 August 2013, 08:42:37 »
Wellicht wil Ruud zijn interesseveld uitbreiden door zelf een bijdrage te leveren aan het in oude luister herstellen van de 220.902.
Hij kan in Amersfoort alvast oefenen aan de 766.

Deze tip geldt trouwens niet alleen voor Ruud in het bijzonder maar ook voor vele forumleden in het algemeen.

Groet,

Jeroen
Treinen moeten rijden

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #36 Gepost op: 15 August 2013, 09:15:34 »
Helemaal mee eens Jeroen.
Al ik nog in Nederland woonde dan had ik ook zeker komen helpen.

tijgernootje

• Offline Offline
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
« Reactie #37 Gepost op: 15 August 2013, 11:55:34 »
Om het geheel dan toch weer wat on topic te houden,hier een linkje naar een site met fotos van het stel
https://sites.google.com/site/hispeedrijtuigen/mat-57-hondenkopstellen/stel-220902
Het ziet er idd niet echt geweldig uit met die onstane schade aan het stel  :o
Buiten staan is niet bevorderlijk geweest voor dit treinstel   :(
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #38 Gepost op: 15 August 2013, 12:12:09 »
@Floris : van een foto oordelen is zelden een goede manier om een echte indruk te krijgen... zeker voor een leek

@Ruud : wat jij gezeur vind is voor een ander misschien wel interessant?
« Laatst bewerkt op: 15 August 2013, 12:13:42 door JAB van Ree »
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mitchell

• 3D Designer
  • Offline Offline
    • SpoorObjecten
« Reactie #39 Gepost op: 15 August 2013, 12:55:08 »
1999, die foto's Floris.

14 jaar ondertussen, het zal er niet beter op zijn geworden :'(

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #40 Gepost op: 15 August 2013, 13:19:40 »
 ;D Het ding is nog niet eens in NL en er is al weer heibel in de tent... Geweldig  >:( [NOT]

1. Die JH-wals is typerend voor de Beneluxjes, volgens mij is het jarenlang de "normaal gebruikelijke Controller" bij de NMBS geweest (Hebben zelfs die Varkenssnuitjes ("Breaks"), die nu "alternatieve V250" spelen niet nog zo'n ding? [of in ieder geval de eerste series?])

2. Die JH-wals is compatibel met de installatie van het binnenlandse Mat '54, maar vereist een beetje aandacht bij de bediening.

3. Dit concept was wél één van de eerste grensoverschrijdende projecten: ánder stroomsysteem, ándere beveiliging, ándere seingeving langs de baan, maar wel degelijk de voorlopers/wegbereiders voor de Traxxen en andere moderne zut van vandaag...

4. Behoud en Herstel van dit treinstel houdt dus óók in, dat de TECHNIEK (zoveel als mogelijk) behouden moet blijven. En daarbij kon ik alleen maar glimlachen, toen de eerste reactie op de kreet "rijvaardig/dienstvaardig" verwees naar die JH-wals! Daarbij leek de auteur mij duidelijk iemand die, óf zelf dat ding uit de praktijk kende, óf nazaat was van iemand die dat ding uit de praktijk kende... [En dankzij de pb weet ik dat nu ook zeker...] IK ken de JH-wals inderdaad alleen uit de theorie, de nodige (vak-)literatuur en de geduldige uitleg van vakmensen die ik ontmoette omdat ik het voorrecht had "de juiste kennissen" te hebben en dus wel eens ergens kwam, waar 'buitenstaanders' zéker toentertijd meestal NIET kwamen...

5. Floris: Ik had die foto's al eens eerder gezien. Ik ben het met je eens, dat het er nogal 'heftig' uitziet, maar zoals "JAB" al aangeeft, laat je hierdoor niet  uit het veld slaan! (Het ziet er vaak erger uit, dan het is; maar bedenk, het is dik staalplaat, en zolang het niet om dragende delen gaat is een nieuw stuk er zó ingelast  ;) ) De staat van de trucks en de electrische installatie/tractie zijn éérder bepalend voor het succes van restauratie tot dienstvaardig museumstel!

6. Ruud:  :-\ Meer een liefhebber van de "Rode Koorden en Wit Grind" variëteit van een OV-museum? (en de bijbehorende bordjes: Niet Aanraken/Do Not Touch/Nicht Berühren/Pas Toucher SVP/Non Toccare)  Jouw goeie recht, maar mekker dan niet tegen de mensen die dat mooi herstelde stuk techniek óók FUNCTIONEREND willen tonen en dus herinneringen ophalen aan de lastige punten van dit stukje geschiedenis (al is het maar om de kennis beschikbaar te houden)...

Olie giet ik fysiek veruit het liefst op plekken, waar ik daarmee 'soepel functioneren' kan bevorderen: motoren, versnellingsbakken, tandwielkasten etc.  ;), maar als het figuurlijk moet, doe ik het liever "op de golven", dan "op het vuur"...
Ik heb ongetwijfeld mijn mening, ventileer die wellicht niet altijd even 'handig', maar probeer vóór alles dat Historische Materieel zo goed mogelijk te behouden!

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Wijbe

• LightMyTrain
  • Offline Offline
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
« Reactie #41 Gepost op: 15 August 2013, 13:21:47 »
Wie zegt dat die bruine plekken roest is? Roestwerende menie is het stel mee behandeld. De staat schijnt zelfs beter te zijn dan de 4-delige.

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 15 August 2013, 14:01:16 »
Ik zie inderdaad ook veelal behandelde plekken waar roest heeft gezeten en een enkele "nieuwe" roestplek. Dus zal het waarschijnlijk meevallen met de materiaal dikte.
Op de getoonde foto's was ook nog een losse generator/compressor groep te zien. is dat een reserve of komt die uit het steL?
We wachten rustig af wanneer het stel komt.

timtrein

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 15 August 2013, 16:48:45 »
Het is geen menie, menie is een soort verf. Dit is transparant, zo te zien is het Owatrol, een roestbinder, die vreet zich vast in de roest en zorgt ervoor dat het niet verder gaat roesten. Recentere foto's, voor zover voorhanden, laten geen verder verval zien, volgens mij heeft het stel ook voornamelijk binnen gestaan (hoewel het hier buiten te zien is... anyone???)
Er zitten op de foto geen gaten (of maximaal één) in het casco, de cabines zien er prima uit, er zit geen noemenswaardige roest onder de ramen, het dak lijkt ook intact. Dat is inderdaad veel beter dan de 766...

Het enige dat je op de foto's ziet is dat er wat plamuur met verf heeft losgelaten. Dat stelt echt helemaal niks voor.

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #44 Gepost op: 15 August 2013, 17:10:54 »
Gelukkig!  (y) Meer mensen, die niet schrikken van afgebladderde verf of een plekje roest (Ik had al eerder gelezen over die "Owatrol")

Ik ben het helemaal met Henk Boshuyzen eens: Laat het Beneluxje nou eerst maar eens hier komen, dan kunnen de échte experts ordentelijk kijken en een oordeel geven...

@Timtrein: Naar ik begreep heeft het stel heel lang inderdaad binnen gestaan in of bij Leuven, maar is het vanwege ander (museum-?)materieel, dat dringender onder dak moest staan buiten gezet en toen schijnt ook het balletje over "uitplaatsing naar NL" weer te zijn gaan bewegen...

@Mitchell: Jij wilt toch hopelijk niet suggereren, dat dit stel al sinds 1999 buiten staat??  :o Dan zou er aan de techniek inderdaad nog wel eens behoorlijk wat mis kunnen zijn... :(

Als de technische kant op orde is of op orde te krijgen is, hoeft er alleen maar  ;D grofweg 120 meter plaatwerk ontroest, geplamuurd, geschuurd en geschilderd te worden om weer een plaatje op de baan te brengen... (En wellicht een sopdoekje door het interieur  8) )

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...