Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Matthijs van Heijningen
Vandaag om 08:30:47
ABLOAD gaat stoppen door Jelmer
Vandaag om 08:30:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:24:01
Treinreizen met m'n vader door spoorijzer
Vandaag om 08:12:10
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 07:56:10
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door spoorijzer
Vandaag om 07:54:53
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martijn193
Vandaag om 07:03:55
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door zuylen
Vandaag om 05:02:25
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Edsko Hekman
Vandaag om 00:02:24
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 00:00:12
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
NS 8400 van Werps door mwdb
22 april 2024, 23:10:52
Bauarbeiten im gange door gdh
22 april 2024, 22:55:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
22 april 2024, 22:47:51
Tuinspoor en zo door RK
22 april 2024, 22:12:11
Haandrecht materieel door MathynK
22 april 2024, 22:00:31
Sankt Georgen. door AndrevdG
22 april 2024, 21:32:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
22 april 2024, 21:29:15
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
22 april 2024, 21:27:48
Piko Br 78 door Ronald Halma
22 april 2024, 20:55:34
Efteling stoomtrein finito door Gert Arkema
22 april 2024, 20:01:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Syb030
22 april 2024, 19:26:28
DR4024 door Michaël dB
22 april 2024, 19:20:57
Bisonkit verdunner door Tom Z.
22 april 2024, 17:25:30
5 mei 100 jaar mC 9002 door Seinhuis
22 april 2024, 17:16:29
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
22 april 2024, 16:44:20
  

Auteur Topic: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4  (gelezen 59835 keer)

Sneeuwtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 616
  • ***
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #15 Gepost op: 12 augustus 2013, 00:24:09 »
Dankjewel voor de info Peter.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #16 Gepost op: 12 augustus 2013, 13:09:36 »
Nog even een aanvulling.

Men moet wel bedenken dat vanaf Roosendaal naar Amsterdam de Beneluxjes achterop liepen, voorop liepen dan Hollandse Hondekoppen. Van Amsterdam tot Roosendaal liepen ze dan voorop. Als je dus op de hondekop reed moest je met weer opschakelen echt wachten tot de JH wals in de goede stand terug lag. Daarvoor was er de meldlamp.

Groet, Fred.
Die meldlamp zat toch alleen de BNL-hondekoppen? En niet in de binnenlandse Hondekoppen? Ik begreep uit het eerder genoemde boek dat dat meestal wat "tractie-problemen" gaf als de binnenlandse hondekoppen voorop liepen reden.
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #17 Gepost op: 12 augustus 2013, 14:07:15 »
Erwin,

Het klopt dat die lamp alleen op de Benelux zat. De tractie problemen ontstonden dus als de JH wals verkeerd kwam te liggen. Op de hondekop kreeg je dan de lamp lijnsch. uit. Dan wist je dat je iets niet goed had gedaan.

De Beneluxjes werden op Amsterdam echt niet om gerangeerd naar de voorkant van de trein dus ze liepen echt wel eens achterop.

Groet, Fred.
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2013, 14:13:33 door Totty »

Mischa

  • Offline Offline
  • Berichten: 182
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #18 Gepost op: 12 augustus 2013, 15:22:03 »
Maar bij een ervaren/goede machinist en juist gebruik, hoeft de jh-wals niet direct voor problemen te zorgen?
Mischa

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #19 Gepost op: 12 augustus 2013, 17:04:23 »
Dank je Fred, je was me net voor...

Erwin had me alleen aan het twijfelen gekregen, want ook ik meende dat die meldlamp JH-wals alleen op de BeNeLuxjes zat; ik meen zelfs op een dusdanige plek, dat hij óók van buitenaf te zien was. (Al weet ik even niet meer waarom dat was...)

Google levert op "Jeumont-Heidmann wel het nodige op... Maar het meeste is in het Frans  :( En Google-Translate is hier géén hulp: Ik probeerde het en las dat er 'roeispanen' in zo'n wals zouden zitten... ??? ;D

Het ding was/is zonder meer betrouwbaar, maar vereist 'gewenning' en 'oplettendheid' bij de bediening, vergelijk het maar met de Amsterdamse "bolkoppers", waar ook niet iedereen even handig was met een 'stuurstromer'...

Frans
« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2013, 17:32:16 door Frans van Meerwijk. Reden: Na Googelen de juiste spelling van JH neersgeschreven en een \'waarschuwing\' voor vertalingen... »
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #20 Gepost op: 12 augustus 2013, 17:26:44 »
Frans,

De bolkoppers waren natuurlijk vrij moeilijk te bedienen, de 2500 die dan achterop liep had ook zo zijn nukken. Bovendien moet je bedenken dat het de eerste trekduw treinen in het Amsterdamse waren, men was er nog niet aan gewend. Ik heb er altijd met veel plezier op gereden. Bij het kopmaken werd er later geleerd al vorens de stuurstroom uit te zetten de rijrichting op de 2500 om te leggen. Daarna ombouwen, dus dan pas de stuurstroom uit. Dat gaf aanzienlijk minder problemen.

Groet, Fred.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #21 Gepost op: 12 augustus 2013, 17:45:21 »
 ;) Hihi Fred,

Wat zijn bijnamen toch verraderlijk  ;)

Railgebonden "Bolkoppers" zijn er overduidelijk in diverse varianten:
JIJ bedoelt overduidelijk de Benelux-Trekduw met die ex-PlanD stuurstandwagen, IK bedoel een serie GVB-trams... De GVB 1G-7G worden namelijk óók als "Bolkoppers" aangeduid en er was één serie met een stuurstroominstallatie./servobesturing en daarmee moest je echt "opnieuw leren rijden :-\" Mijn favoriete wagens waren het in ieder geval NIET... Waarschijnlijk omdat ik de routine op die dingen niet had

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #22 Gepost op: 12 augustus 2013, 21:27:29 »

 In de  NS -1500V Hondenkop zat ook een schakelwals met dezelfde taak ,maar deze draaide in dezelfde richting verder naar zijn begin stand als de trein moest stoppen,wat vlugger verliep.
 Daardoor ontstonden er  'timing  " problemen tussen de twee types treinstellen...

 Vr gr,Peter
Ja hoor!
Dan heb ik al die jaren dat ik Mat'54 onderhoud gaf in Leidschendam nooit goed gekeken want in mijn beleving hadden de stellen Mat'54 schakelaars van Heemaf (lage serie) of Smitt (hoge serie)
Pas vanaf Mat'64 (ook wel apekoppen genoemd) en de mP kwam de volgordewals.
En ook bij de mP kon het fout lopen, was soms te zien aan de roodgloeiende weerstanden op het dak.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #23 Gepost op: 12 augustus 2013, 21:32:22 »
By the way:
Volgordewalsen kwamen voor bij:
Mat'24 (stuurstroom Heemaf installatie), Mat'36 (stuurstroom), Mat'40-V (stuurstroom), Mat'40-II (Hoofdstroom), Mat'64 (hoofdstroom), mP (hoofdstroom) en vanzelfsprekend Mat'57 (hoofdstroom)

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #24 Gepost op: 12 augustus 2013, 22:54:56 »
En weer heeft Henk gelijk, alleen voor de leek wordt het verhaal nu nog moeilijker.
Bij Benelux dus schakelwals, de JH. bij mat 54 werden de weerstanden dus stuk voor stuk af geschakeld.
En als het dan allemaal goed ging, en dat ging het meestal, dan reed de trein [ op tijd ].

Groetjes, Fred.

dwem

  • Offline Offline
  • Berichten: 813
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #25 Gepost op: 13 augustus 2013, 13:22:13 »
Wat de potentiële problemen met de JH wals betreft, daar is in België echt nog veel know-how over.
En de meeste Belgen spreken Nederlands; daar loopt echt wel een Vlaamse Henk Boshuyzen tussen!

Dirk

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2013, 16:37:15 »
 ;D (y) (y)
Inderdaad, komt 'zéker en vast' goed ;)

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #27 Gepost op: 13 augustus 2013, 19:53:16 »
Er is alleen één ding: Als het stel ooit nog eens naar België moet kunnen rijden dan zal een eventuele (onzichtbare) aanpassing in de sturing van de JH wals wel de goedkeuring van de Belgen nodig hebben.
Maar dat hangt o.a. af van de vorm van overdracht van de Belgen aan de stichting Hondekop-IV.
Ik ben blij dat het gelukt is en feliciteer de club van Erik de Zwart ermee. ooit is er vanuit het spoorwegmuseum ook een poging gedaan maar de vraag toen was "not done" voor de Belgen. Een Belgisch stel hoorde in België.
Maar goed, ik hoop dat het ooit weer rijdt, en alles origineel hoeft ook niet.
Uiteindelijk heeft de museumblokkendoos ook niet zijn originele tractie-installatie.

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 522
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #28 Gepost op: 14 augustus 2013, 09:41:47 »
vind in dit draadje wel leuk dat mensen die zo'n ding nog nooit hebben aangeraakt of gezien hebben vertellen hoe het werkt, met mij zie ik nog 1 persoon die die dingen live hebben meegemaakt, ik weet wel dat nieuwe nokken schijven betekende zagen vijlen schuren etc etc en als dat kl*** ding dan weer inbouwde kon je ook nog eens de kans oplopen op tapeinden in de bak die soms spontaan braken......en oh ja hier ook vermeld mat 54 en mat 64 schakelde gewoon af er liep niks terug...........

en JH betekend Jeumont Henry

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 910
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Benelux Hondekop naar stichting Hondekop 4
« Reactie #29 Gepost op: 14 augustus 2013, 13:20:22 »
Ach John, de enige wals in mat'54 die ik ken zijn de rijrichtingwals, de motoruitschaelaar en de stroomafnemer-omschakelaar.
Mat'54 en 64 schakelden inderdaad over de lijnschakelaars uit (vermogen weg) waarna de overige schakelaars bij Mat'54 stroomloos uitvielen en bij Mat'64 de wals doorliep naar de beginstand.
De JH wals liep terug, de stuurstroom-volgordewalsen liepen terug, de HS wals van mat'64 liep door naar de beginstand en alleen de HS volgordewals in Mat'40 liep heen en terug tijdens het bedrijf. na uitschakelen (lijnschakelaars uit) stond de wals eigenlijk al in de beginstand.