Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Welke kortkoppeling?  (gelezen 11479 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #15 Gepost op: 16 juli 2007, 13:24:54 »
@ Reinier: 's  correct...

Citaat
@ Maarten: Ik dacht eigenlijk dat de universeelkoppeling wel een kortkoppeleffect heeft. Weliswaar niet zo kort als met een echte KK, maar het ontwerp is wel zo gemaakt dat twee gekoppelde koppelingen samen een min of meer starre verbinding vormen, die in bogen dus de kortkoppelmechanieken hun werk laten doen, i.t.t. de ouderwetes beugelkoppeling....
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #16 Gepost op: 16 juli 2007, 14:27:13 »
Citaat
@Allard. Zijdezacht aankoppelen met de Märklin koppeling? 
Dat klopt, jammer genoeg :-[
Maar eens kijken wat ik ga doen met die koppeling, begin me toch wel een beetje te irriteren aan die marklin koppeling.

Allard
Allard

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #17 Gepost op: 16 juli 2007, 14:51:24 »
Hallo Allemaal,

Gebruik zelf de oude kk van roco. Het uitsteken is inderdaad een nadeel. Als het uiteinde iets raakt of het model iets te grof wordt behandeld buigt het langst uitstekende lipje makkelijk om. De koppeling wordt hierdoor min of meer onbruikbaar. Voor de rest ben ik er best tevreden over.

Op het ogenblik ben ik ook aan het zoeken welke koppeling het beste voor mijn toepassing is.
De koppelingen van roco vind ik nog steeds het beste, het verende uitstekende deel wil bij mij ook wel eens te ver naar buiten gaan staan. De koppeling even uit wisselen met een andere koppeling, en dan de defecte een nachtje of 1,2,3 met een krokodillenklem of een wasknijper wil ze nog wel eens in het gareel brengen ;D

De nieuwere roco's ontkoppellen en koppelen het beste. Wat ik niet van de Fl* profi kan zeggen. Hoewel ik ze ook een stuk eleganter vind.

Op mijn baan rijdt een vrij lange VAM trein, die ook al wat ouder is. Deze zijn omgebouwd met een kk mechanisme. Het systeem is vrij zwak, waardoor de kk kop vrij snel naar beneden kan duiken, waardoor de kk losschiet.
Ook heb ik het mechaniek al gemodifiseerd, met een andere veer, zoals bij de nieuwere VAM wagens. De eigenschappen zijn al weer wat beter.

Heb geprobeerd on de kk van marklin toe te passen echter deze zitten heel los in de nemschacht. Wacht nu totdat de nieuwe universeelk* van Roco weer worden geleverd, die zijn ongeveer hetzelfde.  Onderling kunnen ze met elkaar worden gekoppeld.

Mvg Ab Boezerooij
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #18 Gepost op: 16 juli 2007, 18:54:31 »
Kijk en vergelijk:

hieronder foto's van de Bramos dubbeldekkers uitgerust met verschillende koppelingen.

1: Standaard beugelkoppeling:


2: Roco kortkoppeling met voorontkoppeling:


3: Roco universeelkoppeling:


4: Fleischmann profi-koppeling:


Zelf gebruik ik twee soorten koppelingen:
1. de Roco koppeling voor rijtuigenstammen waarbij der eerste en laatste wagon een Roco universeelkoppeling zijn voorzien.

2. de de Roco universeelkoppeling voor goederenwagens en loks.

Mijn loks zijn voorzien van een Roco universeelkoppeling of van een digitaal te bedienen Krois-koppeling.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6519
  • Spaar ze allemaal.
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #19 Gepost op: 16 juli 2007, 19:39:08 »
En in dit draadje staat ook nog wat info:kortkoppelingen

Stephan

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1477
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #20 Gepost op: 16 juli 2007, 19:49:40 »
Als de profi of de gewone kortkoppeling van Roco de buffers tegen elkaar zetten, dan laat de universeelkoppeling van Roco 1 of 2 mm tussen de buffers en de standaardkoppeling een halve centimeter en meer.

Om nog even op de Fccpps'n terug te komen. Ik weet dat best wat mensen op dit forum deze geinige wagens verzamelen. Hoe hebben jullie die vastgekoppeld? Gaat dit toch nog netjes met de universeelkoppelingen? Zo ja, dan moet ik maar eens in de rommeldoos gaan zoeken.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 650
  • Periode III - heden
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #21 Gepost op: 16 juli 2007, 19:51:53 »
Zelf gebruik ik twee soorten koppelingen:
1. de Roco koppeling voor rijtuigenstammen waarbij der eerste en laatste wagon een Roco universeelkoppeling zijn voorzien.

2. de de Roco universeelkoppeling voor goederenwagens en loks.

Mijn loks zijn voorzien van een Roco universeelkoppeling of van een digitaal te bedienen Krois-koppeling.

Zo heb ik het hier ook, bepaalde goederenwagens zitten ook in een 'stam'.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #22 Gepost op: 17 juli 2007, 16:45:15 »
Leuk in mijn berichtje bedoel ik deze universeel koppeling van Roco.
Het nadeel is dat de trein echt niet los laat ook niet bij ontsporingen.
Maar ondanks dit nadeel ga ik mijn treinen uitrusten met deze koppeling.

Groeten,

Christoph

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #23 Gepost op: 18 juli 2007, 09:37:50 »
Ik las in een oud tijdschrift dat de universeel koppeling van roco te combineren is met de marklin koppeling. Kan iemand dit bevestiggen?

Gr. Allard
Allard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4846
  • Modelspoor is emotie...
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #24 Gepost op: 18 juli 2007, 10:28:07 »
De Roco universeelkoppeling is sowieso te combineren met IEDERE beugelkoppeling. Met de Mä. kk koppelt ie ook korter en vrij star. Als je de Mä kk gebruikt op andere wagens/rijtuigen dan M. loop je de kans op ontsporingen in met name krappe bogen, omdat de M. hoger is dan de R. en ie in krappe bogen dan klem komt te zitten tegen een buffer.
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #25 Gepost op: 23 juli 2007, 00:15:27 »
Om nog even op de Fccpps'n terug te komen. Ik weet dat best wat mensen op dit forum deze geinige wagens verzamelen. Hoe hebben jullie die vastgekoppeld? Gaat dit toch nog netjes met de universeelkoppelingen? Zo ja, dan moet ik maar eens in de rommeldoos gaan zoeken.

Fleischmann Profi. Heb er alleen nog nooit mee gereden, al was het maar omdat ik dan eerst een ovaaltje op de tegels moet uitleggen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #26 Gepost op: 23 juli 2007, 09:38:59 »
Hoi allen

Ik heb tegenwoordig op de goederen wagons  Fl* kortkoppelingen zitten. Hiervoor had ik Roco iniverseel koppelingen, deze koppelen heel erg goed  ;D. Het lastige aan die koppelingen was dat je niet een wagon makkelijk tussen uit kan pakken, met Fl* kk kan dat wel. Op rijtuigen heb ik Roco kk zitten.

Groten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1482
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #27 Gepost op: 23 juli 2007, 09:42:25 »
De Roco universeelkoppeling is sowieso te combineren met IEDERE beugelkoppeling

Theoretisch klopt het wel, maar mijn praktijk ervaring is dat ze wel soms ontkoppelen op plekken waar je het niet wenst.

Gr Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #28 Gepost op: 31 juli 2007, 13:17:03 »
Theoretisch klopt het wel, maar mijn praktijk ervaring is dat ze wel soms ontkoppelen op plekken waar je het niet wenst.

Gr Jeroen

Kan ik alleen maar bevestigen. Ik gebruik de Märklin kortkoppeling om deze reden. Laat zelden los, maar dit is soms ook een  :-X nadeel.
Ander nadeel is het koppelen. Soms moet je met forse snelheid aankoppelen en dat is zeker niet fraai.

Koppelen met de standaard beugelkoppeling en de oude M* koppeling gaat goed. Met de Roco universeel koppeling samen gaat echt niet geweldig.

De M*  kortkoppeling gebruik ik niet tussen rijtuigstammen omdat ze regelmatig te strak tegen elkaar staan en bij het doorrijden van bogen onder de diameter van 1m uit de bocht springen. Zeker indien dit zg. 30 cm rijtuigen zijn. Hier heb ik het liefst de F* of de Roco universeel er tussen. Dit vanwege de ruimte.

Bij mijn "kleine nevenlijn treintjes" staat de F* beter, die is niet zo groot.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #29 Gepost op: 31 juli 2007, 13:34:00 »
De M*  kortkoppeling gebruik ik niet tussen rijtuigstammen omdat ze regelmatig te strak tegen elkaar staan en bij het doorrijden van bogen onder de diameter van 1m uit de bocht springen. Zeker indien dit zg. 30 cm rijtuigen zijn. Hier heb ik het liefst de F* of de Roco universeel er tussen. Dit vanwege de ruimte.


Volgens mij komt dat niet, omdat er te strak wordt gekoppeld, maar omdat de Märklin koppeling niet volledig star is. Er zit een beetje horizontale speling tussen de koppelingen en daardoor kan het kortkoppelmechaniek niet perfect werken. Märklin heeft dat zelf opgelost door de koppelafstand tussen wagens of rijtuigen wat groter te houden. Märklin wagens zijn vrijwel nooit echt buffer aan buffer te koppelen. Maar gebruik je de Märklin koppeling op materieel van andere merken, dan wordt de koppelafstand te klein voor deze niet volledig starre koppeling.

Ook de Roco universeel koppeling heeft dat beetje horizontale speling. Roco heeft dat dus 'opgelost' door de koppelafstand een milimetertje of twee te vergroten. Maar dat zit hem in de koppelingen en niet in de wagens/rijtuigen, zoals bij Märklin. Als je een andere kortkoppeling gebruikt, dan laten de meeste Roco wagens zich wel vrijwel buffer aan buffer koppelen.
Daarvoor is een koppeling nodig die een echte starre verbinding geeft, zoals profi of de gewone Roco kortkoppeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.