Doel:€250.00
Donaties:€177.50

Per saldo:€-72.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-06-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederdam, H0 1970 - 1990 door Eric B
Vandaag om 18:56:05
Ervaringen met veilingsites en webshops (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Eric B
Vandaag om 18:48:36
Rheinburg, TP V/VI door Falcon10
Vandaag om 18:39:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Chris Westerduin
Vandaag om 18:37:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Falcon10
Vandaag om 18:36:36
Raadplaatje door V200-G2000
Vandaag om 18:36:30
Kortsluiting wissel en vaste kruising door VvKan
Vandaag om 18:11:52
Functiebeschrijving Roco NS2453 Sound gezocht door Waalspoor
Vandaag om 17:41:11
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 17:32:44
Draaischijf Spoor 0 (werkend onder iTrain) door Ronald Halma
Vandaag om 17:23:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 16:20:50
Artitec overwegbomen en anger management door HuubvG
Vandaag om 16:15:38
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit? door BartvD
Vandaag om 16:15:12
Een stukje raccordement de Zwette in 1:87 door HuubvG
Vandaag om 16:08:55
Cubana door HuubvG
Vandaag om 16:06:36
Flachdorf (430x100 cm) door wimk
Vandaag om 14:35:49
Schorumdijk Gem. Vaagburg 1940-1960. (Jaren ‘40-‘60 baan met haventje) door MartinH0
Vandaag om 14:10:48
Line-up foto's van modellen door Jeroen Water
Vandaag om 14:08:56
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 13:45:08
Werkplaats - (Baanplan H0) door Eric B
Vandaag om 13:08:20
NS 5500 / HSM 700 spoor 0 / 1 door FritsT
Vandaag om 13:06:40
Compacte wisselstraat voor meer rijlengte door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:05:45
Originele verpakking door brutus142
Vandaag om 12:49:58
GVBA 396 messing model door hrp
Vandaag om 12:49:17
Modeltreinverzameling en waterschade door Peter Spruit
Vandaag om 12:46:24
The Intercontinental Railroad Company door Frans Peeters
Vandaag om 12:44:39
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
Vandaag om 12:43:22
DR5000 centrale, update software 1.6.0. Nu update 1.6.1, per 19 juli 2021 door Bert_Apd
Vandaag om 12:36:46
NCS 7/8 tot NS 61 62 Maffei lok in spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:10:05
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Haradigi
Vandaag om 10:54:35
  

Auteur Topic: Welke kortkoppeling?  (gelezen 9386 keer)

Gamau

  • Offline Offline
  • Berichten: 418
    • Harzerode 1992
Welke kortkoppeling?
« Gepost op: 15 juli 2007, 17:12:36 »
Ik koop rijtuigen en wagens van diverse merken en wil de koppelingen eens gaan standaardiseren. Ik zit te denken aan een kortkoppeling van Fleischmann of van Roco. Welke is het meest betrouwbaar?

Of is een kortkoppeling niet voor alle type wagens toepasbaar?

H0, Tijdperk Va, Harz, normaalspoor, DCC

Bert Snijder

  • Offline Offline
  • Berichten: 111
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #1 Gepost op: 15 juli 2007, 17:17:48 »
ik denk dat ze beiden betrouwbaar zijn. Ik gaf de voorkeur voor Fleischmann omdat die beter ogen. Rocokortkoppelingen steken er een heel eind uit.

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 2945
    • Zwetdorf in model
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #2 Gepost op: 15 juli 2007, 17:31:14 »
Hallo Bert en andere lezers,

welke koppeling je wilt ligt aan wat je eisen zijn, ook de betrouwbaarheid is hiervan afhankelijk.
Als je met betrouwbaarheid bedoeld dat de koppeling makkelijk koppelt dan zou ik de oude lange roco kortkoppeling nemen, maar indien dit niet zo is dan is de fleischmann een goed alternatief.
Als je met betrouwbaarheid bedoeld dat de koppelingen niet los mogen laten onder het rijden dan is de fleischmann een goed alternatief mits er geen obstakels tussen de sporen liggen (overwegen hoger dan bovenkant spoor) ook de nieuwe roco koppeling laat nooit los. Dit is meteen weer een nadeel indien je trein ontspoort want dan ligt de hele trein meteen naast je dijk of baan.
Zelf kies ik voor de nieuwe koppeling van roco die het voordeel heeft tov. de fleischmann dat deze makkelijker koppelt.

Groeten,

Christoph.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19839
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #3 Gepost op: 15 juli 2007, 18:36:16 »
Fleischmann profi ziet er het minst slecht uit, raakt niet gemakkelijk ongewenst los en je kunt een wagen verticaal uit een trein lichten.
Aankoppelen gaat echter niet erg licht met profi. Vind je rangeren belangrijk, dan is de Roco beter. Maar wie rangeren echt heel belagrijk vindt, gebruikt natuurlijk al lang Kadee.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1450
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #4 Gepost op: 15 juli 2007, 18:45:27 »
De Roco KK's koppelen nèt iets korter dan de Fleischmann Profi's en hebben tevens iets meer speling. Tevens koppelen de Roco's veel soepeler vast. Je kan een lok tegen een treinstam laten kruipen, met de Profi's moet de lok een aanzienlijke botssnelheid hebben... Daarom gebruik ik vooral de Roco koppelingen. Voor sommige goederenwagens zijn de Roco kortkoppelingen helaas nèt iets te strak, waardoor ik daar Profi's toepas. Een uitzondering hierop zien de Fccpps wagens van Roco. Die zitten bij mij m.b.v. beugelkoppelingen vast, omdat de andere koppelingen steevast voor overbufferen zorgen...

Beide zijn prima te gebruiken.

Dion

  • powerd by Uhlenbrock
  • Offline Offline
  • Berichten: 5849
  • stationsplein Baden-Baden
    • stationsplein Baden Baden
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #5 Gepost op: 15 juli 2007, 23:17:07 »
Beide koppelingen zijn gewoon goed en hebben hun voor- en nadelen.

Ik zelf heb voornamelijk Roco rijtuigen en gebruik hiervoor de Roco kortkoppelingen. Heb er ook eens de Fleischmann profi koppelingen op gehad, maar dat heb ik snel veranderd. De reden hiervoor is dat de rijtuigen slecht te koppelen waren of soms geheel niet.

Dit deed zich alleen voor bij de rijtuigen niet bij mijn goederenwagens. Dus nu rijden mijn rijtuigen met Roco en goederenwagens met Fleischmann koppelingen.

De Fleischmann profikoppelingen zijn/lijken wat dikker. Hierdoor schieten de wagens bij hobbels/opritten enz. minder snel los. Dit is natuurlijk wel ook afhankelijk hoe nauwkeurig men iets maakt(opritten b.v.).

Zelf lijken mij die nieuwe oude koppelingen(lijken op de ouderwetse beugelkoppelingen) van Roco ook erg geschikt.

Dion


groetjes Dion

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 21177
    • Pagina van klaas
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2007, 23:49:57 »
Maar wie rangeren echt heel belagrijk vindt, gebruikt natuurlijk al lang Kadee.
Ja, maar Kadee's zijn geen kortkoppelingen.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2223
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2007, 23:55:12 »
Gebruik zelf de oude kk van roco. Het uitsteken is inderdaad een nadeel. Als het uiteinde iets raakt of het model iets te grof wordt behandeld buigt het langst uitstekende lipje makkelijk om. De koppeling wordt hierdoor min of meer onbruikbaar. Voor de rest ben ik er best tevreden over.

Robbert

  • Offline Offline
  • Berichten: 1472
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #8 Gepost op: 16 juli 2007, 09:59:57 »
Ik zou voor Fleischmann gaan. Er is namelijk een test op het Märklinforum geweest. Klik hier.

Groetjes,

Robbert

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
  • Modelspoor is emotie...
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #9 Gepost op: 16 juli 2007, 10:40:43 »
Als je de kortkoppeling alleen maar nodig hebt om bijvoorbeeld je vaste treinstammen te koppelen maakt het niet zo veel uit. Als het gaat om héééél soepel te koppelen tijdens rangeren van jet goederenmaterieel zo ik eens kijken naar de kortkoppelingen van Roco (en wel de BEUGEL-k.k.'s, te vnden onder nummer 40395. Die is namelijk sinds net weer leverbaar. Ken je 'm niet, dan zou ik er een paar kopen en uitproberen want die steken én nauwelijks uit en koppelen boterzacht http://www.roco.cc/content.php?id=1961&kat_id=&pd=3090&typ_1=&land=&epoche=&page_cp=
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

maartenvanderburgt

  • Gast
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #10 Gepost op: 16 juli 2007, 12:56:08 »
De UNIVERSEELkoppeling van Roco is GEEN kortkoppeling.]

Maarten.
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2007, 13:00:03 door maarten van der burgt »

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 47
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #11 Gepost op: 16 juli 2007, 13:15:39 »
Heey,

lijkt de Roco koppeling niet erg op die van marklin, of zijn deze dan verschillend in gebruik?
 ;D
Allard
Allard

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3209
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #12 Gepost op: 16 juli 2007, 13:20:36 »
De Roco-universeelkoppeling lijkt wel wat op die van Marklin, maar da's niet zo gek, want ze zijn allebei ontworden om met de standaard beugelkoppeling te kunnen koppelen. Overigens weet ik niet of ze onderling ook met elkaar kunnen koppelen.

@ Maarten: Ik dacht eigenlijk dat de universeelkoppeling wel een kortkoppeleffect heeft. Weliswaar niet zo kort als met een echte KK, maar het ontwerp is wel zo gemaakt dat twee gekoppelde koppelingen samen een min of meer starre verbinding vormen, die in bogen dus de kortkoppelmechanieken hun werk laten doen, i.t.t. de ouderwetse beugelkoppeling....
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2007, 13:26:52 door Reinier (4389). Reden: tikfoutje verbeterd »
Reinier

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
  • Modelspoor is emotie...
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #13 Gepost op: 16 juli 2007, 13:23:29 »
Ze lijken inderdaad erg op elkaar, waren het niet dat het exemplaar van M. in z'n totaliteit hoger is en bij het uitzwenken van de kopppelingsschacht nog wel eens in de problemen (aanraking) komt met een buffer (behalve met die van M. zelf, maar die staan de facto altijd een klein beetje te hoog).
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 19839
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #14 Gepost op: 16 juli 2007, 13:24:43 »
De UNIVERSEELkoppeling van Roco is GEEN kortkoppeling.]

Maarten.

Maar koppelt wel korter.  ;D
Voor wie dat nooit gezien heeft. Als de profi of de gewone kortkoppeling van Roco de buffers tegen elkaar zetten, dan laat de universeelkoppeling van Roco 1 of 2 mm tussen de buffers en de standaardkoppeling een halve centimeter en meer.
Staat tegenover dat de universeelkoppeling echt zijdezacht aankoppelt. Je kunt erg goed mee rangeren, wat met de profi en ook met de gewone Roco kortkoppeling eigenlijk niet goed mogelijk is.

@Allard. Zijdezacht aankoppelen met de Märklin koppeling?  ???
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.