Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ProRail kan spoor in Nederland niet langer ’toekomstklaar’ houden door Huup
Vandaag om 13:33:15
Staion Odijk Rangeer terrein - Marklin C - H0 door Locojack
Vandaag om 13:22:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 13:14:57
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 13:13:55
HTM PCC tram en wat gefrutsel er bij door Pauldg
Vandaag om 13:08:50
Onshape gebruikersgroep door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:08:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Luit
Vandaag om 12:17:09
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Martijnstein
Vandaag om 12:06:03
Servo's voor de deuren van de Volmer E-lokloods. door ruudns
Vandaag om 11:54:42
Vragen over een railplan uit de RRAILHOBBY van sept. 1988 door Peter Kleton
Vandaag om 11:26:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:47:27
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 09:51:11
13 december modelspoorbeurs Houten door maartenvdb
Vandaag om 09:50:27
Rail away door henk
Vandaag om 09:49:23
Surava in modules door Boertje
Vandaag om 09:28:39
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 08:34:25
3 januari NVBS oliebollenrit door FreekH
Vandaag om 00:51:31
NS 8100 in 0 door roadster36
12 December 2025, 23:18:52
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
12 December 2025, 22:51:15
Pfarrerwinkel bahn door DJV
12 December 2025, 22:06:32
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door moonlicht
12 December 2025, 21:29:32
Alternatieven voor de messing lagers van een Fleischmann rondmotor door GerardvV
12 December 2025, 21:25:41
Kersttrein door 008200
12 December 2025, 19:12:13
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Frans Peeters
12 December 2025, 18:48:53
Testbaantje wordt Kerstbaantje (N-spoor, 0,31 M²) door Rico [momfer]
12 December 2025, 18:44:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
12 December 2025, 16:45:42
De spoorhaven van Zuidbarge. door cor_b
12 December 2025, 15:46:17
blablabla door Duikeend
12 December 2025, 15:24:15
Spoor op industrieterrein Lage Weide door R1954
12 December 2025, 15:14:11
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door roco
12 December 2025, 15:06:54
  

Auteur Topic: Welke kortkoppeling?  (gelezen 13168 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5517
  • Modelspoor is emotie...
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #15 Gepost op: 16 July 2007, 13:24:54 »
@ Reinier: 's  correct...

Citaat
@ Maarten: Ik dacht eigenlijk dat de universeelkoppeling wel een kortkoppeleffect heeft. Weliswaar niet zo kort als met een echte KK, maar het ontwerp is wel zo gemaakt dat twee gekoppelde koppelingen samen een min of meer starre verbinding vormen, die in bogen dus de kortkoppelmechanieken hun werk laten doen, i.t.t. de ouderwetes beugelkoppeling....
Tbinnebarretije…

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #16 Gepost op: 16 July 2007, 14:27:13 »
Citaat
@Allard. Zijdezacht aankoppelen met de Märklin koppeling? 
Dat klopt, jammer genoeg :-[
Maar eens kijken wat ik ga doen met die koppeling, begin me toch wel een beetje te irriteren aan die marklin koppeling.

Allard
Allard

Agebe

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #17 Gepost op: 16 July 2007, 14:51:24 »
Hallo Allemaal,

Gebruik zelf de oude kk van roco. Het uitsteken is inderdaad een nadeel. Als het uiteinde iets raakt of het model iets te grof wordt behandeld buigt het langst uitstekende lipje makkelijk om. De koppeling wordt hierdoor min of meer onbruikbaar. Voor de rest ben ik er best tevreden over.

Op het ogenblik ben ik ook aan het zoeken welke koppeling het beste voor mijn toepassing is.
De koppelingen van roco vind ik nog steeds het beste, het verende uitstekende deel wil bij mij ook wel eens te ver naar buiten gaan staan. De koppeling even uit wisselen met een andere koppeling, en dan de defecte een nachtje of 1,2,3 met een krokodillenklem of een wasknijper wil ze nog wel eens in het gareel brengen ;D

De nieuwere roco's ontkoppellen en koppelen het beste. Wat ik niet van de Fl* profi kan zeggen. Hoewel ik ze ook een stuk eleganter vind.

Op mijn baan rijdt een vrij lange VAM trein, die ook al wat ouder is. Deze zijn omgebouwd met een kk mechanisme. Het systeem is vrij zwak, waardoor de kk kop vrij snel naar beneden kan duiken, waardoor de kk losschiet.
Ook heb ik het mechaniek al gemodifiseerd, met een andere veer, zoals bij de nieuwere VAM wagens. De eigenschappen zijn al weer wat beter.

Heb geprobeerd on de kk van marklin toe te passen echter deze zitten heel los in de nemschacht. Wacht nu totdat de nieuwe universeelk* van Roco weer worden geleverd, die zijn ongeveer hetzelfde.  Onderling kunnen ze met elkaar worden gekoppeld.

Mvg Ab Boezerooij
Ho-NS-tot nu,  Digitaal met Ecos, IB en met Koploper
daarnaast Grootbedrijf NS

vt175

  • Offline Offline
  • Berichten: 362
  • Diespe
    • Model4rail
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #18 Gepost op: 16 July 2007, 18:54:31 »
Kijk en vergelijk:

hieronder foto's van de Bramos dubbeldekkers uitgerust met verschillende koppelingen.

1: Standaard beugelkoppeling:


2: Roco kortkoppeling met voorontkoppeling:


3: Roco universeelkoppeling:


4: Fleischmann profi-koppeling:


Zelf gebruik ik twee soorten koppelingen:
1. de Roco koppeling voor rijtuigenstammen waarbij der eerste en laatste wagon een Roco universeelkoppeling zijn voorzien.

2. de de Roco universeelkoppeling voor goederenwagens en loks.

Mijn loks zijn voorzien van een Roco universeelkoppeling of van een digitaal te bedienen Krois-koppeling.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6811
  • Spaar ze allemaal.
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #19 Gepost op: 16 July 2007, 19:39:08 »
En in dit draadje staat ook nog wat info:kortkoppelingen

Stephan

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #20 Gepost op: 16 July 2007, 19:49:40 »
Als de profi of de gewone kortkoppeling van Roco de buffers tegen elkaar zetten, dan laat de universeelkoppeling van Roco 1 of 2 mm tussen de buffers en de standaardkoppeling een halve centimeter en meer.

Om nog even op de Fccpps'n terug te komen. Ik weet dat best wat mensen op dit forum deze geinige wagens verzamelen. Hoe hebben jullie die vastgekoppeld? Gaat dit toch nog netjes met de universeelkoppelingen? Zo ja, dan moet ik maar eens in de rommeldoos gaan zoeken.

Hans Kl

  • Offline Offline
  • Berichten: 657
  • Periode III - heden
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #21 Gepost op: 16 July 2007, 19:51:53 »
Zelf gebruik ik twee soorten koppelingen:
1. de Roco koppeling voor rijtuigenstammen waarbij der eerste en laatste wagon een Roco universeelkoppeling zijn voorzien.

2. de de Roco universeelkoppeling voor goederenwagens en loks.

Mijn loks zijn voorzien van een Roco universeelkoppeling of van een digitaal te bedienen Krois-koppeling.

Zo heb ik het hier ook, bepaalde goederenwagens zitten ook in een 'stam'.
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

Christoph

  • Offline Offline
  • Berichten: 3053
    • Zwetdorf in model
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #22 Gepost op: 17 July 2007, 16:45:15 »
Leuk in mijn berichtje bedoel ik deze universeel koppeling van Roco.
Het nadeel is dat de trein echt niet los laat ook niet bij ontsporingen.
Maar ondanks dit nadeel ga ik mijn treinen uitrusten met deze koppeling.

Groeten,

Christoph

Allard

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #23 Gepost op: 18 July 2007, 09:37:50 »
Ik las in een oud tijdschrift dat de universeel koppeling van roco te combineren is met de marklin koppeling. Kan iemand dit bevestiggen?

Gr. Allard
Allard

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5517
  • Modelspoor is emotie...
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #24 Gepost op: 18 July 2007, 10:28:07 »
De Roco universeelkoppeling is sowieso te combineren met IEDERE beugelkoppeling. Met de Mä. kk koppelt ie ook korter en vrij star. Als je de Mä kk gebruikt op andere wagens/rijtuigen dan M. loop je de kans op ontsporingen in met name krappe bogen, omdat de M. hoger is dan de R. en ie in krappe bogen dan klem komt te zitten tegen een buffer.
Tbinnebarretije…

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #25 Gepost op: 23 July 2007, 00:15:27 »
Om nog even op de Fccpps'n terug te komen. Ik weet dat best wat mensen op dit forum deze geinige wagens verzamelen. Hoe hebben jullie die vastgekoppeld? Gaat dit toch nog netjes met de universeelkoppelingen? Zo ja, dan moet ik maar eens in de rommeldoos gaan zoeken.

Fleischmann Profi. Heb er alleen nog nooit mee gereden, al was het maar omdat ik dan eerst een ovaaltje op de tegels moet uitleggen.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #26 Gepost op: 23 July 2007, 09:38:59 »
Hoi allen

Ik heb tegenwoordig op de goederen wagons  Fl* kortkoppelingen zitten. Hiervoor had ik Roco iniverseel koppelingen, deze koppelen heel erg goed  ;D. Het lastige aan die koppelingen was dat je niet een wagon makkelijk tussen uit kan pakken, met Fl* kk kan dat wel. Op rijtuigen heb ik Roco kk zitten.

Groten Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #27 Gepost op: 23 July 2007, 09:42:25 »
De Roco universeelkoppeling is sowieso te combineren met IEDERE beugelkoppeling

Theoretisch klopt het wel, maar mijn praktijk ervaring is dat ze wel soms ontkoppelen op plekken waar je het niet wenst.

Gr Jeroen
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #28 Gepost op: 31 July 2007, 13:17:03 »
Theoretisch klopt het wel, maar mijn praktijk ervaring is dat ze wel soms ontkoppelen op plekken waar je het niet wenst.

Gr Jeroen

Kan ik alleen maar bevestigen. Ik gebruik de Märklin kortkoppeling om deze reden. Laat zelden los, maar dit is soms ook een  :-X nadeel.
Ander nadeel is het koppelen. Soms moet je met forse snelheid aankoppelen en dat is zeker niet fraai.

Koppelen met de standaard beugelkoppeling en de oude M* koppeling gaat goed. Met de Roco universeel koppeling samen gaat echt niet geweldig.

De M*  kortkoppeling gebruik ik niet tussen rijtuigstammen omdat ze regelmatig te strak tegen elkaar staan en bij het doorrijden van bogen onder de diameter van 1m uit de bocht springen. Zeker indien dit zg. 30 cm rijtuigen zijn. Hier heb ik het liefst de F* of de Roco universeel er tussen. Dit vanwege de ruimte.

Bij mijn "kleine nevenlijn treintjes" staat de F* beter, die is niet zo groot.
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22750
Re: Welke kortkoppeling?
« Reactie #29 Gepost op: 31 July 2007, 13:34:00 »
De M*  kortkoppeling gebruik ik niet tussen rijtuigstammen omdat ze regelmatig te strak tegen elkaar staan en bij het doorrijden van bogen onder de diameter van 1m uit de bocht springen. Zeker indien dit zg. 30 cm rijtuigen zijn. Hier heb ik het liefst de F* of de Roco universeel er tussen. Dit vanwege de ruimte.


Volgens mij komt dat niet, omdat er te strak wordt gekoppeld, maar omdat de Märklin koppeling niet volledig star is. Er zit een beetje horizontale speling tussen de koppelingen en daardoor kan het kortkoppelmechaniek niet perfect werken. Märklin heeft dat zelf opgelost door de koppelafstand tussen wagens of rijtuigen wat groter te houden. Märklin wagens zijn vrijwel nooit echt buffer aan buffer te koppelen. Maar gebruik je de Märklin koppeling op materieel van andere merken, dan wordt de koppelafstand te klein voor deze niet volledig starre koppeling.

Ook de Roco universeel koppeling heeft dat beetje horizontale speling. Roco heeft dat dus 'opgelost' door de koppelafstand een milimetertje of twee te vergroten. Maar dat zit hem in de koppelingen en niet in de wagens/rijtuigen, zoals bij Märklin. Als je een andere kortkoppeling gebruikt, dan laten de meeste Roco wagens zich wel vrijwel buffer aan buffer koppelen.
Daarvoor is een koppeling nodig die een echte starre verbinding geeft, zoals profi of de gewone Roco kortkoppeling.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.