BeneluxSpoor.net forum

Vraag en antwoord => (Her)beginners => Topic gestart door: Gamau op 15 juli 2007, 17:12:36

Titel: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Gamau op 15 juli 2007, 17:12:36
Ik koop rijtuigen en wagens van diverse merken en wil de koppelingen eens gaan standaardiseren. Ik zit te denken aan een kortkoppeling van Fleischmann of van Roco. Welke is het meest betrouwbaar?

Of is een kortkoppeling niet voor alle type wagens toepasbaar?

Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Bert Snijder op 15 juli 2007, 17:17:48
ik denk dat ze beiden betrouwbaar zijn. Ik gaf de voorkeur voor Fleischmann omdat die beter ogen. Rocokortkoppelingen steken er een heel eind uit.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Christoph op 15 juli 2007, 17:31:14
Hallo Bert en andere lezers,

welke koppeling je wilt ligt aan wat je eisen zijn, ook de betrouwbaarheid is hiervan afhankelijk.
Als je met betrouwbaarheid bedoeld dat de koppeling makkelijk koppelt dan zou ik de oude lange roco kortkoppeling nemen, maar indien dit niet zo is dan is de fleischmann een goed alternatief.
Als je met betrouwbaarheid bedoeld dat de koppelingen niet los mogen laten onder het rijden dan is de fleischmann een goed alternatief mits er geen obstakels tussen de sporen liggen (overwegen hoger dan bovenkant spoor) ook de nieuwe roco koppeling laat nooit los. Dit is meteen weer een nadeel indien je trein ontspoort want dan ligt de hele trein meteen naast je dijk of baan.
Zelf kies ik voor de nieuwe koppeling van roco die het voordeel heeft tov. de fleischmann dat deze makkelijker koppelt.

Groeten,

Christoph.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: henk op 15 juli 2007, 18:36:16
Fleischmann profi ziet er het minst slecht uit, raakt niet gemakkelijk ongewenst los en je kunt een wagen verticaal uit een trein lichten.
Aankoppelen gaat echter niet erg licht met profi. Vind je rangeren belangrijk, dan is de Roco beter. Maar wie rangeren echt heel belagrijk vindt, gebruikt natuurlijk al lang Kadee.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: NS 1100 op 15 juli 2007, 18:45:27
De Roco KK's koppelen nèt iets korter dan de Fleischmann Profi's en hebben tevens iets meer speling. Tevens koppelen de Roco's veel soepeler vast. Je kan een lok tegen een treinstam laten kruipen, met de Profi's moet de lok een aanzienlijke botssnelheid hebben... Daarom gebruik ik vooral de Roco koppelingen. Voor sommige goederenwagens zijn de Roco kortkoppelingen helaas nèt iets te strak, waardoor ik daar Profi's toepas. Een uitzondering hierop zien de Fccpps wagens van Roco. Die zitten bij mij m.b.v. beugelkoppelingen vast, omdat de andere koppelingen steevast voor overbufferen zorgen...

Beide zijn prima te gebruiken.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Dion op 15 juli 2007, 23:17:07
Beide koppelingen zijn gewoon goed en hebben hun voor- en nadelen.

Ik zelf heb voornamelijk Roco rijtuigen en gebruik hiervoor de Roco kortkoppelingen. Heb er ook eens de Fleischmann profi koppelingen op gehad, maar dat heb ik snel veranderd. De reden hiervoor is dat de rijtuigen slecht te koppelen waren of soms geheel niet.

Dit deed zich alleen voor bij de rijtuigen niet bij mijn goederenwagens. Dus nu rijden mijn rijtuigen met Roco en goederenwagens met Fleischmann koppelingen.

De Fleischmann profikoppelingen zijn/lijken wat dikker. Hierdoor schieten de wagens bij hobbels/opritten enz. minder snel los. Dit is natuurlijk wel ook afhankelijk hoe nauwkeurig men iets maakt(opritten b.v.).

Zelf lijken mij die nieuwe oude koppelingen(lijken op de ouderwetse beugelkoppelingen) van Roco ook erg geschikt.

Dion


Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Klaas Zondervan op 15 juli 2007, 23:49:57
Maar wie rangeren echt heel belagrijk vindt, gebruikt natuurlijk al lang Kadee.
Ja, maar Kadee's zijn geen kortkoppelingen.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Esperopt op 15 juli 2007, 23:55:12
Gebruik zelf de oude kk van roco. Het uitsteken is inderdaad een nadeel. Als het uiteinde iets raakt of het model iets te grof wordt behandeld buigt het langst uitstekende lipje makkelijk om. De koppeling wordt hierdoor min of meer onbruikbaar. Voor de rest ben ik er best tevreden over.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Robbert op 16 juli 2007, 09:59:57
Ik zou voor Fleischmann gaan. Er is namelijk een test op het Märklinforum geweest. Klik hier. (http://forum.marklinforum.nl/index.php?topic=4559.0)

Groetjes,

Robbert
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Rob Ellerman op 16 juli 2007, 10:40:43
Als je de kortkoppeling alleen maar nodig hebt om bijvoorbeeld je vaste treinstammen te koppelen maakt het niet zo veel uit. Als het gaat om héééél soepel te koppelen tijdens rangeren van jet goederenmaterieel zo ik eens kijken naar de kortkoppelingen van Roco (en wel de BEUGEL-k.k.'s, te vnden onder nummer 40395. Die is namelijk sinds net weer leverbaar. Ken je 'm niet, dan zou ik er een paar kopen en uitproberen want die steken én nauwelijks uit en koppelen boterzacht http://www.roco.cc/content.php?id=1961&kat_id=&pd=3090&typ_1=&land=&epoche=&page_cp= (http://www.roco.cc/content.php?id=1961&kat_id=&pd=3090&typ_1=&land=&epoche=&page_cp=)
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: maartenvanderburgt op 16 juli 2007, 12:56:08
De UNIVERSEELkoppeling van Roco is GEEN kortkoppeling.]

Maarten.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Allard op 16 juli 2007, 13:15:39
Heey,

lijkt de Roco koppeling niet erg op die van marklin, of zijn deze dan verschillend in gebruik?
 ;D
Allard
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Reinier Z. op 16 juli 2007, 13:20:36
De Roco-universeelkoppeling lijkt wel wat op die van Marklin, maar da's niet zo gek, want ze zijn allebei ontworden om met de standaard beugelkoppeling te kunnen koppelen. Overigens weet ik niet of ze onderling ook met elkaar kunnen koppelen.

@ Maarten: Ik dacht eigenlijk dat de universeelkoppeling wel een kortkoppeleffect heeft. Weliswaar niet zo kort als met een echte KK, maar het ontwerp is wel zo gemaakt dat twee gekoppelde koppelingen samen een min of meer starre verbinding vormen, die in bogen dus de kortkoppelmechanieken hun werk laten doen, i.t.t. de ouderwetse beugelkoppeling....
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Rob Ellerman op 16 juli 2007, 13:23:29
Ze lijken inderdaad erg op elkaar, waren het niet dat het exemplaar van M. in z'n totaliteit hoger is en bij het uitzwenken van de kopppelingsschacht nog wel eens in de problemen (aanraking) komt met een buffer (behalve met die van M. zelf, maar die staan de facto altijd een klein beetje te hoog).
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: henk op 16 juli 2007, 13:24:43
De UNIVERSEELkoppeling van Roco is GEEN kortkoppeling.]

Maarten.

Maar koppelt wel korter.  ;D
Voor wie dat nooit gezien heeft. Als de profi of de gewone kortkoppeling van Roco de buffers tegen elkaar zetten, dan laat de universeelkoppeling van Roco 1 of 2 mm tussen de buffers en de standaardkoppeling een halve centimeter en meer.
Staat tegenover dat de universeelkoppeling echt zijdezacht aankoppelt. Je kunt erg goed mee rangeren, wat met de profi en ook met de gewone Roco kortkoppeling eigenlijk niet goed mogelijk is.

@Allard. Zijdezacht aankoppelen met de Märklin koppeling?  ???
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Rob Ellerman op 16 juli 2007, 13:24:54
@ Reinier: 's  correct...

Citaat
@ Maarten: Ik dacht eigenlijk dat de universeelkoppeling wel een kortkoppeleffect heeft. Weliswaar niet zo kort als met een echte KK, maar het ontwerp is wel zo gemaakt dat twee gekoppelde koppelingen samen een min of meer starre verbinding vormen, die in bogen dus de kortkoppelmechanieken hun werk laten doen, i.t.t. de ouderwetes beugelkoppeling....
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Allard op 16 juli 2007, 14:27:13
Citaat
@Allard. Zijdezacht aankoppelen met de Märklin koppeling? 
Dat klopt, jammer genoeg :-[
Maar eens kijken wat ik ga doen met die koppeling, begin me toch wel een beetje te irriteren aan die marklin koppeling.

Allard
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Agebe op 16 juli 2007, 14:51:24
Hallo Allemaal,

Gebruik zelf de oude kk van roco. Het uitsteken is inderdaad een nadeel. Als het uiteinde iets raakt of het model iets te grof wordt behandeld buigt het langst uitstekende lipje makkelijk om. De koppeling wordt hierdoor min of meer onbruikbaar. Voor de rest ben ik er best tevreden over.

Op het ogenblik ben ik ook aan het zoeken welke koppeling het beste voor mijn toepassing is.
De koppelingen van roco vind ik nog steeds het beste, het verende uitstekende deel wil bij mij ook wel eens te ver naar buiten gaan staan. De koppeling even uit wisselen met een andere koppeling, en dan de defecte een nachtje of 1,2,3 met een krokodillenklem of een wasknijper wil ze nog wel eens in het gareel brengen ;D

De nieuwere roco's ontkoppellen en koppelen het beste. Wat ik niet van de Fl* profi kan zeggen. Hoewel ik ze ook een stuk eleganter vind.

Op mijn baan rijdt een vrij lange VAM trein, die ook al wat ouder is. Deze zijn omgebouwd met een kk mechanisme. Het systeem is vrij zwak, waardoor de kk kop vrij snel naar beneden kan duiken, waardoor de kk losschiet.
Ook heb ik het mechaniek al gemodifiseerd, met een andere veer, zoals bij de nieuwere VAM wagens. De eigenschappen zijn al weer wat beter.

Heb geprobeerd on de kk van marklin toe te passen echter deze zitten heel los in de nemschacht. Wacht nu totdat de nieuwe universeelk* van Roco weer worden geleverd, die zijn ongeveer hetzelfde.  Onderling kunnen ze met elkaar worden gekoppeld.

Mvg Ab Boezerooij
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: vt175 op 16 juli 2007, 18:54:31
Kijk en vergelijk:

hieronder foto's van de Bramos dubbeldekkers uitgerust met verschillende koppelingen.

1: Standaard beugelkoppeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/standaard_beugelkoppeling.jpg)

2: Roco kortkoppeling met voorontkoppeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_kortkoppeling.jpg)

3: Roco universeelkoppeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Roco_universeelkoppeling.jpg)

4: Fleischmann profi-koppeling:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/Fleischmann_profikoppeling.jpg)

Zelf gebruik ik twee soorten koppelingen:
1. de Roco koppeling voor rijtuigenstammen waarbij der eerste en laatste wagon een Roco universeelkoppeling zijn voorzien.

2. de de Roco universeelkoppeling voor goederenwagens en loks.

Mijn loks zijn voorzien van een Roco universeelkoppeling of van een digitaal te bedienen Krois-koppeling.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: prutser op 16 juli 2007, 19:39:08
En in dit draadje staat ook nog wat info:kortkoppelingen (http://www.beneluxspoor.net/index.php?option=com_smf&Itemid=29&topic=2575.0
Kortkoppelingen)

Stephan
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: NS 1100 op 16 juli 2007, 19:49:40
Als de profi of de gewone kortkoppeling van Roco de buffers tegen elkaar zetten, dan laat de universeelkoppeling van Roco 1 of 2 mm tussen de buffers en de standaardkoppeling een halve centimeter en meer.

Om nog even op de Fccpps'n terug te komen. Ik weet dat best wat mensen op dit forum deze geinige wagens verzamelen. Hoe hebben jullie die vastgekoppeld? Gaat dit toch nog netjes met de universeelkoppelingen? Zo ja, dan moet ik maar eens in de rommeldoos gaan zoeken.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Hans Kl op 16 juli 2007, 19:51:53
Zelf gebruik ik twee soorten koppelingen:
1. de Roco koppeling voor rijtuigenstammen waarbij der eerste en laatste wagon een Roco universeelkoppeling zijn voorzien.

2. de de Roco universeelkoppeling voor goederenwagens en loks.

Mijn loks zijn voorzien van een Roco universeelkoppeling of van een digitaal te bedienen Krois-koppeling.

Zo heb ik het hier ook, bepaalde goederenwagens zitten ook in een 'stam'.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Christoph op 17 juli 2007, 16:45:15
Leuk in mijn berichtje bedoel ik deze universeel koppeling van Roco.
Het nadeel is dat de trein echt niet los laat ook niet bij ontsporingen.
Maar ondanks dit nadeel ga ik mijn treinen uitrusten met deze koppeling.

Groeten,

Christoph
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Allard op 18 juli 2007, 09:37:50
Ik las in een oud tijdschrift dat de universeel koppeling van roco te combineren is met de marklin koppeling. Kan iemand dit bevestiggen?

Gr. Allard
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Rob Ellerman op 18 juli 2007, 10:28:07
De Roco universeelkoppeling is sowieso te combineren met IEDERE beugelkoppeling. Met de Mä. kk koppelt ie ook korter en vrij star. Als je de Mä kk gebruikt op andere wagens/rijtuigen dan M. loop je de kans op ontsporingen in met name krappe bogen, omdat de M. hoger is dan de R. en ie in krappe bogen dan klem komt te zitten tegen een buffer.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Peter Korsten op 23 juli 2007, 00:15:27
Om nog even op de Fccpps'n terug te komen. Ik weet dat best wat mensen op dit forum deze geinige wagens verzamelen. Hoe hebben jullie die vastgekoppeld? Gaat dit toch nog netjes met de universeelkoppelingen? Zo ja, dan moet ik maar eens in de rommeldoos gaan zoeken.

Fleischmann Profi. Heb er alleen nog nooit mee gereden, al was het maar omdat ik dan eerst een ovaaltje op de tegels moet uitleggen.

- Peter
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Jeroen1975 op 23 juli 2007, 09:38:59
Hoi allen

Ik heb tegenwoordig op de goederen wagons  Fl* kortkoppelingen zitten. Hiervoor had ik Roco iniverseel koppelingen, deze koppelen heel erg goed  ;D. Het lastige aan die koppelingen was dat je niet een wagon makkelijk tussen uit kan pakken, met Fl* kk kan dat wel. Op rijtuigen heb ik Roco kk zitten.

Groten Jeroen
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Jeroen1975 op 23 juli 2007, 09:42:25
De Roco universeelkoppeling is sowieso te combineren met IEDERE beugelkoppeling

Theoretisch klopt het wel, maar mijn praktijk ervaring is dat ze wel soms ontkoppelen op plekken waar je het niet wenst.

Gr Jeroen
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Railroadtycoon op 31 juli 2007, 13:17:03
Theoretisch klopt het wel, maar mijn praktijk ervaring is dat ze wel soms ontkoppelen op plekken waar je het niet wenst.

Gr Jeroen

Kan ik alleen maar bevestigen. Ik gebruik de Märklin kortkoppeling om deze reden. Laat zelden los, maar dit is soms ook een  :-X nadeel.
Ander nadeel is het koppelen. Soms moet je met forse snelheid aankoppelen en dat is zeker niet fraai.

Koppelen met de standaard beugelkoppeling en de oude M* koppeling gaat goed. Met de Roco universeel koppeling samen gaat echt niet geweldig.

De M*  kortkoppeling gebruik ik niet tussen rijtuigstammen omdat ze regelmatig te strak tegen elkaar staan en bij het doorrijden van bogen onder de diameter van 1m uit de bocht springen. Zeker indien dit zg. 30 cm rijtuigen zijn. Hier heb ik het liefst de F* of de Roco universeel er tussen. Dit vanwege de ruimte.

Bij mijn "kleine nevenlijn treintjes" staat de F* beter, die is niet zo groot.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: henk op 31 juli 2007, 13:34:00
De M*  kortkoppeling gebruik ik niet tussen rijtuigstammen omdat ze regelmatig te strak tegen elkaar staan en bij het doorrijden van bogen onder de diameter van 1m uit de bocht springen. Zeker indien dit zg. 30 cm rijtuigen zijn. Hier heb ik het liefst de F* of de Roco universeel er tussen. Dit vanwege de ruimte.


Volgens mij komt dat niet, omdat er te strak wordt gekoppeld, maar omdat de Märklin koppeling niet volledig star is. Er zit een beetje horizontale speling tussen de koppelingen en daardoor kan het kortkoppelmechaniek niet perfect werken. Märklin heeft dat zelf opgelost door de koppelafstand tussen wagens of rijtuigen wat groter te houden. Märklin wagens zijn vrijwel nooit echt buffer aan buffer te koppelen. Maar gebruik je de Märklin koppeling op materieel van andere merken, dan wordt de koppelafstand te klein voor deze niet volledig starre koppeling.

Ook de Roco universeel koppeling heeft dat beetje horizontale speling. Roco heeft dat dus 'opgelost' door de koppelafstand een milimetertje of twee te vergroten. Maar dat zit hem in de koppelingen en niet in de wagens/rijtuigen, zoals bij Märklin. Als je een andere kortkoppeling gebruikt, dan laten de meeste Roco wagens zich wel vrijwel buffer aan buffer koppelen.
Daarvoor is een koppeling nodig die een echte starre verbinding geeft, zoals profi of de gewone Roco kortkoppeling.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Railroadtycoon op 01 augustus 2007, 16:22:35
....... Märklin wagens zijn vrijwel nooit echt buffer aan buffer te koppelen. Maar gebruik je de Märklin koppeling op materieel van andere merken, dan wordt de koppelafstand te klein voor deze niet volledig starre koppeling.......

Dit zou ook de wat grotere afstand bij de goederenwagens verklaren.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: kruimel op 02 augustus 2007, 11:59:11
klopt het dan, als ik alles hierboven goed begrepen heb, dat roco wagens-en locs (in mijn geval D-tjes en de 1150) standaard zijn uitgerus met een beugelkoppeling, maar dat daar ook een kk versie van bestaat? En dan vraag twee, door beperkte ruimte komen er op de door mij nog te bouwen baan straks krappe bochten te liggen (de kortste in Fleischmann profi rails). Kunnen zulke lange wagens als de D-tjes daar wel kortgekoppeld door?

groeten,

Lourens
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: NS 1100 op 02 augustus 2007, 12:02:42
Ik heb geen plan D's, maar wel andere rijtuigen die nòg langer zijn (303mm) en die gaan zowel met de profi- als met de roco kortkoppeling zonder problemen door R1.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: henk op 02 augustus 2007, 12:29:03
klopt het dan, als ik alles hierboven goed begrepen heb, dat roco wagens-en locs (in mijn geval D-tjes en de 1150) standaard zijn uitgerus met een beugelkoppeling, maar dat daar ook een kk versie van bestaat?

Roco heeft de zogenaamde universeelkoppeling. Die kan koppelen met een gewone beugelkopeling, maar is ook een korter koppelende koppeling. Ik zeg met opzet korter, omdat het een milimetertje scheelt met de echte kortkoppeling van Roco of de profi van Fleischmann. De reden heb ik al uitgelegd.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: kruimel op 02 augustus 2007, 13:03:04
Hartelijk dank. zal dan maar eens gaan overwegen om te gaan kortkoppelen. ziet er wel een stuk leuker uit.

groeten,

Lourens
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Jeroen1975 op 02 augustus 2007, 18:20:41
Ik heb me ook wel eens vergist met kk. Sommige wagons/rijtuigen zitten wel een NEM schacht onder, maar geen kortkoppel mechanisme. Zonder kortkoppelmechanisme is kort koppelen niet leuk.

Succes
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: GerritM op 02 augustus 2007, 23:48:46
Een NEM schacht op zich wil ook niet zeggen dat je kunt kortkoppelen, dit geeft de mogelijkheid om makkelijk van koppeling te kunnen wisselen.
Om echt te kunnen kortkoppelen moet er een kortkoppelmechaniek aanwezig zijn. Dit werkt dan alleen echt als je de juiste (starkoppelende) koppelingen gebruikt.

Groet Gerrit
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Esperopt op 03 augustus 2007, 00:18:57
Daar kwam ik dus ook achter. Heb laatst van iemand die op mp bakken met koppelingen ed aanbied een lading roco kortkoppelingen en mechanismes over kunnen nemen, met een soort veer. Met sommige wagonnen is het wel even knoeien maar meestal is het een makkelijk klusje.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Aspelix op 16 september 2007, 02:14:34
Ja, maar Kadee's zijn geen kortkoppelingen.

Ho ho,
Ook Kadee is goed bruikbaar als kortkoppeling, sterker nog: kan zelfs naar keuze worden aangebracht, al naar gelang van de toegepaste boogstralen. Kadee nr 17 is ongeveer 1,6 mm korter dan nummer 18, die weer ca 1,6 mm korter is dan nummer 19.
Vervanging van de kortkopeling van Piko op de "NS"-couperijtuigen door 2 stuks Kadee nr. 18 leverde een winstop van ca 5 mm tussen beide bakken. 2 X Nr. 17 is voor de meeste bogen te kort. Een kombinatie van nr 17/18 tussen 2 bakken scheelt weer 1,6 mm, maar dan moet wel gelet worden op welk kopeinde nr 17 geplaatst is en waar nr. 18.
En dat valt helaas wat minder mee. Maar mooi is het wel......
Ik zal in de (hopelijk nabije) toekomst foto's plaatsen van de bakken met Pikokoppelingen en met 2x Kadee nr. 18. (De foto's zijn er, moeten nog ingescand worden!)
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: Esperopt op 16 september 2007, 03:39:47
@Kruimel: heb plan D's met roco kortkoppelingen. Gaan zonder problemen door een R1 boog, is natuurlijk geen gezicht maar toch.

@Ruurd: heb wel vaker iets gehoord over kadee koppelingen, maar ik dacht altijd dat dit speciaal voor modellen naar Amerikaans ontwerp was? Heb er nog nooit één gezien, ben dus nieuwschierig naar je foto's.
Titel: Re: Welke kortkoppeling?
Bericht door: henk op 16 september 2007, 09:45:43
Kadee's zijn geen starre koppeling en laten een kortkoppelmechanisme dus niet goed werken. Het lijkt me sterk dat je ermee buffer aan buffer kunt rijden.
Voor Amerikaans materieel is dat ook helemaal niet van belang. Die hebben geen buffers.