@ Maarten: Ik dacht eigenlijk dat de universeelkoppeling wel een kortkoppeleffect heeft. Weliswaar niet zo kort als met een echte KK, maar het ontwerp is wel zo gemaakt dat twee gekoppelde koppelingen samen een min of meer starre verbinding vormen, die in bogen dus de kortkoppelmechanieken hun werk laten doen, i.t.t. de ouderwetes beugelkoppeling....
@Allard. Zijdezacht aankoppelen met de Märklin koppeling?
Gebruik zelf de oude kk van roco. Het uitsteken is inderdaad een nadeel. Als het uiteinde iets raakt of het model iets te grof wordt behandeld buigt het langst uitstekende lipje makkelijk om. De koppeling wordt hierdoor min of meer onbruikbaar. Voor de rest ben ik er best tevreden over.
Als de profi of de gewone kortkoppeling van Roco de buffers tegen elkaar zetten, dan laat de universeelkoppeling van Roco 1 of 2 mm tussen de buffers en de standaardkoppeling een halve centimeter en meer.
Zelf gebruik ik twee soorten koppelingen:1. de Roco koppeling voor rijtuigenstammen waarbij der eerste en laatste wagon een Roco universeelkoppeling zijn voorzien.2. de de Roco universeelkoppeling voor goederenwagens en loks. Mijn loks zijn voorzien van een Roco universeelkoppeling of van een digitaal te bedienen Krois-koppeling.
Om nog even op de Fccpps'n terug te komen. Ik weet dat best wat mensen op dit forum deze geinige wagens verzamelen. Hoe hebben jullie die vastgekoppeld? Gaat dit toch nog netjes met de universeelkoppelingen? Zo ja, dan moet ik maar eens in de rommeldoos gaan zoeken.
De Roco universeelkoppeling is sowieso te combineren met IEDERE beugelkoppeling
Theoretisch klopt het wel, maar mijn praktijk ervaring is dat ze wel soms ontkoppelen op plekken waar je het niet wenst.Gr Jeroen
De M* kortkoppeling gebruik ik niet tussen rijtuigstammen omdat ze regelmatig te strak tegen elkaar staan en bij het doorrijden van bogen onder de diameter van 1m uit de bocht springen. Zeker indien dit zg. 30 cm rijtuigen zijn. Hier heb ik het liefst de F* of de Roco universeel er tussen. Dit vanwege de ruimte.