Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
Programmeren cv door RetroJack
Vandaag om 15:54:12
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 14:50:16
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
  

Auteur Topic: Treinongeluk Spanje  (gelezen 43814 keer)

guest7823

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #60 Gepost op: 26 July 2013, 12:38:31 »
Zoals ik in mijn posting net hiervoor (maar inmiddels op de vorige pagina (zie commentaar Eelco  ;)) zei ...........

Maar goed: het zal niets met het zwaartepunt doen, echter wel iets met het aangrijppunt van datzelfde zwaartepunt. En voor het uit de bocht vliegen speelt volgens mij het aangrijppunt een belangrijke rol

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3271
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #61 Gepost op: 26 July 2013, 12:54:56 »
Sinds de update van het forum lijk ik geen melding meer te krijgen dat er is gereageerd in de tijd dat ik een reactie schreef.
Maar volgens mij zeg ik niks dubbel, je geeft het slechts als mogelijkheid aan, niet dat het zo is.  ;)

Geen idee waar je op doelt met "zie commentaar Eelco".

Huub

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11649
    • Mijn fotoarchief
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #62 Gepost op: 26 July 2013, 12:59:40 »
Dat sloeg hier op een opmerking van mij in dit draadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,53526.msg3221362734.html#msg3221362734

Eelco


Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #63 Gepost op: 26 July 2013, 13:18:31 »
en plaatje van de wielophanging van een rijtuig na de crash:


bron: daily mail

Voor diegene die wat meer wil lezen. Met vrij veel foto's, dus graphic content.
« Laatst bewerkt op: 26 July 2013, 13:22:45 door J J H S »
Jeroen

Albert.H0

  • Offline Offline
  • Berichten: 1891
  • Roco Fccpps vriend
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #64 Gepost op: 26 July 2013, 14:19:26 »
Maar goed: het zal niets met het zwaartepunt doen, echter wel iets met het aangrijppunt van datzelfde zwaartepunt. En voor het uit de bocht vliegen speelt volgens mij het aangrijppunt een belangrijke rol

Inderdaad, het aangrijppunt is belangrijker. En dat in samenspel met de centrifugaal kracht (is dat de correcte term?) die afhankelijk is van de snelheid zal de kracht bepalen die op het wiel/flens/spoor contactvlak komt te staan. En hoeveel kracht dat kan opvangen zal bepalen of bij grote overschrijding van de snelheid in een boog eerst het wiel/spoorstaaf contact het begeeft (=ontsporing), of dat het geheel in de rails blijft maar uiteindelijk bij voldoende hoge snelheid gaat kantelen.
NS, NMBS. En daarnaast moderne EU cargo loks en werkmaterieel.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26690
    • Pagina van klaas
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #65 Gepost op: 26 July 2013, 14:46:12 »
Ik probeer er een beetje aan te rekenen, maar het struikelblok is het zwaartepunt van de Talgo. Overal vind je de vermelding dat het zwaartepunt laag ligt, maar hoe laag, dat vertellen ze nergens.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #66 Gepost op: 26 July 2013, 15:16:53 »
Jeroen

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3982
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #67 Gepost op: 26 July 2013, 21:17:49 »
Hallo,
 Voor degenen die het Duits machtig zijn, is hier de discussie op Drehscheibe te lezen.

http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?2,6500398,page=1

(ca 18 pagina's ) Je moet een beetje filteren er wordt soms wat geruziet ,maar de meeste mensen proberen te achterhalen wat er gebeurd is.
 Vr Gr,
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

ANDREUS

  • Offline Offline
  • Berichten: 326
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #68 Gepost op: 26 July 2013, 22:09:03 »

Bij het bekijken van Google Maps met de opdracht:

Santiago de Compostela, Spanje,   [ik weet niet hoe een link werkt]

en dan op kaart, zie je dat het spoor rond deze plaats wel een modelspoorbaan met heel veel scherpe bochten te zien geeft,
het ongeluk is natuurlijk een RAMP maar het geeft een beetje inzicht in het spoor verloop.

Dramatisch,
ANDREUS


Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2661
    • M'n treinbaan...
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #69 Gepost op: 26 July 2013, 22:21:32 »
maar de meeste mensen proberen te achterhalen wat er gebeurd is.
 Vr Gr,
Peter


Laat ze eerst eens afwachten wat er nou precies gebeurt is.


Daar hebben ze vast wel experts voor, in Spanje...

En natuurlijk nog een paar honderd, in de rest van de EU, achter de pc...  ;)  :-X

Groet,

Ronald
« Laatst bewerkt op: 26 July 2013, 22:25:14 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

Lars Smelter

  • Offline Offline
  • Berichten: 978
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #70 Gepost op: 26 July 2013, 22:23:56 »
Google maps geeft een oude luchtfoto, daarin is  de HSL nog in aanleg.
Bing maps is actueler en daarop is de HSL en overgang naar het oude spoor nog wel te zien: http://binged.it/1aNs8e4.
Hopelijk vinden ze de oorzaak en wordt voorkomen dat dit in de toekomst nogmaals gebeurt.
Nederlands, 2004 - 2008
Raadplaat: 12x

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #71 Gepost op: 26 July 2013, 22:51:20 »
Wat me trouwens ook opviel is hoezeer de bakken intact lijken te zijn gebleven. Niet dat het uiteindelijk veel uitgemaakt lijkt te hebben. De enorme afremming is waarschijnlijk wat zoveel mensen het leven heeft gekost.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8961
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #72 Gepost op: 26 July 2013, 22:57:08 »
Ving vandaag bericht op via de radio dat er life beelden waren van de dodenrit, voor degene die het niet willen zien, klik er niet op.
youtube

Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

memen

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
  • Märklin H0 - digitaal
    • LocoNet Bedieningspaneel
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #73 Gepost op: 26 July 2013, 22:58:45 »
Is het niet juist slecht dat zo'n bak intact blijft? In auto's heb je toch ook zo'n kreukelzone die ervoor zorgt dat de remweg voor de inzittenden zo lang mogelijk is?

Groeten,

Rauke
DB 1970 - Esu Ecos I - S88 - Zelfbouw LocoNet Bedieningspaneel - DCC, RailCom, Motorola, mfx

guest7823

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #74 Gepost op: 26 July 2013, 22:58:52 »