Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
Vandaag om 16:42:50
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 16:27:14
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:16:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:59:22
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 15:55:30
Programmeren cv door RetroJack
Vandaag om 15:54:12
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Biesje
Vandaag om 15:44:26
Sfeer op je modelbaan door wob
Vandaag om 15:41:14
Zelf gebogen brug maken door FritsT
Vandaag om 15:09:52
booster vraag door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:59:13
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door martijnhaman
Vandaag om 14:19:41
DDAR op basis van een Artitec DDM door Duikeend
Vandaag om 14:11:55
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 14:11:18
Site Uhlenbrock door VAM65
Vandaag om 13:58:47
Tams app door reinderlf
Vandaag om 12:55:06
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:28:06
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 12:26:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door william_2
Vandaag om 12:13:44
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 12:13:00
Heroplage Artitec Plan W? door Corné81
Vandaag om 12:12:23
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Wim Vink
Vandaag om 11:08:47
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 10:04:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 09:48:05
Toon hier je (model)TRAM foto's. door schipcas
Vandaag om 09:26:03
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 09:09:15
Raadplaatje door R1954
Vandaag om 08:45:09
Wat was jullie allereerste loc? door ArjanB
08 August 2025, 23:41:32
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
08 August 2025, 23:27:25
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
08 August 2025, 23:24:44
  

Auteur Topic: Treinongeluk Spanje  (gelezen 43820 keer)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26690
    • Pagina van klaas
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #90 Gepost op: 27 July 2013, 12:14:35 »
Bij een echte kortsluiting wordt de spanning vrijwel onmiddellijk uitgeschakeld. Wat er daarna gebeurt hangt af van wat de plaatselijke ingenieurs verzonnen hebben. In Nederland (onder 1500V=) gaat het onderstation/schakelstation na ongeveer een minuut testen of de kortsluiting nog bestaat. Dan wordt via een voorschakelweerstand spanning op de bovenleiding gezet en de stroom gemeten. Als daaruit blijkt dat de kortsluiting weg is, dan gaat de spanning er weer vol op. Blijkt de kortsluiting er nog te zijn, dan wordt weer uitgeschakeld en na een minuut volgt weer een poging.
Dat is ook de reden waarom reizigers bij een bovenleidingschade niet direct de trein uit mogen. Eerst moet zeker zijn dat de spanning definitief uitgeschakeld is.
Maar nogmaals, geen idee of het in Spanje ook zo werkt.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

guest7823

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #91 Gepost op: 27 July 2013, 12:29:54 »
Blijft die "minuut cyclus" d'r eindeloos in zetten of zit d'r nog enige intelligentie achter die na 5 / 10 keer zegt "nu is het mooi geweest"

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26690
    • Pagina van klaas
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #92 Gepost op: 27 July 2013, 12:36:05 »
Die testcyclus houdt op een keer op, maar ik weet niet meer na hoeveel pogingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ZwolsBas

  • Offline Offline
  • Berichten: 3142
  • NL/NS vanaf 1945
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #93 Gepost op: 27 July 2013, 13:14:38 »
Hoge snelheid, grotere kans op ongelukken.
Ben nooit fan geweest van treinen die harder dan 160km/h rijden, om dat ene half uurtje tijdwinst zoveel risico te lopen.

Sterkte voor alle mensen die dit meegemaakt!
Treinen Vissen Katten Liefhebber, bouw modelbaan op zolder gestart, nu nog 3 plaatsnamen verzinnen, help je mee?

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #94 Gepost op: 27 July 2013, 13:17:34 »
Ik denk eigenlijk dat de oorzaak niet bij de machinist gezocht hoeft te worden.
Wellicht is er meer aan de hand.
Maar de te hoge snelheid speelt wel degelijk een rol, er hoeft niks op de rails gelegen te hebben.


Jos.
« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 13:34:47 door NS 1607. Reden: Bericht iets aangepast »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8961
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #95 Gepost op: 27 July 2013, 13:32:45 »
Zoals ik zei lijkt het alsof er een wagon ontspoort en gelicht wordt. Misschien lag er iets op de rails? Of technisch mankement aan koppelingen.
het moet wel een vreselijk harde klap geweest zijn.

Ik moet zegggen dat die bocht best wel scherp is voor zo'n hoge snelheid, die zie je toch niet zo gauw bij de TGV-lijnen en ICE-trajecten.

« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 13:37:38 door KoenF. Reden: tekst »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

lok1614

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #96 Gepost op: 27 July 2013, 13:37:20 »
@Paul en klaas,

Naar mijn weten 4 keer een poging tot herinschakelen.

Gr Peter

guest7823

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #97 Gepost op: 27 July 2013, 13:45:55 »
Zoals ik zei lijkt het alsof er een wagon ontspoort en gelicht wordt. Misschien lag er iets op de rails? Of technisch mankement aan koppelingen.

Middelpuntvliedende kracht ?? http://nl.wikipedia.org/wiki/Middelpuntvliedende_kracht
Kortom geen beren / spoken zien waar die er niet perse hoeven te zijn

Ik moet zegggen dat die bocht best wel scherp is voor zo'n hoge snelheid, die zie je toch niet zo gauw bij de TGV-lijnen en ICE-trajecten.

Bijna iedere HSL doet het eerste en laatste stuk op conventioneel spoor met duidelijk andere normen voor zaken als minimale boogstraal ed. Kortom "business as usual" en niets bijzonders t.o.v. andere HSL

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8961
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #98 Gepost op: 27 July 2013, 13:54:09 »
Als chauffeur zijnde snap ik de werking van vliedende krachten. Als de koppeling los geschoten/gebroken is, of door de kracht een as gebroken door ik weet niet wat voor oorzaak dan zijn de rapen gaar.

Maar goed, het blijft speculeren en er zullen ongetwijfeld onderzoeksresultaten komen.

Koen
« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 13:58:50 door KoenF »
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Gert1

  • Gast

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8598
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #100 Gepost op: 27 July 2013, 14:48:54 »
@Koen,

De maximum snelheid in die bocht was 80 km p/u.
Jeroen

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #101 Gepost op: 27 July 2013, 15:20:24 »
Blijft die "minuut cyclus" d'r eindeloos in zetten of zit d'r nog enige intelligentie achter die na 5 / 10 keer zegt "nu is het mooi geweest"
In Nederland was het altijd zo dat het na de tweede keer uit bleef, maar dan schijnt veranterd te zijn in "het blijft doorgaan", totdat er handmatig is afgeschakeld.
Groetjes,
Emiel

guest7823

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #102 Gepost op: 27 July 2013, 15:35:55 »
heeeeeel handig. Scheelt weer een storingsmonteur die er op z'n fietsje naar toe moet  >:(

Heb altijd geleerd dat als ik een zekering meer dat twee keer moet resetten / vervangen dat het tijd is voor een iets intelligentere oplossing, omdat er dan in 99,9 procent van de gevallen "iets" aan de hand is wat zich aan mijn directe blikveld onttrekt.

sukkels

Maar ja, zo'n monteur en z'n fiets is wel duur en gaat ten koste van shareholdersvalue  :-\
« Laatst bewerkt op: 27 July 2013, 16:01:14 door guest7823 »

guest7823

  • Gast
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #103 Gepost op: 27 July 2013, 15:48:56 »
Als de koppeling los geschoten/gebroken is, of door de kracht een as gebroken door ik weet niet wat voor oorzaak dan zijn de rapen gaar.

Ik vermoed dat je hierbij oorzaak en gevolg door elkaar haalt. Die koppelingen zijn inderdaad gebroken, echter, indien een rijtuigbak, om wat voor redenen dan ook, een zelfstandig leven gaat leiden t.o.v. de rest van de trein is er met koppelingen geen houden aan. Hierbij heb ik het ernstige vermoeden dat een "Talgo-koppeling" verhoudingsgewijs een van de sterkste verbindingen is tussen rijtuigbakken. Dit omdat er meerdere (mechanische) verbindingen tussen de bakken zijn. Hetzelfde geldt voor Jacobs-draaistellen. Een standaard schroefkoppeling zal waarschijnlijk een lager breekpunt hebben

Maar goed, het blijft speculeren en er zullen ongetwijfeld onderzoeksresultaten komen.
Daar ben ik ook benieuwd naar, al is helaas mijn Spaans niet goed genoeg om het waarschijnlijk te lezen, of zelfs maar op te zoeken waar ik het t.z.t. kan vinden

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re: Treinongeluk Spanje
« Reactie #104 Gepost op: 27 July 2013, 16:43:54 »
Hierbij heb ik het ernstige vermoeden dat een "Talgo-koppeling" verhoudingsgewijs een van de sterkste verbindingen is tussen rijtuigbakken. Dit omdat er meerdere (mechanische) verbindingen tussen de bakken zijn. Hetzelfde geldt voor Jacobs-draaistellen. Een standaard schroefkoppeling zal waarschijnlijk een lager breekpunt hebben

De verbindingen tussen de rijtuigbakken worden op dezelfde genormeerde belastingen ontworpen, dus het verschil in sterkte is niet wezenlijk (en in alle gevallen duidelijk lager dan het geweld dat bij dit soort incidenten vrij komt).

En over de oorzaak nav van onder andere de post van Koen: Die trein reed 2,5 keer harder dan toegestaan, waardoor de zijdelingse krachten dus 6,3 keer hoger waren dan beoogd. Dan ontspoor je. De rest is gevolgschade. Ik begrijp de speculatie niet.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt