Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 21:37:27
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12

Auteur Topic: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.  (gelezen 72446 keer)

MSF

• Offline Offline
  • Nederlands jaren 30
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #180 Gepost op: 07 July 2013, 13:46:30 »
Het zou al een heel leuk zijn als er een keer een " 6300 dag" in het museum georganiseerd word waarbij de attractie toegankelijk word gemaakt en je de loc rustig kunt bekijken.

Het museum doet het goed, zoals ik eerder al zei ze weten bezoekers binnen te krijgen en dat is het aller belangrijkste. Dat het onderwerp 6300 in het museum gevoelig ligt verbaast me niks, zelfs de (volgens mij overwegend) vakantie krachten die de attractie bedienen weten precies wat de 6300 is. Ze vroegen me een keer toen ik eruit stapte of ik het leuk gevonden had en toen antwoorde ik maar iets in de richting; als treinengek had ik het liever anders gezien maar bedankt voor de service! Als antwoord kreeg ik; zoiets horen we regelmatig. Tegen zo'n aardig meisje ga ik natuurlijk niet vervelend doen.

Misschien is de wereld nog aan te passen? Achtbaan eruit en net als in wereld 1 wat zo leuk gedaan is erdoorheen lopen terwijl je verhalen over het materieel en het personeel wat erop dienst deed te horen. En die verhalen natuurlijk een beetje spannend maken enz. Op het oude traject van de achtbaan moet ook wel een pad te maken zijn.

Deze laatste oplossing lijkt me nog wel haalbaar?   

Groetjes,
Michiel

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #181 Gepost op: 07 July 2013, 15:01:50 »
Michiel,
Alles is mogelijk en jouw idee zou best te realiseren zijn à la de wereld waar de Arend in staat.
Wandelend langs het materieel, 6300, Mock-up DE-3, Mock-up Mat'24. En daarna nog even via de werkplaats. Dat alles met een "walkman" voor de uitleg en je hebt ook weer een leuke attractie.

Zoiets zou je als hobbyistengroep ook kenbaar kunnen maken aan het spoorwegmuseum.
Maar eigenlijk staat de nederlandse hobbyist niet uniek in de wereld.
Hier in le Creusot staat de bekende stoomloc 241P17 inmiddels weer dienstvaardig en zie je ook kritieken waarom de electrische BB 12069 (Franse "krokodil") niet rijvaardig is. En dat terwijl in de buurt van het station le Creusot geen bovenleiding te bekennen is.

MSF

• Offline Offline
  • Nederlands jaren 30
« Reactie #182 Gepost op: 07 July 2013, 16:17:55 »
Oke, gelukkig valt mijn idee goed.

Het zou zeker kunnen maar het zal meer op willen aankomen vanuit het museum. De loc eruit halen is misschien het mooiste maar dan is de attractie incompleet en zal deze compleet verandert moeten worden. Ik vraag me af of dat lukt omdat dit veel geld zou kosten.

Wat is er mooier dan wat leren in een museum? Voor een achtbaan ritje gaan mensen wel naar een pretpark en in de vuurproef is dacht ik ook zoiets dergelijks.

Wanneer wereld 3 word aangepast kan het museum daar ook weer reclame voor gaan maken en zullen er weer belangstellenden naar het museum komen. Ik had het volgende idee:

De karretjes zijn weg en vervangen door een pad door de wereld. De bezoeker krijgt een "walkman" of iets dergelijks. Bij het begin staat er een remmershuis met remmer, deze remmer kan wat vertellen over zijn werk en hoe hij daar in beland is en wat de gevaren wel niet zijn. Dan de 6300, de stoker kan vertellen dat hij erg tegen de rit opziet door het hoge kolen verbruik dan de loc vervolgens verteld de machinist dat hij juist blij is met zo'n sterke loc en verteld dat het de modernste NS stoomlocs zijn op dat moment. Dan komen we in de werkplaats van werkspoor, de chef verteld dat de loc bijna af is en naar de Nederlandse kolonie gaat. Mooi stukje Nederlandse geschiedenis komt hier dan aan bod, de kolonie en het feit dat Nederland zelf stoomlocs bouwde. Dan komen we bij de diesel 3 aan. De machinist was juist zo blij dat hij op deze moderne treinstellen mocht gaan rijden maar nu zijn ze alweer stuk en kan hij weer stoken in de rangeer dienst (dit is mijn opa overkomen in die tijd). Een machinist die er in de buurt staat kan vervolgens vertellen dat ze nu met stoom dezelfde dienstregeling moeten gaan rijden wat knap lastig is en dat door het personeel de treinen "stoomdiesels" worden genoemd. Vervolgens is er dan nog die ruimte waar volgens mij wordt stilgestaan bij 100 jaar spoorwegen. Daar kan wat verteld worden over de toekomst visie van NS uit die tijd. Dit alles aangekleed met geluid effecten, misschien stoom wolken onder de 6300 vandaan etc..

Het is maar een idee. Het materieel is zo beter te zien en de bezoekers leren zo ook wat over de geschiedenis. En als je de verhalen een beetje smeuïg verteld komt het vast leuk en interessant over.

Ik zou dit best in een brief willen vertellen aan het museum maar ik denk dat de wil om het te veranderen er niet is. Maar op deze manier zou wel een, in mijn ogen, grote fout enigszins hersteld worden.

Groetjes,
Michiel   
« Laatst bewerkt op: 07 July 2013, 16:36:20 door Michiel. »

Henk Boshuyzen

• Offline Offline
    • Modeltram Toulon sur Arroux
« Reactie #183 Gepost op: 07 July 2013, 16:21:11 »
probeer dan via een Poll hier op BNLS een achterban te krijgen voor het idee om in ieder geval eens per kwartaal of zo een rondleiding achter te schermen te krijgen.

MSF

• Offline Offline
  • Nederlands jaren 30
« Reactie #184 Gepost op: 07 July 2013, 16:26:51 »
Ik ben aan het zoeken maar is het wel mogelijk een poll te starten voor iets wat niet over modelspoor gaat?

Frans van Meerwijk

• Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Voor als de tram het eens niet doet...
« Reactie #185 Gepost op: 07 July 2013, 16:29:22 »
 :-\ Hmm, ik heb een tijd meegelezen en mijzelf weten te weerhouden van reageren  ::)
maar het lukt me niet langer  :'(

Het Spoorwegmuseum ken ik in 'de oude vorm' en in de huidige vorm en ik ben er persoonlijk nog steeds niet uit: Ik herinner mij uit 'het oude museum' de NX-demobaan (die nu kennelijk gejat is)en de vooral "Educatieve" rondleiding... Ik heb nog steeds het idee, dat er véél gepensioneerde Spoormensen in dat NSM rondliepen.
Een ervaring die ik ook had in het Eisenbahnmuseum in Neurenberg, het Science-museum in Londen en het Technisches-Museum in Wenen...
Dat "de Tijd" veranderde kan ik ook wel begrijpen (niet altijd waarderen  :-X )

Een museum is kennelijk niet meer voor educatie of vorming, maar moet "leuk/spannend" zijn  ::)

Dat daarbij óók de historische gebouwen zo authentiek mogelijk moesten worden herstel is een hele mooie en prettige bijkomstigheid: ik zit graag een uurtje in de hal van het Maliebaan-station, net zoals ik graag in de hal van Groningen-CS zit: dat is gewoon MOOIE ARCHITECTUUR!!!

Ik kan mij dan voor een deel ook wel vinden in de benadering van het "Nieuwe NSM"; het is "leuk, spannend en uitdagend"; en gewaardeerde forumgenoten,DAARMEE trek je klanten en kun je overleven! en uiteindelijk waarschijnlijk "ONZE" missie vervullen!

Ik loop, als ik in het NSM ben altijd even binnen in "die achtbaan" en het ritje maak ik 99,5%van de gevallen NIET, want dat boeit niet, afgezien van de goeie visuele effecten, maar in dat voorportaal staat zoveel moois, net zoals nu bij die nieuwe virtuele achtbaan "De Vuurproef"...

Mij is geleerd om POSITIEF te zijn/blijven: ik HOOP dan ook, dat toekomstige generaties uit deze manier van tentoonstellen belangstelling zullen ontwikkelen: voor ons "ouwe lullen" is vást wel een (éénmalig?) Begeleidingstraject te regelen... met aanmelding via onze site een heel erg doelgerichte rondleiding door archieven, opslagplaatsen/depots en (uiteindelijk) het publieksmuseum

Ik ben voor alles hobbyist, het zonder meer NIET altijd eens met besluiten van museumdirecties of -conservators, maar heb inmiddels steeds meer waardering voor hun kunde om belangrijk erfgoed te behouden.
(En de manier waarop men het Rijksmuseum heeft hersteld met een zo oorspronkelijk mogelijke bouwsubstantie vind ik MOOI!!! (veel schilderijen vind ik nogal overgewaardeerd)

@Henk Boshuyzen:
Jij brengt, waarschijnlijk in minder lettertekens, onder woorden wat ik nu ook probeer duidelijk te maken ;)..., daarom ook
@Michiel: +++++++++++++++++

Frans die liever olie op golven gooit, dan op vuur
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #186 Gepost op: 07 July 2013, 16:40:58 »
(En de manier waarop men het Rijksmuseum heeft hersteld met een zo oorspronkelijk mogelijke bouwsubstantie vind ik MOOI!!! )
Daar noem je wat! Als het Spoorwegmuseum zoveel geld beschikbaar had voor een verbouwing, dat zou nog mooier zijn. Het is alleen te hopen dat ze dan niet ook 10 jaar dicht gaan.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

MSF

• Offline Offline
  • Nederlands jaren 30
« Reactie #187 Gepost op: 07 July 2013, 16:42:10 »
Het oude concept van een museum waar alles stilstaat met bordjes erbij werkt niet meer. Maar het mooiste zou zijn beleven en leren zoveel mogelijk te combineren, iets wat in wereld 1 zo mooi gelukt is. De bezoeker meenemen terug in de tijd, wat is spectaculairder dan dat?

@Frans, ++++ zie ik aan als: mee eens?  ;)
« Laatst bewerkt op: 07 July 2013, 16:52:19 door Michiel. »

etienne

• Offline Offline
« Reactie #188 Gepost op: 07 July 2013, 17:51:23 »
Citaat
De karretjes zijn weg en vervangen door een pad door de wereld. De bezoeker krijgt een "walkman" of iets dergelijks.

Mijn zoontje vind de achtbaan geweldig. Die zal hevig teleurgesteld zijn, als het een duf looppad wordt....Ik denk dat er nog een heleboel bezoekers zijn die de achtbaan erg leuk vinden. Hoe vervelend het ook voor ons hobbyisten is. Een tijdelijke openstelling voor belangstellenden of de karretjes langzaam in het licht laten rijden, lijkt me makkelijker haalbaar.

Etienne

MSF

• Offline Offline
  • Nederlands jaren 30
« Reactie #189 Gepost op: 07 July 2013, 18:00:20 »
Mijn zoontje vind de achtbaan geweldig. Die zal hevig teleurgesteld zijn, als het een duf looppad wordt....Ik denk dat er nog een heleboel bezoekers zijn die de achtbaan erg leuk vinden. Hoe vervelend het ook voor ons hobbyisten is. Een tijdelijke openstelling voor belangstellenden of de karretjes langzaam in het licht laten rijden, lijkt me makkelijker haalbaar.

Het was dus mijn idee dat het vooral geen "duf looppad" moet worden, als je goed las wat ik schreef zou dat duidelijk zijn. En ik snap dat kinderen het leuk vinden zo'n achtbaan rit. Maar gaat het dan om de locs die daar te zien zijn of om de rit? De rit lijkt me. Voor een dergelijke rit zijn er genoeg pretparken in Nederland. En is er nu in de vuurproef niet ook iets met een simulator??

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #190 Gepost op: 07 July 2013, 18:05:57 »
Precies, een simulator. Dus nep. In wereld 3 kom je langs, onder en tussen echte, imponerende stoomlocs gereden in het duister. Lekker spannend, met rook, harde geluiden, onverwachte dingen. Ik kan me prima voorstellen dat dat zeker indruk maakt op kinderen.

MSF

• Offline Offline
  • Nederlands jaren 30
« Reactie #191 Gepost op: 07 July 2013, 18:11:05 »
Precies, een simulator. Dus nep. In wereld 3 kom je langs, onder en tussen echte, imponerende stoomlocs gereden in het duister. Lekker spannend, met rook, harde geluiden, onverwachte dingen. Ik kan me prima voorstellen dat dat zeker indruk maakt op kinderen.

Dat kan ik me ook zeker voorstellen. Maar is dat het waard twee unieke topstukken op te offeren? Nee, absoluut niet. En voor een echte ervaring met imponerende stoomlocs met rook en alles zou ik adviseren bij een museumlijn te gaan kijken...

En als die wereld gehandhaafd blijft maar zonder karretje is dat toch even spectaculair?? Voor een achtbaan rit kun je terecht in een pretpark.
« Laatst bewerkt op: 07 July 2013, 18:17:28 door Michiel. »

hubertus

• Offline Offline
« Reactie #192 Gepost op: 07 July 2013, 18:19:19 »
Niet alleen op kinderen, ik heb het ritje meermaals gedaan en blijf het leuk vinden.
Ok, misschien ben ik nog kind met de kinderen....  ;)

Ik weet niet wat de overweging is geweest om met echte locs te werken ipv met mock-ups, maar gegeven die keuze, vind ik de 6300 geen onlogische.
En heel persoonlijk ben ik er niet rouwig om, een schoonheid kan ik het niet noemen.
Dat ze direkt ook die Indische loc hebben ingebouwd, vind ik wat minder. Zoveel in Nederland gebouwde stoomlocs lijken me niet behouden te zijn.

Huub

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #193 Gepost op: 07 July 2013, 18:24:27 »
Dat kan ik me ook zeker voorstellen. Maar is dat het waard twee unieke topstukken op te offeren? Nee, absoluut niet. En voor een echte ervaring met imponerende stoomlocs met rook en alles zou ik adviseren bij een museumlijn te gaan kijken...

En als die wereld gehandhaafd blijft maar zonder karretje is dat toch even spectaculair?? Voor een achtbaan rit kun je terecht in een pretpark.

Correctie: jij vindt het  t niet waard om twee topstukken aan op te offeren. Ik heb er minder moeite mee. Het is jammer, maar een begrijpelijke keus. Laat dat ritje gewoon voortbestaan, mensen beleven er plezier aan. Er zijn alleen paar zeurende hobbyisten die menen de wijsheid in pacht te hebben op bepaalde vlakken en die wel even zullen gaan zeggen hoe het wel zou moeten.

Niet alleen op kinderen, ik heb het ritje meermaals gedaan en blijf het leuk vinden.

Ik ook  ;D

Zoveel in Nederland gebouwde stoomlocs lijken me niet behouden te zijn.

Dat zoeken we even op...

SS 657 (MBS)
HTM 8 (SHM)
NS 3737 (NSM)
JSS 1622 (NSM)
Arend (NSM)
GTM 13 (SVM)

PNKA C1507 (Ambarawa, Java)
PNKA C2407 (Ambarawa, Java)
PNKA C2728 (AMbarawa, Java)

PNKA C3065 (Jakarta, Java)
PNKA C5317 (Jakarta, Java)
PNKA CC5001 (Jakarta, Java)
DSM 48 (Jakarta, Java)
DSM 55 (Jakarta, Java)

In Zuid Afrika staat ook nog een door Werkspoor gebouwde NZASM loc.

De score totnutoe: 15 in Nederlande gebouwde stoomlocs die bewaard zijn gebleven. 1 in Zuid Afrika, 6 in Nederland en 8 in Indonesie.

Aanvullen maar...  ;D

Eelco
« Laatst bewerkt op: 07 July 2013, 18:57:57 door NS8714 »

MSF

• Offline Offline
  • Nederlands jaren 30
« Reactie #194 Gepost op: 07 July 2013, 18:28:17 »
Correctie: jij vindt het  t niet waard om twee topstukken aan op te offeren. Ik heb er minder moeite mee. Het is jammer, maar een begrijpelijke keus. Laat dat ritje gewoon voortbestaan, mensen beleven er plezier aan. Er zijn alleen paar zeurende hobbyisten die menen de wijsheid in pacht te hebben op bepaalde vlakken en die wel even zullen gaan zeggen hoe het wel zou moeten.

Zoals jij?

Over smaak valt niet te twisten. De 6300 is een prachtige stoere loc, die dus een betere plek had verdiend naar mijn mening.

Ik begrijp niet wat er leuker is aan een ritje dan zelf tussen de locs doorlopen. Dan beleef je meer lijkt me zeker als je ook nog leuke informatie krijgt. Daarvoor ga je toch naar een museum?

Nogmaals voor achtbaanritjes zijn er genoeg pretparken, een 6300 bekijken kan (kon) maar op een plek...