Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 21:30:14
Göhrener Viaduct door Duikeend
Vandaag om 21:30:13
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:27:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 21:17:08
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:12:23
Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.  (gelezen 72438 keer)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #210 Gepost op: 08 July 2013, 13:45:04 »
Als ik dit verhaal allemaal zo lees dan zijn jullie hier eigenlijk een discussie aan het voeren over een besluit wat 10 jaar terug al genomen is.

Men heeft geïnvesteerd in een stuk techniek om het museum attractiever te maken en een groter aantal bezoekers aan te trekken, en hun een vermakelijke dag te laten hebben.

Ik zou niet weten waarom het museum nu de keus zou maken om de attractie op te offeren om de lokken weer in de picture te zetten. De attractie is lang niet afgeschreven en nog steeds populair genoeg en het uitbouwen van de lokken kost een godsvermogen.

En wat wint men ermee, zullen die lokken ineens meer bezoekers trekken ? Volgens mij bar weinig en ik denk dat het museum het antwoord al snel klaar heeft op deze discussie...

"De collectie is voor eeuwig, alleen de wijze van presenteren veranderd nogweleens" heeft Paul van Vlijmen destijds gezegd, maar met de populariteit van het museum nu, is dit nog lang niet aan de orde...

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #211 Gepost op: 08 July 2013, 13:46:41 »
Eeh, maar de vraag is natuurlijk of de attractie zou worden 'opgeofferd' als die loc eruit wordt gehaald. Denk het niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #212 Gepost op: 08 July 2013, 13:48:15 »
Besselspoor: en zo moge het zijn!

Henk Boshuyzen

  • Offline Offline
  • Berichten: 911
    • Modeltram Toulon sur Arroux
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #213 Gepost op: 08 July 2013, 13:52:43 »

Men heeft geïnvesteerd in een stuk techniek om het museum attractiever te maken en een groter aantal bezoekers aan te trekken, en hun een vermakelijke dag te laten hebben.


Thom,

Je vergeet nog een belangrijk iets: Een groter aantal betalende bezoekers trekken waardoor het museum van de nodige "penningen" voorzien wordt om de collectie in stand te houden, te verbeteren en uit te breiden.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #214 Gepost op: 08 July 2013, 13:59:40 »
@ Bessel en Henk:
 (y) In de naam van de Heilige Kolenschep, Het Vuurrooster en Het Zweet Des Aanschijns... ;D

Franciscus  :D
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #215 Gepost op: 08 July 2013, 14:09:22 »
Ik begreep, dat het ooit de grootste en zwaarste tenderloc in Europa is geweest,

Nee, dat is onjuist. De Duitse Br95 was net iets zwaarder.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #216 Gepost op: 08 July 2013, 14:15:17 »
En die T20 heeft geloof ik ook nog langer gereden dan de 6300'en... (zat dus wellicht iets slimmer in elkaar?)
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #217 Gepost op: 08 July 2013, 14:30:27 »
Mwah, dat weet ik niet. Het zal er in elk geval mee te maken hebben gehad dat NS op het moment dat ze de serie 6300 bestelden, eigenlijk al hadden gekozen voor ontstoming. Een proces dat alleen maar versneld werd na afloop van WO II. De 6300'den hebben relatief kort dienst gedaan (1932-1957) als je kijkt naar bijvoorbeeld de series 1700 (1900-1958) en 3700 (1911-1958). Als de NS minder vaart achter de ontstoming had gezet, hadden de 6300'den ongetwijfeld ook een langere staat van dienst gekend. Maar dat is 'what if'...

Eelco

guest7823

  • Gast
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #218 Gepost op: 08 July 2013, 14:32:45 »
Tja en als WOII er niet tussen was gekomen had de ontstoming nog eerder plaatsgevonden  :-\

Dus yeah, right, what if .....

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #219 Gepost op: 08 July 2013, 14:36:50 »
Is dat zo? Ik weet dat er voor WO II inderdaad wel plannen waren voor een toenemende elektrificatie, maar in een redelijk rustig tempo. Voor mijn gevoel kwam de ontstoming in een stroomversnelling (pun not intended...) doordat het locpark na de oorlog zo zwaar getroffen (en verouderd) was.

Maar ik kan er zomaar naast zitten  ;D

Gert1

  • Gast
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #220 Gepost op: 08 July 2013, 14:51:55 »
Ik denk dat je gelijk hebt Eelco. Ook de ruimterace naar de Maan is juist bespoedigd door WO II.
Vermoedelijk hadden 'we' anders pas in de jaren '80 op de Maan gestaan.

En het zou me niet eens verbaasd hebben als "Ein kleiner Schritt für einen Menschen, aber ein riesiger Sprung für die Menschheit" beroemdere woorden waren geworden dan het beruchte "Wir haben es nicht gewusst".  :-\

mvg,
Gert

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4517
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #221 Gepost op: 08 July 2013, 14:57:28 »
Dat is inderdaad zoals ook ik het uit alle boeken begrepen heb
Andre
zuylen is helaas in januari 2025 overleden

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #222 Gepost op: 08 July 2013, 15:00:09 »
Maar Paul heeft een grotere kennis dan ik op dat gebied, dus vandaar dat ik er ook best naast kan zitten  ;)

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4055
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #223 Gepost op: 08 July 2013, 15:11:38 »
Thom,

Je vergeet nog een belangrijk iets: Een groter aantal betalende bezoekers trekken waardoor het museum van de nodige "penningen" voorzien wordt om de collectie in stand te houden, te verbeteren en uit te breiden.
Dat bedoelde ik uiteraard, maar ik ga er ook een beetje vanuit dat alle bezoekers betalen natuurlijk :P
 [quote autor=henk link=topic=53288.msg865190#msg865190 date=1373284001]
Eeh, maar de vraag is natuurlijk of de attractie zou worden 'opgeofferd' als die loc eruit wordt gehaald. Denk het niet.
[/quote]
Dat weet ik wel zeker van niet, anders had men toen niet de keuze gemaakt om hem in de ride op e nemen, dat zijn geen beslissingen die per jaar 'even' veranderen maar vast staan is een langlopend beleidsplan.

En mocht men de lok uitbouwen, dat zijn dat kosten, die je niet meer uit kunt geven aan al het andere materieel, dan steek ik die bult geld daar liever in en daar zul je meer profijt van hebben..
« Laatst bewerkt op: 08 July 2013, 15:17:21 door Thom »

Emiel_nl

  • Offline Offline
  • Berichten: 586
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #224 Gepost op: 08 July 2013, 15:30:34 »
Ik denk, dat we blij moeten zijn, dat 6317 er nog is, binnen staat en enigszins wordt verzorgd/geconserveerd. En goed toegankelijk is er toch nog dat cylinderblok van die andere 6300? (oftewel het hart van zo'n machine...)
Dat is een 3900-cilinderblok.
Groetjes,
Emiel