Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Dat overkomt mij niet. door Nullem
Vandaag om 21:10:00
Raadplaatje door Prutsert
Vandaag om 21:04:37
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Scratchbuilt
Vandaag om 20:57:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door timtrein
Vandaag om 20:56:28
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door j.ossebaar
Vandaag om 20:53:32
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:40:50
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
Vandaag om 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
Vandaag om 20:29:04
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 20:21:40
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
Vandaag om 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
Vandaag om 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
Vandaag om 20:08:03
Göhrener Viaduct door Ronald Halma
Vandaag om 20:07:52
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:58
NS 1700 transfers door Olaf
Vandaag om 19:41:08
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 18:42:35
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 18:32:07
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 17:25:53
Sfeer op je modelbaan door Stieven76
Vandaag om 17:24:50
Roco Plan T door 008200
Vandaag om 16:56:37
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:24:13
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
Vandaag om 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
Vandaag om 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
Vandaag om 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
Vandaag om 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
Vandaag om 11:51:04
Pimpen Rivarossi DD-AR door Chiel
Vandaag om 11:49:12
  

Auteur Topic: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.  (gelezen 72432 keer)

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #195 Gepost op: 07 July 2013, 18:33:21 »
Zoals jij?

No worries, ik kan heel aardig zijn. Maar dit soort discussies maakt me soms wat kregel.

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #196 Gepost op: 07 July 2013, 18:39:19 »
Mij dus ook..

Ik vond mijn idee niet slecht en hoop dat er meer mensen zo over zouden denken. Maar ik zeg niet dat het geweldig is en meen ook niet "alle wijsheid in pacht te hebben"

Verder ben ik nog steeds van mening dat het museum goed bezig is. Er worden ook erg leuke dingen gedaan.  ;)

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #197 Gepost op: 07 July 2013, 18:51:10 »
Citaat
Het was dus mijn idee dat het vooral geen "duf looppad" moet worden, als je goed las wat ik schreef zou dat duidelijk zijn.

Ik heb het goed gelezen. Ik probeer me te verplaatsen in mijn zoontje. Een looppad is in zijn ogen hoe dan ook duf als het in de plaats komt van een achtbaan. Wat mij betreft had de 6317 niet ingemetseld hoeven worden. Sterker nog, ik vind het erg jammer. Een groot deel van de bezoekers kan het echter geen klont schelen. Daar moeten we als hobbyist mee leren leven :'(

Etienne

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #198 Gepost op: 07 July 2013, 18:52:12 »
Dat kan ik me ook zeker voorstellen. Maar is dat het waard twee unieke topstukken op te offeren? Nee, absoluut niet. En voor een echte ervaring met imponerende stoomlocs met rook en alles zou ik adviseren bij een museumlijn te gaan kijken...

En als die wereld gehandhaafd blijft maar zonder karretje is dat toch even spectaculair?? Voor een achtbaan rit kun je terecht in een pretpark.

Er is geen sprake van opofferen. De twee loks blijven bewaard, zijn alleen tijdelijk niet beschikbaar voor de reguliere tentoonstelling van materieel.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #199 Gepost op: 07 July 2013, 19:18:26 »
Tijdelijk is nogal rekbaar, op het moment hebben we daar niets aan.

Op maandagen en in de avonduren is het museum te huur, misschien met de voorwaarde dat je dan met het licht aan door wereld 3 kan lopen.
Een liefhebbersdag of avond organiseren of zoiets.

Stephan.

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #200 Gepost op: 07 July 2013, 19:24:56 »
En opofferen.. Tja in mijn ogen wel omdat ze kennelijk noodzakelijk waren voor de attractie en daarom nu niet meer te bekijken zijn. En dat vind ik erg jammer..

@Stephan, dat is een erg goed idee!!


Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #201 Gepost op: 07 July 2013, 19:36:03 »
Opofferen is als het ding aan stukken gesneden is. En dat is niet gebeurd.

Verder is het op dit moment een kwestie van centen: Wordt duidelijk dat er een financieel voordeel zit aan het bevrijden van die lok, dan zal dat wel lukken. Zonder een dergelijk voordeel zal er niets gebeuren, hoe jammer je dat ook vindt.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #202 Gepost op: 07 July 2013, 19:42:07 »
Opofferen is als het ding aan stukken gesneden is. En dat is niet gebeurd.

Dat is slopen, gelukkig is dat niet het geval  ;D

Maar dit is een verschil van mening over het woord opofferen.

Dikke van Dale:  op·of·fe·ren (werkwoord; offerde op, heeft opgeofferd) 1als een offer opdragen: zich opofferen in het algemeen belang iets doen dat tegen het eigenbelang ingaat

Misschien zit er financieel voordeel in een andere opzet van de wereld? Kost geld maar er is wel weer een "nieuwe" attractie. Al denk ik niet dat het zal gebeuren hoor.

Tjalling

  • Offline Offline
  • Berichten: 3480
    • modulebaan.nl
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #203 Gepost op: 07 July 2013, 19:47:00 »
En die andere opzet van de wereld zal zeker komen. Een attractie, zoals die wereld, heeft een bepaalde houdbaarheid, en dan is de lol er af/ is de attractie gedateerd en willen de bezoekers deze attractie niet meer.
Ik vermoed dat dat omslagpunt rond de twintig jaar ligt. Het spul staat er nu een jaar of 6/7/8 dus het is nog wel te overzien.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

MSF

  • Offline Offline
  • Berichten: 48
  • Nederlands jaren 30
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #204 Gepost op: 07 July 2013, 20:00:06 »
@Tjalling: Dat hoop ik dan.

Mocht er een nieuwe attractie komen zal die haast tussen de huidige plaats van de locs moeten worden gemaakt lijkt me. Ik weet niet wat er allemaal voor nodig is ze eruit te halen maar ik vermoed dat het aardig wat breekwerk gaat opleveren.

We zullen het zien.  ;)

Ik zal eens een poging wagen om na sluitingstijd een kijkje te mogen nemen in de wereld. Met dit idee liep ik al langer rond ook voor het zien van dit draadje. Ik heb eens van iemand van Artitec gehoord dat zij er ook zijn geweest voor de 6300, met veel extra licht.  ;D
« Laatst bewerkt op: 07 July 2013, 20:09:34 door Michiel. »

Wijbe

  • LightMyTrain
  • Offline Offline
  • Berichten: 1051
  • LightMyTrain
    • LightMyTrain
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #205 Gepost op: 07 July 2013, 22:57:22 »
Ach, na een jaar of 15/20 heeft die achtbaan toch groot onderhoud nodig. Wie weet krijg je de locs er dan uit.  ;D

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3862
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #206 Gepost op: 07 July 2013, 23:05:15 »
als je een stuk gebouw sloopt zou dat kunnen  ;D  Zowel de Rhijnboog op z'n hoge spoortje als de 6300 zijn bij de renovatie neergezet, waarna het gebouw verder is opgebouwd
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #207 Gepost op: 08 July 2013, 07:52:23 »
Liever in z'n achtbaan dan ergens achteraf in de buitenlucht. Aangezien uit veiligheidsoogpunt onderhoud moet plegen aan een attractie dus ook aan de omgeving.

Marc
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2183
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #208 Gepost op: 08 July 2013, 13:25:52 »
We bakkeleien rustig door... ;)

Ik denk, dat we blij moeten zijn, dat 6317 er nog is, binnen staat en enigszins wordt verzorgd/geconserveerd. En goed toegankelijk is er toch nog dat cylinderblok van die andere 6300? (oftewel het hart van zo'n machine...) Laten we dus een overgangssituatie nastreven:
  • Er komt voor de Ware Gelovigen  ;)  eens per jaar een Bedevaart naar de 6317 (op de verjaardag van haar indienststelling?)
  • Bij het cylinderblok van 63?? komt een interactieve multimedia-uitleg over de ingewanden van dit degelijke stuk constructiewerk en sowieso eindelijk eens een fatsoenlijke uitleg over de werking van een stoomloc!
  • Ooit wordt 6317 "bevrijd" uit haar benarde positie en weer in volle mooie Lelijkheid aan het Volk getoond
  • Ná het weer onder stoom dienstvaardig maken en ook toelaten van 3737 mag iedereen weer gaan fantaseren over het weer 'op de baan brengen' van die Beul  ;), maar degenen die zich daar dan 'hard voor maken' zullen het kreng óók moeten stoken!

Ik begreep, dat het ooit de grootste en zwaarste tenderloc in Europa is geweest, maar door zijn omvang een kreng om ordentelijk te stoken... Er waren duidelijk grenzen opgezocht en gevonden...

Verder geef ik toe: het was geen esthetische topprestatie, maar daardoor was/is ze wél weer 'mooi van lelijkheid', net zoals (wijlen) mijn Engelse Bulletje dat was...
Een loc met binnenliggend drijfwerk vind ik meestal "SAAI", want nogal kaal; daarom is een Britse Mallard wél spectaculair, want die heeft die fraai vormgegeven stroomlijn...

Een 6300 is degelijk (en waarschijnlijk betrouwbaar), maar geen esthetisch "Hoera-moment".

Dit is hopelijk geen olie op het vuur?

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Geacht Spoorwegmuseum: Haal stoomloc NS 6317 uit die kermisattractie.
« Reactie #209 Gepost op: 08 July 2013, 13:40:12 »
Amen broeder. En laat ons thans genieten van al hetgeen den achtbaan, zo ontsproten aan't brein der begenadigden, aan verrukkingen heeft gebracht: en prijst den betalende bezoeker, wier lust tot dooreengeworpen worden heeft geleid tot instandhouding van al hetgeen wij zo liefhebben.
RETROBAHN A.G.