Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ferdinand Bogman
Vandaag om 12:49:37
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door Alexander
Vandaag om 12:45:51
NS-1000 in spoor-1 door Michiel2
Vandaag om 12:32:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Arjan6511
Vandaag om 12:31:44
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 12:11:02
Bollenwagen, diverse vragen door Jeroen Water
Vandaag om 12:08:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:59:26
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 11:43:28
Klompentrein door j.ossebaar
Vandaag om 11:39:54
4 oktober modelspoorbeurs Houten door AlbertG
Vandaag om 11:05:27
Station Roodeschool door Benelux795
Vandaag om 10:34:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 10:18:35
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 09:49:57
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 09:45:32
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door orientexpress
Vandaag om 09:30:46
Afscheidsrit ICR rijtuigen 27 september 2025 door StefanNL_Plays
Vandaag om 08:59:01
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door GD
Vandaag om 08:34:45
Problemen met Marklin Startup 29124 door NL-modelspoor
Vandaag om 08:11:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 05:01:20
Da's Daz 2 door Huup
04 October 2025, 22:50:57
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
04 October 2025, 22:45:46
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door Klaas Zondervan
04 October 2025, 22:36:38
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
04 October 2025, 21:50:39
Stalen rijtuigen van NS door Modellbahnwagen
04 October 2025, 21:12:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
04 October 2025, 20:49:44
Tram reageert niet door phdirk
04 October 2025, 20:47:32
Pendel module door Golden Oldie
04 October 2025, 20:03:45
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
04 October 2025, 19:52:47
Mehano/Lemke Class66 Decoder instellingen door Chrisjantje
04 October 2025, 18:51:06
Probleem met Trix 6409 (22762) door Chrisjantje
04 October 2025, 18:24:01
  

Auteur Topic: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal  (gelezen 26171 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #45 Gepost op: 22 July 2013, 17:40:59 »
dan denk ik dat je plankendam bedoelt :)
groeten,
Auke

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #46 Gepost op: 23 July 2013, 12:28:34 »
Als de temparatuur weer wat gaat dalen, ga ik weer eens puzzelen met m'n baanplannen.

Ben ook druk bezig met het zoeken naar een ander huis/appartement waar ik ook hopelijk de (voldoende) ruimte heb voor een mooi baantje. Maar in de huursector schiet het ook niet echt op helaas. :-\

Als het een bestaand topic is, zal ik is bij plankendam gaan kijken.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2013, 12:40:10 door JvE »
Groetjes,
John

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #47 Gepost op: 23 July 2013, 15:03:02 »
groeten,
Auke

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #48 Gepost op: 23 July 2013, 19:48:43 »
Juist, Auke, die bedoelde ik! (y)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #49 Gepost op: 07 August 2013, 12:15:25 »
He, he, eindelijk wat koeler...
Kan ik tenminste weer eens met Anyrail aan het stoeien.  ;D
Dus nog even geduld voordat ik weer met een nieuw of aangepast baanplan kom.
Heb al wel een en ander in m'n hoofd zitten, alleen nu nog op "papier" zetten.
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #50 Gepost op: 29 August 2013, 12:30:54 »
Net weer terug van een heerlijke vakantie op de Veluwe, veel gefietst en ook wel veel spoorlijnen gezien  ;D (zowel Amersfoort-Zwolle als Amersfoort-Apeldoorn. Ook interressant voor mijn Nederlandse deel van het baanplan, een stuk door een bosgebied heen laten lopen.

Ik hoop nu gauw weer te beginnen met Anyrail (als mijn drukke agenda het toelaat...).

Groetjes, wordt vervolgd.
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #51 Gepost op: 09 October 2013, 15:07:05 »
Door andere bezigheden ben ik er helaas nog niet aan toegekomen om met een baanplan verder te gaan, :'( al had ik al wel een leuke nieuwe opzet gemaakt in Anyrail, op basis van een eerder gemaakt baanplan. ;)
Ik hoop binnenkort wel op Eurospoor weer wat nieuwe inspiratie op te doen.

Wordt vervolgd
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #52 Gepost op: 28 October 2013, 12:27:13 »
Op Eurospoor weer wat nieuwe inspriratie opgedaan. Er stond daar ook een baan waar zo'n stukje van zo'n traject was uitgebeeld: een baan die langs zo'n wijnhelling loopt. Hoe ik dat ik de praktijk moet gaan aankleden weet ik nog niet (waar maak je die wijnranken van of is daar ook kant en klaar spul voor te krijgen?). Zo'n muur is nog wel na te maken. Heb er gelukkig met m'n smartphone een paar mooie foto's van gemaakt...
Groetjes,
John

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5926
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #53 Gepost op: 28 October 2013, 14:05:16 »
zet maar neer die foto's :D

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #54 Gepost op: 28 October 2013, 17:31:11 »
Deze bijv.
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #55 Gepost op: 25 April 2014, 12:34:48 »
Het is al weer heel lang geleden dat ik een bericht onder dit topic heb geplaatst over mijn baanplan.
Door omstandigheden is het idee even in de ijskast beland, daar ik naarstig op zoek ben naar een andere woonruimte. Ik houdt met zoeken naar een geschikte woning al rekening met de mogelijkheid om er een treinenkamer te kunnen realiseren. Ga ook voor een betaalbaar 3-kamer-appartement. Als huren niet lukt dan maar eens kijken of met m'n bescheiden salaris misschien toch kopen er nog inzit, aangezien de huizenprijzen en rente nu laag zijn.

Dus... wordt vervolgd.
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #56 Gepost op: 29 July 2014, 11:18:46 »
Heb na een tijd weer eens wat nieuwe post in dit forum doorgelezen. Dan kom je soms wel weer eens op goede ideeën.
Aangezien ik nog steeds geen huis heb en ik ook nog niet weet hoe lang dit gaat duren, ga ik me toch vast eens oriënteren op een modulebak om daar eventueel vast iets moois van te kunnen maken of er een (voorlopig) testbaantje op te kunnen maken. Ook op een vlakke modulebak van 1,5 m bij 90 cm. zou het moeten lukken om daar een tijdelijk ovaaltje op te leggen, nog even zonder scenery, zodat ik het weer makkelijk kan opbreken. Zo'n "kale" modulebak is ook makkelijk mee te verhuizen wanneer ik wel een eigen appartement kan betrekken.

Kan in zo'n modulebak natuurlijk wel gelijk proberen om het ovaaltje ook weg te werken door de verdwijntruc toe te passen (achtergrondplaat waar het spoor uit het zicht verdwijnt).

Ook het Rijndal is juist goed in een modulebak te maken, waar je aan het eind de trein in een berg laat verdwijnen, maar voor het gemak begin ik dan eerst met het "vlakke" Nederlandse gedeelte.
Groetjes,
John

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 467
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #57 Gepost op: 29 July 2014, 23:00:58 »
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik in een ander "draadje" ook al eens gepleit voor het bouwen van modules i.p.v. een baan op een vaste tafel. Als je een eigen ruimte tot je beschikking hebt waar je iets naar je zin permanent kunt opbouwen dan is de verleiding groot om een vaste constructie als basis te kiezen, maar als je denkt (of hoopt) om toch nog eens te gaan verhuizen, dan is bij zo'n aard- en nagelvaste constructie veelal de consequentie dat dan alles weer moet worden afgebroken. Zo'n vaste tafel in delen uiteenzagen met alles er nog op en aan zit is onbegonnen werk. Het levert alleen maar schade op aan wat je al had opgebouwd.

Als je een baan bij je thuis hebt die gebaseerd is op modules dan kan je die modules ook weer uit elkaar nemen en elders later weer opbouwen. En laten we wel zijn als die modules voorshands semi-permanent in je huidige woonverblijf kunnen worden opgesteld kan je ze ook best wat hechter aan wanden bevestigen waardoor je dan in feite tóch een min of meer vaste treintafel hebt.

Wat ik je wel zou willen raden is de modules niet te lang (en daarmede transportabel) te maken, en voor  de overgangen tussen de modules  een in "moduleland" reeds gestandariseerd kopeinde te kiezen. Ook bij de aanleg van het hele technische/elektrische systeem zou ik je raden een reeds bij modules gestandariseerde methode te volgen. Dat heeft nog als bijkomstigheid, dat je dan jouw modules ook nog eens kunt inbrengen bij  een manifestatie waarbij vele modulebouwers samen een grote baan in een hal opzetten.

Denk er maar eens over. 

Gegroet,

Rob (die zélf overigens een "vaste" baan heeft in een ruimte waar hij niemand in de weg zit).     

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #58 Gepost op: 30 July 2014, 10:08:57 »
Dank je Rob voor de tips.

Voor een modulebaan aan de wand; maakt het dan nog uit of het een betonmuur is of aan een binnenmuur van gips of zandkalksteen, zoals je dat vaak in appartementen aantreft?
Beton lijkt me geen probleem, maar met zandkalksteen is het de vraag of dat het gewicht kan dragen van zo'n modulebak. Overigens komen er dan wel voorpoten onder en met de achterkant aan de muur bevestigd.
Groetjes,
John

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10752
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #59 Gepost op: 30 July 2014, 10:14:41 »
Kalkzandsteen heet het spul overigens...  8)
Anyway, kwestie van de juiste materialen gebruiken; scherpe boren, juiste maat schroeven en de daarbij behorende pluggen. Kalkzandsteen wordt ook gebruikt voor dragende muren in  woningen en appartementencomplexen, sterkte zal geen probleem zijn. Ik zou het zelfs aandurven met gipswanden (metalstud, gipsplaat) als je maar weet wat je doet.
No dress rehearsel, this is our life.