Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan
door
NS264
Vandaag
om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Prutsert
Vandaag
om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
Thom
Vandaag
om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0.
door
Frits C
Vandaag
om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0
door
Stefan88
Vandaag
om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen
door
Menno
Vandaag
om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland
door
Hendrik Jan
Vandaag
om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos)
door
ES44C4
Vandaag
om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
Vandaag
om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen
door
tijgernootje
Vandaag
om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied'
door
Montanbahn
Vandaag
om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief
door
Rick
Vandaag
om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan
door
meino
Vandaag
om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan
door
tijgernootje
Vandaag
om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland.
door
ES44C4
Vandaag
om 14:30:11
Bauarbeiten im gange
door
MOVisser
Vandaag
om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen
door
AP3737
Vandaag
om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV)
door
tijgernootje
Vandaag
om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
puntenglijder
Vandaag
om 12:26:46
Dat overkomt mij niet.
door
Benelux795
Vandaag
om 11:45:04
Raadplaatje
door
Eric B
Vandaag
om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm
door
Jelmer
Vandaag
om 11:07:40
Br 38 Piko Superen.
door
Jelmer
Vandaag
om 11:05:27
NS 1700 transfers
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is
door
spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's
door
Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
Volgende
- [
1
]
2
3
...
6
Omlaag
Auteur
Topic: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal (gelezen 25539 keer)
JvE
Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
«
Gepost op:
20 June 2013, 16:09:35 »
Hallo allen,
Ik kwam nog een paar leuke baanplannen tegen in een boekje van Roco Line HO. Maar dit betreft weer Rocoline met bedding, dus weer anders als Geoline met bedding. Wist niet dat dit ook nog bestond, want ik dacht dat Rocoline alleen zonder bedding was.
Maar kan een baanplan (evt. iets gewijzigd of aangevuld) wel gebruiken in mijn eigen baanplan waar ik al een beetje mee bezig was. Stonden er twee in die mij wel leken, dus wellicht zijn deze beide te combineren wanneer ik voor de L of U vorm ga. Alleen nog een stuk spoor nodig om beide met elkaar te verbinden. En toeval: één van die baanplannen had ik zelf ook ongeveer zo bedacht, alleen dan met nog wat meer stationssporen als in het voorbeeld.
Probleempje; krijg hem niet geüpload. Het is gewoon een jpg.bestand, maar krijg steeds de melding "incorect type of file".
«
Laatst bewerkt op: 20 June 2013, 16:12:44 door JvE. Reden: Afbeelding invoegen
»
Groetjes,
John
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re:Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
«
Reactie #1 Gepost op:
20 June 2013, 18:46:34 »
Gebruik de functie plaatje uploaden van dit forum anders is.
Staat rechts in de balk onder op bezoek bij.
Wel even zorgen dat het plaatje op je eigen pc staat
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
JvE
«
Reactie #2 Gepost op:
21 June 2013, 11:08:49 »
Gisteravond nog even bezig geweest met m'n baanplan. Overigens nog steeds niet gelukt om het op het forum geplaatst te krijgen
.
Het is ook maar een voorlopige opzet, alleen nog station met sporen en een wisselstraat. Alleen dat neemt al behoorlijke lengte in beslag.
Het was de bedoeling om vanuit het station aan een kant in twee richtingen te kunnen rijden. Alleen om het allemaal passend te krijgen valt soms niet mee met beperkte ruimte. Ik heb de maten van de tafel al aangepast, had het iets te groot voor ogen...
Ik ging uit van 5 meter in lengte, maar dat heb ik teruggebracht naar ong. 3 meter. Afhankelijk van de beschikbare ruimte die ik krijg, kan ik hem altijd nog groter of kleiner maken. Hopende dat een U-vorm haalbaar is, zodat een poot een wat meer Nederlands karakter krijgt en de andere poot Duits. Een stukje baanvak wat langs de Rijn loopt met een aftakkend (enkelspoor) naar boven naar een "berg" dorpje wat bijv. langs de Ahrthal-lijn zou kunnen liggen (bijv. Remagen naar Altenahr).
Misschien te groot gedacht voor een (her)beginner
? Lees namelijk op dit forum ook over banen die maar nooit af willen komen...
«
Laatst bewerkt op: 21 June 2013, 11:15:58 door JvE
»
Groetjes,
John
dimo1_dimo1
«
Reactie #3 Gepost op:
21 June 2013, 11:15:48 »
Je zou met modules kunnen gaan werken, dat geeft veel motivatie en geeft ook bouw gemak
wel moet je je afvragen of je voor bouwen of voor rijden gaat.. Als je voor rijden gaat is het wel handig om een rijdbaar geheel te maken..
Voordeel van modulair bouwen is ook dat als je oorspronkelijke idee wat veranderd je de andere modules daar meer naar kunt vormen
groeten,
Auke
JvE
«
Reactie #4 Gepost op:
21 June 2013, 11:18:41 »
Bedankt,
Was al van plan om het min of meer in delen op te bouwen, mocht een U-vorm niet haalbaar zijn, dan kan ik het ook nog in L-vorm neerzetten, alleen m'n baanplan daarop aanpassen.
Wil uiteraard ook lekker kunnen rijden en de scenery in fases opbouwen. Een hele hoop huisjes en ander soort gebouwtjes heb ik nog van "vroeger". Ook nog een leuk stationsgebouw, maar die is meer passend voor de zijlijn en voor het Duitse gedeelte. Het grote stationsgebouw + overkapping zou ik dan nog moeten kopen. Denk aan (hoe raad je het) Bonn van Faller. Er zullen daar alleen dan ook Nederlandse treinen doorheen gaan rijden (komt dan op de grens Duitsland-Nederland te liggen). Misschien noem ik het wel Bonnhoven
Dus met een beetje fantasie moet daar ook een Roco plan V kunnen stoppen (die z'n rondjes of pendeldienst gaat rijden op het Nederlandse gedeelte. In het laatste geval zou het Nederlandse deel ook niet zo heel breed hoeven te worden, aangezien die plan V ook een pendelfunctie heeft (zie draadje materieelbespreking). Ik heb de gele versie, digitaal met sound.
«
Laatst bewerkt op: 21 June 2013, 11:28:36 door JvE
»
Groetjes,
John
dimo1_dimo1
«
Reactie #5 Gepost op:
21 June 2013, 11:23:12 »
Denk er dan om dat je geen wissels op de rand van de modules plaatst, want daar de zaag in zetten is niet echt goed
groeten,
Auke
JvE
«
Reactie #6 Gepost op:
21 June 2013, 11:37:17 »
Ben er nog niet helemaal uit zoals je kunt lezen. Zit nog in de denk/ontwerpfase, maar is ook al leuk
. Weet nog niet zeker of ik er ook een schaduwstation onder maak, of dat ik bij het grote station gewoon wat extra opstelsporen neerleg waar ik treinen kan "wegzetten", zoals ik het echt ook vaak gebeurt, wachtend op hun volgende inzet.
Aangezien ik voorlopig nog met de Multimause en/of smartphone wil gaan rijden (met Z21), dan houd ik beter het overzicht dan op een "ondergronds" schaduwstation.
Groetjes,
John
JvE
«
Reactie #7 Gepost op:
21 June 2013, 12:26:56 »
Zouden bijv. ook nog de digitale Roco startssets 41275 met DB BR110 locomotief met D-zug (creme-blauw) of 41273 met DB locomotief E 10.3 ook met D-zug maar dan nog de periode III kleuren donkergroen (2e kl) en blauw (1ste kl) nog leverbaar zijn? Volgens de site van Roco niet meer, maar in de winkels misschien nog?
Het betreft ook de rijtuigen die digitaal zijn en waar de deurtjes van open en dicht gaan en met binnenverlichting.
Vraag twee; zo ja, hoe degelijk is dit (gaat dat niet snel stuk) of kan ik dit type rijtuigen beter zonder die opties kunnen kopen? (dus met dichte deuren, zijn dan wel goedkoper). Beide startsets kosten € 790.
Één van deze sets zou leuk zijn als Eurocity "Frans Hals" Amsterdam-Keulen, maar dan nog in de oude stijl (ik heb namelijk nog een mp3 file op mijn computer staan met een omroepbericht van een vertraagde Eurocity "Frans Hals" van Keulen naar Amsterdam
). Alleen wordt daar bijgezegd dat je een toeslagbiljet moet kopen om ermee binnen Nederland te reizen. Maar dit was toch begin jaren '80 nog niet zo?
Sorry, misschien zijn deze vragen een beetje off-fopic?
«
Laatst bewerkt op: 21 June 2013, 12:34:34 door JvE
»
Groetjes,
John
jerrytrein
«
Reactie #8 Gepost op:
21 June 2013, 14:45:11 »
Ik heb van mn vaste spoor winkel vernomen dat de opengaande deuren nu wel beter zijnvwb funtioneren ,maar dat er op langeretijd toch haperingen zijn
en als de trein langs een perron onder de kap staan?
leuk idee maar beetje duur voor het gevoel deur open deur dicht
voor het verschil kan je een leuke uitbreiding aanschaffen
JvE
«
Reactie #9 Gepost op:
21 June 2013, 14:58:13 »
Bedankt,
Zal er nog over denken. Had deze vraag net ook in het topic "materieelbespreking" gesteld. Kwam deze toevallig tegen waar deze set werd besproken.
En hoe zit het met de adressen. Hebben de rijtuigen (als ze uit de doos komen)hetzelfde adres als de locomotief? Ik wil bijv. bij het grensstation evt. de locomotief kunnen wisselen (de Duitse eraf en dan een Nederlandse ervoor die hem verder naar Utrecht en Amsterdam brengt en terug andersom, de Nederlandse eraf en de Duitse er weer voor). Of moet je dan met allerlei adressen en programmeringen gaan zitten knoeien? Ook als ik een andere locomtief ervoor zet moet het licht blijven branden en de deuren dicht gaan
.
En ik wil misschien ook nog een Duitse diesellocomotief en dan met die groene twee-assige Umbau-rijtuigen. Weet nog niet welke locomtief. De V200 (met sound) of de BR215 (die ook nog van die "baangeluiden" maakt als hij door een boch of wisselstraat gaat).
Wat betreft die andere vraag in mijn vorig bericht over die toeslag, ik weet niet of dat in de jaren 80 ook al zo was of dat je toen nog zonder toeslag van bijv. Arnhem naar Utrecht kon reizen. Maar deze vraag hoort misschien ergens anders thuis.
Ga vanavond nog weer even aan mijn baanplan puzzelen.
«
Laatst bewerkt op: 21 June 2013, 15:02:53 door JvE
»
Groetjes,
John
jerrytrein
«
Reactie #10 Gepost op:
21 June 2013, 15:02:03 »
zover ik weet hebben ze een eigen adres
maar dat moet(iig met koploper/Itrain) in tractie kunnen
dan krijgen de funties dezelfde aansturing als de master
JvE
«
Reactie #11 Gepost op:
21 June 2013, 15:04:20 »
Oké, maar voorlopig wordt het bij mij nog even de Multimause en/of smartphone (i.c.m. de Z21 centrale).
Groetjes,
John
dimo1_dimo1
«
Reactie #12 Gepost op:
21 June 2013, 16:22:53 »
Dan kan je de decoders van de treinstellen vast een gezamenlijk adres geven en zo los van de loc aansturen met je dcc centrale
groeten,
Auke
jerrytrein
«
Reactie #13 Gepost op:
21 June 2013, 17:14:11 »
in de handleiding zal wel staan hoe je tractie rijd
tijgernootje
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
«
Reactie #14 Gepost op:
21 June 2013, 19:33:16 »
Voor wat betreft dingen met geluid die over sporen razen.
Houd er rekening mee dat dit op den duur kan gaan vervelen/irriteren.
Zeker het laatste is nog al is het geval schijnbaar als er meerdere tegelijk rijden,dan schijn je op een bepaald moment helemaal gek te worden van de diverse herrie die gemaak wordt door en over elkaar heen.
(het is maar een tip/hint,voor t geval dat
)
Verder denk ik als ik dit topic zo is lees,dat je zelf nog niet echt weet wat je wil en wat je wil gaan maken en rijden.
Het lijkt me handig als je(1st) voor jezelf is gaat opschrijven wat je wil uitbeelden en wat voor evt tijdperk en schaal en wat voor materieel dat daar in past.
Dit draadje komt nu erg warrig over zonder dat er echt dingen concreet zijn vast gesteld,zo komen je berichten in elk geval over.
Je hebt geloof ik nog heel wat te lezen over vragen die je stelt zodat je zelf al bepaalde dingen kan uitvogelen.
Je bent nu b.v. al bezig over zaken zoals loc en rijtuig adressen terwijl je nog niet eens een meter spoor heb getekend/gelegt of weet waarmee je dingen wilt gaan laten rijden(en of dat uberhaupt al kan)
Beginnen bij het begin in de juiste volgorde,startend met lezen over:
Baanplan,thema,treinsoorten,schaal en methode om mee te rijden(analoog/digitaal/welke vorm van digitaal),hoe te beginnen met bouwen van de baan,vaste baan of losse modules.
En dan pas werkelijk dingen gaan maken zoals ongeveer in volgorde hierboven beschreven.
Maar dit alles is mijn persoonlijke idee.
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6