Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door tothebeach
Vandaag om 10:18:04
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
Vandaag om 10:03:00
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 09:57:34
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Jean
Vandaag om 09:41:01
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 08:53:33
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
  

Auteur Topic: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal  (gelezen 25589 keer)

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #30 Gepost op: 01 July 2013, 15:27:22 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_1_9.jpg
Deze is alleen leuk als je een scheiding maakt in het midden, zodat je niet naar de andere kant kunt kijken. Vermijd zichtbare cirkels... ;).
De hondebot is een bekende van Noch, kort gezegd stijgt de baan over het hele stuk, van waar je uit de lage keerlus komt tot aan waar je de hoge keerlus inrijdt. En dan heb je een scheef station.

Kortom, ik zou deze twee in de prullenbak gooien en een modulebaan bouwen. Just my two cents... ::) ;D

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

Railroadtycoon

  • ICT Prof., detailneuzelaar ;-) en liefhebber van DUVEL!
  • Offline Offline
  • Berichten: 1976
  • Treinen rijden niet op tijd maar op rails!!
    • Treinen; kijk ook eens hier......
Re:Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #31 Gepost op: 01 July 2013, 15:31:30 »
Weet ik nog niet precies. Dit kwam uit een boekje van Rocoline met bedding. Maar ik dacht dat Rocoline juist zonder bedding was en Geoline met bedding. Zelf heb ik ook nog rails zonder bedding. Zowel van Roco als Fleischman.

Enige jaren (ca 8-10?) geleden had Roco ipv Geoline, Rocoline met bedding. Die bedding mocht na de overname door ModeleisenbahnGmbH niet meer gemaakt worden. De losse rails, Rocoline (zonder bedding dus) nog wel. Er naast is toen Geoline gemaakt. De tekeningen kun je wel gebruiken, de nummers echter niet. Rocoline zonder bedding heeft wel dezelfde geometrie als Rocoline met bedding.

De Fleischmann rails waar jij aan refereert (en waarschijnlijk ook de Roco die je nu hebt) hebben een andere profielhoogte (code100; 2,5mm hoog) dan Rocoline en Geoline (code 83; 2,1mm hoog). Hoeft geen probleem te zijn. Houd het echter wel in je hoofd als je ze door elkaar wilt gebruiken.

Allie
Als een probleem kan worden opgelost, zal dit ook gebeuren. Als het toch niet opgelost kan worden, heeft het ook geen zin om je er druk om te maken....

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #32 Gepost op: 01 July 2013, 15:58:23 »
De hondebot is een bekende van Noch, kort gezegd stijgt de baan over het hele stuk, van waar je uit de lage keerlus komt tot aan waar je de hoge keerlus inrijdt. En dan heb je een scheef station.

Kortom, ik zou deze twee in de prullenbak gooien en een modulebaan bouwen. Just my two cents... ::) ;D

Mvg,

Matthijs

Oké, tja, dat is zo op het eerste gezicht niet te zien als je de tekening ziet. Maar ik wilde de onderste keerlus er zowieso al uithalen en doortrekken naar een nog ander te ontwerpen deelbaan. De bovenste lus moet ik ook nog wellicht wat wijzigen, zodat ik m'n station toch vlak kan leggen. Maar ik wil de sporen in het station ook kunnen verbinden om meer rangeerbewegingen te kunnen krijgen (dus dan komt ook de keerlusmodule om de hoek kijken).

Heb ook nog aan een wat goedkopere "truc" zitten denken i.p.v. keerlusmodule. Bij de verbindende wissels het verbinddraadje verwijderen, waardoor het afbuigende deel stroomloos wordt wanneer de wissel op rechdoor staat en andersom. Kan dit, of maak ik dan een denkfout?
Groetjes,
John

Harold Content

  • Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1408
    • Harold Content
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #33 Gepost op: 01 July 2013, 15:59:05 »
Voor een losse multimuis met een leuke prijs moet je even naar Hilversum.
Hij trekt hem zo uit een startset en dan krijg je puur wat je nodig hebt. (y)

http://mchminiatuurnieuws.punt.nl/

Gr Harolda
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #34 Gepost op: 03 July 2013, 17:34:40 »
Heb ook nog aan een wat goedkopere "truc" zitten denken i.p.v. keerlusmodule. Bij de verbindende wissels het verbinddraadje verwijderen, waardoor het afbuigende deel stroomloos wordt wanneer de wissel op rechdoor staat en andersom. Kan dit, of maak ik dan een denkfout? ???
Groetjes,
John

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #35 Gepost op: 03 July 2013, 18:19:44 »
Denk fout
je hebt dan de andere rail nog die sluiting (gaat0 maken

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #36 Gepost op: 04 July 2013, 11:17:13 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls/baanplan_1_9.jpg
Deze is alleen leuk als je een scheiding maakt in het midden, zodat je niet naar de andere kant kunt kijken. Vermijd zichtbare cirkels... ;).
De hondebot is een bekende van Noch, kort gezegd stijgt de baan over het hele stuk, van waar je uit de lage keerlus komt tot aan waar je de hoge keerlus inrijdt. En dan heb je een scheef station.

Kortom, ik zou deze twee in de prullenbak gooien en een modulebaan bouwen. Just my two cents... ::) ;D

Mvg,

Matthijs

Je hebt het hier ook over een modulebaan. Daar heb ik ook aan zitten denken. Dat kan zowel de kamer rond zijn, maar als de ruimte beperkt is zou stapelen ook nog een optie kunnen zijn. Heb dit idee ook ergens op dit forum gelezen.

Alleen hoe bouw je een dergelijke constructie? Je bouwt neem ik aan eerst de onderste en dan een "dak" erop. Daar zou ik dan de bovenste module weer op kunnen gaan bouwen. Aan het uiteinde zou dan een klimspiraal moeten komen zodat ik m'n treinen vanaf de onderste module naar de bovenste kan laten rijden. En hoe werk ik dan de bedrading (en printplaten) van de bovenste module weg? Je wilt ook niet als je naar de onderste module kijkt tegen de bedrading van de bovenste module aan zitten kijken. Daar moet dan op een of andere manier nog een "plafond" inkomen wat je er in geval van storing zo uit kunt schuiven.
Groetjes,
John

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #37 Gepost op: 04 July 2013, 12:03:27 »
Je zit dus te denken aan een schaduwstation. Dat kan inderdaad met een keerspiraal, maar het kan ook zo: http://www.floodland.nl/aim/pdf/lagezij.pdf, met een hellingbaan. Deze website, http://www.floodland.nl/aim/index.htm, van Huib Maaskant, is ook dé leidraad voor o.a. modulebouw (y).

Succes!

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #38 Gepost op: 04 July 2013, 16:10:26 »
Je zit dus te denken aan een schaduwstation. Dat kan inderdaad met een keerspiraal, maar het kan ook zo: http://www.floodland.nl/aim/pdf/lagezij.pdf, met een hellingbaan. Deze website, http://www.floodland.nl/aim/index.htm, van Huib Maaskant, is ook dé leidraad voor o.a. modulebouw (y).

Succes!

Matthijs

Bedankt voor de tips. Bij mij zou het dan de bedoeling zijn om in de onderste modulebak een wat meer Nederlands landschap te maken en op de bovenste etage een Duits landschap (het Rijndal) en deze twee verdiepingen d.m.v. een klimspiraal met elkaar te verbinden. Op de bovenste module zou dan nog een zijlijn door een berg nog naar een "berg" dorpje kunnen gaan, waardoor je in feite nog een soort derde niveau krijgt.
Ga binnenkort weer eens even met Anyrail aan de gang.... ;)
Groetjes,
John

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #39 Gepost op: 04 July 2013, 16:16:04 »
Die derde laag kan dan mooi bovenop de klim spiraal ;)
groeten,
Auke

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #40 Gepost op: 08 July 2013, 21:57:22 »
Dit bedoel ik met een modulebaan met twee verdiepingen.



Hoop dat mijn tekeningetje duidelijk is. ;)
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #41 Gepost op: 13 July 2013, 19:47:05 »
Ik heb nog niets gehoord op mijn laatste tekeningetje.

Nu geniet ik momenteel ook even van een heerlijke vakantie op Sicilië.  ;D
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #42 Gepost op: 19 July 2013, 13:02:45 »
Inmiddels weer terug uit het heerlijk warme Sicilië.

Als excursie daar de vulkaan Etna bezocht en bovenop de krater gestaan...
Ik heb ook wat van dat lavagruis meegenomen, zowel wat (kleine) steentjes als wat gruis. Hoewel ik niet met stoom ga rijden maar wel met diesellocomotieven kan ik er wellicht iets van gebruiken voor bij een locdepot (kan suggereren dat er wel in het verleden stoomlocomotieven gereden hebben en de nodige roetsporen hebben achtergelaten). ;)

Maar wat denken jullie van mijn suggestie (zie eerdere berichten) over het baanplan met twee verdiepingen boven elkaar? Ik had er even een tekeningetje van gemaakt hoe de constructie er uit zou kunnen zien. Beide banen aan een kant verbinden met een klimspiraal, zodat de internationale sneltrein vanuit het onderste Nederlandse landschap naar het bovenste Duitse landschap kan rijden.
Groetjes,
John

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #43 Gepost op: 19 July 2013, 18:15:52 »
dat is een goed idee :) was niet helemaal duidelijk waar je plaatje om ging
groeten,
Auke

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #44 Gepost op: 22 July 2013, 17:28:42 »
Dat is idd een idee als je niet genoeg ruimte hebt voor alles naast elkaar, maar óf het bovenste niveau is te hoog (voor staand) óf je moet gaan liggen voor het onderste niveau. Kijk misschien in dit draadje: juist ja, die kon ik dus niet meer vinden, zucht

Iemand anders weet het misschien wel; een baan in drie niveau's, NL-DE-CH.

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO