Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 18:12:05
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal  (gelezen 25541 keer)

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #45 Gepost op: 22 July 2013, 17:40:59 »
dan denk ik dat je plankendam bedoelt :)
groeten,
Auke

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #46 Gepost op: 23 July 2013, 12:28:34 »
Als de temparatuur weer wat gaat dalen, ga ik weer eens puzzelen met m'n baanplannen.

Ben ook druk bezig met het zoeken naar een ander huis/appartement waar ik ook hopelijk de (voldoende) ruimte heb voor een mooi baantje. Maar in de huursector schiet het ook niet echt op helaas. :-\

Als het een bestaand topic is, zal ik is bij plankendam gaan kijken.
« Laatst bewerkt op: 23 July 2013, 12:40:10 door JvE »
Groetjes,
John

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #47 Gepost op: 23 July 2013, 15:03:02 »
groeten,
Auke

MTV

  • ***
  • Offline Offline
  • Berichten: 614
  • 350 004 "Hugo" van de ZSSK
    • Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #48 Gepost op: 23 July 2013, 19:48:43 »
Juist, Auke, die bedoelde ik! (y)

Mvg,

Matthijs
Šarišské Michaľany (SK) in H0, ook geïnteresseerd in NL, CH en PRC.
Aangesloten bij de Vereniging Spoorgroep Zwitserland
Lid van FREMO

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #49 Gepost op: 07 August 2013, 12:15:25 »
He, he, eindelijk wat koeler...
Kan ik tenminste weer eens met Anyrail aan het stoeien.  ;D
Dus nog even geduld voordat ik weer met een nieuw of aangepast baanplan kom.
Heb al wel een en ander in m'n hoofd zitten, alleen nu nog op "papier" zetten.
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #50 Gepost op: 29 August 2013, 12:30:54 »
Net weer terug van een heerlijke vakantie op de Veluwe, veel gefietst en ook wel veel spoorlijnen gezien  ;D (zowel Amersfoort-Zwolle als Amersfoort-Apeldoorn. Ook interressant voor mijn Nederlandse deel van het baanplan, een stuk door een bosgebied heen laten lopen.

Ik hoop nu gauw weer te beginnen met Anyrail (als mijn drukke agenda het toelaat...).

Groetjes, wordt vervolgd.
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #51 Gepost op: 09 October 2013, 15:07:05 »
Door andere bezigheden ben ik er helaas nog niet aan toegekomen om met een baanplan verder te gaan, :'( al had ik al wel een leuke nieuwe opzet gemaakt in Anyrail, op basis van een eerder gemaakt baanplan. ;)
Ik hoop binnenkort wel op Eurospoor weer wat nieuwe inspiratie op te doen.

Wordt vervolgd
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #52 Gepost op: 28 October 2013, 12:27:13 »
Op Eurospoor weer wat nieuwe inspriratie opgedaan. Er stond daar ook een baan waar zo'n stukje van zo'n traject was uitgebeeld: een baan die langs zo'n wijnhelling loopt. Hoe ik dat ik de praktijk moet gaan aankleden weet ik nog niet (waar maak je die wijnranken van of is daar ook kant en klaar spul voor te krijgen?). Zo'n muur is nog wel na te maken. Heb er gelukkig met m'n smartphone een paar mooie foto's van gemaakt...
Groetjes,
John

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5918
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #53 Gepost op: 28 October 2013, 14:05:16 »
zet maar neer die foto's :D

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #54 Gepost op: 28 October 2013, 17:31:11 »
Deze bijv.
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #55 Gepost op: 25 April 2014, 12:34:48 »
Het is al weer heel lang geleden dat ik een bericht onder dit topic heb geplaatst over mijn baanplan.
Door omstandigheden is het idee even in de ijskast beland, daar ik naarstig op zoek ben naar een andere woonruimte. Ik houdt met zoeken naar een geschikte woning al rekening met de mogelijkheid om er een treinenkamer te kunnen realiseren. Ga ook voor een betaalbaar 3-kamer-appartement. Als huren niet lukt dan maar eens kijken of met m'n bescheiden salaris misschien toch kopen er nog inzit, aangezien de huizenprijzen en rente nu laag zijn.

Dus... wordt vervolgd.
Groetjes,
John

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #56 Gepost op: 29 July 2014, 11:18:46 »
Heb na een tijd weer eens wat nieuwe post in dit forum doorgelezen. Dan kom je soms wel weer eens op goede ideeën.
Aangezien ik nog steeds geen huis heb en ik ook nog niet weet hoe lang dit gaat duren, ga ik me toch vast eens oriënteren op een modulebak om daar eventueel vast iets moois van te kunnen maken of er een (voorlopig) testbaantje op te kunnen maken. Ook op een vlakke modulebak van 1,5 m bij 90 cm. zou het moeten lukken om daar een tijdelijk ovaaltje op te leggen, nog even zonder scenery, zodat ik het weer makkelijk kan opbreken. Zo'n "kale" modulebak is ook makkelijk mee te verhuizen wanneer ik wel een eigen appartement kan betrekken.

Kan in zo'n modulebak natuurlijk wel gelijk proberen om het ovaaltje ook weg te werken door de verdwijntruc toe te passen (achtergrondplaat waar het spoor uit het zicht verdwijnt).

Ook het Rijndal is juist goed in een modulebak te maken, waar je aan het eind de trein in een berg laat verdwijnen, maar voor het gemak begin ik dan eerst met het "vlakke" Nederlandse gedeelte.
Groetjes,
John

Rob van Kooy

  • Offline Offline
  • Berichten: 469
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #57 Gepost op: 29 July 2014, 23:00:58 »
Hallo,

Een tijdje geleden heb ik in een ander "draadje" ook al eens gepleit voor het bouwen van modules i.p.v. een baan op een vaste tafel. Als je een eigen ruimte tot je beschikking hebt waar je iets naar je zin permanent kunt opbouwen dan is de verleiding groot om een vaste constructie als basis te kiezen, maar als je denkt (of hoopt) om toch nog eens te gaan verhuizen, dan is bij zo'n aard- en nagelvaste constructie veelal de consequentie dat dan alles weer moet worden afgebroken. Zo'n vaste tafel in delen uiteenzagen met alles er nog op en aan zit is onbegonnen werk. Het levert alleen maar schade op aan wat je al had opgebouwd.

Als je een baan bij je thuis hebt die gebaseerd is op modules dan kan je die modules ook weer uit elkaar nemen en elders later weer opbouwen. En laten we wel zijn als die modules voorshands semi-permanent in je huidige woonverblijf kunnen worden opgesteld kan je ze ook best wat hechter aan wanden bevestigen waardoor je dan in feite tóch een min of meer vaste treintafel hebt.

Wat ik je wel zou willen raden is de modules niet te lang (en daarmede transportabel) te maken, en voor  de overgangen tussen de modules  een in "moduleland" reeds gestandariseerd kopeinde te kiezen. Ook bij de aanleg van het hele technische/elektrische systeem zou ik je raden een reeds bij modules gestandariseerde methode te volgen. Dat heeft nog als bijkomstigheid, dat je dan jouw modules ook nog eens kunt inbrengen bij  een manifestatie waarbij vele modulebouwers samen een grote baan in een hal opzetten.

Denk er maar eens over. 

Gegroet,

Rob (die zélf overigens een "vaste" baan heeft in een ruimte waar hij niemand in de weg zit).     

JvE

  • Offline Offline
  • Berichten: 183
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #58 Gepost op: 30 July 2014, 10:08:57 »
Dank je Rob voor de tips.

Voor een modulebaan aan de wand; maakt het dan nog uit of het een betonmuur is of aan een binnenmuur van gips of zandkalksteen, zoals je dat vaak in appartementen aantreft?
Beton lijkt me geen probleem, maar met zandkalksteen is het de vraag of dat het gewicht kan dragen van zo'n modulebak. Overigens komen er dan wel voorpoten onder en met de achterkant aan de muur bevestigd.
Groetjes,
John

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10759
Re: Baanplan Amsterdam-Bonn-Rijndal
« Reactie #59 Gepost op: 30 July 2014, 10:14:41 »
Kalkzandsteen heet het spul overigens...  8)
Anyway, kwestie van de juiste materialen gebruiken; scherpe boren, juiste maat schroeven en de daarbij behorende pluggen. Kalkzandsteen wordt ook gebruikt voor dragende muren in  woningen en appartementencomplexen, sterkte zal geen probleem zijn. Ik zou het zelfs aandurven met gipswanden (metalstud, gipsplaat) als je maar weet wat je doet.
No dress rehearsel, this is our life.