Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door MOVisser
Vandaag om 23:38:37
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 23:27:50
booster vraag door Patrick Smout
Vandaag om 23:08:09
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Ronald Halma
Vandaag om 22:59:17
Lima Plan E ral kleuren vraag door jandcargo
Vandaag om 22:56:15
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 22:54:18
Fleischmann Anna ombouw. door RetroJack
Vandaag om 22:28:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 22:26:34
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 22:23:23
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 22:08:04
Toon hier je (model)TRAM foto's. door MarcoK1999
Vandaag om 21:13:19
PB Models, ICR-rijtuigen door WesleyMunnik
Vandaag om 20:50:30
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 20:46:33
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 20:33:04
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 19:45:16
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:23:04
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:16:13
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door willyTEE
Vandaag om 18:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Dave.......
Vandaag om 17:52:27
Zolderbaan 2025 door JoopSpoort
Vandaag om 17:46:55
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 17:32:49
Sfeer op je modelbaan door BartvD
Vandaag om 17:07:18
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 16:56:25
Trix BR94 ontspoort door marco
Vandaag om 16:55:23
VERPLAATST: Zolderbaan 2025 door Reinout van Rees
Vandaag om 16:36:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 15:43:18
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 15:37:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:06
Heroplage Artitec Plan W? door spoorijzer
Vandaag om 13:51:30
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 11:28:28
  

Auteur Topic: Station Eibergen - de aanleg  (gelezen 47759 keer)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #150 Gepost op: 21 October 2013, 15:24:10 »
 (y) thanks

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #151 Gepost op: 22 October 2013, 10:22:26 »
Kun je illustrator ook importen in Autocad bij voorbeeld?
Ja dat kan: Illustrator ondersteunt de meeste AutoCAD-gegevens. Als je zoekt op: "AutoCAD illustrator export" dan vind je alle antwoorden.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #152 Gepost op: 22 October 2013, 10:49:41 »
Ok, ik heb het niet direct nodig maar kan misschien wel handig zijn. Ik denk dat ik de te zagen delen kan herleiden uit de huidige tekening en de rest moet toch al bouwende ontstaan. Ik kan en wil ook eigenlijk niet een complete bouwtekening maken met alle losse onderdelen.
Als ik de aanzichten en de details getekend heb kan ik het na maken, het tekenen is bedoelt om de schaal goed te krijgen.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #153 Gepost op: 22 October 2013, 13:17:08 »
Van welk materiaal ga je dat station maken?
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #154 Gepost op: 22 October 2013, 14:41:22 »
Aangezien ik nog geen ervaring heb met bouwen wilde ik in eerste instantie beginnen met materiaal wat ik voor handen heb, en dat is hout 3 - 5 mm. Het is mooi stevig, goed te zagen en te lijmen. Deze vervolgens te bekleden met paperbricks, het dak toch maar van styreen of golfkarton.
Dit om inzicht te krijgen in schaal maakt ook vooral in de grote van details. Er zitten details in die misschien dusdanig klein zijn dat je ze beter weg kunt laten. Door te werken met voorhanden zijnde materialen kost het ook niet de wereld als het misgaat.
Karton is ook nog een optie, ben ter leering een kartonnen half relief schuurtje aan het maken, maar het lijmen van de geprinte papieren op het karton is niet zo heel mooi gelijkt het bobbelt.

Maar uiteindelijk wil ik hem denk ik bouwen van Styreen met muurplaten en zo.

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #155 Gepost op: 22 October 2013, 15:19:42 »
Ik denk (maar dat is mijn persoonlijke ervaring) dat in H0 je met styreen de beste resultaten boekt... en met name als je de details in de verschillende metselverbanden goed wil laten uitkomen.
Wat ik zelf vaak doe is een dikker stuk styreen als mal snijden en dat bekleden met dunne baksteenplaat. Dat dunne plaat snijdt ook een stuk gemakkelijker, waardoor de rollagen boven de ramen mooier uitkomen.
Maar, er zijn veel manieren om een bevredigend resultaat te bereiken en iedereen doet het weer anders.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #156 Gepost op: 22 October 2013, 17:35:29 »
Styreen heeft wel mijn voorkeur maar daar moet ik nog in investeren. Nog eens een keer in Houten kijken maar op korte termijn heb ik daar nog geen mogelijkheid toe. Bestaat er info waar je aan moet om denken als je constructies van styreen wilt maken

Wim Corduwener

  • Enschede (import)
  • Offline Offline
  • Berichten: 491
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #157 Gepost op: 22 October 2013, 19:52:24 »
Beste Gerwin,
Ik denk... of weet bijna zeker dat iedereen weer op z'n eigen wijze werkt met styreen en ook iedereen z'n eigen keuze maakt qua materiaal. Er is denk ik niet één en dezelfde werkwijze omdat er verschillen zijn van materiaal en er zijn natuurlijk ook verschillen in wat je bouwt.
Zo kunnen bijvoorbeeld baksteen muurplaten per merk verschillen en niet alleen qua metselverbanden, maar ook qua hardheid van het plastic, waardoor de ene plaat makkelijker snijdt dan de ander.
Trefwoorden:  Mac • Modulebouw • H0, H0e en 0e • Tijdperk III (1950-1960) • Nederlands (H0 en H0e) • Frans smalspoor (1:45) • Gelijkstroom • Twee rails • Voorlopig nog even analoog • Scratchbuilding en Kitbashing

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 8968
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #158 Gepost op: 22 October 2013, 21:22:00 »
Het verband is Kruisverband, kun je zien aan de voeg boven de kop. Het heeft 3 verschillende lagen. 

1e laag  Koppenlaag
2e laag  Drieklezoor , strek.
3e laag  Koppenlaag
4e laag  Drieklezoor kop , strek



Kop is 10 cm
Drieklezoor 15 cm
Streek 20-21 cm.

Tjee, da's een kenner. dat zou ik niet uit een rijtje bakstenen kunnen halen ;D.
Mooi bouwprojectje, geef de lijm de tijd om te drogen en zorg voor voldoende binnensteun tegen kromtrekken. Voorkomt teleurstelling straks.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #159 Gepost op: 18 November 2013, 13:29:52 »
Druk bezig de topics te volgen over het station Haren, daar al hele mooie uitleg gekregen over rollagen en hoe je die maakt.

Ander projectje dat er nog ligt is een drie tal wagons voorzien van LED verlichting. 1 wagon had de verkeerde assen er onder zitten met als resultaat: kortsluiting. De benodigde asjes zijn er niet meer dus van roco een asje gepakt deze door geslepen en met een buisje weer aan elkaar gemaakt. Stroom afname zit op de as pot met beide een verschillende polariteit en het zijn spaak wielen. Dit wekt prima nu.

Tweede deel van het project is het aanleggen van LED verlichting (zie hier de beschrijving)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #160 Gepost op: 02 December 2013, 14:31:37 »
Met mijn zoektocht naar "nieuw' rijdend materiaal kom ik een paar hele mooie locs tegen, zoals als die van Karst Drenth de 1714, maar deze zijn voor mij eigenlijk nog wat te groot. Ik ben op zoek naar een kleine loc die al dan niet in latere dienst gebruikt is voor rangeer werk.

Mijn periode ligt grof weg tussen 1920 en 1950 en wil iets hebben in de trend van:

SIK Roco (diesel)
NS2400 (diesel)

Maar graag wil ik ook bekijken wat er op het gebied van stoom nog te koop is:
Nu is er wel een model dat volgens mijn op de GOLS lijnen heeft gelopen en dat is de NS7700 serie of te wel de Bello, 7742 loopt thans nog op het museum spoor Hoorn - Medemblik.
Zijn er van dit model kant en klare H0 modellen te koop en zo ja van welk merk.
Ik heb al wel een ombouw topic gevonden klik maar daar zie ik mij tot op heden nog niet toe instaat.
Ik was van plan om een SIK aan te schaffen maar door twee grote financiele tegenvallers moet ik toch weer pas op de plaats maken maar zoeken kan altijd dus vandaar mijn vraag.

Update van de baan zelf, nog geen bericht gehad over de kapotte DR4018 maar inmiddels een nieuwe aangeschaft (dat dan wel  :-\) en deze nu maar vast zetten op een vaste ondergrond en alle draad over de baan enig sinds aan het fatsoeneren zodat niet alles meer over de baan ligt. Hopende deze week de boel weer aan te kunnen sluiten zodat ik eindelijk mijn omloop rondje werkbaar kan maken.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #161 Gepost op: 02 December 2013, 19:54:44 »
Check voor het aansluiten even of je aan te sluiten apparaten analoog nog goed werken, zou zonde zijn als er een ding defect is en dat de nieuwe dan ook stuk gaat :)
groeten,
Auke

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #162 Gepost op: 03 December 2013, 09:18:23 »
Hoi Auke,

Bedoel je de apparaten gestuurd door de DR4018, dus de wissels en ontkoppelrails? das wel een goeie

Om dat ik de oorzaak niet weet is het wel lastig, wel maak ik nu van de gelegenheid gebruik om de losse kastjes (DR4018 en DR4088) vast te zetten en de zaak iets logischer in te richten.
Ik maak nu boven tafel een plaat waar alle elektronica op vast komt te zitten. Deze plaat probeer ik zo te maken dat ik hem in een later stadium zo onder de plaat kan plaatsen. De belangrijkste reden om alles vast te zetten is om bv verwarring en kortsluiting en dergelijke te voorkomen.

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3380
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #163 Gepost op: 04 December 2013, 11:27:08 »
dat bedoel ik inderdaad..
zou zo maar kunnen dat ergens een klein foutje in is geslopen en dit de boel heeft stukgemaakt..
beter het zekere voor het onzekere nemen ;)
groeten,
Auke

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re: Station Eibergen - de aanleg
« Reactie #164 Gepost op: 04 December 2013, 12:41:25 »
Zeker een goede tip, dat ga ik zeker doen voordat ik het ga aansluiten, hopelijk vindt ik nog ergens een oorzaak.
Als iets kapot gaat zonder een aanwijsbare reden heb ik daar altijd de pee in  >:(
Als er wel een oorzaak bekent is kun er ten minste iets aan doen, hoe zuur zo'n appel ook kan zijn